|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
| Se resultatene: Hva heter det egentlig? | |||
| I grunn |
|
64 | 41,83% |
| I grunnen |
|
76 | 49,67% |
| Igrunn |
|
5 | 3,27% |
| Igrunnen |
|
4 | 2,61% |
| Annet/nerdepoll |
|
4 | 2,61% |
| Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#6 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hva heter det - sånn egentlig?Jeg måtte stemme "annet," for jeg savnet alternativet "ha'kke peiling."
|
|
|
#7 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva heter det - sånn egentlig?Det heter I grunnen. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Nyter et nytt liv
|
Sv: Hva heter det - sånn egentlig?Jeg bruker i grunn, om dette er riktig er opp til andre å bestemme. Men det er eneste alternativ som er logisk for meg.
|
|
|
|
#9 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Hva heter det - sånn egentlig?Ut i fra ordboka så tror jeg at "I grunn" blir riktig:
Det heter jo i bunn og grunn
(Søkte på i grunn)
|
|
|
|
#10 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva heter det - sånn egentlig?I grunn. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
kamerat
|
Sv: Hva heter det - sånn egentlig?Bokmålsordboka har «i grunnen» i eksempelet sitt – det betyr ikke nødvendigvis at «i grunn» er normert bort (for å finne ut det, må man sende en e-post til Språkrådet, tenker jeg). Men sammenskrives skal det ikke etter bokmålsnormen.
|
|
|
#14 |
|
kamerat
|
Sv: Hva heter det - sånn egentlig?Ja, «i grunnen» er ett uttrykk, og «i bunn og grunn» et annet.
|
|
|
#16 |
|
Den paranoide androide
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva heter det - sånn egentlig?Er usikker på om det er i grunn eller i grunnen eller begge deler som er riktig. Igrunn og Igrunnen er i alle fall ikke riktig. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
kamerat
|
Sv: Hva heter det - sånn egentlig?
Ja, men ordnett gir deg ikke bare bokmålsnormalen, men riksmålsnormen også. (Det er vel det trekanten betyr.) Riksmålsnormen er ikke offisiell norsk rettskrivning.
|
|
|
#20 |
|
intro
|
Sv: Hva heter det - sånn egentlig?For å være ærlig synes jeg "i grunn" ser kjemperart ut, og jeg er overrasket over at nesten halvparten velger den formen. Jeg tror aldri jeg har sett det skrevet slik utenfor nettfora, faktisk, men ser jo at det er mange som skriver det.
|
|
![]() |
|
|