Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Mønster på fint strikket eller heklet sjal?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-10, 23:07   #1
Left
Passiv

Standard

Mønster på fint strikket eller heklet sjal?

Noen som har oppskrift på et fint strikket eller heklet sjal? Litt stort, og ikke for "stivt"? Som man kan bruke til hverdags? Jeg vil ha et med litt mer mønster enn Nin sitt, for det har jeg strikket.

Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 23:12   #2
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mønster på fint strikket eller heklet sjal?

denne har jeg nettopp strikket.
Bilde av den i strikketråden.
Var det noe slikt du tenkte på?

Gammel 22-10-10, 23:52   #3
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Favorittsjalet mitt i alpakka: (jeg har mønsteret og det kan du få låne)

Gammel 23-10-10, 00:02   #4
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Den typen som Svanen linker til er veldig takknemlig å strikke. Du begynner med 5-600 masker, med tynt garn på tykke pinner (5-6) strikker fram og tilbake et par omganger, og så tar du sammen en maske på hver side, og to på midten, annenhver omgang. Det blir færre og færre masker, og snart så er du ferdig. Formen blir mer eller mindre trekantet. Sleng på et eller annet hullmønster hvis du vil ha variasjon.

Gammel 23-10-10, 00:10   #5
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

eh, det er motsatt på denne gajamor. begynner med 7 masker og ender på nesten 500 m. Men ikke enkelt om en gjør en feil, bedre å "jukse det til " enn å prøve å rette det opp igjen. Stemmer at det ble trekantet.

Gammel 23-10-10, 00:13   #6
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg strikker aldri etter oppskrift, og gidder ihvertfall ikke å følge sånne oppskrifter hvor det blir mer og mer arbeid etterhvert.

Gammel 23-10-10, 00:17   #7
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

denne har jeg nettopp strikket.
Bilde av den i strikketråden.
Var det noe slikt du tenkte på?

Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 00:19   #8
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Åååååå det var fiiint!! Du skal slippe å låne bort ditt, hvis du forteller hvor du har kjøpt det??

Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 00:24   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Åååååå det var fiiint!! Du skal slippe å låne bort ditt, hvis du forteller hvor du har kjøpt det??

Å det fikk jeg lyst til å lage og!

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 00:29   #10
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjuggerpløm og AnneC - se prikker

Jeg er veldig fornøyd med sjalet mitt Og har fått mange bud på det, men det er
ikke til salgs, ikke fordi det er så vanskelig eller tar lang tid å strikke, men det er MITT!

Hvis noen av dere bor i Skedsmo - finnes det en gårdsbutikk her som selger kun Alpakka, fra Du Store Alpakka, og har GODT utvalg.
www.googvarm.no

Gammel 23-10-10, 08:55   #11
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Åh Fløyel, det var utrolig lekkert. Vil du være søt og dele med meg også, hvor jeg kan finne oppskriften?

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 09:03   #12
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Marit - Se prikk

Gammel 23-10-10, 09:54   #13
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Fløyel, så lekkert.
Hvor kan jeg få kjøpt mønster?

Gammel 23-10-10, 10:42   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For et fantastisk sjal, hvor tykke pinner strikkes det på? *har just gjort meg ferdig med ullbukse på pinne 2,5 og det er en stund før jeg strikker noe stort med så små pinner igjen*

Gammel 23-10-10, 12:49   #15
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Fløyel, det var alldeles nydelig, kan du dele med meg og hvor en får kjøpt oppskrift?

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 12:54   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fløyel, jeg vil også veldig gjerne få vite hvor du har kjøpt oppskiften til dette nydelige sjalet fra!

Gammel 23-10-10, 13:12   #17
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Ja, takk til informasjon om det mønsteret, Fløyel.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 15:33   #18
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Sendt dere prikker alle mann.
Sjalet strikkes med tynn alpakka på pinne nr 4.

Sist redigert av Fløyel : 24-10-10 kl 11:53.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 17:09   #19
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Denne er kjempelekker!

Jeg har alpakkagarn som jeg har kjøpt i Peru, hvitt, mørkgrått og lilla. Det er jo penere i de fargene oven, men jeg tror at de fargene kan bli pene også. Nå får vi bare håpe at jeg får til det med norsk oppskrift. Jeg har bare strikket svenske oppskrifter før og det var en god stund siden. Jeg kommer å spørre om jeg ikke får det til, så var forberedt! Jeg må bare finne ut hvilken pinne jeg skal ha og ev kjøpe. Og så må jeg vurdere om jeg kanskje bør vente til november for før det bør jeg være ferdig med noe jeg skal brodere som jeg skal gi bort til en julebasar. Men nå ble jeg gira på å sette igang!

Forresten, dette svarte Allium når jeg spurte om det garnet jeg hadde køpt:

Sitat:

Jeg fant Alpaca Soft fra Inti Alpaca. Det er "Sport/5ply" vekt, altså omtrent som Drops alpakka. Noen løpemeter er ikke oppgitt, men Drops alpakka har 180 meter på 50 gram. Prøv med pinne 3 og regn med å få ca. 26 masker på 10 cm.

I oppskriften til ovenstående sjal så står det at man skal bruke pinne 4 og at det er 19 m på 10 cm. Bør jeg da bruke pinne 3 og legge opp 654 masker i stedet for 478 masker? Teller man rent matematisk på dette?

Sist redigert av Pelen : 23-10-10 kl 17:17.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 17:43   #20
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Sånn ser sjalet ut ferdig: *jeg er litt kort i armene så jeg har ikke hele bredden, men nesten* + ett lite detalji bilde av hvordan mønsteret ser ut:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Sjal.jpg (85,3 KB, 70 visninger)
Filtype: jpg Detalji-sjal.jpg (79,4 KB, 50 visninger)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:42.