Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Regntøy til voksne

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-10, 09:58   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Regntøy til voksne

Nå er jeg lei. Rett og slett lei.

Ja, jeg skal ha meg regnkåpe, det ønsker jeg meg. det hadde vært praktisk det.
Men jeg trenger en regndress. Ei regnbukse. Og ei jakke. Som er vanntett.

Jeg kjøpte meg noe som skulle være regntøy på en sportsbutikk for noen år siden. Pustende. Så jada, jeg vasker og reimpregnerer med sånn der tech-greier. samme som jeg bruker på dressene til guttungen.

Vesentlig forskjell er at guttungens dress er vanntett.
Det er ikke mora sin.
Ja, hovedsaken at jeg er VÅT i dag kommer av at jeg ikke hadde på meg regnbukse når jeg dro hjemmefra. Det var dumt, for jeg skulle gå ca 10 minutter (som er nesten 15 for tiden siden dette bekkenet krever gå-sakte-aksjon) i det som viste seg å være sterk motvind og øs, pøs, kliss-klass regn med stadig økende intensitet. Greit, hadde jeg hatt regnbukse hadde jge derved ikke vært så våt. Det er min feil.

Men håret mitt er tørt. Det er derfor ikke vann fra håret som gjør at jeg er våt på skulderen... for et par uker siden var jeg på lekeplassen en regnfull planleggingsdag. Med regnbukse. og regnjakke. Og gutt i reimadress som kom inn like tørr (under ytterste lag av klær selvsagt) Og mor med to våte skuldre.

Siden jeg vet at jeg med all sannsynlighet skal gå ganske mange trilleturer i regnvær til våren, så ønsker jeg meg regntøy som ikke er så klamt. Men det må være vanntett. Dønn vanntett.
Og inkludere regnbukse.

Og siden jeg er litt storkrevende, gjerne ha en fin passform, men være rommelig nok til at jeg kan bruke det i høst også...

Gammel 04-10-10, 10:06   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regntøy til voksne.

Jeg finner ikke regntøy som både holder meg tørr og som ikke gjør meg stinkende svett.

Gammel 04-10-10, 10:07   #3
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det er liksom det som er utfordringen, jeg har hatt den varianten som ikke holer meg tørr.
Mannen har den utgaven som er 100% vanntett fra utsiden, men han blir våt fra innsiden på null komma niks.

Jeg vil så gjerne ha begge deler. Hvorfor finner jeg ikke det? Guttungen blir ikke klam i sine dresser virker det som. Men tørr er han. (Når han ikke tar av seg støvelen og plasker i en dam...)

Jeg er kanskje storkrevende, men jeg synes det er urettferdig at jeg finner det til ham, og ikke til meg?

Gammel 04-10-10, 10:08   #4
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Jeg kjøpte nettopp nytt regntøy fra Stormberg, på tilbud. Grønt, retro og litt annerledes. Holder meg godt tørr uten at det er for tungt. Fin passform og mykt å ha på (!!).

Men jeg finner sikkert noe feil med det etterhvert som jeg får brukt det noe mer. Det finnes ikke perfekt regntøy.....

Gammel 04-10-10, 10:09   #5
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri opplevd at gore-tex ikke holder tett. Og forrige helg var fjortisen min i skogen hele helgen, i sprutregn, han hadde vært helt tørr hele helgen. I min gamle gore-tex bukse og egen jakke.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 10:10   #6
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Synes du skal ringe Reimatec og høre om de ikke kan lage en dress til deg

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 10:10   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Regntøy ga jeg opp da jeg jobbet i friluftsbarnehage.

Bergans Dermizax duger i all slags vestlandsvær.

Gammel 04-10-10, 10:10   #8
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Synes du skal ringe Reimatec og høre om de ikke kan lage en dress til deg

Ja, kanskje det

Gammel 04-10-10, 10:13   #9
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg har aldri opplevd at gore-tex ikke holder tett. Og forrige helg var fjortisen min i skogen hele helgen, i sprutregn, han hadde vært helt tørr hele helgen. I min gamle gore-tex bukse og egen jakke.

Trodde det var goretex den jakka jeg har, men det er muligens et eller annet "som skal være det samme" som slett ikke er det. Det er vel sikkert 5 år siden jeg kjøpte det, så hukommelsen er ikke sånn helt på plass, men jeg kjøpte den som regndress, poenget var at den skulle være tett... Men det står ikke goretex på den sånn som jeg ser ved første øyekast, så det er sikkert noe annet...

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Regntøy ga jeg opp da jeg jobbet i friluftsbarnehage.

Bergans Dermizax duger i all slags vestlandsvær.

skal undersøkes.

Gammel 04-10-10, 10:28   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Regntøy til voksne

På lekeplassen eller på tur bruker jeg Norrønna jakke og HH- bukse. Tørr som bare det, på tross av vestlandsbøtter med regn.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 10:35   #11
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke kjøpt et sett, men heller en skikkelig goretexjakke og en regnbukse, enten vanlig eller goretex. Koster litt mer enn vanlige regnsett, men er mye mer behagelig å bruke.

Gammel 04-10-10, 10:45   #12
silje
Superduperaktiv

Medlem siden: Jun 2008
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Jeg holder også en knapp på Bergans Dermizax.
Jeg har riktignok bare jakke i dette materialet, men det er virkelig det mest vanntette jeg har prøvd.

Jeg har ellers testet ut Fjellreven,Hagløgfs og berghaus med goretex, alle trekker vann etter en tid. Tilsvarende med HH hellytech.

Nå bruker jeg oftest Didrikson med vannsøyle 5000. Den holder foreløpig tett. I bukse har jeg gått over til HH PU (gummiregntøy). Buksen er tett, men blir litt klam inni. Jeg svetter nesten ikke, så det er faktisk ikke noe problem for meg.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 10:52   #13
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg er heller ikke en storsvetter, i motsetning til min mann, så i alle fall bukse er sånnsett ikke noe problem at er "dønn vanntett både fra innsiden og utsiden". Men når jeg skal trille vogn i 1-2 timer og avslutte med en god motbakke, så regner jeg med å være litt svett (og sikkert derved sånnsett litt klam) også, og da er det fint om jakka 1)ikke har sluppet inn vann og 2) gjerne har sluppet ut noe av overskuddskroppsvarmen min.

Skikkelig (dyr, men god) jakke skal derfor skaffes. Dog er jeg litt usikker, finner jeg en modell med en passform jeg kan trives med i årevis, som er brukbar nå i månedene som kommer (=andre halvdel av et svangerskap)? Bruker ikke flere tusen kroner på ei jakke som jeg ikke kommer til å bruke etter februar, og dersom jeg skal kjøpe ei jeg ikke kan bruke før etter februar, kan jeg likegodt vente til da? (og kjøpe et eller annet rimelig, uformelig, og sikkert ikke pustende, som holder meg tørr nå i høst?)

Gammel 04-10-10, 10:55   #14
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville nok ventet med den dyre jakken til babyen var ute, ja. Du får mye mer glede av en jakke som sitter godt i normaltilstand. Og heller kjøpe impregneringsspray og prøve å redde den jakken du har nå mens du har gravidemage.

Gammel 04-10-10, 11:14   #15
Malama

Malama sin avatar

Standard

Impregneringsvask hjalp ikke, men kanskje spray ja. Om så noe som "dreper pusteevnen" på skuldrene er greit det, om den blir tett. Bedre enn ikke noe. Og så heller kjøpe god jakke senere. Den jeg har er nemlig str 40 eller noe sånn (og jeg er 36) og rommelig i passformen, så jeg ser ikke helt bort fra at den kan romme meg og magen til the bitter end. I alle fall nesten, det spørs når jeg må ha ull under til vinteren... (for kåpa mi kommer jeg IKKE til å passe i...)

Kan noen minne meg på denne når jeg i mars en gang klager over at jeg har vært på trilletur i "regntøy" og blitt våt?

Gammel 04-10-10, 13:23   #16
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Min erfaring er at spray er bedre enn bare impregneringsvask.

Gammel 04-10-10, 13:41   #17
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har et regnsett fra Craft jeg er meget fornøyd med. Det puster og holder meg tørr fra regnet, det kostet en del da, rundt tusenlappen tror jeg. Kjøpt på en sportsbutikk. Jeg har også et regnsett av rimeligere variant, det puster ikke og jeg blir våt, ikke pga regnet men pga. den dampen jeg selv produserer. (Og man må ikke svette mye for å produsere en del damp som kondensere når det når toppen av regndressen og dermed blir skuldrene våte.)

Gammel 04-10-10, 13:57   #18
Malama

Malama sin avatar

Standard

Det er craft jeg har, puster som bare rakker, ingen problem med det... Var ganske så fornøyd med vanntettheten også inntil for et par år siden. (Det er vel fort 5-6 år gammelt, jeg er ikke den som fornyer meg oftest egentlig...) (Men når jeg går litt lenger trekker enn de 10-15 minuttene jeg gikk idag, blir jeg våt på brystkassen, nedover armen og evt på ryggen ved motvind, så jeg tror ikke det er damp som er problemet...)

Gammel 04-10-10, 14:09   #19
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Kanskje du kan kjøpe en jakke på finn.no?

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 15:02   #20
Kanel
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2010
Kanel har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har bukse fra Bergans i Dermizax og den er super! Jeg holder meg tørr når jeg sykler i regnvær, er på tur i skogen og jeg kan sitte på vått berg, på snø eller på en våt benk i parken uten å bli våt i baken. (kald blir jeg, men er tørr!). Jeg blir heller ikke klam i den. Anbefales virkelig.

Kanel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:39.