Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvor lenge sitter dere ved middagsbordet?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Hvor lenge sitter dere gjennomsnitlig ved middagsbordet?
5 minutter 0 0%
10 minutter 9 5,77%
15-20 minutter 70 44,87%
20-30 minutter 59 37,82%
30-40 minutter 15 9,62%
50-60 minutter 0 0%
Mer enn en time 1 0,64%
Vi spiser ikke middag ved bord/Annet 2 1,28%
Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-10, 23:12   #21
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lenge sitter dere ved middagsbordet?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Utfordringen hjemme hos oss nå er at vi voksne er ferdig lenge før ungene. De tuller og tøyser og prater og skravler og glemmer helt at vi skal spise, selv ved gjentatte påminnelser. Jeg orker ikke bruke inntil en time av min ettermiddag på å sitte og vente til ungene har somlet i seg maten - så jeg lurer egentlig på når det er greit at vi voksne reiser oss og går fra/begynner å rydde våre ting/sier at måltidet er avsluttet for alle. Egentlig er det sånn at alle sitter til alle har spist opp hjemme hos oss, men nå kjenner jeg at grensen min er nådd. Jeg regner med det bare er en periode - i allefall når vi viser hvilken konsekvens atferden får.

Høres ut som hjemme hos oss. Og mine er 7 og 9 år! Skravler betraktelig mye mer enn de spiser. Fordelen er nå at de kan klokka og kan forstå at hvis de vil spise i timesvis så rekker de nok dessverre ikke spille playstation.

Gammel 18-09-10, 00:58   #22
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Svarte 30-40 min, men det kan nok svinge litt i begge retninger.

Her er de både relativt glad i mat, og i det fellesskapet som dannes ved middagsbordet. Det synes jeg er utrolig hyggelig, for det merkes når vi har besøk og slikt.
Gutta er litt ulike. Smule er gjerne ferdig litt før Smitt, og da får han gå fra bordet mot at han aksepterer at de som ikke er ferdig ikke er tilgjengelige for han.
Om det drøyer veldig ut med Smitt og vi voksne er ferdig, bryter vi nok opp litt før han. Da blir alltid en voksen igjen på kjøkkenet og holder han med selskap, driver litt smårydding og sånn.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 09:18   #23
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Her sitter vi kanskje nærmerer 20 minutter ja. men ikke så mye lenger.
Ungene går stortsett fra bordet når alle er ferdige og jeg og mannen blir sittende en stund til.

Gammel 18-09-10, 09:20   #24
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Slik gjør vi også det!

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

15-20 minutter sammen.
Og så kan jeg og mannen ofte sitte litt lenger og prate når barna går ifra.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 09:29   #25
Atlas
Nybegynner

Atlas sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Atlas har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har svart 30 - 40 min, og det er jeg glad for. Om barna tøyser, prater og har det bra - sånn at middagen tar en time, så er det bare kjekt.....syns jeg.

Atlas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 10:13   #26
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

10 minutter kanskje? Jeg er alltid først ferdig, og dersom de tøyser masse så begynner jeg med mitt, erfaringsvis så spiser de greiere dersom jeg ikke er der og maser på dem

Nå er vi 1 voksen og 2 barn, så voksensnakk er jo ikke aktuelt. Vi sitter nok lengre dersom vi har besøk.

Gammel 18-09-10, 16:46   #27
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

ca 20 tror jeg. Noen ganger 15, noen ganger 30.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 22:02   #28
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

15-30 min.. kommer litt ann på.. når jeg har endelig fått mat på mitt fat er minsten ferdig og vil gå og jeg klarer ikke tvinge han til å sitte.. så han går ofte.. så er det meg og snuppa igjen og snuppa sitter og dagdrømmer og er helt i sin egen verden så jeg er som oftest ferdig når hun nesten ikke har begynt.. jeg syns det at vi spiser frokost og middag sammen ved bordet er veldig viktig, så jeg prøver å holde ut mens hun sitter og duller og somler, men det ender med som oftest at jeg rydder av og rydder kjøkkenet før hun er ferdig.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 22:13   #29
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Rundt 20 minutter en vanlig hverdag.

Gammel 19-09-10, 14:25   #30
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Max 15 min på en vanlig hverdag, ofte kortere enn det. Hvordan har dere tid til å sitte i 40 minutter? Alltid en trening eller fotballkamp som skal rekkes. Eller et møte eller noen ærend som må gjøres den dagen....

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 20:58   #31
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Max 15 min på en vanlig hverdag, ofte kortere enn det. Hvordan har dere tid til å sitte i 40 minutter? Alltid en trening eller fotballkamp som skal rekkes. Eller et møte eller noen ærend som må gjøres den dagen....

Har barn som er så små at vi kan holde dem som gisler hele ettermiddagen
Vi gjør for øvrig ærend etter leggetid. Lyn-sjopping mellom 19.15 og 20.00.

Gammel 19-09-10, 21:52   #32
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

20-30 minutter. Storebror er som oftest ferdig litt før, og får ofte gå fra, men han sitter gjerne en stund han også. Dersom han bare tuller, får han beskjed om å roe seg ned litt så han får spist.

Vi har ikke så mange kveldsplaner ennå, men forsøker spise i god tid de gangene noen skal ut igjen. Ærend gjør vi aldri før barna er lagt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 23:12   #33
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Lyn-sjopping mellom 19.15 og 20.00.

Man får gjort utrolig mye unna mellom 19.45 og 20.00 på ÅS......

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 23:44   #34
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi bruker sikkert 20-30 min.

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Lyn-sjopping mellom 19.15 og 20.00.

Finnes det butikker som stenger kl 20? De må ha åpent til kl 22 minst hvis jeg skal rekke dem.

Gammel 20-09-10, 09:09   #35
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker som oftest 15-20 minutter. Det har skjedd at vi har brukt opp mot 45 minutter, og det syns jeg er helt greit, siden jeg anser fellesskapet rundt måltidene som en ypperlig anledning til å få snakket med barna.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 14:36   #36
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette har jeg aldri tenkt over ...
Nå kommer jeg antakelig til å ta tida neste gang vi spiser sammen ...

Barna får uansett gå ifra når dem er ferdige, vi voksne sitter gjerne litt lenger og skravler.

Gammel 21-09-10, 12:23   #37
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Finnes det butikker som stenger kl 20? De må ha åpent til kl 22 minst hvis jeg skal rekke dem.

Det blir bare IKEA. Jeg anbefaler ikke å møte meg selv der kl. 21.30 på jakt etter den perfekte lysekrona liksom

Gammel 21-09-10, 16:23   #38
Linda79
Fullverdig medlem

Linda79 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Linda79 har et hav av muligheter foran seg
Standard

ca 20 minutter. Men mannen og jeg sitter gjerne igjen mens barna er i gang med lek.

Gammel 21-09-10, 19:01   #39
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

På en vanlig hverdag sitter vi 15-20 min, kommer litt ann på hva vi spiser. Når vi har besøk kan vi sitt lengre, barna sitter også mye lengre.

Gammel 21-09-10, 19:07   #40
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Vi sitter iallefall 20-30 min, noen ganger kanskje lengre

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:08.