Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julestress

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-10, 19:49   #1
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Julestress

Nå får jeg snart helt panikk og vet ikke hva. Tårene presser bak øynene og dagene tikker alt for fort ned til jul.
Jeg har funnet frem adventstaken ( riktignok et par dager forsinket ihht første søndag i advent) og vi har tent tre lys sånn hips om haps. Jeg har fått laget et 'julevindu' i stua og tørket litt støv. Problemet er at jeg er helt ute av laget for tida, skeivt bekken og vond rygg setter meg periodevis ute av spill og jeg føler jeg ikke rekker over alt jeg vil til jul.

Jeg føler meg som en elendig mamma som ikke klarer å gi barna mine en fin førjulstid, bake med de, lage julepynt og kose oss i denne tida.

Er det flere av dere der ute?

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 19:53   #2
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julestress

Vi har bakt pepperkaker en dag, ellers koser vi oss som vanlig uten noe ekstra fordi det er jul. Nå er ungen riktignok bare 2 år og skjønner lite av hele greia, men jeg orker ikke styre så mye fordi det er jul. :sløv:

En stor klem til deg, bekken- og ryggvonde høres ikke noe særlig ut. Har du ikke mann eller noen som kan hjelpe deg med rengjøring o.l.? Julekos med ungene kan jo også være å se en julefilm eller lese en julefortelling, ting som ikke krever den sterkeste ryggen.

Gammel 18-12-10, 20:02   #3
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Pust med magen og gi beng! Jeg er høygravid med tvillinger, og sykehusinnleggelsen lurer rundt hjørnet hvis blodtrykket fortsetter å stige. Ergo har jeg ikke sjans til å rekke alt jeg "burde" før jul. Har bestemt meg for at det jeg bruker energi på, skal være ting som Snuppa setter pris på. I dag har vi spilt Uno en halvtime, og pakket inn en gave hun hadde laget. Mannen får sveipe over med moppen og hente ned julepynten. Julekaker får man kjøpt.
Det blir jul uansett, og ingen ser hybelkaninene i mørketida.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 20:06   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

A: Ingen ser om du har vasket i hver en krok og støvsugd under senga.

B: Du verden hvor gode julekaker man får hos baker'n.

C: Jula kommer, uansett - og ungene har sikkert fått masse julekos i skole/barnehage - en boks med pepperkaker foran Månetoppen er ikke det verste et barn kan oppleve.

D: Jul blir det lell.

Gammel 18-12-10, 20:13   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Inagh sa det. Ikke stress.

Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 20:24   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er mine juleforberedelser:

Handle gaver - En ettermiddag. Gjort
Bake julekaker - Mandag. Det jeg ikke får bakt den dagen, det blir ikke
Tirsdag - Vaske. Mannen min og jeg vasker det vi rekker på tirsdag. Det som ikke blir vasket da, det blir ikke vasket
Onsdag Handle mat, gjøre de siste tingene, juletre etc
Torsdag Lillejulaften, barn ikke i barnehage, så da skal vi pynte pepperkakehus og pynte juletre og hus.

Ferdig! Null stress!

Kan du kutte ned på alt du vil gjøre da? Skriv opp alle de tingene du stresser over, så skal vi hjelpe deg å stryke de vi.

Gammel 18-12-10, 20:26   #7
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er også enig med Inagh. Ta det med ro, slapp av, de koser seg masse likevel.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 20:31   #8
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Jeg har bekkenleddsyndrom og min førjulstid med ungene består av følgende:

Bake pepperkaker med ferdigkjøpt deig. Tenne adventslysene hver dag når vi spiser middag. Se Jul på Månetoppen og Pakten og pakke inn julepresanger sammen. Lese julehistorier og tenne røkelse.

Alt utover det er bonus og ekstrating som vi setter pris på fordi det ikke er en selvfølge at jeg får til. Ingen av ungene klager, derimot er tenåringen blitt helt rå på julekakebaking på eget iniativ og vi har 3 slag hjemmebakt takket være han. Resten kan kjøpes.

Så trekk pusten og slapp av og finn heller frem et juleeventyr du kan lese for ungene i steden for noe som trigger bekkenvondt.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 20:51   #9
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Her er mine juleforberedelser:

Handle gaver - En ettermiddag. Gjort
Bake julekaker - Mandag. Det jeg ikke får bakt den dagen, det blir ikke
Tirsdag - Vaske. Mannen min og jeg vasker det vi rekker på tirsdag. Det som ikke blir vasket da, det blir ikke vasket
Onsdag Handle mat, gjøre de siste tingene, juletre etc
Torsdag Lillejulaften, barn ikke i barnehage, så da skal vi pynte pepperkakehus og pynte juletre og hus.

Ferdig! Null stress!

Kan du kutte ned på alt du vil gjøre da? Skriv opp alle de tingene du stresser over, så skal vi hjelpe deg å stryke de vi.

Helt likt oss, men vi baker i morgen. Mandag skjer det ingenting. Og så pyntet vi ikke pepperkakehus, for det har vi ikke. Null stress i år!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 21:02   #10
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

*rekker opp hånden*

Gammel 18-12-10, 21:05   #11
Sundae

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Du kan få låne mitt mantra: "Denne julen blir det slik...neste jul skal jeg prøve å få til mer!" Si det inni deg, til det sitter.

Vi er bare mennesker, enkelte år skjer det mer enn andre år og mange ganger er ting bra nok, selv om vi ikke helt tror på det selve.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 21:22   #12
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Mine juleforberedelser består av
*Få mannen til å hente inn julepynten og sette det fram. Det blir mye julestemning av tente lys og julestjerne i vinduet. Dette rakk vi faktisk 1 søndag i advent mens barna så på barnetv.
*Jeg har ikke bakt noen julekaker, vi spier det min mor måtte ha når vi kommer dit i jula også blir det som regel noe kjøpt julegodt også, og det er jo mye bedre enn tørre småkaker.
*Vi har ikke pepperkakehus i år. Jeg sto med deig i den ene hånden og ferdighus i den andre på butikken i dag og kom fram til at a.) ingen har spurt om det for de har jo laget på barnehagen og i skolen og b.) godisen smaker jo bedre om den ikke har stått fremme og støvet ned noen uker og c.) penger spart.
*Jeg vasker bare det jeg må og det som jeg behøver (fritt omskrevet fra Kardemomme by) Hvilket vil si at jeg tar vanlig helgevask på bad og kjøkken (fort gjort) og mannen vasker gulvene (ikke så fort gjort, all den tid det tar fryktelig lang tid før han begynner )
*Julegavene begynner jeg med tidlig, men de jeg ikke blir ferdig med fort får faktisk "bare" gavekort. Enkelt for meg og greit for den som får det og kan kjøpe seg noe fint på salg!

Jeg vet hvordan du har det, men tro meg, det føles bedre om man klarer å stresse ned.

Gammel 18-12-10, 21:28   #13
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Administrere, prioritere og delegere!!!
Plukk vekk alle unødvendige gjøremål, og kos dere med det som blir igjen. Kaker kan kjøpes, og støv og fingermerker synes ikke særlig godt i stearinslysglansen. Den strålende glansbildejulen er det vel ikke så mange av oss som får til. Jeg har sluttet å strebe etter den, og koser meg heller med det jeg får gjort.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 21:45   #14
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg gjer ikkje meir reint til jul enn til andre dagar i året. Det ser eg verkeleg ikkje behov for. Heilt vanlig støvsuging og rydding. Tørker støv berre om det vises godt - sånn som vanlig.
Eg prøver å gjere ein liten jule-greie med ungane kvar dag, men det treng ikkje vere meir komplisert enn å synge ein julesang før dei sovnar.
Har levande lys kvar kveld.
Eg må bake litt, sidan jenta har cøliaki, men det blir berre ein sort. Ho et like gjerne smågodt og denslags i jula.
Planlegg julepresangar ein kveld (brukar nett), og er nazi på at folk MÅ komme med ønsker. Tar fri ein dag frå jobb og hankar inn presangane.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 22:21   #15
Svanhild
Aktiv

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Gildeskål. Nordland
Svanhild er litt kul
Standard

Ser du har fått mange gode råd; bruk dem
Da jeg var fersk som husmor holdt jeg på å jobbe meg fordervet før jul. Jeg skulle klare alt, og da lillejulaften kom var jeg til sengs i ni-tia - helt utslått!
Syns gavekort evt. flaxlodd er flotte julegaver, bakern er ekspert på å bake kaker, det må ikke være nyvasket helt innerst i skapene, dempet belysning skjuler mye og foreldre som har tid er mye viktigere! Så ta vare på deg selv og ha god samvittighet for det du faktisk gjør

Svanhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 22:41   #16
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Og så kan man huske på sånne gamle hybeltriks, som grønnsåpe i en skål under sofaen for å få julerentlukt.

Jeg tror mange tror at alle andre er så utrolig juleperfekte. Men jula er ikke noen konkurranse i å få til mest mulig. Jeg blir ei ufordragelig, gneldrete hurpe når jeg stresser for mye for å få tingene akkurat "sånn som det skal være". Og hvis jeg skal ødelegge hele familien min sin jul for at min skal bli "perfekt" er det ikke verdt det.

En viktig ting for meg har vært å si fra, høyt, til meg selv og andre som har forventninger. -I år har vi hatt det skrekkelig travelt på jobb, og vi er kjempeslitne. Derfor tar vi lettvintversjonen av jula. Mest mulig kos, minst mulig stress.
Bare det å ha sagt det, tar bort litt av prestasjonspresset. Og ofte triller julejukseinnrømmelsene ut av den man har sagt fra til i samme slengen. Medjulesjusker er en grei motivasjon.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 22:46   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Vi har bakt pepperkaker en dag, ellers koser vi oss som vanlig uten noe ekstra fordi det er jul.

Her også. Ikke ha så høye ambisjoner. Vi tenner lys, ser på Jul i Svingen, hører julemusikk og gjør ellers helt vanlige ting. Det er pyntet her, men det er det jeg som har gjort, ikke ungene. Og jeg har bakt litt, alene.

Jeg har planer om å bake pepperkaker med ungene (og har allerede laget noen få med minsten, men de ble spist opp), ellers gjør vi fint lite av julepyntaktiviteter og sånt. Det har de gjort mye av andre steder, og jeg tror de synes at adventstiden er litt magisk likevel.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 22:51   #18
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Greia er jo selvfølgelig å ha det såpass rotete at når man har føyset unna på stuebordet så skinner barneøynene. Det skal jo bare være bittelitt ryddigere og renere enn til vanlig.

Gammel 18-12-10, 23:25   #19
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Det ble litt styrete her også i år. Jeg med ryggvondt som akkurat har ordnet seg med kortison (men med vaske/støvsugeforbud fra legen) og en mann som fikk utvidet to t\dager i polen denne uken til at han kommer hjem dagen før lille julaften. Julaften fylles huset med 10-12 til middag...
Løsning: Hva trenger vi for å få det koslig liste!
Vi trenger et juletre, masse telys, litt pakker under treet og julemiddag.
Jeg er overbevist om at det er minst like koslig å bake i romjula om man føler for det, jeg har kuttet fire unødvendige presangbytter, jeg har gitt eldstemann julepresangpenger for å støvsuge vekk hybelkaninene, og jeg prøver å gi så beng som jeg greier. Alt ekstra som blir gjort er en bonus, men ikke essensielt.

Ta deg et glass rødvin og skriv din egen koseliste. Ikke en gjøreliste, men en koseliste.

Gammel 18-12-10, 23:37   #20
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Juletre + gaver + god mat + tid til å være sammen = jul.
Alt over det er bonus, men de fire komponentene er de som må være til stede her i huset. Vaske gjør vi som til ei vanlig helg. Bake gjør jeg litt nå og da fordi jeg har lyst, og så har tiåringen bakt litt. Julekos med ungene er gjerne en julefilm eller et spill. Vi har ikke hatt juleverksted med ungene, og vi har ikke ambisjoner om noen glansbildejul.

Vær litt streng med deg selv. Sett opp en liste med må-, bør- og kan-kolonne, og så gjør du må'ene og stryker resten.

:legger beina høyt, tar meg et glass vin og nyter adventshelga:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:04.