|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Pauset
|
Fattigdom i Norgehttp://www.dagbladet.no/2009/09/02/n...nriks/7911020/ |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Fattigdom i NorgeJeg hørte på radioen i dag, en av definisjonene på fattig var å tjene en del mindre enn gjennomsnittsinntekten i Norge, det var på NRK de sa det, jeg tenkte at med den definisjonen så vil alltid noen være fattige. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fattigdom i NorgeJeg tenker at absolutt fattigdom og relativ fattigdom er to ulike ting. Det at det ene finnes gjør ikke at jeg synes det andre er noe man skal tenke er helt ok i Norge.
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Fattigdom i NorgeViktig å skille mellom absolutt fattigdom og relativ fattigdom. Den første typen har vi jo ikke i det hele tatt i Norge. Ved max uflaks på alle plan kunne sikkert jeg også lidd under relativ fattigdom, ja. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Pauset
|
Sv: Fattigdom i NorgeHer står det om absolutt og relativ fattigdom: |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Fattigdom i NorgeJeg tror ikke det er mulig å bli kvitt relativ fattigdom heller, med mindre man innfører borgerlønn eller noe lignende, samtidig er det alltid noen som klarer å spille vekk penger etc slik at de ikke har nok til å dekke basalbehovene, er de fattige da? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Fattigdom i NorgeSelv ville jeg klart meg med relativ fattigdom. Men jeg ønsker ikke at mine barn skal opplve at vi ikke har råd til fritids aktiviteter og reiser.
|
|
|
|
#8 |
|
Off the map.
|
Sv: Fattigdom i NorgeAltså hvis en skal sammenligne med gjennomsnittet, så vil jo alltid halvparten ligge under det.
|
|
|
#9 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Fattigdom i Norge
Om både jeg og mannen min blir 100% arbeidsudyktig, så kommer vi til å få dårlig råd ja, selv med de uføreforsikringene vi har. Vi sliter litt om jeg blir 100% arbeidsudyktig, det går temmelig greit (økonomisk sett) om mannen min blir det.
|
|
|
#10 |
|
Introvert optimist
|
Det er et legitimt spørsmål, annemede. Når må folk ta ansvar for sin egen situasjon selv og når er det et samfunnsansvar.
|
|
|
#11 |
|
Pauset
|
Uhelbredelig kreft kan ramme og da kan en ende som 100% arbeidsudyktig. Noe jeg håper aldri skjer. Men sjansen for å bli 100% arbeidsudyktig er det ingen som kan verge seg mot, slik jeg ser det. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Fattigdom i NorgeJeg er ikke glad i begrepet "relativ fattigdom". For meg har ordet "fattig" så sterke konnotasjoner til barbeint, fillete og sulten, at å ikke ha råd til sydentur eller alpinutstyr blir perspektivløst å plassere i samme begrepsapparat. Da mener jeg absolutt ikke å degradere utfordringene og vanskelighetene de relativt fattige i rike land står overfor.
|
|
|
#13 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Der er jeg ganske enig med deg. Jeg mener ikke at man må være barbeint for å være fattig men når fattigdom måles opp mot sydenturer og eneboliger blir det helt feil fokus syns jeg. Relativt eller ikke. Man kan jo heller si at man har relativt dårlig råd. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Fattigdom i NorgeAng relativ fattigdom. Det handler vel om å kunne oppdra barna sine slik at de ser de viktige tingene i livet og, at det ikke er nødvendigvis er egen TV-stue eller hytte på Hafjell? En helt anstendig og materiell fullkommen barndom på 70- og 80-tallet når ikke dagens til knæra engang, og det er ikke usunt for barn å lære seg refleksjon rundt forbruk. Det er en bragd å bli reelt fattig i Norden etter mitt syn.
|
|
|
#15 |
|
Bedreviter
|
Du kan jo bli skadet på et vis som berøver deg din mentale kapasitet, og da sliter du med å forsørge deg selv på en måte som gir noen videre inntjening. Ikke minst om du er fysisk redusert i tillegg. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Mother of Dragons
|
Det er derfor jeg skrev "over lengre periode". Om jeg hadde fått uhelbredelig kreft så hadde jeg jo vært mindre interessert i å stå på og omskolere og finne en jobb som hadde passet den nye situasjonen i forhold til om jeg hadde mistet et ben eller blitt lam eller noe slikt som ga en stabil situasjon. I det siste tilfellet så er det jo store forskjeller på hva folk har som bakgrunn og hvor lett det er å finne en jobb som man kan greie. Selvfølgelig er det lettere for "kunnskapsarbeidere" å finne slike jobber enn "kroppsarbeidere".
|
|
|
#17 |
|
Borte
|
Sv: Fattigdom i NorgeJeg tror det er ganske enkelt å se hvem som lever i fattigdom i Norge ut fra målestokken "hva har vanlige barn". Og da tar jeg selvsagt høyde for at vanlige barn har forskjellige ting og at de får være med på forskjellige ting. Men det finnes barn som aldri er med på noe, som sjelden har noe av det klassekameratene har, som sjelden har nye klær, som ikke går i bursdager eller drar på klassetur osv. Disse barna opplever å bli satt utenfor store deler av samfunnslivet på grunn av økonomi, og jeg mener det er såpass stigmatiserende at det ikke hjelper dem særlig å sove innendørs og å ha nok mat. I vårt samfunn har vi så uendelig mange behov utover de basale, og de som ikke får dekket noe særlig av disse behovene får ikke innpass i det som anses som det normale samfunnet.
|
|
|
#18 |
|
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, hva har "vanlige" barn? Godt spørsmål. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Mother of Dragons
|
Klart det er sjanse for det, typisk hjerneskade etter ulykke, MS, Alzheimer og liknende.
|
|
|
#20 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Fattigdom i NorgeEsme svarer jo fint for seg selv, men det er vel ingen tvil om at det er lite sannsynlig at man skal bli 100 % arbeidsufør over lengre tid hvis man ikke er syk, har en spesielt belastende jobb eller andre betydelige risikofaktorer? At det er ekstremt lite sannsynlig, kan kanskje diskuteres, men lite sannsynlig mener jeg absolutt at det er.
|
![]() |
| Emneord |
| fattigdom |
|
|