Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan snakker du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-07, 21:54   #21
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Æ snakke en vældi avslepen Bodødialekt med innslag fra østlandet, tar mæ i å si jai noen ganger... Som innvandrer så e æ vant til å herme etter folk å de e mange som tror at æ e fra Tromsø fordi at æ e slutta å kutte endingan på ordene slik de gjør i Bodø.

Gaaad, d e vanskeli å skrive på dialekt.

Gammel 17-02-07, 21:56   #22
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Man kan ikkje bainne her nede, søringan får matn i vranghalsen og ser på oss med det blikket. Stakkars, dæm e så skjør. Bainnga og den mer breie dialæktn kåmmer fort telbake når æ e nordpå på besøk. Å godt e det.

Det er vel bare de tertefine, snerpete vestkantfolket som reagerer på nordnorsk banning, vi andre er da tøffe nok i trynet til å tåle sånt

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 21:57   #23
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

"Hærremin, herre va gått. Bannan og sallami på brødskiva, samtidlig såm æ kose mæ i soffan på stua."

eller:

Hærremin, det her va gått. Bannan og sallami på kakskiva, samtidle såm je kose me i soffan på stugu."

Jeg bærer preg av å ha foreldre som ikke er oppvokst i samme by som meg. Men blandt venner og "til vanlig" så snakker jeg alternativ 1.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 21:58   #24
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Forresten så snakker også du helt feil zol. Du snakker egentlig østlandsdialekt, med et hint av Oslo vest.

Syns du jeg virker sossete?

(Forøvrig er det ikke så langt fra sannheten om du treffer meg i jobbsammenheng. Jeg jobber med språkopplæring, og av en eller annen grunn liker ikke foreldre her nede at barna kommer hjem og snakker nordlenning når de først begynner å snakke Desuten er det jo greit at barn med begrenset språkforståelse slipper å lære seg dialekter med det første)

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 21:58   #25
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Prater nesten som Irma jeg.

Bannan og salami på skiva og koser mæi i soffan.

Gammel 17-02-07, 21:59   #26
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er i grunnen glad for at man ikke skriver som man prater, for noen dialekter kan være litt vanskelig å forstå

Gammel 17-02-07, 21:59   #27
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Det er vel bare de tertefine, snerpete vestkantfolket som reagerer på nordnorsk banning, vi andre er da tøffe nok i trynet til å tåle sånt

Næppe. Den nordnorske sarkasmen har æ åsså måtta lakt fra mæ. Søringan bare trur æ e frækk og ufin. Åsså ser dæm sånn snurpat sjåkkert ut mens dæm prøve å snakke det vækk. Fjåtthau.

Gammel 17-02-07, 21:59   #28
Myggstukket
sjelden

Myggstukket sin avatar

Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Æ trur æ snakke trønder, litt i værtfaill. Muli det e litt finnmarksutrykk hær og dær.

Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:00   #29
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

"Hærlighet, det hær var godt! Bannan og salami på brøskiva samtidi såm jæi koser mæi i soffan!"

Jeg sier ikke herremin eller herregud, dessuten er det jo helt innlysende at sofaen står i stua.

Min første tanke da du spurte hvordan jeg snakket var: "Fort - og mye!"

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:00   #30
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Hvordan snakker du?

Jeg snakker mer og mer pen Oslo veit (!) jeg.
Men jeg har fortsatt mye av min breie Tønsberg dialekt med all sleng og "hakke, skakke, måkke, vikke" osv.
Skei, ho og slikt.
A endingene prøver jeg å holde på.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:00   #31
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan sn"akker du?

Jeg snakker en psyk blanding av nordlending (Troms) og ottadøl/østlending. Bør høres.

Gammel 17-02-07, 22:01   #32
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Min første tanke da du spurte hvordan jeg snakket var: "Fort - og mye!"

Da er det fler av oss.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:02   #33
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Hærregud, dætta var gætt, bannan og sallami på kakuskiva, samtidlig som je koser mæ i såffan

Gammel 17-02-07, 22:03   #34
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Næppe. Den nordnorske sarkasmen har æ åsså måtta lakt fra mæ. Søringan bare trur æ e frækk og ufin. Åsså ser dæm sånn snurpat sjåkkert ut mens dæm prøve å snakke det vækk. Fjåtthau.

Jaja, jeg er ekte østkantjente med nordnorsk svigerfamilie som bor på østlandet, jeg er absolutt herdet. Men svigerfar kan bli litt snurt og forvirret av mine sarkasmer...hehe. Til gjengjeld er han særdeles nordnorsk fri på andre områder.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:04   #35
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Jeg snakker sørlending.
Jeg får ikke til å skrive hvordan det høres ut, da får dere heller ringe meg.

Når (veldig sjelden) jeg er full, snakker jeg et hemmelig mandalsgatespråk som er nesten utdødd. Men ikke helt flytende. Jeg har lært det på sykehjemmet, men alle som kunne det var demente.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:04   #36
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker periodevis både på inn- og utpust - Fort og gæli'

Snakker trøndersk uten snev av noe sør for rundkjøringa på klætt... - mannen er nord-trønder, så noe nordtrønderske ord kommer kanskje en gang i blandt

MMMM, bannan å sallami på brøchiva - ja, itj sammtidi da - næj no kooose vi åss assa!

Og joda, jeg sier che dein fine biiiila da! - og så er det kjempegodt med "ræka"

Gammel 17-02-07, 22:08   #37
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Og joda, jeg sier che dein fine biiiila da! - og så er det kjempegodt med "ræka"

Hverken jeg eller samboer er fra Trondheim eller snakker trønder, men vesla, som såvidt har begynt å si noen ord, har allerede begynt å få inn dialekta. Bil er nemlig "bia" (med trøndersk tonefall), også sier hun "hæst'n" (vi sier begge hest, med "e") og "mannj". Litt morsomt

Gammel 17-02-07, 22:09   #38
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syns du jeg virker sossete?

Nei, jeg synes ikke det. Jeg så bare for meg at du snakket vanlig østlandsdialekt, ikke så bred som meg.

Gammel 17-02-07, 22:11   #39
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Hverken jeg eller samboer er fra Trondheim eller snakker trønder, men vesla, som såvidt har begynt å si noen ord, har allerede begynt å få inn dialekta. Bil er nemlig "bia" (med trøndersk tonefall), også sier hun "hæst'n" (vi sier begge hest, med "e") og "mannj". Litt morsomt

Klart hun snakker trøndersk! - Det er jo en malabarisk fin dialekt - Veldig glad i dialekten jeg altså!

(Prinsen her i huset sier forøvrig Hoin i stedet for huin til hund...nord-trønderpappans verk...)

Gammel 17-02-07, 22:14   #40
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Ztjerna ligger an til å snakke skikkelig østlenning. I både tonefall og ord. Ack ja. Han kan vel bli en ok gutt likevel

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:59.