Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Livsstil som omsorgssvikt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-10, 17:59   #21
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Livsstil som omsorgssvikt

Omsorgssvikt deles inn i fire hoveddefinisjoner, hvor den ene er:

"Passiv fysisk mishandling innebærer manglende tilfredsstillelse av barns fysiske behov som sterkt avvikende ernæring..

Et grunnleggende trekk ved omsorgssvikt og overgrep er mangel på erkjennelse av og respekt for barnets behov og prioritering av egne behov framfor barnets. manglende beskyttelse mot fysiske farer, manglende hygiene og klær som ikke passer til vær og temperatur. Et annet begrep for dette er vanskjøtsel."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld...html?id=558050

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 18:18   #22
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Serkt avvikende ernæring er vel neppe Toro og kneip eller daglig cola alså.....
Jeg tror heller ikke ferdig karbonader teller, selv ikke om de serveres hver dag.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 18:21   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

Brutus - om ungen har skader før skolealder og livsstilen åpenbart ikke endres så vil jeg mene det er omsorgssvikt og grunnlag for å melde bekymring.

Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 18:31   #24
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Omsorgssvikt er pølsebrød med litt halvgammel prim på i matpakka. Mat med mugg. Barn med vektproblemer som sendes med skolebrød istedenfor mat.

Pølsemiddag hver uke, toro eller ferdigpizza iblant er ikke omsorgssvikt. Det er ikke supert - men det er ikke omsorgssvikt heller.

Jeg ville vel ikke engang sagt at pølser, pizza, toro og brus daglig er omsorgsvikt, når det ikke er andre faktorer i heimen som er problematiske.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 18:41   #25
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg ville vel ikke engang sagt at pølser, pizza, toro og brus daglig er omsorgsvikt, når det ikke er andre faktorer i heimen som er problematiske.

Enig. Synes grensen går ett helt annet sted, og at man er i overkant hysterisk andre veien når man i det hele tatt snakker nedsettende om "pølsemiddag hver uke, toro eller ferdigpizza en gang i blant" i en debatt om omsorgsvikt.

Sist redigert av Koma : 21-11-10 kl 18:53. Årsak: La til litt
Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 18:56   #26
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Enig. Synes grensen går ett helt annet sted, og at man er i overkant hysterisk andre veien når man i det hele tatt snakker nedsettende om "pølsemiddag hver uke, toro eller ferdigpizza en gang i blant" i en debatt om omsorgsvikt.

Helt enig. Det er litt skremmende, faktisk.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 18:58   #27
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har kjennskap til endel saker som omhandler omsorgssvikt via jobben min. Noen av dem har også hatt ernæring som tema. Men da har det også vært andre faktorer med i bildet slik at det dårlige kostholdet er EN bit av det som omsorgspersonene ikke klarer å tilfredstille på en god måte.

Jeg synes det er et hån mot de barna som virkelig har opplevd skikkelig omsorgsvikt når enkelte seriøst mener at det å servere barna pølser, Torosuppe eller ferdigpizza og denslags mat daglig er omsorgssvikt som kvalifiserer til en bekymringsmelding til barnevernet.
At det ikke er bra og uheldig for de barna det gjelder er det ingen tvil om. Men omsorgssvikt? NEI.
Er maten muggen, bedrevet eller slikt er det selvsagt noe helt annet

Her i heimen bruker ikke annet enn en Toro saus hvert skuddår og kjøpepizza har vi aldri.... Så meningen min er basert på andre faktorer enn mitt eget kosthold!

Gammel 21-11-10, 19:01   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel få som mener at Toro og annen ferdigmat er omsorgssvikt? Jeg mener i hvert fall at det Brutus skisserer her absolutt går inn under omsorgssvikt, når barnet faktisk blir påført sykdom/lidelse pga. kostholdet allerede før skolealder.

Gammel 21-11-10, 19:03   #29
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Helt enig med deg det ja.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 19:37   #30
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Jeg har kjennskap til endel saker som omhandler omsorgssvikt via jobben min. Noen av dem har også hatt ernæring som tema. Men da har det også vært andre faktorer med i bildet slik at det dårlige kostholdet er EN bit av det som omsorgspersonene ikke klarer å tilfredstille på en god måte.

Jeg synes det er et hån mot de barna som virkelig har opplevd skikkelig omsorgsvikt når enkelte seriøst mener at det å servere barna pølser, Torosuppe eller ferdigpizza og denslags mat daglig er omsorgssvikt som kvalifiserer til en bekymringsmelding til barnevernet.
At det ikke er bra og uheldig for de barna det gjelder er det ingen tvil om. Men omsorgssvikt? NEI.
Er maten muggen, bedrevet eller slikt er det selvsagt noe helt annet

Dette vil jeg si meg veldig enig i.

Det blir fort "hysteri" og "perfekte mødre" i slike tråder som dette, og jeg får like mye frysninger av det som av toro-suppe.....

Gammel 21-11-10, 19:52   #31
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Jeg har ikke noe formening om det er noe som skal tas tak i av barnevernet, jeg bare ser at denne ungen sikkert har hatt feil ernæring fra h_n ble unnfanget og fram til nå, og at jo lenger til det går før det skjer en drastisk endring, jo vanskeligere vil det blir for vedkommende å få en frisk kropp i fremtiden.

Gammel 21-11-10, 20:20   #32
Slettet bruker
Passiv

Standard

[teskje jeg trodde ikke trengtes]Det å sende pølsebrød i matpakka en gang i løpet av livet/måneden/barndommen/annet tidsperspektiv, er selvsagt ikke omsorgssvikt. Jeg mente at omsorgssvikt er når man konsekvent gir barnet mat uten næring, bedervet mat eller lignende. Hver dag. En unge som normalt sett har fin mat og som en gang får pølsebrød med sjoko på er ikke utsatt for omsorgssvikt.
[/teskje jeg trodde ikke trengtes]

Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 20:25   #33
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

[teskje jeg trodde ikke trengtes]Det å sende pølsebrød i matpakka en gang i løpet av livet/måneden/barndommen/annet tidsperspektiv, er selvsagt ikke omsorgssvikt. Jeg mente at omsorgssvikt er når man konsekvent gir barnet mat uten næring, bedervet mat eller lignende. Hver dag. En unge som normalt sett har fin mat og som en gang får pølsebrød med sjoko på er ikke utsatt for omsorgssvikt.

Noen ganger må man frem med teskjeen...!

Gammel 21-11-10, 20:56   #34
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nemlig.

Gammel 21-11-10, 21:00   #35
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Jeg ser ingen i denne tråden som hevder det. Gjør du?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 21:00   #36
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Tja, hvis dårlig kostvaner skulle kvalifiseres som omsorgssvikt så burde vel barnevernet bli minst dobbelt så stort som det er i dag?
Dette er jo også minst sagt et sensitivt tema. Kosthold og gode spisevaner handler ofte om klasse, det handler om kunnskap, om utdanning og i det store og det hele så er det ofte et større sammensatt bilde av andre faktorer også som kan være inne i bildet.

Personlig mener jeg dårlig kosthold så absolutt burde ligge under kategorien omsorgssvikt for det å påføre et barn så mange fysiske sykdommer (det er jo det man gjør når man legger og danner grunnlaget for fedme) er jo veldig alvorlig. Alikevel, jeg ser at dette blir annerledes en mange andre typer omsorgssvikt som f.eks fysisk vold, seksuelt misbruk osv. Ofte vet jo ikke folk bedre, rett og slett. De mener ikke nødvendigvis å gjøre barna sine vondt, i motsetning til mange andre typer for omsorgssvikt som er bevisst.

Sist redigert av Lisa : 21-11-10 kl 21:14.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 21:07   #37
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dårleg kosthold som fører til sjukdom (på grunn av bederva mat), sjukeleg undervekt eller sjukeleg overvekt vil eg absolutt kategorisere som omsorgssvikt.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 21:14   #38
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Haha, vi har også sendt med pølsebrød som ekstra kosemat fordi ungene liker det så godt. Jeg følte meg virkelig ikke truffet her altså.

Det Brutus skisserer er vel noe jeg også ville bekymret meg for, om det var så påfallende at man la merke til det. Men hvordan nå gjennom på en hensiktsmessig måte?

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 22:06   #39
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg ser ingen i denne tråden som hevder det. Gjør du?

Som du ser i innlegget mitt ovenfor, så må man noen ganger ha det inn med teskje. Spesielt i når man leser mange innlegg i turbofart...!
Så nei, jeg gjør ikke det nå.... når jeg har lest gjennom tråden en gang til!

Gammel 21-11-10, 22:07   #40
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brutus - om ungen har skader før skolealder og livsstilen åpenbart ikke endres så vil jeg mene det er omsorgssvikt og grunnlag for å melde bekymring.

Jeg kjenner jeg er helt på linje med teskjea til Smilefjes her.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:32.