Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lange foreldremøter - er det virkelig nødvendig

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-10, 18:27   #1
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Lange foreldremøter - er det virkelig nødvendig

Satt akkurat og regnet på hvor mange timer foreldremøte vi har vært på i høst.
Kom til svimlende 11,5 timer de siste ukene. Og dette er bare skole. I tillegg kommer fotballen, konferansetimer etc.

Jeg lurer, ER det virkelig nødvendig? Svært lite er nytt, det meste har vi på en eller annen måte hørt før.

Jeg har riktignok 4 barn altså, men mener at tiden kunne minst vært halvert, og alikevel fått med meg det viktigste.

Er det slik hos dere også? Så lange møter?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 18:29   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lange foreldremøter - er det virkelig nødvendig

NEI!! Årsmøtet i barnehagen var gjort på 40 minutter og foreldremøtet på skolen tok 1 time. Mer enn det bør det ikke ta.
Jeg får helt fnatt når det skal brukes tid på å diskutere trivialiteter!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 18:30   #3
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har 4.-klassinger og har enda ikke opplevd at foreldremøtene på skolen har vart mer enn en time. Så nei, det er ikke nødvendig med lange møter.

Gammel 23-09-10, 18:32   #4
Mayamor
Fullverdig medlem

Mayamor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Østfold
Mayamor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Her pleier vanlige felles foreldremøter å vare i 2 timer både på skole og barnehage. Da er det som regel felles for hele trinnet/hele barnehagen først også deler vi oss klassevis/avdelingsvis den siste tiden for å ta opp ting som gjelder kun den klassen/avdelingen. Konferansetimene pleier å være på 20-30 min pr barn i tillegg til vanlig foreldremøter.

Gammel 23-09-10, 18:34   #5
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det drar ut, gjerne fordi enkelte foreldre benytter denne fellessamlingen til å ta opp og/eller klage på ting de burde tatt en annen gang.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 18:34   #6
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Her har det vært slik:

Barnehage 2 timer
Barneskole 1 klasse 4,5 timer (fordelt på 2 dager)
Barneskole 7 klasse 2 timer
Ungdomsskole 8 klasse 3 timer

Gammel 23-09-10, 18:35   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Det drar ut, gjerne fordi enkelte foreldre benytter denne fellessamlingen til å ta opp og/eller klage på ting de burde tatt en annen gang.

Sånne tar man med ut på gangen og avretter.....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 18:38   #8
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Grøss. Jeg skal på foreldremøte i den nye barnehagen i dag. Lurer på om jeg bør grue meg.

1 time på foreldremøtet syns jeg er en bra regel.

Gammel 23-09-10, 18:39   #9
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For de største er det ikke uvanlig at foreldremøtene trekker ut mot 2 timer. Da begynner jeg å bli lei. Ofte er det da snakk om fag og lignende, og vi har noen gjengangere av superforeldre som må kverulere litt og få alt litt ekstra detaljforklart.

Gammel 23-09-10, 18:41   #10
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Sånn er det her og, men jeg går når de setter igang.

Gammel 23-09-10, 18:43   #11
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er litt spent, vi skal straks på foreldremøte. De to første skoleårene er det de samme foreldrene som har laget krøll på tråden, nå skal jeg sitte bakerst og observere om fenomenet slår til igjen.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 18:52   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Var på foreldremøte i barnehagen tidligere i uka, stipulert til to timer, vi slapp ut litt før.

Men jeg vet ikke om det er foreldrene som trekker ut tiden når styrer bruker tid på å be oss ha meninger om FORMATET på årsplanen... det var nemlig nytt av året...

Gammel 23-09-10, 18:58   #13
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min erfaring er at møteplager-foreldrene strekker møtet ut, ikke lærerene. Nødvendig? Det kommer jo an på om man har mange viktige saker å ta opp eller ikke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 19:02   #14
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

For de største er det ikke uvanlig at foreldremøtene trekker ut mot 2 timer. Da begynner jeg å bli lei. Ofte er det da snakk om fag og lignende, og vi har noen gjengangere av superforeldre som må kverulere litt og få alt litt ekstra detaljforklart.

Hos oss er møtene ment å vare to timer, mens så trekker de ut. Men vi har pause i midten, da, som regel med kaffe og kjeks/frukt. Men det er alltid noen som skal kverulere eller ha detaljer om ting som ikke angår så veldig mange andre.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 19:23   #15
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vant til å både holde og delta på foreldremøter som varer en time.

Men nå er ikke min tid SÅ dyrebar at jeg hadde dødd av et møte på to timer heller, kjenner jeg. To timer er da en helt vanlig møtetid sånn rent generelt?

: synes som vanlig at folk hauser opp "problemet" foreldremøter :

Gammel 23-09-10, 19:27   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

: synes som vanlig at folk hauser opp "problemet" foreldremøter :

Nja. Det kommer an på. Det siste møtet varte i 2 timer og 15 min, men det var et ok møte, fordi lærerne snakket om viktige og relevante ting. Andre ganger er to timer altfor lenge, fordi temaet er uninteressant, lærerne snakker for lenge om en ting, eller noen foreldre begynner å snakke om uvesentlige ting.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 19:29   #17
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På skolen hos oss drar foreldremøtene ut fordi det er store kull og dermed mange foreldre, de aller fleste av dem diskusjonslystne. På eldste sitt trinn er det 70 elever og på mellomstes trinn er det 92. De foreldremøtene jeg har vært på i høst har alle vart i overkant av to timer.

Gammel 23-09-10, 19:37   #18
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker også interessante møter, det er ikke det.

Men jeg synes liksom ikke det er noe big issue om en møtesituasjon som jeg er i noen få ganger i året trekker litt ut pga av uvesentligeheter. Lever dere så spennende og strømlinjeformede liv ellers at dere blir sjokkert av litt vas? Jeg er sikkert bare uheldig og slett ikke uvant med traurige møter både titt og ofte i jobbsammenheng og blir liksom ikke satt ut av en eller annen møteplager på foreldremøte heller.

Gammel 23-09-10, 19:46   #19
Nå også i farger

Standard

Jeg syns det blir for mye jeg alstå, i tillegg til alt annet.
Forrige lørdag sovnet vi begge kl.20, fordi mandag til fredag rett og slett er FOR fulle!!

Ett foreldremøte på to timer hadde vært helt ok, men ikke fire, som i tillegg varer tre-fire timer. I tillegg kommer kakebaking, kjøring til kamper i huttiheita, kontroller på sykehus, tannlege, web-kursing for fotball ( for man må jo stille opp og ta verv), lekser, husarbeid, + +.

Så jo, jeg ærlig innrømme min tid er dyrbar!

Forhåpentligvis roer det seg snart.

Gammel 23-09-10, 19:53   #20
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Men Avatar, lengden på foreldremøter kan vel knapt reguleres med utgangspunkt i at dere har valgt å få fire barn? Litt sånn: "her må vi komprimere info pluss passe på at skravlebøttene ikke får ordet, for det kan tenkes at det kommer noen som har mange barn"?

Jeg synes at ettermiddagene er hektiske med to barn med henholdsvis én og to fritidsaktiviteter, lekser og vennebesøk + vår egen henholdsvis overtidsarbeid og retting - men det er da ikke akkurat foreldremøter som velter hverdagslasset? De kommer ikke akkurat ukentlig?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:49.