|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Myers-Briggs - the thinking man’s horoscope?Jeg hadde ikke hørt om Myers-Briggs før jeg begynte å henge på ulike nettfora, hvor mange tydeligvis bruker denne testene aktivt, definerer seg selv og andre inn i de ulike kategoriene, og har full oversikt over hva det står for. Mitt inntrykk er at de som er opptatt av akkurat denne testen, er i hovedsak skeptikere som ikke tror på horoskoper og slikt, men det virker som denne testen er noen man "tror" på.
Så, tror dere, eller ser dere på det som en morsom selskapslek, eller som Dunning sier: A conversation starter?
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Sv: Myers-Briggs - the thinking mans horoscope?Jeg synes MBTI-modellen er både morsom og bevisstgjørende som en modell for å forstå folk i den grad de er forskjellig fra hverandre, for å si det sånn. Det å kontrastere er veldig virkningsfullt for å se ting bedre, og det er mye lettere å innse at (f.eks.) man selv relativt intuitivt/automatisk pleier å vurdere ting emosjonelt dersom man ser det i kontrast til at en annen person gjør det rasjonelt, eller at det er lettere å skjønne hva det vil si å være introvert hvis man sammenligner med hva det vil si å være ekstrovert. Hvis det gir mening? Jeg er fullt klar over at modellen ikke egner seg noe særlig til å si hva man er (eller kommer til å være) flink i, så det at den ikke egner seg som eneste hjelpemiddel i f.eks. karriererådgivning høres helt rimelig ut. "The MBTI helps your find your comfort zone, the types of activities you'll like and be most content with; not necessarily those at which you'll be especially competent." høres riktig ut for meg, og jeg synes ikke det er et uttrykk for at den ikke har troverdighet, bare for hvilket område den har troverdighet på.
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Myers-Briggs - the thinking mans horoscope?Det første sitatet er hentet fra innledningen til Dunning, og sier egentlig ikke hva han mener den er troverdig som, men hva testen i utgangspunktet mener å si (forsto jeg det som, i allefall). Det betyr ikke at den er god til det heller.
|
|
|
#4 |
|
Leser
|
Sv: Myers-Briggs - the thinking mans horoscope?Jeg ble litt overrasket over det du skriver fordi jeg har tatt noen tester på nett (men ikke så mange fordi jeg foretrekker tester på norsk) og jeg har tatt Myers-Briggs testen to ganger på intervju, så at den ikke brukes til karriereveildening ble jeg litt paff over.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 19-10-10 kl 11:08. Årsak: Skrev om føste setning, den var utydelig |
|
|
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Sv: Myers-Briggs - the thinking mans horoscope?
Jeg skjønner.
|
|
|
#7 |
|
Leser
|
Nei? Jeg synes jo som sagt at astrologi (både vestlig og kinesisk) er spennende - det er ingen psykologer som har utarbeidet den heller.
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Sv: Myers-Briggs - the thinking mans horoscope?Him, jeg tror den brukes i stor grad til karriereveiledning og i jobbintervjuer, de som lagde den hadde jo også det som utgangspunkt. Kritikken går på at den ikke er egnet til det.
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Ja, jo, kanskje. Jeg må innrømme jeg kjenner at den problemstillingen havner inn i "not my problem-field" siden jeg ikke ansetter noen. Jeg synes jo tvert imot at det har vært en kjempefordel å få en test jeg kjenner når jeg er på intervju og har utnyttet det så godt jeg kan.
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Det kan jo være problematisk for dem som skal ansettes, ikke bare for ansetter. Det er jo greit å kunne utnytte tester man kjenner, men jeg syns ikke det er et godt argument for at det er greit å bruke dem.
Nei, men hvis jeg skal testes i en profesjonell situasjon så vil jeg at de som har laget testen har kunnskap om slikt, og nettopp vet at det ikke er en eksakt vitenskap. Hvis det Dunning sier stemmer, om at Myers-Briggs ikke tar hensyn til de flytende overgangene, men derimot lager et skille på midten av bellkurven, så tyder jo det på nettopp lite kunnskap om nyanser og hvor vanskelig det er å kategorisere noen.
Sist redigert av Tallulah : 19-10-10 kl 14:03. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
flisespikker
|
Sv: Myers-Briggs - the thinking mans horoscope?Det er alltid et problem hvis folk ikke forstår de verktøyene de bruker, og jeg er sikker på at det er et reelt problem at folk bruker feil eller dårlige verktøy, eller verktøy de selv ikke kjenner eller forstår, når de skal ansette noen. En av de aller vanligste feilene folk gjør, såvidt jeg forstår, er å legge så mye vekt på intervjuet som man gjør. Fryktelig mange innbiller seg (visstnok) at de kan lese så veldig mye mer enn de kan ut av en kandidat på et intervju, og dermed vektlegger de intervjuet altfor mye. Og så går man vel til personlighetstester for å prøve å motvirke denne subjektiviteten, men der også blir det jo problemer dersom testen enten ikke er egnet, eller den som gir testen ikke kan den godt nok - eller hvis kandidaten kan den for godt, og dermed manipulerer svaret.
|
|
|
#12 |
|
<*(((<
|
Sv: Myers-Briggs - the thinking mans horoscope?Jeg var klar over at MBTI-modellen ikke ble ansett som noe «skikkelig verktøy» av psykologer, og har i hovedsak sett på den som en forenklet tilnærming for å snakke om typer av mennesker/menneskelige tilbøyeligheter. Men var ikke noe særlig klar over bakgrunnen, interessant å lese. :bokmerker for nøyere lesing senere: |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Myers-Briggs - the thinking mans horoscope?Jeg er fascinert av den testen jeg. For det første fordi den fikk meg til å forstå et par sider ved meg selv og han jeg bor sammen med. Som plutselig sluttet helt å irritere meg - han er ikke sånn eller slik fordi han er vanskelig. Han er sånn fordi det er hans naturlige reaksjon. Og jeg er ikke belemret med en av mine sosiale laster fordi jeg er uspiselig, men fordi jeg har grunnleggende egenskaper som gjerne styrer meg i den retningen. |
|
|
|
#14 |
|
Leser
|
Tror du har mistet en "ikke" i denne setningen?
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Myers-Briggs - the thinking mans horoscope?Angående det med intervjuer - man trenger jo noen verktøy for å studere folk litt og greie å skjønne seg på dem. |
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Det er jeg enig i. Men jeg syns det er pussig at man syns det beste verktøyet er laget av to ufaglærte som ble hekta på Jung.
Fnis, ja, det har du rett i. Det manglet et "ikke".
Men dette kan man jo da også bruke om de to som lagde testen, de hadde heller ikke (formell) kompetanse til å lage den, og bruker Jungs utgangspunkt (kanskje) feil.
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Myers-Briggs - the thinking mans horoscope?Jeg er helt enig i at det er rart hvis dette er det mest brukte verktøyet - eller særlig brukt i det hele tatt. Det burde være massivt marked for gode analyseverktøy for ansettelsesprossesser. |
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
|
|
![]() |
|
|