|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kosttilskudd for barn
Det beste kosttilskuddet for barn er:
![]() |
#22 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja dette er jeg helt enig i (bortsett fra punktet melk), og vi har stort fokus på dette i hjemmet vårt. Men vi har og et barn med matintoleranse hvor kosttilskudd blir brukt for å sikre at han får i seg mest mulig.
![]() |
#23 |
nju nja njo
|
Dette har jeg aldri hørt.
![]() |
#24 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis du sjekker websiden til Sana-sol, ser du at det blant annet står følgende:
I det siste har det kommet fram at det muligens er slik at vi i Norge får i oss for lite D-vitamin (som jo kroppen kan produsere selv når vi får sol på den), så nå har man begynt å berike visse matvarer. Både melk og ost kommer som D-vitaminberiket. Jeg vil anta at det betyr at det ikke anses som problematisk å få i seg for mye D-vitamin? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Kosttilskudd for barnOverdosegrensen for D-vitamin er temmelig høy, det skal endel til for å få for mye av det faktisk. Men A er jeg usikker på. Jeg har dog ingen skrupler med å gi begge deler av norske tilskudd, dosene er veldig lave her.
![]() |
#26 |
Unik
|
![]() Sv: Kosttilskudd for barnDet er berre delar av året at kroppen kan ta opp vitamin D via sola. Det blir vel og spekulert i om dagsdosen til vitamin D er satt for lavt pr i dag.
![]() |
#27 |
Unik
|
![]() Sv: Kosttilskudd for barnDet som er med vitamin A og D er at dei motvirker kvarandre. Eit høgt inntak av vitamin A vil derfor forsterke ein vitamin D mangel, og omvendt.
![]() |
#28 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Kosttilskudd for barnIfølge denne linken bør ikke barn ha over 1000 mcg daglig, da er det fare for overdosering. For voksne er dosen 2500 mcg.
![]() |
#29 |
Passiv
|
![]() Sv: Kosttilskudd for barnAnimal Parade er bra nok altså? Det er greit med DHA-tilskuddet deres? Jøss, det var jo strålende. |
![]() |
![]() |
#30 |
ihuga feminist
Gah! Så høyt inntak av både A og D vil gi mangel på begge?
Ikke sant! Egenproduksjon av D-vitamin er jo vanskelig når sola ikke får skinne på våre hvite og svært mottakelige D-vitaminproduserende kropper. Forøvrig mener jeg altså at det har skjedd en endring i anbefalinger. Såvidt jeg vet har forskning mer og mer poengtert at vi trenger mer D-vitamin enn vi faktisk får i oss. Det må jo blant annet være derfor det nå er greit å beriker enkelte matvarer med D-vitamin, kanskje særlig tatt i betraktning av at vi fremdeles ikke folatberiker mel, selv om det sannsynligvis kan forhindre forsterskader som ryggmargsbrokk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Unik
|
![]() Sv: Kosttilskudd for barnDet dei fleste er borti er nok vitamin-D mangel. Grunnen er at me et mindre feit fisk og mindre margarin. Eit høg vitamin-A inntak vil kamuflere dette.
![]() |
#32 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Kosttilskudd for barnMargarin.
![]() |
#33 |
Unik
|
![]() Sv: Kosttilskudd for barnDet som er i smør er for lite.
![]() |
#34 |
ihuga feminist
![]() Sv: Kosttilskudd for barnAh. Så det du sier, Urt, er at høyt inntak av A-vitamin kan kamuflere D-vitaminmangel (og muligens også motsatt?). Hvordan vil dette gi seg utslag for "normale" folk? Bør man være forsiktig med inntak av A-vitamin, men pøse på med D-vitaminberiket melk og ost, sånn for eksempel? Jeg merker jeg blir usikker på hva det du sier medfører helt sånn praktisk for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Kosttilskudd for barnJeg som hater multilevel marketing har endt opp med JuicePlus. Nå er ikke dette vitaminer men konsentrert frukt og grønt. Jeg er med på en undersøkelse og får barneproduktene gratis. Problemet er at der alle andre synes det smaker supergodt liker ikke Mazungen dem. Hun spiser for lite frukt og grønt, og repertoaret er for begrenset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Unik
|
Heilt rett. For masse vitamin A, vil slå ut vitamin D. Og motsatt. Det luraste vil nok vera å følgja annbefalingane som blir gitt. Pr dags dato er dette 700 µg pr dag for kvinner og 900 µg for menn ( Vit. A ) Vitamin D er 7,5 µg for menn og kvinner i alderen 2-60 år ( litt høgare for gravide, ammande, dei over 60 og dei under 2 år ).
![]() |
#37 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kosttilskudd for barnTakker Fnatten!
![]() |
#38 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Isbjørnpakken brukes her også. ( kjøpes på feks Coop). |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
villende
|
![]() Sv: Kosttilskudd for barnJeg har endelig funnet et "tran"produkt som Mini er villig til å spise: Omega-3 fisk fra Möllers. Alt annet spytter hun ut. Og så prøver jeg å få i barna så mye fet fisk som mulig. Vi har fisk til middag minst to ganger i uka og de får d-vitaminberiket melk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
I mål
|
![]() Sv: Kosttilskudd for barnMine får vanlig tran, og det er som hos Mim, vi har aldri sagt at det per definisjon kanskje ikke er så godt. Jeg klarer ikke smaken selv altså, selv tar jeg kapsler... Men det gjelder å ha et nøytralt ansiktsuttrykk når man gir tranen, før de har vent seg til det i alle fall. Vi smiler og smatter litt ekstra når vi gir til babyen, nam nam og slikt |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|