|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Alkohol på julaften?Ja. Det serveres vin, øl og akevitt til maten, konjakk til kaffen til de som vil ha. |
|
|
|
|
|
#142 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Alkohol på julaften?Nå ble jeg usikker her, poly, maxi og sf:
|
|
|
#143 |
|
Passiv
|
Sv: Alkohol på julaften?Jeg skjønte ikke hva du lurte på, tink? |
|
|
|
#144 |
|
seru
|
Sv: Alkohol på julaften?
Samme her.
|
|
|
|
#145 |
|
maler
|
Jeg tror hun stilte det spørsmålet mange av oss stiller oss i forbindelse med alkohol: Er det greit og trygt det som føles greit for de fleste av oss, eller er det slik at ungene oppfatter oss annerledes enn vi tror og at dette er skremmende uten at vi er i stand til å bedømme det selv?
|
|
|
#146 |
|
© All rights reserved
|
Jeg er veldig hjertens enig med Maxi. Om man har et moderat alkoholforbruk, ikke drikker seg beruset forran barna, så tar ikke barn skade av å se foreldre drikke alkohol. Ikke på julaften og ikke andre dager heller. |
|
|
|
|
|
#147 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Alkohol på julaften?jeg har ikke noe i mot at man tar seg et par glass til god middag med barna til stede, men juleminnene mine er litt farget av berusede/brisne/rare voksne.. ingen av de har alkoholproblemer men jeg syns det var ekkelt for meg som liten likevel. Ikke sikkert mine barn tenker sånn, men jeg vil ikke ta sjansen.
|
|
|
#148 |
|
Livsnyter
|
|
|
|
|
|
|
#149 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Alkohol på julaften?Jepp, takk for påminnelsen, nå skal advent brukes til å finne den perfekte flasken med deilig, dyr, rød julevin!
|
|
|
#150 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol på julaften?Ja, vi nyter alkohol på julaften. |
|
|
|
|
|
#151 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol på julaften?jeg har dårlige minnner fra min egen barndom med berusede (de påstår selv de bare var "i godt humør") voksne på jul og nyttårsaften. Det var IKKE kjekt, så jeg drikker aldri selv på julaften eller nyttårsaften.. Det er barnas dager. Kunne helt fint klart å være helt "vanlig" og bare ta litt til maten, men selv husker jeg både lukten på mamma og øynene ble annerledes, selv etter kun en øl og en akevitt til middagen.[/quote] |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Rockesøster
|
Nå er 2 av våre barn gamle nok til å nyte alkohol, og vi har hatt en del samtaler med dem rundt dette. |
|
|
|
|
|
#153 |
|
Fortynnet
|
Sv: Alkohol på julaften?Jeg har også to, snart tre, voksne barn, så dette er ting de er fullt kapable til å uttale seg om. Og de har heller ingen minner om at noen har vært annerledes eller på noen måte ubehagelige i forbindelse med alkohol. Nå er det på ingen måte snakk om "å drikke seg til godt humør", men svært små mengder. Det er ikke sånn at jeg er en forkjemper for alkohol på julaften, og som sagt så kan vi like gjerne la være å ha det som å ikke ha det - men jeg syns man må skille snørr og bart og ikke lage et kunstig problem rundt dette, når det gjelder barn som har det veldig trygt og godt og aldri har opplevd noe skummelt i forbindelse med alkohol. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
By the Sea
|
Sv: Alkohol på julaften?Ja. Vi drikker et par glass vin til julemiddagen.
|
|
|
#155 |
|
lakenskrekk
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol på julaften?Ja. Jeg er oppvokst med at det nytes øl og akevitt til pinnekjøttet julaften. Har overhodet ingen vonde minner fra julehøytidene, og egne barn lider neppe under at vi ikke er kjørbare etter 17.00. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
By the Sea
|
Definitivt.
|
|
|
#157 |
|
maler
|
Sv: Alkohol på julaften?Det går vel an å tenke at unger kan merke at foreldrene blir påvirket av alkohol før de merker det selv og bli skremt av det uten at totalavhold er det eneste alternativet?
|
|
|
#158 |
|
flisespikker
|
Er det noen som har sagt det, da? Jeg oppfatter det som at det er folk som pleier å drikke små mengder ved andre anledninger som også gjør det i julen. Jeg er enig i at det ville være pussig å ha et slags prinsipp mot å drikke med barna til stede resten av året, men plutselig legge dette til side akkurat på julaften.
|
|
|
#159 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Alkohol på julaften?Ja.
|
|
|
#160 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg innrømmer gjerne at jeg drikker vin i barnas nærvær ellers i året også, sist gang forrige torsdag da vi hadde plutselig hadde en veldig god hverdagsmiddag som fortjente rødvin. Vi tok et glass hver til middagen.
|
|
![]() |
|
|