Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-10, 16:42   #61
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg kan godt synse det motsatte.

? Denne skjønte jeg ikke. Hva er det du synser om? Enhver kan jo synse hva man vil, det ligger jo liksom i synsings natur....

Personlig har jeg ihvertfall møtt atskillig mer sameforrakt i nord enn i sør, og det er bakgrunnen for min synsing.

Gammel 14-09-10, 17:11   #62
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Philippa, her.

Derfor nekter jeg å tro at disse grønne samekoftene ble laget for å gjøre narr av noen, jeg tenker som Esme - at det ikke er verre enn å ha på en grønn cowboyhatt.

Øh, det var ikke det jeg sa altså, jeg sa at for meg så er det ingen automatikk at det helt automatisk med åpenbar selvfølgelighet en hets av samer. Det er ikke det samme som at jeg har påstått at det er akkurat det samme å bruke cowboyhatt, men at jeg hadde oppfattet det sånn.

Jeg har forøvrig heller ikke problemer med å si neger.

For meg er verken same eller neger skjellsord - det er ord for å beskrive MENNESKER.

Same er ikke et skjellsord nei, det er jo den betegnelsen samene selv bruker på norsk. Neger er derimot et skjellsord.

Gammel 14-09-10, 17:25   #63
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hva har det med saken å gjøre?

Tror du de ville gjort det samme på en fest i Oslo?

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 22:39   #64
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Tror du de ville gjort det samme på en fest i Oslo?

Nei. Men så er vel ikke Oslo tradisjonelt kjent for å være opphavsstedet til samer, heller. Ei heller er det særlig mange samer i kofte å se til daglig, hvilket ikke er et helt uvanlig syn hverken i Troms eller Finnmark.

....og igjen; hva i all verden har dette med saken å gjøre?

Jeg la ut om hva jeg trodde var bakgrunnen for hvorfor grønne kofter ble valgt som antrekk - da det beviselig bor en del samer i nordlige deler av landet. Jeg hater ikke samer, jeg ser ikke ned på samer, jeg diskriminerer ikke samer og jeg mener enhver er i sin fulle rett til å bli sur for stuntet og jeg skjønner at bandet trakk seg. Ikke er det jeg som plabla grønne kofter heller.

Mao:

Ingen grunn til å slenge på spydige smilyer.

Gammel 14-09-10, 22:56   #65
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

.... Eller om Kiwi Oslo hadde hatt årsfest på Grønland torg i neongrønne burkaer. Like "festlig"

Jeg må innrømme at jeg hadde flirt littegrann av det På den lokale kiwien ved jobben er det ganske høy burkafaktor på kundene, så de hadde nok ikke flirt.

Ellers er det ingen i samefamilien til min mann, samen, som syntes dette var krenkende. Han har også etterhvert skjønt at vi søringer faktisk ikke ser ned på samer eller helt skjønner at samer opplever diskriminering og mer eller mindre skjult hets nordpå. Jeg tror ikke kiwiledelsen gjorde dette av noen annen grunn enn at de tenkte det ville være litt gøy. Ja, de bomma, men jeg tror ikke det lå noen ond intensjon bak.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 02:02   #66
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tror heller ikke det lå noen ond intensjon bak. Men det bør være mulig å tenke litt før man handler.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 11:30   #67
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er muligens for ung, eller muligens for uvitende - men MIN oppfatning er at samekulturen respekteres og settes høyt i 2010. Jeg vet at det ikke alltid har vært slik, derimot. Men her jeg bor - sør i landet - ville det forbause meg om folk ser ned på samer og har fordommer mot dem.

Ta deg en tur på fotballkamp, neste gang TIL spiller i nærheten av deg. Du vil oppleve at spillerne blir joiket til fra tribunen, og skjellsord som "jævla same" hagler over spillerne, uansett om det er spillere av samisk opprinnelse på banen eller ikke. Jeg er "bare" nordlending uten samiske aner, men selv jeg har møtt på samehets når jeg har vært sørpå.
Her i nord er fordommene mot samer og samisk kultur desverre sterkt tilstede, så det at koftestuntet skjedde her i Tromsø var ekstra graverende nettopp fordi det er med på å bygge opp under holdninger og rasisme som samer blir møtt med. Så ja, jeg forstår godt at MissS føler seg støtt og latterliggjort av stuntet.

Gammel 15-09-10, 18:03   #68
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Ta deg en tur på fotballkamp, neste gang TIL spiller i nærheten av deg. Du vil oppleve at spillerne blir joiket til fra tribunen, og skjellsord som "jævla same" hagler over spillerne, uansett om det er spillere av samisk opprinnelse på banen eller ikke. Jeg er "bare" nordlending uten samiske aner, men selv jeg har møtt på samehets når jeg har vært sørpå.
Her i nord er fordommene mot samer og samisk kultur desverre sterkt tilstede, så det at koftestuntet skjedde her i Tromsø var ekstra graverende nettopp fordi det er med på å bygge opp under holdninger og rasisme som samer blir møtt med. Så ja, jeg forstår godt at MissS føler seg støtt og latterliggjort av stuntet.

Jeg er glad for at ikke alle lukker øynene for at dette i sterk grad fremdeles skjer. Vi har en lang vei å gå for å få bukt med all form for rasisme, også innad i Norge.

Gammel 15-09-10, 20:42   #69
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MissS, her.

Jeg er glad for at ikke alle lukker øynene for at dette i sterk grad fremdeles skjer.

Har du inntrykk av at alle/de fleste på FP lukker øynene, i lys av denne diskusjonen?

I den grad folk ikke har fokus på samehets, så tror jeg det rett og slett skyldes at mange ikke vet om det. Selv er jeg feks aldri på TIL-kamper. Imidlertid har jeg vært nordpå og hørt særdeles gufne utsagn fra etnisk norske, så at det finnes er jeg ikke i tvil om. Men det er jo ikke slik at alle har like smårasistiske familiemedlemmer bosatt nordpå som meg selv;-)

Gammel 15-09-10, 22:15   #70
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Har du inntrykk av at alle/de fleste på FP lukker øynene, i lys av denne diskusjonen?

I den grad folk ikke har fokus på samehets, så tror jeg det rett og slett skyldes at mange ikke vet om det. Selv er jeg feks aldri på TIL-kamper. Imidlertid har jeg vært nordpå og hørt særdeles gufne utsagn fra etnisk norske, så at det finnes er jeg ikke i tvil om. Men det er jo ikke slik at alle har like smårasistiske familiemedlemmer bosatt nordpå som meg selv;-)

Ikke alle, og heller ikke de fleste, men at noen her er ignorante ovenfor den diskrimineringen og rasismen som daglig skjer i 2010 er åpenlyst.

Gammel 15-09-10, 22:34   #71
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke alle, og heller ikke de fleste, men at noen her er ignorante ovenfor den diskrimineringen og rasismen som daglig skjer i 2010 er åpenlyst.

Om man ikke uten videre mener at dette stuntet helt klart var gjort med vond intensjon så benekter man at samer blir diskriminert? Er det det du mener?

Gammel 15-09-10, 23:13   #72
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om man ikke uten videre mener at dette stuntet helt klart var gjort med vond intensjon så benekter man at samer blir diskriminert? Er det det du mener?

Jeg skjønner at Kiwiledelsen ikke nødvendigvis hadde en vond intensjon. Det var en total skivebom, og det vitner om at de har lite kunnskaper om den diskriminering som samer daglig utsettes for.

Jeg reagerer på at sitatet ditt:

Eller så kan det være at jeg begynner å bli litt trøtt på alle som blir personlig krenket over ting som er på gruppenivå. Krenket. Krenket. Alle er så forbaska krenket hele tiden. :gørp:

Det vitner også om lite kunnskaper til hvorfor mange samer (og bandet som skulle opptre) føler seg krenket.

Gammel 15-09-10, 23:40   #73
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Det vitner også om lite kunnskaper til hvorfor mange samer (og bandet som skulle opptre) føler seg krenket.

Åh, det var angående nesten alle minoriteter det, samer om du vil, muslimer, kristne, innvandrere, bønder, lærere etc. Man kan godt påpeke at ting er lite respektløse overfor en minoritet, men jeg kjenner at jeg blir trøtt på alle de som tar det ned til en personlig krenkelse. Om jeg blir diskriminert som kvinne så blir jeg personlig forbannet. Om noen gjør noe respektløst mot kvinner som gruppe så blir jeg ikke personlig krenket.

Og så er det forståelig, men likevel, reelt at de som tilhører minoriteter blir så møkkalei av diskriminering at de ikke alltid vet hva som er direkte vond intensjon og hva som er ubetenksomhet. Jeg har f.eks mange innvandrervenner. De opplever ofte reell diskriminering, men noen ganger blir de såre og sinte over ting som ikke er vondt ment. F.eks at naboen på andre siden av gangen i blokka ikke har vært innom og presentert seg. Det er ikke diskriminering. Og da kan det være greit å få innspill om at det kanskje ikke var vondt ment fra naboen sin side.

Og om dette stuntet: Vel, man har lov som same å bli sint, alle har sine følelser. Men det må være lov å si at man ikke åpenbart går med på at dette stuntet var vondt ment.

Gammel 15-09-10, 23:46   #74
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

*Håper noen i Kiwi-ledelsen er medlem på fp, kanskje vi får et svar..?*

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 19:13   #75
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

Standard

Åh, det var angående nesten alle minoriteter det, samer om du vil, muslimer, kristne, innvandrere, bønder, lærere etc. Man kan godt påpeke at ting er lite respektløse overfor en minoritet, men jeg kjenner at jeg blir trøtt på alle de som tar det ned til en personlig krenkelse. Om jeg blir diskriminert som kvinne så blir jeg personlig forbannet. Om noen gjør noe respektløst mot kvinner som gruppe så blir jeg ikke personlig krenket.

Og så er det forståelig, men likevel, reelt at de som tilhører minoriteter blir så møkkalei av diskriminering at de ikke alltid vet hva som er direkte vond intensjon og hva som er ubetenksomhet. Jeg har f.eks mange innvandrervenner. De opplever ofte reell diskriminering, men noen ganger blir de såre og sinte over ting som ikke er vondt ment. F.eks at naboen på andre siden av gangen i blokka ikke har vært innom og presentert seg. Det er ikke diskriminering. Og da kan det være greit å få innspill om at det kanskje ikke var vondt ment fra naboen sin side.

Og om dette stuntet: Vel, man har lov som same å bli sint, alle har sine følelser. Men det må være lov å si at man ikke åpenbart går med på at dette stuntet var vondt ment.

Jeg er med på notene, men i dette tilfellet skjønner jeg at det oppleves som en kollektiv fornærmelse og krenkelse. Sånn utenom denne episoden og lignende kan jeg være enig i at noen påberoper seg krenkelse for det meste.

Og som jeg har sagt, jeg tror heller ikke det var vondt ment, men jeg skjønner at bandet ble opprørt og trakk seg for spillejobben. Ser ikke for meg at de hadde særlig lyst til å spille for en gjeng fulle, samekledde kiwiansatte som liksom joiker og drar samevitser utover natta. Kan skjønne at de ikke føler seg særlig tatt på alvor eller at kiwifolkene har respekt for og forståelse for samenes historie.

Gammel 16-09-10, 19:34   #76
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Jeg er med på notene, men i dette tilfellet skjønner jeg at det oppleves som en kollektiv fornærmelse og krenkelse. Sånn utenom denne episoden og lignende kan jeg være enig i at noen påberoper seg krenkelse for det meste.

Og som jeg har sagt, jeg tror heller ikke det var vondt ment, men jeg skjønner at bandet ble opprørt og trakk seg for spillejobben. Ser ikke for meg at de hadde særlig lyst til å spille for en gjeng fulle, samekledde kiwiansatte som liksom joiker og drar samevitser utover natta. Kan skjønne at de ikke føler seg særlig tatt på alvor eller at kiwifolkene har respekt for og forståelse for samenes historie.

Jeg skjønner godt at bandet trakk seg altså, om det var sånn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:59.