Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å skuffe andre

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-10, 13:28   #21
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å skuffe andre

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jo. Men det er veldig vanskelig i praksis. Spesielt når man er veldig vant til å ta rollen som "den som fikser alt". Alt, altså. Altaltalt. Bare ikke seg selv.

Eg veit. :btdt: Men det hjelper som rettesnor. Å faktisk bruke det kognitivt i arbeidet med å bryte etablerte mønster. At ein ikkje ser på det som eit svik å ikkje kunne stille opp slik andre forventar, men å sjå på det som verdsetjing av seg sjølv - uavhengig av reaksjonen ein får.

Så lenge ein har arbeidd med tankane i hovudet, og ser urimelegheita i å stille opp på bekostning av seg sjølv, så BLIR det lettare å seie nei (om det ikkje passar).

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 13:28   #22
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Det som hjelper for meg er å tenke på hvor utrolig lei meg jeg ble da jeg ble utslitt, og fikk ansvaret selv for å sette egne grenser og passe på meg selv. Akkurat det er det faktisk ingen andre som gjør.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 13:31   #23
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg veit. :btdt: Men det hjelper som rettesnor. Å faktisk bruke det kognitivt i arbeidet med å bryte etablerte mønster. At ein ikkje ser på det som eit svik å ikkje kunne stille opp slik andre forventar, men å sjå på det som verdsetjing av seg sjølv - uavhengig av reaksjonen ein får.

Så lenge ein har arbeidd med tankane i hovudet, og ser urimelegheita i å stille opp på bekostning av seg sjølv, så BLIR det lettare å seie nei (om det ikkje passar).

Sant. Jeg er fortsatt rookie, men prøver.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 13:33   #24
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har fått kastet endel lærdom på dette området over meg selv også i sommer altså, så jeg bare skjønner veldig godt hva dere mener. Allikvel ble jeg overrasket over meg selv hvor kjipt jeg følte det å si nei til denne venninnen min og hvor sterk trangen ble til å bare gi etter for å unngå ubehaget.

Men jeg tror du har rett tink, det kan absolutt hjelpe å tenke på tristheten man kan komme til etter å ha forstrukket seg kraftig.

Gammel 14-09-10, 15:05   #25
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge poden er fornøyd, og nærmeste familie og venner har det bra, så har jeg det også bra. Jeg har ikke noe problemer med å skuffe ukjente, si nei til verv på foreldremøte, ikke jobbe ekstra osv. Jeg har en livsstil og et liv som er nok for meg nå (det er heldigvis bare snakk om å ha det sånn noen år), og dermed så har jeg også en lavere terskel for å skuffe folk. Føler også at det blir veldig mye lettere å si "gjør det selv" når jeg har mye å gjøre selv. Det ligger ikke bedagelighet eller motvilje bak, og da pleier folk ta det pent. Jeg opplever svært sjelden dårlig samvittighet for dette.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:17.