Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alkohol på julaften?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-10, 22:20   #141
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Ja. Det serveres vin, øl og akevitt til maten, konjakk til kaffen til de som vil ha.
Det begrenser seg selv for alle mann. Helt uproblematisk. Personlig så har jeg nok tatt ett mer eller mindre ubevisst valg ift. akevitt og konjakk, og har droppet dette etter at jeg fikk barn.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 22:22   #142
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Nå ble jeg usikker her, poly, maxi og sf:

Dere mener det er ok med et glass så lenge det er i siviliserte former.
Maxi og SF synes det er provoserende at vi voksne sidestiller barns opplevelser av fulle og fæle voksne med barns opplevelser av voksne som tar et glass i rolige former.

Eller er vi ikke egentlig i stand til å vurdere selv hvordan barna våre opplever oss når vi drikker, ett eller tre glass vin?

Jeg er veldig usikker, men ender på at vi har et trygt hjem, også selv om det innimellom serveres alkohol - også i barnas høytider.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 22:25   #143
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg skjønte ikke hva du lurte på, tink?

Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 22:26   #144
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Jeg er vokst opp med juleøl og akevitt til maten, konjakk og likør til kaffen for de som ønsker det.

Ingen i min familie har slitt med alkoholproblemer, så har ingen vonde minner. Har vel egentlig aldri sett berusede familiemedlemmer under min oppvekst, når jeg tenker meg om.

Samme her.

Gammel 30-11-10, 22:27   #145
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg skjønte ikke hva du lurte på, tink?

Jeg tror hun stilte det spørsmålet mange av oss stiller oss i forbindelse med alkohol: Er det greit og trygt det som føles greit for de fleste av oss, eller er det slik at ungene oppfatter oss annerledes enn vi tror og at dette er skremmende uten at vi er i stand til å bedømme det selv?

Gammel 30-11-10, 22:33   #146
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det har jeg, både på julaftener og hundrevis av ganger ellers. Og jeg kan love deg at det å ha et familiemedlem med alkoholproblemer, som drikker seg snydens full og skummel både titt og ofte, er noe helt, helt annet for et barn enn at foreldre som ikke har det tar seg ett glass vin (eller til og med tre) i ro og fred. Det er nesten så jeg syns det er litt provoserende at dette i det hele tatt sammenlignes og av enkelte nærmest sidestilles. Jeg syns det er provoserende å skrive "nei det har ikke mine barn opplevd" om alkohol i siviliserte former på julaften - som om det skulle være noe skremmende for et barn som ellers har det trygt og godt og har foreldre som aldri drikker seg fulle.

Jeg er veldig hjertens enig med Maxi. Om man har et moderat alkoholforbruk, ikke drikker seg beruset forran barna, så tar ikke barn skade av å se foreldre drikke alkohol. Ikke på julaften og ikke andre dager heller.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 22:33   #147
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

jeg har ikke noe i mot at man tar seg et par glass til god middag med barna til stede, men juleminnene mine er litt farget av berusede/brisne/rare voksne.. ingen av de har alkoholproblemer men jeg syns det var ekkelt for meg som liten likevel. Ikke sikkert mine barn tenker sånn, men jeg vil ikke ta sjansen.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 22:50   #148
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er sant! Og skikkelig irriterende også. Det er visstnok ikke alkoholen som er problemet, men histaminer i alkoholholdig drikke som forsterker andre allergier. Jeg blir pottetett i nesa av en øl eller et glass vin, og etterhvert begynner jeg å nyse salver på gjerne 8-15 nys av gangen.

Her er en artikkel fra New York Times: http://www.nytimes.com/2010/04/20/he...r=1&ref=health

Aha, så det er faktisk mulig. Jeg blir også ofte pottetett av rødvin og har lurt veldig på hva grunnen han vært.

Her i huset serveres det alkolhol på julaften. Ingen av oss drikker noe særlig så det foregår kun på kosenivå og hører veldig med til både julematen og avslappingen etter at barna er lagt og roen har senket seg.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 23:02   #149
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, takk for påminnelsen, nå skal advent brukes til å finne den perfekte flasken med deilig, dyr, rød julevin!

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 23:11   #150
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Ja, vi nyter alkohol på julaften.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 23:11   #151
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

jeg har dårlige minnner fra min egen barndom med berusede (de påstår selv de bare var "i godt humør") voksne på jul og nyttårsaften. Det var IKKE kjekt, så jeg drikker aldri selv på julaften eller nyttårsaften.. Det er barnas dager. Kunne helt fint klart å være helt "vanlig" og bare ta litt til maten, men selv husker jeg både lukten på mamma og øynene ble annerledes, selv etter kun en øl og en akevitt til middagen.[/quote]

Å så enig så enig. Jeg synes egentlig det er litt interessant hvordan dere som aldri drikker når dere er hjemme med barna eller hvor barna har lagt seg, synes det er helt greit å drikke på julaften. Det at man selv ikke merker at man blir anderledes betyr ikke at barna ikke legger merke til det! Feks ser jeg det den dato i dag hvordan min mor forandrer seg bare ved ett-to glass vin til maten, og derfor ønsker jeg rett og slett ikke at barna mine skall oppleve det. Julaften for meg er barnas dag og da synes jeg ikke noe om alkohol. Forøvrig var jeg fullstendig enig med katta men fikk ikke prikket henne Og jeg tror egentlig det med "hvit jul" plakatene også kan være ment til den helt alminnelige mor-far som ellers aldri drikker men tar seg litt akevitt og så litt øl og kansje en conjakk og da kan man faktisk merke det. Hadde jeg drukket en akevitt to øl og conjakk hadde jeg i hvertfall merket det! Så jeg kan drikke ganske mange dager i året, og hver kveld barna har lagt seg, men for meg er julaften, nyttårsaften og barnas bursdag unntatt fra alkoholens dager og det serveres aldri alkohol på noen av disse dagene. Min mor synes jeg er fryktelig kjip men sånn er det bare.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 23:13   #152
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Nå ble jeg usikker her, poly, maxi og sf:

Dere mener det er ok med et glass så lenge det er i siviliserte former.
Maxi og SF synes det er provoserende at vi voksne sidestiller barns opplevelser av fulle og fæle voksne med barns opplevelser av voksne som tar et glass i rolige former.

Eller er vi ikke egentlig i stand til å vurdere selv hvordan barna våre opplever oss når vi drikker, ett eller tre glass vin?

Jeg er veldig usikker, men ender på at vi har et trygt hjem, også selv om det innimellom serveres alkohol - også i barnas høytider.

Nå er 2 av våre barn gamle nok til å nyte alkohol, og vi har hatt en del samtaler med dem rundt dette.
Vi har gjennom alle år drukket god vin til god mat, hatt store vennemiddager og hagefester med deltaker fra 0-70 og i disse forbindelsene nytt alkohol. Ikke fulle, men sikkert noen ganger litt brisne.
Barna har gitt uttrykk for at de aldri har følt situasjonene som utrygge, ikke vært usikre på oss og ikke hatt negative opplevelser knyttet til dette.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 23:21   #153
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også to, snart tre, voksne barn, så dette er ting de er fullt kapable til å uttale seg om. Og de har heller ingen minner om at noen har vært annerledes eller på noen måte ubehagelige i forbindelse med alkohol. Nå er det på ingen måte snakk om "å drikke seg til godt humør", men svært små mengder. Det er ikke sånn at jeg er en forkjemper for alkohol på julaften, og som sagt så kan vi like gjerne la være å ha det som å ikke ha det - men jeg syns man må skille snørr og bart og ikke lage et kunstig problem rundt dette, når det gjelder barn som har det veldig trygt og godt og aldri har opplevd noe skummelt i forbindelse med alkohol.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 23:22   #154
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Vi drikker et par glass vin til julemiddagen.

Våre gutter er vant til at vi av og til drikker et glass vin til middag når de er tilstede.

Gammel 30-11-10, 23:22   #155
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja. Jeg er oppvokst med at det nytes øl og akevitt til pinnekjøttet julaften. Har overhodet ingen vonde minner fra julehøytidene, og egne barn lider neppe under at vi ikke er kjørbare etter 17.00.
Det er forskjell på offwhite jul og en mørkegrå. :zen:

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 23:30   #156
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Molo, her.

Det er forskjell på offwhite jul og en mørkegrå. :zen:

Definitivt.

Jeg har ikke sansen for svart-hvit tenkning - ei heller når det gjelder alkohol.

Gammel 30-11-10, 23:44   #157
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går vel an å tenke at unger kan merke at foreldrene blir påvirket av alkohol før de merker det selv og bli skremt av det uten at totalavhold er det eneste alternativet?

Jeg tror også at det er forskjell på veldig små barn som forholder seg mest til kroppsspråk, stemmeleie og lukt og store barn som snakker og deltar på en helt annen måte. For store barn tror jeg det til og med kan være en fordel å få oppleve at foreldrene nyter beskjedne mengder alkohol i forhold til å aldri se dette, da det siste kan føre til et alt-eller-intet-inntrykk. Mens for de minste barna tror jeg det er mer viktig at foreldrene oppfører seg og lukter som vanlig for at de skal være trygge.

Gammel 30-11-10, 23:48   #158
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Å så enig så enig. Jeg synes egentlig det er litt interessant hvordan dere som aldri drikker når dere er hjemme med barna eller hvor barna har lagt seg, synes det er helt greit å drikke på julaften.

Er det noen som har sagt det, da? Jeg oppfatter det som at det er folk som pleier å drikke små mengder ved andre anledninger som også gjør det i julen. Jeg er enig i at det ville være pussig å ha et slags prinsipp mot å drikke med barna til stede resten av året, men plutselig legge dette til side akkurat på julaften.

Gammel 01-12-10, 00:03   #159
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Ja.

Hverken i min barndom eller etter at vi fikk barn selv har noensinne oppleve fyll i familieselskaper. Jeg har aldri opplevd voksne beruset, til tross før alkoholservering. Så det går faktisk an å ta seg litt vin til maten uten at det utarter.

Gammel 01-12-10, 00:05   #160
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Å så enig så enig. Jeg synes egentlig det er litt interessant hvordan dere som aldri drikker når dere er hjemme med barna eller hvor barna har lagt seg, synes det er helt greit å drikke på julaften. Det at man selv ikke merker at man blir anderledes betyr ikke at barna ikke legger merke til det! Feks ser jeg det den dato i dag hvordan min mor forandrer seg bare ved ett-to glass vin til maten, og derfor ønsker jeg rett og slett ikke at barna mine skall oppleve det. Julaften for meg er barnas dag og da synes jeg ikke noe om alkohol. Forøvrig var jeg fullstendig enig med katta men fikk ikke prikket henne Og jeg tror egentlig det med "hvit jul" plakatene også kan være ment til den helt alminnelige mor-far som ellers aldri drikker men tar seg litt akevitt og så litt øl og kansje en conjakk og da kan man faktisk merke det. Hadde jeg drukket en akevitt to øl og conjakk hadde jeg i hvertfall merket det! Så jeg kan drikke ganske mange dager i året, og hver kveld barna har lagt seg, men for meg er julaften, nyttårsaften og barnas bursdag unntatt fra alkoholens dager og det serveres aldri alkohol på noen av disse dagene. Min mor synes jeg er fryktelig kjip men sånn er det bare.

Jeg innrømmer gjerne at jeg drikker vin i barnas nærvær ellers i året også, sist gang forrige torsdag da vi hadde plutselig hadde en veldig god hverdagsmiddag som fortjente rødvin. Vi tok et glass hver til middagen.

Jeg hadde foreldre med samme måteholdne alkoholforbruk som vi har. Jeg husker at jeg merket forandringen, men det var helt uproblematisk. Ungene mine gir heller ikke uttrykk for at dette er noe problem, og særlig snuppa pleier å være flink til å gi beskjed.

Jeg tenker at ungene kan ha godt av å se at det er mulig å ha et avbalansert forhold til alkohol.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.