Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff - drar du på uanmeldte besøk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-10, 12:38   #101
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinnoff - drar du på uanmeldte besøk?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ja, det kan faktisk føles ganske vanskelig å si at det ikke passer. Spesielt hvis man egentlig ikke har noe spesielt å gjøre, bare ønsker å slappe av. Ikke alle har den respekten for at andre har en annen oppfatning enn en selv.
Snu på det, da. Er det virkelig så vanskelig å sende en sms/ta en telefon og spørre om det passer om du kommer over? Eller spørre når man står der på trappen: "Er du opptatt?/Forstyrrer jeg?"

Men det gjør jeg jo. Jeg spør jo selvsagt om det passer når jeg kommer. Og da håper jeg virkelig at folk er så ærlig at de sier det dersom det ikke passer.

Nå skal det sies at jeg som oftest sender en sms først rett og slett fordi jeg må ha med ungene og jeg dermed ikke orker å styre en hel masse bare for å oppdage at det ikke passer/de ikke er hjemme.
Jeg drar heller ikke på uanmeldt besøk til folk jeg ikke kjenner godt eller som jeg vet foretrekker en sms/telefon først, litt høflig er jeg jo

Gammel 12-09-10, 12:42   #102
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det synes jeg jo er en selvfølge. Man står ikke på trappa og forventer å få komme inn. Jo, hos foreldrene mine. Men hos venner spør jeg jo om det passer. Hvis jeg var dritsliten og sløvet på sofaen, så hadde jeg sagt det, men samtidig sagt at jeg orker en liten halvtime, tror jeg.

Hos foreldrene mine går jeg rett inn, og er de ikke hjemme(og jeg vet at de er på tur hjem9 så låser jeg meg inn. Jeg tar det tilogmed som en selvfølge at jeg kan overnatte der de gangene xen kommer og må bo her hos meg.

Gammel 12-09-10, 12:46   #103
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja det gjør vi ofte. Og vi får både titt og ofte uanmeldt besøk hit.Det er da bare koselig.

Gammel 12-09-10, 13:46   #104
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Det er ikke rart at mange blir ensomme, og det er virkelig ikke enkelt å komme tilflyttende til nye steder når folk rundt er så lite gjestfrie.

Her skjønner jeg ikke helt logikken. Man går vel uansett ikke på besøk til folk man ikke kjenner? Og så biter jeg meg jo merke i at man blir betegnet som lite gjestfri fordi man ønsker å få beskjed før noen dundrer inn døra. Jajjamennsann.

Gammel 12-09-10, 17:45   #105
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Sånn oppfatter i hvert fall ikke jeg at det er.

Man er vel forskjellig når det kommer til besøk. Uventa eller ikke. Jeg synes alltid det er hyggelig med hyggelig besøk, men besøk som koster mye i form av oppvartning er alltid litt slitsomt.

Det beste besøket er de som henter kaffe selv og gjerne tar oppvasken etterpå. Og som slarver i vei mens jeg bretter sammen klesvasken.

Jeg synes det er litt rart at så mange har så forferdelig høy standard til hvordan huset skal se ut og hva man bør servere. da er det ikke rart besøk er pesete.

Dette kunne jeg ha skrevet selv. Veldig enig.

Når det er sagt så vet jeg jo at de fleste trenger melding først så derfor går jeg ikke på uanmeldt besøk. Når det gjelder en bestemt venninne ringer jeg ofte mens jeg går tur og spør om det passer at jeg stikker innom. Hun er sånn som tar ting veldig avslappet så jeg tror det er greit med bare 10 minutters varsel.

Gammel 12-09-10, 17:50   #106
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Her skjønner jeg ikke helt logikken. Man går vel uansett ikke på besøk til folk man ikke kjenner? Og så biter jeg meg jo merke i at man blir betegnet som lite gjestfri fordi man ønsker å få beskjed før noen dundrer inn døra. Jajjamennsann.

Ringer dere ikke på hos fremmede altså?
Nei, det jeg illustrerte var mer at man kunne bli bedre kjent med folk hvis man f.eks var ny på et sted, og hadde blitt "litt" kjent i forkant, naturligvis. Enten som kollega, mamma i klassen, etc.

Jeg ser jo at mange ser annerledes på dette enn meg, men å dundre inn døra føler jeg ikke at noen gjør. Det høres veldig slitsomt ut, og krevende.

Gammel 12-09-10, 17:53   #107
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ringer dere ikke på hos fremmede altså?
Nei, det jeg illustrerte var mer at man kunne bli bedre kjent med folk hvis man f.eks var ny på et sted, og hadde blitt "litt" kjent i forkant, naturligvis. Enten som kollega, mamma i klassen, etc.

Jeg ser jo at mange ser annerledes på dette enn meg, men å dundre inn døra føler jeg ikke at noen gjør. Det høres veldig slitsomt ut, og krevende.

Man kan jo bli like godt kjent om man sender en sms og avtaler et besøk, fremfor å bare gå og ringe på? Hva mener du egentlig?

Og med dundre inn mente jeg altså å gå på besøk uanmeldt. Du mener altså at man er lite gjestfri om man foretrekker å få beskjed i forkant.

Gammel 12-09-10, 17:55   #108
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg ser liksom ikke helt at det skal spille så mye rolle om man sender en SMS for å spørre om folk er hjemme eller om man bare drar av gårde og banker på døren? (Med mindre man ikke har telefonnummeret, såklart, det kan jo tenkes.)

Jeg ville ikke kommet på å bare møte opp hjemme hos en kollega eller familien til en av Podens klassekamerater dersom vi overhodet ikke hadde snakket om å besøke hverandre, kjenner jeg. Jeg hadde derimot syntes det var veldig hyggelig om folk jeg kjente litt til, på denne måten, foreslo at vi kunne treffes utenom jobb/skole, og hadde mer enn gjerne invitert dem på kaffebesøk hvis vi hadde vært inne på temaet, så det er ikke det at jeg er ugjestfri - det er vel egentlig mer det at jeg er redd for å trenge meg på og/eller for å gå bomtur. (Og både kolleger - eller ekskolleger, da, siden jeg ikke har noen for tiden - og klassekamerater bor dessuten et godt stykke unna, så det ville være noe av et tiltak å komme seg dit, så jeg ville ikke gjort det uten å sjekke på forhånd om det passet.)

Gammel 12-09-10, 18:05   #109
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan jo heller ikke vaske klær eller gjøre husarbeid når jeg har besøk.

Er jeg ufin fordi jeg setter på en klesvask og rydder ut av oppvaskmaskinen mens vi har (uanmeldt) besøk også nå? Eller ber de om å sette seg mens jeg drar over stuegulvet med støvsugeren, fordi det er høyst nødvendig...

Nei. Til lags åt alla kan ingen gjera.

Gammel 12-09-10, 18:07   #110
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Er jeg ufin fordi jeg setter på en klesvask og rydder ut av oppvaskmaskinen mens vi har (uanmeldt) besøk også nå? Eller ber de om å sette seg mens jeg drar over stuegulvet med støvsugeren, fordi det er høyst nødvendig...

Nei. Til lags åt alla kan ingen gjera.

Hvem har sagt at du er ufin? Jeg har sagt at jeg ikke kan gjøre det. Det har noe med at jeg gjerne ikke gjør husarbeidet sittende på samme sted, forstår du. Det er jo litt upraktisk om besøket blir sittende alene i stuen mens jeg vasker do eller gulv.

Gammel 12-09-10, 18:09   #111
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg trodde du mente generelt at en ikke kan gjøre husarbeid mens en har besøk.

Gammel 12-09-10, 18:10   #112
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Du må jo gjerne gjøre husarbeid når du har besøk. Jeg gjør det ikke.

Gammel 12-09-10, 18:15   #113
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Om jeg bare skal gjøre husarbeid sier jeg at det passer dårlig eller at det får klare seg med at ungene holder de med selskap (de som kommer uanmeldt kommer strengt tatt oftest for å se ungene uansett). Men om jeg står i klesvask-sorteringen kan jeg gjerne fullføre den og sette på en klesvask mens besøket sitter i stua, det tar jo gjerne bare noen få minutter. En forventer jo ikke at den en besøker skal slippe alt en har i hendene for å være vertinne, når en bare stikker innom. Og om vi sitter på kjøkkenet kan jeg like gjerne rydde ut/inn av oppvaskmaskinen mens vi skravler.

Hvis jeg tenker "nå har jeg lyst til å gå på besøk til venninne NN" så sender jeg stort sett en sms eller ringer og hører hvordan det passer inn i deres planer. Men hvis vi bare går tur rundt jordet og ungene ber om at vi ringer på hos dem for å se om de vil leke/skravle, så står jeg ikke uti veien og sender sms og venter på svar før jeg ringer på.

Gammel 12-09-10, 18:20   #114
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er oppvokst med veldig mange uanmeldte besøk. Daglig er ingen underdrivelse. Min mor har i grunnen aldri gjort annet enn å slenge på kaffekjeler og dra frem kaker fra spiskammerset så lenge jeg kan huske. Folk elsker å komme til foreldrene mine, fordi de alltid er velkomne til å slenge baken ned på vedkassen og ta en kaffekopp og en prat.

I tillegg tar de i mot uanmeldte overnattingsbesøk, langtidsopphold og andre artige overraskelser som ville fått meg ut av vater og vinkel. Men forskjellen er at de bor på gård, de er aldri bortreist, de har aldri andre planer enn å gå i fjøset og jobbe og gå i fjøset igjen, de har vanvittige mengder overnattingsplasser og trenger ikke begynne å tenke før antallet overnattingsgjester passerer 20 om vinteren og 40 om sommeren.

Problemet er at mine søsken dermed ikke har lært at ikke all setter like stor pris på "Ding-dong. Surprise! Vi blir i helga, vi!", og jeg er ikke glad i overraskelser av denne typen. Jeg liker å få vite om besøk på forhånd, for å panikkrydde, ha noe å by på og ha redd opp en seng dersom noen skal overnatte, være hjemme som sådan og ikke ha andre planer. Men jeg takler veldig godt sånne besøk som Lille Rosin beskriver, der gjestene er selvgående og takler at jeg fortsetter med mine hverdagsligheter og ikke forventer all verdens.

Jeg sender nok helst MINST en sms før jeg dumper ned hos noen og å invitere meg selv på overnatting eller middag er helt utenkelig. :urbanisert: Men det kan hende jeg stikker innom om jeg kjører forbi når jeg er på landet, for der gjør man slik og tar det som det kommer.

Gammel 12-09-10, 18:24   #115
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Jeg kunne aldri funnet på å dumpe innom noen på overnattingsbesøk, det syns jeg er uhøflig. De gangene jeg ønsker overnatting så spør jeg på forhånd(helst i god tid), og kun til folk jeg kjenner veldig godt.

Gammel 12-09-10, 18:37   #116
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, vi drar på uanmeldte besøk,har gjort det to ganger nå i helga til venner av oss.
Vi har ikke problemer med å bli avvist i døren,om det ikke passer vedkomne at vi stikker innom da.
Synes selv det er koselig med besøk.
Hvis vi snakker overnatting da spør vi om det passer,og håper andre gjør det samme mot oss.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 18:54   #117
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Man kan jo bli like godt kjent om man sender en sms og avtaler et besøk, fremfor å bare gå og ringe på? Hva mener du egentlig?

Og med dundre inn mente jeg altså å gå på besøk uanmeldt. Du mener altså at man er lite gjestfri om man foretrekker å få beskjed i forkant.

Ja, klart man kan bli kjent likevel, men det er selve "avstanden" jeg reagerer på, at alt skal være så planlagt og rigid. "Ja, du kan få komme på besøk, om tre uker mellom åtte og ni". Jeg er kanskje enklere, og mer spontan enn mange. Hvis alle blir redd for å trenge seg på, for det sikkert ikke passer, syns jeg det er litt dumt.

Og hvis det passer SÅ dårlig med uanmeldte besøk, ser jeg ikke helt forskjellen om at man sender en SMS rett før, det passer jo like dårlig da og.

Gammel 12-09-10, 19:05   #118
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For meg er det veldig stor forskjell på å få en sms om at vi er på tur, er der om fem minutter enn om de bare står på døra. Jeg takler begge deler helt greit men liker best å få et lite varsko.

Gammel 12-09-10, 19:07   #119
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Og hvis det passer SÅ dårlig med uanmeldte besøk, ser jeg ikke helt forskjellen om at man sender en SMS rett før, det passer jo like dårlig da og.

For meg er det en kjempeforskjell.

Gammel 12-09-10, 19:19   #120
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det en kjempeforskjell.

For meg også. Da får jeg summet meg litt i stedet for å bli tatt helt på senga, og jeg får også en sjanse til å si at det ikke passer om det ikke gjør det, eller rydde litt raskt om det ser bomba ut osv. Jeg synes det er ekkelt å si at det ikke passer når folk står rett på døra, det er enklere å si det i en sms eller på telefonen om de ringer først.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:34.