Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan de be om personnummer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-10, 00:40   #1
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Kan de be om personnummer?

Jeg har i da bestilt en barnevogn fra Babyjungle.nl
Fikk mail av de i dag der det står at jeg ikke har fylt in personal ID (birthday + 5 digits), hvilket jeg tolker som personnummer. De sier videre at dette er påkrevd fra det norske tollvesenet. Ser på siden deres at dette står spesifisert under FAQs. Det gjelder bare leveranser til Norge.

Tror dette er en seriøs nettshop, men skal jeg gjøre det altså?
Vil ha vogna, sparer over 3000.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 00:43   #2
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan de be om personnummer?

Det gjorde jeg da jeg bestilte i sin tid (flere år siden nå), etter å ha fått siden anbefalt av ganske så mange. Var skeptisk, men godtok det og det endte godt.

Gammel 07-10-10, 00:48   #3
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har handlet vogn og diverse stæsj derfra mange ganger og har alltid måtte oppgi personnr. (til tollen). Har aldri opplevd problemer derfra.

Gammel 07-10-10, 00:50   #4
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Ok, har jo hørt om flere som er fornøyde og det står som sagt i FAQs at dette gjelder norske kunder. Men hvor sender jeg det? Bare sender det i som svar på mailen jeg har fått? Da får jo nettbutikken det...Eller hva mente du MissS?

Gammel 07-10-10, 01:24   #5
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Ja, bare send dem en mail med personnr. De oppgir dette i papirene som sendes med pakken og som tollvesenet evt. ser på.

Gammel 07-10-10, 01:35   #6
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jeg har i da bestilt en barnevogn fra Babyjungle.nl
Fikk mail av de i dag der det står at jeg ikke har fylt in personal ID (birthday + 5 digits), hvilket jeg tolker som personnummer. De sier videre at dette er påkrevd fra det norske tollvesenet. Ser på siden deres at dette står spesifisert under FAQs. Det gjelder bare leveranser til Norge.

Tror dette er en seriøs nettshop, men skal jeg gjøre det altså?
Vil ha vogna, sparer over 3000.

Jeg hadde aldri handla der. De kan sende varen og så er det speditør som tar seg av resten. Hjelper ikke hvor seriøs butikk det er.

Gammel 07-10-10, 07:04   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Speditøren bruker personnummeret ifbm tollklateringen. Butikken prøver vel å speede opp forsendelsen, tipper jeg? Du kan vel evt. bare si at du foretrekker å ta dette direkte med speditøren.

Gammel 07-10-10, 13:39   #8
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Speditøren bruker personnummeret ifbm tollklateringen. Butikken prøver vel å speede opp forsendelsen, tipper jeg? Du kan vel evt. bare si at du foretrekker å ta dette direkte med speditøren.

Ja, sikkert. De har superrask levering på døra. Mulig jeg sender det likevel, har bare hørt positive ting om den nettbutikken, spesielt at de har så rask levering. 3-7 dager, mot 6 uker på babyshop.

Gammel 07-10-10, 13:44   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Send avgårde noen tilfeldige siffer og se hva som skjer da vel?

Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 13:47   #10
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Send avgårde noen tilfeldige siffer og se hva som skjer da vel?

Men jeg vil ha vogna mi nå!

Gammel 07-10-10, 13:53   #11
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Datatilsynet sier:

Fødselsnummeret er ikke regnet som sensitiv opplysning. Det er likevel underlagt spesiell beskyttelse. For eksempel er det ikke lov å bruke fødselsnummeret dersom det samme kan oppnås på en annen måte.

Gammel 07-10-10, 13:57   #12
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Datatilsynet sier:

Fødselsnummeret er ikke regnet som sensitiv opplysning. Det er likevel underlagt spesiell beskyttelse. For eksempel er det ikke lov å bruke fødselsnummeret dersom det samme kan oppnås på en annen måte.

Altså oppgi det direkte selv? Til han /hun som leverer på døra?

Gammel 07-10-10, 14:11   #13
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Næsj, jeg hadde bare sendt det. Det må oppgis uansett.

Gammel 07-10-10, 14:12   #14
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Næsj, jeg hadde bare sendt det. Det må oppgis uansett.

Done! :gleder seg:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:59.