Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kosttilskudd for barn

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-10, 00:29   #21
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Kosttilskudd for barn

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

1 - Jeg trenger tips til gode omega3 produkter til barn. Gode på smak, og gode på kvalitet.

Mine to tar ikke tran (og jeg angrer på at jeg aldri fikk inn den vanen fra tidlig av, men gjort er gjort) men jeg vil gjerne gi dem noe tilsvarende.

2 - Jeg er og på utkikk etter noen gode Acidoplhilus produkter for barn. Vil gjerne høre om noen har testet forskjellige og funnet noen bedre enn andre, osv. Det er så dyre i utganspunktet at jeg vil ikke kjøpe det første jeg finner...

Det beste kosttilskuddet for barn er:

Mat fra bunnen
Fisk
Kjøtt
Grønnsaker
Minimalt med kunstige stoffer
Drikke ferskt presser fra frukt
Vann
Melk
Nøtter
Frisk luft
Fysisk forstring

Gammel 05-10-10, 07:05   #22
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Det beste kosttilskuddet for barn er:

Mat fra bunnen
Fisk
Kjøtt
Grønnsaker
Minimalt med kunstige stoffer
Drikke ferskt presser fra frukt
Vann
Melk
Nøtter
Frisk luft
Fysisk forstring

Ja dette er jeg helt enig i (bortsett fra punktet melk), og vi har stort fokus på dette i hjemmet vårt. Men vi har og et barn med matintoleranse hvor kosttilskudd blir brukt for å sikre at han får i seg mest mulig.

Gammel 05-10-10, 07:43   #23
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Kan man gi full dagsdose av både tran og Sanasol, eller bør man - som foreslått fra helsestasjon - enten ta halv dose av begge hver dag eller å alternere slik at man en dag tar full dagsdose av tran og neste dag tar full dagsdose av Sanasol?

Dette har jeg aldri hørt. Vi gir både tran og sanasol - hver dag.

Gammel 05-10-10, 12:50   #24
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Dette har jeg aldri hørt. Vi gir både tran og sanasol - hver dag.

Hvis du sjekker websiden til Sana-sol, ser du at det blant annet står følgende:

Opprinnelig lagt inn av Sanasol

Barnet mitt liker ikke Tran, kan jeg mikse Sana-sol med tran?
Dersom du blander Sana-sol med Tran må du være oppmerksom på at du må halvere dosene. Både Tran og Sana-sol inneholder de fettløselige vitaminene A og D som det er uheldig å få for mye av.

I det siste har det kommet fram at det muligens er slik at vi i Norge får i oss for lite D-vitamin (som jo kroppen kan produsere selv når vi får sol på den), så nå har man begynt å berike visse matvarer. Både melk og ost kommer som D-vitaminberiket. Jeg vil anta at det betyr at det ikke anses som problematisk å få i seg for mye D-vitamin?

Men jeg skulle altså gjerne sett at noen med litt mer peiling enn meg kunne opplyst meg.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 12:56   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Overdosegrensen for D-vitamin er temmelig høy, det skal endel til for å få for mye av det faktisk. Men A er jeg usikker på. Jeg har dog ingen skrupler med å gi begge deler av norske tilskudd, dosene er veldig lave her.

Gammel 05-10-10, 12:56   #26
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Det er berre delar av året at kroppen kan ta opp vitamin D via sola. Det blir vel og spekulert i om dagsdosen til vitamin D er satt for lavt pr i dag.

Gammel 05-10-10, 13:02   #27
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Det som er med vitamin A og D er at dei motvirker kvarandre. Eit høgt inntak av vitamin A vil derfor forsterke ein vitamin D mangel, og omvendt.

Gammel 05-10-10, 13:05   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ifølge denne linken bør ikke barn ha over 1000 mcg daglig, da er det fare for overdosering. For voksne er dosen 2500 mcg.

For å sammenligne litt, i en spiseskje tran er det altså ca. 10 mcg D-vitamin! Så noen fare for overdosering her synes jeg ikke det er. Men A-vitamin vet jeg det er litt verre med, jeg må sjekke det opp.

Gammel 05-10-10, 13:11   #29
Slettet bruker
Passiv

Standard

Animal Parade er bra nok altså? Det er greit med DHA-tilskuddet deres? Jøss, det var jo strålende.

Angående vitamin D - jeg hadde mangel. Jeg brukte nesten et år på å få opp nivået til normalt med 60 mcg tilskudd per dag så det skal litt til å overdosere. På vinteren er mengden vi tar opp fra sola også nesten 0.

Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 14:07   #30
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Det som er med vitamin A og D er at dei motvirker kvarandre. Eit høgt inntak av vitamin A vil derfor forsterke ein vitamin D mangel, og omvendt.

Gah! Så høyt inntak av både A og D vil gi mangel på begge? Hvilke kjemiske prosesser tenker du på? Kan du fortelle mer?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Angående vitamin D - jeg hadde mangel. Jeg brukte nesten et år på å få opp nivået til normalt med 60 mcg tilskudd per dag så det skal litt til å overdosere. På vinteren er mengden vi tar opp fra sola også nesten 0.

Ikke sant! Egenproduksjon av D-vitamin er jo vanskelig når sola ikke får skinne på våre hvite og svært mottakelige D-vitaminproduserende kropper. Forøvrig mener jeg altså at det har skjedd en endring i anbefalinger. Såvidt jeg vet har forskning mer og mer poengtert at vi trenger mer D-vitamin enn vi faktisk får i oss. Det må jo blant annet være derfor det nå er greit å beriker enkelte matvarer med D-vitamin, kanskje særlig tatt i betraktning av at vi fremdeles ikke folatberiker mel, selv om det sannsynligvis kan forhindre forsterskader som ryggmargsbrokk.

Gammel 05-10-10, 15:19   #31
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Det dei fleste er borti er nok vitamin-D mangel. Grunnen er at me et mindre feit fisk og mindre margarin. Eit høg vitamin-A inntak vil kamuflere dette.
Mengde D-vitamin pr dag er annbefalt til å vera 7,5 µg. Kostundersøkelsar viser at dei fleste nordmenn får i seg mellom 1-5 µg pr dag. Unger under 2 år, gravide, ammande og dei over 60 år bør ha eit inntak på 10 µg pr dag.

Nyare forskning viser vel at me alle bør ligga opp mot 10 µg om dagen.

Gammel 05-10-10, 15:30   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Margarin. Det er D-vitamin i smør også.

Gammel 05-10-10, 15:33   #33
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Det som er i smør er for lite.

Men eg er litt usikker på kor mykje boka har fått med seg av nye produkter. Den seier at det er ein melketype og ei olje som er blitt berika. Og at det i smør og egg finnes veldig små mengder.

Gammel 05-10-10, 16:40   #34
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Ah. Så det du sier, Urt, er at høyt inntak av A-vitamin kan kamuflere D-vitaminmangel (og muligens også motsatt?). Hvordan vil dette gi seg utslag for "normale" folk? Bør man være forsiktig med inntak av A-vitamin, men pøse på med D-vitaminberiket melk og ost, sånn for eksempel? Jeg merker jeg blir usikker på hva det du sier medfører helt sånn praktisk for meg.

Eller kan stort inntak av D-vitamin føre til problemer rundt kroppens opptak av A-vitamin?

Hm. Hvor kan jeg lære mer om dette? Spennende tema!

Gammel 05-10-10, 18:45   #35
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg som hater multilevel marketing har endt opp med JuicePlus. Nå er ikke dette vitaminer men konsentrert frukt og grønt. Jeg er med på en undersøkelse og får barneproduktene gratis. Problemet er at der alle andre synes det smaker supergodt liker ikke Mazungen dem. Hun spiser for lite frukt og grønt, og repertoaret er for begrenset.

Om noen ønsker å prøve så ta kontakt så kan jeg sende noen av de vi ar liggende. Her kan man lese om dette om en er interessert.
http://www.jpsiden.no/

(PS, jeg er ikke tilknyttet JuicePlus på noen måte)

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 19:19   #36
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Ah. Så det du sier, Urt, er at høyt inntak av A-vitamin kan kamuflere D-vitaminmangel (og muligens også motsatt?). Hvordan vil dette gi seg utslag for "normale" folk? Bør man være forsiktig med inntak av A-vitamin, men pøse på med D-vitaminberiket melk og ost, sånn for eksempel? Jeg merker jeg blir usikker på hva det du sier medfører helt sånn praktisk for meg.

Eller kan stort inntak av D-vitamin føre til problemer rundt kroppens opptak av A-vitamin?

Hm. Hvor kan jeg lære mer om dette? Spennende tema!

Heilt rett. For masse vitamin A, vil slå ut vitamin D. Og motsatt. Det luraste vil nok vera å følgja annbefalingane som blir gitt. Pr dags dato er dette 700 µg pr dag for kvinner og 900 µg for menn ( Vit. A ) Vitamin D er 7,5 µg for menn og kvinner i alderen 2-60 år ( litt høgare for gravide, ammande, dei over 60 og dei under 2 år ).

Det skal litt til for å komma opp i så store mengder at det blir skadelig for kroppen, men konsekvensane då kan vera farlige. Men samtidig så vil mangel på desse to vitamina og kunna gjere skade.

Det finnes ein del artiklar om emnet. Google vil nok gje deg nokon. Eller så får du gjera slik som meg. Setta deg på skulebenken og læra om alt saman.

Gammel 05-10-10, 20:34   #37
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takker Fnatten! Vi fikk smaksprøve på de fiskene i Plusstid, så jeg skal la guttungen teste. Noen som vet om de kan tas sammen med Sanasol, eller blir det feil?

Gammel 05-10-10, 21:16   #38
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Jeg er skikkelig elendig på navn, men de får Omega3 tabletter som smaker tuttifrutti. På esken er det en isbjørn. Også får de en multivitamin (for tranbrukere) som jeg har kjøpt på apoteket.

Isbjørnpakken brukes her også. ( kjøpes på feks Coop).
Også 1-2 glass med biola om dagen. Ungene er sjeldent syke iallefall.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 09:04   #39
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har endelig funnet et "tran"produkt som Mini er villig til å spise: Omega-3 fisk fra Möllers. Alt annet spytter hun ut. Og så prøver jeg å få i barna så mye fet fisk som mulig. Vi har fisk til middag minst to ganger i uka og de får d-vitaminberiket melk.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 09:09   #40
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine får vanlig tran, og det er som hos Mim, vi har aldri sagt at det per definisjon kanskje ikke er så godt. Jeg klarer ikke smaken selv altså, selv tar jeg kapsler... Men det gjelder å ha et nøytralt ansiktsuttrykk når man gir tranen, før de har vent seg til det i alle fall. Vi smiler og smatter litt ekstra når vi gir til babyen, nam nam og slikt - vi gjorde det sånn med storebror også og han har tatt tran i over 5 år nå uten å klage en eneste dag.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:39.