Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Smør eller margarin?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Smør eller margarin?
Smør 94 81,74%
Margarin 17 14,78%
Baker ikke 4 3,48%
Deltakere: 115. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-10, 10:40   #61
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Smør eller margarin?

Begge deler her i huset, så er man sikret.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 11:39   #62
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker smør fordi det smaker best og fordi ubearbeidet naturprodukt-argumentet gir meg en god følelse. Imidlertid synes jeg ikke at jeg har funnet tunge nok argumenter til å overbevise noen om at det er det sunneste. Selv etter å ha lest en del tråder her inne. Et diagram over produksjonsprosessen til margarin med kommentaren "Dette taler vel for seg selv", er ikke tilstrekkelig overbevisende, etter min mening.

Gammel 20-12-10, 11:45   #63
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Smør, i hvert fall når det skal være noe skikkelig godt.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 14:05   #64
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Vi bruker smør fordi det smaker best og fordi ubearbeidet naturprodukt-argumentet gir meg en god følelse. Imidlertid synes jeg ikke at jeg har funnet tunge nok argumenter til å overbevise noen om at det er det sunneste. Selv etter å ha lest en del tråder her inne. Et diagram over produksjonsprosessen til margarin med kommentaren "Dette taler vel for seg selv", er ikke tilstrekkelig overbevisende, etter min mening.

Hva spiste dem for 150 år siden?
Smør

Hva spiser dem for 100 år siden?
Smør

Hva spiste dem for 50 år siden?
Smør og snart margarin

Hvor mange hjerteinfarkt og hvor mange hadde diabetes for 100 år siden?
Ikke så mange..

Kurvene på antall hjerte infarkt og bruk av oljer ligner hverandre..

Jeg tenker at det menneske spiste for 150 år siden må være bra mat. Eller kanskje man må tenke 500 år før all stivelse kom inn i bilde.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 15:17   #65
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Ikke så mange..

Det vet vi ikke noe om.

Jeg tenker at det menneske spiste for 150 år siden må være bra mat. Eller kanskje man må tenke 500 år før all stivelse kom inn i bilde.

Ja, hvis man beholder livsstilen til 1850-tallsmennesket, så kanskje. Hvem gjør det da?

Altså; fortsatt ikke overbevist.

Gammel 20-12-10, 16:17   #66
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smør

Smør

Smør og snart margarin

Ikke så mange..

Kurvene på antall hjerte infarkt og bruk av oljer ligner hverandre..

Men her må man vel ta i betraktning at gjennomsnittlig levealder har gått betraktelig opp. Det er kanskje ikke bare margarinen som gjør at vi har flere hjerteinfarkt og flere tilfeller av diabetes nå?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 16:19   #67
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smør

Smør

Smør og snart margarin

Og hva brukte man dagene til for 150 år siden?
Stort sett fysisk hardt arbeid.

Hva brukte de dagene til for 100 år siden?

Hva brukte de dagene til for 50 år siden?
Veldig fote fysisk hardt arbeid da også.

Og de rike, som hadde råd til å ikke jobbe, de var veldig ofte overvektige.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 16:29   #68
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker noe margarin og noe smør. Og jeg synes det smaker helt likt i bakverk, og tror fremdeles litt på offisielle råd jeg da.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 18:01   #69
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av input, her.

og hva brukte man dagene til for 150 år siden?

Hva brukte de dagene til for 100 år siden?

Hva brukte de dagene til for 50 år siden?
Veldig fote fysisk hardt arbeid da også.

Og de rike, som hadde råd til å ikke jobbe, de var veldig ofte overvektige.

:d:d:d:d

Gammel 20-12-10, 18:33   #70
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet noen synes denne er teit, men jeg synes den er litt tøff jeg.

Gammel 20-12-10, 18:37   #71
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg vet noen synes denne er teit, men jeg synes den er litt tøff jeg.

Hahahaha. Synes den var heftig, Iset

Gammel 20-12-10, 20:50   #72
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Jeg utstår ikke margarin og skjønner ikke vitsen med å spise noe som skal LIGNE på smør når man like godt kan spise smør som både er mer naturlig og smaker bedre. Margarin er jo bare et ekkelt juksestoff som ikke trengs nå i dag. Æsj!

Sånn, det oppsummerte vel hva jeg mener om saken.

Arne Brimi sa til meg en gang at margarin er framstilt av bl.a oljer som er så dårlige at vi ville ikke hatt dem på bilene våre engang.
Så ja- jeg bruker smør; overbevist av Iset, Harriet Vane og Arne Brimi.

Gammel 20-12-10, 21:37   #73
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke nødvendigvis alt som kommer fra kua er bra for en. Og så tror jeg at det er mye forskjellig på margaringfronten. Og at planteoljer er bedre enn melkefett.

Nå baker jeg særdeles lite, men når jeg steker, så steker jeg i olje, ikke smør. Jeg synes forøvrig smør smaker bedre på brød enn margarin, men sånn er det stort sett med mye av det jeg synes er godt - det er nødvendigvis ikke så sunt.

Og jeg stoler i grunnen mer på offentlige kostholdråd og forskning jeg har sett på emnet, enn på Iset og Harrieth mht kosthold.

Jeg tar ikke fantaisk avstand til smør da, selv om jeg tror det er mindre sunt. Jeg begrenser bare hvor mye jeg spiser av det.

Å få antall hjerteinnfarkt nå i forhold til før til å henge sammen med margarinbruk er riiiiiimelig søkt da.

Gammel 20-12-10, 21:47   #74
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Og jeg stoler i grunnen mer på offentlige kostholdråd og forskning jeg har sett på emnet, enn på Iset og Harrieth mht kosthold.

Jeg skjønner hva du mener, men det blir jo litt feil å si, det du sier er jo omtrent at vi har sittet og diktet opp dette og står bak det selv. Her gir du oss litt vel mye cred altså. SÅ smart er jeg faktisk ikke.
Vi har jo lest forskning på emnet vi også, og det + sunn fornuft (for oss) har fått oss til å velge smør fremfor margarin. Men folk får velge det de vil for meg, altså.

Gammel 20-12-10, 22:00   #75
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg baker med smør og steiker i olje, og bruker helst bremykt på brødskiva. Mannen baker med margarin og steiker med margarin eller olje, har helst brelett på brødet men må ha usaltet smør til sausen. Jeg synes mannen er inkonsekvent, han synes jeg er vanskelig.

Gammel 20-12-10, 22:02   #76
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner hva du mener, men det blir jo litt feil å si, det du sier er jo omtrent at vi har sittet og diktet opp dette og står bak det selv. Her gir du oss litt vel mye cred altså. SÅ smart er jeg faktisk ikke.
Vi har jo lest forskning på emnet vi også, og det + sunn fornuft (for oss) har fått oss til å velge smør fremfor margarin. Men folk får velge det de vil for meg, altså.

De får velge hva de vil for meg også, altså.

Jeg vet at det er forskning som sier at smør er bedre enn margarin, så jeg tror ikke at dette er noe dere har sittet og kokt sammen på egenhånd, altså. Jeg er bare så lite trivelig at jeg trekker i tvil kvaliteten på den forskingen som viser at dette (eller rettere sagt, det er ikke jeg som trekker i tvil den forskningen, men snarere den forskningen som viser det motsatte. Kostholdrådene (som er ganske like både for Norge og for de fleste andre land) baserer seg jo på summen av all (god) forskning som er gjort, og da nytter det i mine øyne ikke at det er enekeltstudier (flere) som viser det motsatte.

For meg.

Gammel 20-12-10, 22:29   #77
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er helt enig der.

Jeg sier at folk kan spise og drikke akkurat det de vil, men ikke kom å klag på livstil sykdomer og vondter til meg. Da får jeg noia når dem ikke vil høre.

Forøvrig er det riktig at det var mer fysisk arbeid for 150 år siden men kroppene våre bruker lang tid på å omstille seg.
Så mye som har skjedd i matveien de siste 50 årene har gått så fort at kroppene våre ikke henger med.

Ja til god mat med rene råvarer!

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:14.