Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Oppgradering av nettlesar

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-10, 14:38   #1
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Oppgradering av nettlesar

Sitter her med mini laptopen vår. Og eg får ikkje oppgradert nettlesaren. Eg skjønner lite av denne maskina i utgangspunktet og dette gjorde ikkje saken betre.

Maskina er ein Asus Eee pc 900 med eit eller anna linux tull på. Firefox var innstalert frå leverandør si side og derfor kan eg ikkje trykje på oppgrader knappen under hjelp fanen.

Er det nokon som har vert borti dette og kan hjelpe meg ? Får blant anna ikkje tilgang til skulen min sine sider.

Gammel 25-10-10, 12:29   #2
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppgradering av nettlesar

Ingen som veit ?

Er det forresten mulighet til å få eit normalt OS på ei slik maskin, eller tar det for stor plass ? Hadde det vert noko anna enn linux på maskina så hadde eg skjønt litt meir.

Gammel 25-10-10, 13:47   #3
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Som på andre operativsystemer må du være priviligert bruker for å installere programvare.

Hvis du logger inn som bruker "root" har du alle rettigheter og kan oppgradere etter behag. Evt. kan du prøve kommandoen "sudo", som gir din bruker midlertidige privilegier (hvis maskinen er satt opp til å gi deg det...), f.eks. "sudo firefox".

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 14:34   #4
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Hmm, eg får sjå på det i kveld. Muligens eg må ha ei litt meir t-skei forklaring.

Gammel 25-10-10, 15:23   #5
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Maskina er ein Asus Eee pc 900 med eit eller anna linux tull på.

Det er ikke sikkert den tonen alltid er den beste måten å inspirere noen som kan noe om Linux på en Asus EeePC til å hjelpe deg.

Er det forresten mulighet til å få eit normalt OS på ei slik maskin, (…)

But anyway: Du kan installere Windows XP eller Windows 7 på den hvis det er det du mener med normalt OS. Men hvis jeg ikke hadde Windows XP som var spesielt tilpasset fra leverandøren til akkurat denne PCen ville jeg heller ha stukket ut øynene mine med en rusten gaffel enn å prøve på det (og dette skyldes hverken motvilje mot, eller manglende kompetanse på XP. Tvert i mot, jeg kan ganske mye om XP-deployment). Mulig Windows 7 ville være enklere å installere, men det er dyrt, og jeg har ingen planer om å prøve. Jeg har byttet ut leverandørens Linux (Xandros) med en Ubuntu Linux på min Asus Eee 901, det gikk relativt smertefritt å installere, men det var litt fiklete å få trådløsnettet til å virke.

Firefox var innstalert frå leverandør si side og derfor kan eg ikkje trykje på oppgrader knappen under hjelp fanen.

Joda, hvis du følger instruksene til Chiffre så kan du det.

Erfaringene er visst likevel litt blandet med den metoden på en Asus Eee med leverenadørens Linux installert, så jeg vill heller ha prøvd å lese Installing Firefox 3 on the EeePC. Jeg har ikke prøvd den heller, men metoden ser fornuftig og relativt enkel ut.

Ben "sudo apt-get install opera" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 15:54   #6
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Eg er klar over at det nok ikkje var den mest inspirerande måten å spørja om hjelp på. Unnskyldninga er frustrasjon over eit os som eg ikkje skjønnar noko som helst av.

Skal sjekke ut linken du la ut. Kanskje eg endelig finner ut av dette. Tusen takk !

Gammel 25-10-10, 18:34   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Hvis man ikke har lisens for XP i utgangspunktet, så er vel strengt tatt ikke Windows 7 noe dyrere? XP er billig som OEM til disse maskinene, men man får ikke kjøpt den OEM-versjonen løst.

Et alternativ er jo å installere en bedre Linux-løsning. Det er noen år siden jeg var borti Asus-løsningen som Asus brukte, og mener å huske at det var noe herk når ekstra programmer o.l. skulle installeres.....

Gammel 25-10-10, 18:40   #8
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Installer ubuntu

http://www.ubuntu.com/netbook/get-ubuntu/download

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:41.