Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Landsdelene i Norge - Fordommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-10, 21:06   #21
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Landsdelene i Norge - Fordommer

For en skrekkelig, opprørende tråd!

Gammel 12-09-10, 21:10   #22
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns alle snakker rart utenom østlendinger - de snakker normalt.

Det kan jeg signere helhjertet! De fleste andre er rare også :traumatisert ytlending:

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 21:12   #23
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Sørlendinger: Litt beskjedne eller påtatt beskjedne, skal for all del ikke si ting rett ut eller tråkke noen på tærne, derfor er det lett å misforstå dem og snakke forbi hverandre. Utbredt bedehuskristendom, endel rusproblematikk og ikke nødvendigvis noe vanntett skille mellom de to.

2. Østlendinger. Kjenner ikke naboen, har nok med seg selv. Tror avstanden fra Oslo til Lillehammer er støre enn den fra Lillehammer til Nordkapp. Skjønner ikke poenget med å ha oversikt over resten av landet.
3. Vestlandet minus bergen: Trivelige mennesker som gjerne inviterer inn på kaffe om det kommer noen forbi, og som ivaretar norsk kulturhistorie. Nynorsktilhengere. Gårdbrukere hele gjengen. Og når man kommer langt nok nord forsvinner gjestfriheten til fordel for en ekstrem sparsommelighet.
4. Bergensere: Don't get me started. Store i kjeften, navlebeskuende, stormannsgale og snakker aldeles grusomt? Og er jentefiendtlige språklig. (Men jeg kjenner opptil flere bergensere som åpenbart må ha aner utenfra).
5. Midtnorge: (Inhabil). Karsk og bart og kan ikke kle seg kanskje?
5: Nordlendinger: Store i kjeften, bannskapen sitter løst, men rause, enkle mennesker som man vet hvor man har. Og humoren kan man godt leve med.

Gammel 12-09-10, 21:15   #24
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva med oss som er født i én landsdel, men som har bodd halve livet i en annen? Jeg er visstnok både "storsnutet" (hva nå det betyr), og raus, hjertevarm og humoristisk (jf. Flubby).

Gammel 12-09-10, 21:44   #25
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dobbelpost

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 21:46   #26
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skammer meg fryktelig over å være nordlending etter å ha kastet et blikk på Robinson.
Vi er ikke slik

Ellers har jeg skrekklig lite fordommer mot folk fra andre landsdeler. Fine folk finner man over alt, det samme gjelder raringene.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 21:50   #27
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Hva tenker du om:
1. Sørlendinger?
Rolige, behagelige mennesker, men kanskje litt kjedelige.

2. Østlendinger?
Kan være litt selvhøytidelige, men hyggelige og snille. (Jeg bor på Østlandet og har bodd der det meste av mitt liv)

3. Vestlendinger?
Har mest møtt Bergensere så jeg kan ikke si så mye om vestlendinger

4. Bergensere? (jupp de er en egen kategori)
De e ikkje fra Norge, men frå Bærrrrrgen. Brautende, høres godt, ler mye, tar ofte ledelsen....

5. Midt-Norge?
Utrolig gode på vitser, alltid liv der det er en fra Midt-Norge.
Finnes ikke selvhøytidlige, gode på ironi, godt humør, varme, glimt i øyet, snille

6. Nordlendinger?
Gjestfrie og hjelpsomme, snille, kan virke store i kjeften, men det er alltid med humor, ikke selvhøytidelige, tøffe, inkluderende, ikke bråkete slik mange prøver å framstille nordlendinger. Det er alltid noen som gjør mer av seg, men de finner man overalt i andre deler av landet også.

Jeg er født i Bodø og bodde der til jeg var 12 år, og føler meg fortsatt som nordlending. Må si meg enig med Nextlife. Disse som er med i Robinson er ekstremvarianter av nordlendinger. Mistenker TV3 for å gjøre hva de kan for å bygge oppunder fordommer, men det blir det jo underholdning av.

Sist redigert av Jessica : 12-09-10 kl 22:39.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 22:00   #28
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

De som jobber i castingen hos TV3 har virkelig tatt seg bryet med å maninfestere alle fordommer mot både nordlendinger og "søringer" i utvalget av deltagere. Østlendinger med hårkur og lipgloss som personlig eiendel, liksom. Det sier sitt. Jeg lever selv i utlendinghet i en annen landsdel enn den jeg kommer fra, kjenner flotte og rare folk fra både her og der, og har virkelig problemer med å generalisere. Men noen trekk kan jo være mer framtredende hos flere fra en landsdel.

Sørlendinger: Litt lite tolerante, bedehuskristne, men veldig snille når man blir kjent med dem.
Østlendinger: Tror de er bedre enn alle andre, litt jålete og selvhøytidelige.
Vestlendinger: Et realt og ryddig folkeslag, hardt arbeidende, åpne og tolerante.
Bergensere: Morsomme, litt høylytte og muligens litt stormannsgale.
Midt-Norge: Litt for mange som er glad i karsk-fest og DDE, og som bryr seg lite om hvordan de tar seg ut, men ellers et laid-back, tolerant og trivelig folkeslag.
Nord-Norge: Litt for mange som er litt for store i kjeften, men rause, gjestfrie, åpne og inkluderende. Har den selvironien "søringene" mangler.

Gammel 12-09-10, 22:37   #29
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Østfold. Når en person derfra åpner kjeften i det offentlige rom vekker det instinktivt sterk empati og avmakt.

Gammel 12-09-10, 22:38   #30
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Sørlendinger: religiøse og stille.
Østlendinger: Ovelegne, vet lite om resten av landet. Overfladiske men er nok hyggelige på bunnen.
Vestlendinger: et likandes folkeslag, åpne, ryddige.
Bergensere: stor i kjeften men med et stor hjerte! Inkluderende og lett å komme i kontakt med!
Midtnorge: Litt treige men trivelige, karsk og DDE.
Norlendinger: Legger ingeting i mellom. Banner i annen hver setning men er veldig gjestfrie og som bergensere lett å komme i kontakt med og er inkluderende.

Altså satt på spissen!

Gammel 12-09-10, 22:45   #31
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Toskete tråd.

Gammel 12-09-10, 22:45   #32
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Jeg synes humorforskjellene mellom nord og sør er ganske festlige.

Det tok en stund før jeg skjønte at ironien måtte serveres med bruksanvisning og at jeg ikke trengte å le kunstig av enhver gubbe som serverte enkle vitser mens han slo seg på låret og lo seg ihjel av egen fortreffelighet.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 22:48   #33
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

Norlendinger: Legger ingeting i mellom. Banner i annen hver setning men er veldig gjestfrie og som bergensere lett å komme i kontakt med og er inkluderende.
Altså satt på spissen!

Kjenner ingen som banner.

Gammel 12-09-10, 23:45   #34
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Jeg synes humorforskjellene mellom nord og sør er ganske festlige.

Det tok en stund før jeg skjønte at ironien måtte serveres med bruksanvisning og at jeg ikke trengte å le kunstig av enhver gubbe som serverte enkle vitser mens han slo seg på låret og lo seg ihjel av egen fortreffelighet.

Synd for alle dere som har masse fordommer overfor østlendinger at det er så mange av oss, da! Dere burde finne dere et annet land å bo i - f.eks. Bergen.

Gammel 12-09-10, 23:49   #35
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har litt sansen for kule bergensere. Det vil si, kule folk som tilfeldigvis er bergensere synes jeg gjerne er enda kulere. Men! Kjipe folk som tilfeldigvis er bergensere synes jeg da også er enda kjipere. Kanskje bergensdialekten forsterker opprinnelige følelser?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-10, 23:56   #36
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Synd for alle dere som har masse fordommer overfor østlendinger at det er så mange av oss, da! Dere burde finne dere et annet land å bo i - f.eks. Bergen.

Er du nå sikker på det? At dere er så mange altså? Tenker du aldri på at andre landsdeler i en årrekke har sendt ut sine tapre menn og kvinner og infiltrert hele østlandet slik at dere straks er en utdøende rase?

Gammel 12-09-10, 23:57   #37
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

1. Sørlendinger? KrF-stemmende kristenfanatikere med bedehustendenser
2. Østlendinger? Navlebeskuende heimføinger hvor kun et fåtall har vært lenger nord enn Hemsedal, og likevel kaller de seg verdensvante og bereiste
3. Vestlendinger? Stort sett trivelige folk, bare man ikke beveger seg for langt mot nordvest, der har de en tendens til storsnutethet. Vestlendinger liker norsk kønntrimusikk og sauehau
4. Bergensere? (jupp de er en egen kategori) Dialekten er ikke så pen akkurat, og det er heller ikke duoen Tor Endresen/Rune Larsen. Vi har mye å straffe Bergen for
5. Midt-Norge? Brautende, karskdrikkende DDE-fans i skinnvest og med bart
6. Nordleninger? Edle, eiegode med velklingende dialekter. Raushet og hjertevarme preger den gjennomsnittlige nordlending, samt humor og en diger dose selvironi

Jeg er selvsagt nordlending

Flubby sa det!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 00:26   #38
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er nordlending og vet ikke om jeg har så mange fordommer mot noen landsdel egentlig. Det måtte eventuelt være at mange vet svært lite om nordnorge.

Synes generelt at det bildet som presenteres av nordnorge i media ofte er veldig ensidig basert på gamle klisjeer.

Når det er sagt så føler jeg meg ofte annerledes her på østlandet. Har bodd her i 8 år nå og har unger som snakker østlending, men likevel er det noe der som jeg ikke helt kan sette fingeren på. Men føler samtidig at det går bedre og bedre.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 00:33   #39
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er du nå sikker på det? At dere er så mange altså? Tenker du aldri på at andre landsdeler i en årrekke har sendt ut sine tapre menn og kvinner og infiltrert hele østlandet slik at dere straks er en utdøende rase?

Vi tar sjansen, dere kan godt få endel av dem tilbake også teller vi på nytt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 07:20   #40
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Nuvel, det er vel en del østlendinger som bor utenfor sitt kjerneområde også - for å si det forsiktig. Støtter ellers Emms forslag.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.