Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lus, avhengig av geografi?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har dere lus i omgangskretsen?
Ja, vi bor på vestlandet 10 7,35%
Nei, vi bor på vestlandet 21 15,44%
Ja, vi bor på østlandet 36 26,47%
Nei, vi bor på østlandet 33 24,26%
Ja, vi bor i nordnorge 7 5,15%
Nei, vi bor i nordnorge 9 6,62%
Ja, vi bor på sørlandet 1 0,74%
Nei, vi bor på sørlandet 1 0,74%
Ja, vi bor i midt-norge 3 2,21%
Nei, vi bor i midt-norge 0 0%
Du har ikke klart å dele inn landet spesifikt nok, så jeg kan ikke stemme og må spesifisere i tråden 15 11,03%
Deltakere: 136. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-10, 02:01   #1
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Lus, avhengig av geografi?

Jeg har aldri hørt om lus i oppveksten. Jeg kjenner ingen som har hatt lus nå, verken voksne eller barn. Det har ikke været noen lapper i bhg ang lus de årene vi har hatt barn der. Jeg vet ikke hvordan en lusekam ser ut!

Etter å ha lest om problemene enkelte har her på forumet, lurer jeg på om geografi er en faktor når det gjelder spredning. Poll kommer.

Mens jeg skriver dette klør jeg mye i hodebunnen!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 02:18   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: LUS, avhengig av geografi?

Jeg er litt nysgjerrig; hvor i landet ville du plassert Trondheim og Trøndelag?

Men her er det jevnlig lusevarsel på barnehagen og på skolen. Jeg mener å huske at Stesnupppa hadde en runde med lusekur, men husker ikke helt.
Vi befinner oss altså i Midt-Norge.

Sist redigert av Kirsebær : 03-10-10 kl 10:01.
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 03:23   #3
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Har hatt noen tilfeller av lus i barnehagen. Bor i Nord-Norge. Hadde flere tilfeller av lus på skolen jeg gikk på da jeg bodde i Sør-Sverige og.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 08:59   #4
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Her går det lus no. Visst nok var det alldeles lusebonanza for eit par år tilbake, og helsesøster måtte inn i klassane å lusekambe for å få bukt med problemet. Kor stort problemet er denne gong, veit eg ikkje. Men me har hatt det og det er nok.

Korkje eg eller min familie hadde det da eg voks opp, trass i at det gjekk fleire rundar med dette opp gjennom barnehage- og skuletid.

Gammel 03-10-10, 09:04   #5
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Har fått luselapp på skolen til snuppa og hadde selv luseperioder på skolen som barn. jeg hadde lus da jeg var 11 år og det var en grufull opplevelse.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 09:47   #6
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Nå er jenta mi bare i underkant av 2 år og har gått i bhg 1 år, men har så langt ikke hørt om lus.

Nok en gang ganske uvitende, hva er det som gjør at enkelte barn utsettes for lus?

Nekter forøvrig å velge svaralternativ "nordnorge", om det er meningen.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 09:52   #7
Sissel
Bør lage seg en tittel selv

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi bor på Sør-Vest landet og har aldri hatt lus i heimen. Men, det har vært ganske mange lusevarsler i barnehage og skole. Minst en gang hver vintersesong.

Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 10:06   #8
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Nå er jenta mi bare i underkant av 2 år og har gått i bhg 1 år, men har så langt ikke hørt om lus.

Nok en gang ganske uvitende, hva er det som gjør at enkelte barn utsettes for lus?

Nekter forøvrig å velge svaralternativ "nordnorge", om det er meningen.

Enkelte? alle barn utsettes jo for lus, det er bare ikke alle som får lus..
høsten og vinteren er høysesong for lus fordi lusene elsker varmt hår inni en lue. dessuten er det lett at barna blir smittet fordi de leker tett oppihverandre..
Det har ingenting med urenslighet å gjøre f.eks.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 10:08   #9
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Her er det lus med jevne mellomrom. Vi bor på sør-vestlandet.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 10:16   #10
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde lus som toåring.
Ellers har vi aldri hatt det i huset, men det kommer som regel lusevarsel flere ganger i løpet av året, i tillegg til lus-kampanjer.
Det er sikkert bare et spørsmål om når, ikke om.

Gammel 03-10-10, 10:18   #11
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er konstant hele vinterhalvåret. Foreløpig har vi heldigvis sluppet unna, men det er i omgangskretsen stadig vekk.
Bor i Midt-Norge.

Gammel 03-10-10, 10:21   #12
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Massevis, hele tiden. Ungene har hatt det to ganger. De blir resmittet fordi folk ikke tar seg bryet med å sjekke ungene sine til tross for oppfordringer.

Det er ikke flaut å ha lus, men det er flaut å ikke gjøre noe med det.

Jeg husker som barn at helsesøster kom i klasserommet vårt og lusesjekket alle elevene etter tur, og at eventuelle smittede fikk lapp med hjem. Skulle ønske det kunne gjeninnføres! Men nei, det er visst så belastende eller ydmykende eller noe sånt.... Da er det bedre å måtte bruke ukesvis på gjentatte kurer?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 10:26   #13
linne@
har gullhår

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trøndelag
linne@ er litt kullinne@ er litt kul
Standard

Vi har aldri hatt lus, og ikke fått med varsel fra barnehage og skole enda.

Hodelus er en parasitt, og flytter seg stort sett fra hår til hår. Jeg tror den kan leve ca. 2 døgn uten å suge blod, men evnen til å forplante seg svekkes etter få timer i en lue eller en børste f.eks. Lus finnes alltid i en eller annen sin hodebunn. Barn med veldig kort hår gir dårligere vekstvilkår for lusa og feste for eggene, men de kan få det de også.

Å få lus har selvsagt ingenting med urenslighet å gjøre, men det er klart at de som ikke klarer å følge opp behandlingen er langvarige lusbærere. Lusene kan leve i opp til 40 døgn !

Vil man unngå å få lus er det mulig å forebygge ved å kamme barna med lusekam jevnlig. Det er ikke en selvfølge at en har fått bukt med lusene selv om man har tatt lusekur.

linne@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 10:34   #14
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Vel, kanskje jeg formulerte meg litt uheldig. Hva er det som gjør at barn får lus?

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Enkelte? alle barn utsettes jo for lus, det er bare ikke alle som får lus..

¨

Det er ikke mye man kan gjøre forebyggende da skjønner jeg. Da vet jeg det.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 10:42   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde også lusedamen ( ) på besøk årlig, men jeg kan bare huske 2 barn på hele skolen som noensinne hadde lus i min oppvekst på Vestlandet. Her i Oslo er det lusevarsel stadig vekk.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 11:07   #16
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Vel, kanskje jeg formulerte meg litt uheldig. Hva er det som gjør at barn får lus?

¨

Det er ikke mye man kan gjøre forebyggende da skjønner jeg. Da vet jeg det.

Jeg tror at noen lettere får det enn andre, ellers er det jo rart at noen får det flere ganger og andre ingen. Her vi bor er det lusevarsel hvert eneste år, og jeg vet barn i både klassen og gruppen i barnehagen har hatt det, men vi får det ikke. Ikke da jeg var barn heller. Vi var 5 søsken.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 11:09   #17
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Vi bor på Østlandet. På bygda.
Har hendt at eldste har fått med lapp hjem om lus på skolen. Vi har aldri hatt det i hus.
Ingen i vår omgangskrets som har hatt det heller.

Gammel 03-10-10, 11:32   #18
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg husker som barn at helsesøster kom i klasserommet vårt og lusesjekket alle elevene etter tur, og at eventuelle smittede fikk lapp med hjem. Skulle ønske det kunne gjeninnføres! Men nei, det er visst så belastende eller ydmykende eller noe sånt.... Da er det bedre å måtte bruke ukesvis på gjentatte kurer?

Frøken og assistenten sjekker elevene en dag i uken når det er lusesesong. Har barnet lus får foreldrene en telefon og beskjed om å gjøre noe med det. Vi har også fått beskjed om å lusesjekke ungene selv hver helg. Nå var det en del lus sist vinter, så det var da disse rutinene ble innført. Syns det er helt ok jeg. Jeg trodde at alle skoler sjekket elevene.

Gammel 03-10-10, 11:36   #19
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor i Oslo, har hatt lus i hus to ganger, og det er stadig lusevarsel både i barnehagen og på skolen.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 11:53   #20
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Har hatt noen tilfeller av lus i barnehagen. Bor i Nord-Norge. Hadde flere tilfeller av lus på skolen jeg gikk på da jeg bodde i Sør-Sverige og.

Vi har ikke hadd lus i barnehagen så lenge mine unger har gått der, eller når jeg var lærling der

Vet det var lus på mo uskole når jeg gikk siste året på barneskolen for at da brukte vi gymsalen der til fotballtrening.

Jeg kjenner faktisk bare ei som har hadd lus,og det er gumora til ungene, det fikk hun da hun studerte i Irland for noen årsiden

Jeg bor i Nordland nå Men har aldri hørt op lus på min skole i finnmark heller, er for kaldt der så lusa overlever ikke

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:33.