|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Prematurmamma
|
![]() Gavepress og gavemasJeg kjenner at jeg blir litt oppgitt av svigerfamilien min til tider. De er så opphengt i gaver, og gaveverdi, at jeg blir nesten ør til tider. Ja, jeg har tatt meg i å sitte slik
![]() |
![]() |
#3 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gavepress og gavemasJeg stoppet svigermor fra å kjøpe ekstrapresang til en av mine i dag. Gavene MÅ ikke være like fancy til alle sammen. De får helt ulike ting, og da er det ikke sammenlignbart.
![]() |
#4 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gavepress og gavemas
![]() |
#5 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Gavepress og gavemasMannen her er også sånn. Han insisterer på at gavene til ungene skal koste like mye, men han har roa seg i det siste. Jeg syns det blir så dumt å kjøpe bare for å kjøpe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Gavepress og gavemasSvigermor er også ekstremt opptatt av at gavene skal være like mye verdt i kroner og øre, men jeg orker ikke å bry meg. Mamma er også litt sånn, men siden hun nå i år flesket til med ny seng til storebror (kombinert julegave og bursdagsgave) var hun litt betutta da hun skulle finne noe til lillesøster til samme prisen. Jeg klarte å overtale henne til at det kom til å gå opp i opp etterhvert.
![]() |
#7 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Gavepress og gavemasUsj, snakker om å ta bort litt av kosen med jula. Dessuten blir jeg litt sånn at "når vi var små så lærte vi oss å være takknemlige".
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gavepress og gavemas¨Føler med deg. Er det ikke til slike det passer å gi en gjeit eller frisk drikkevann til noen i Afrika etc? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Tøff
|
![]() Sv: Gavepress og gavemasHer har ingen av nevøene eller niesene fått for mer enn 250 kroner, og ingen av de voksnes gaver overstiger 500 kroner. (Bortsett fra det vi gir hverandre, men det blir annerledes.) Det er en grense vi har satt nettopp for at ting ikke skal eskalere, og om én nevø får for femti kroner mer enn en niese, vel, det jevner seg ut til slutt. Det viktige er at de får noe de ønsker seg eller trenger.
![]() |
#10 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Gavepress og gavemasDet er lov å bli frustrert ja, men samtidig så tenker jeg at folk får bare kjøpe så dyre gaver de vil, og så kjøper jeg så dyre gaver jeg vil. Jeg tror man må prøve å la vær å tenke på at det skal koste ca det samme, så lenge man har valgt gave ut i fra hva man tror mottaker blir glad for så har man vel gjort det beste man kan?
![]() |
#11 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Gavepress og gavemasJeg lærte også å være takknemlig da jeg var liten.
![]() |
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Gavepress og gavemasDet der hadde jeg enten tatt opp med dem direkte, eller alternativt ignorert fullstendig. Begge deler hadde fungert for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Aktiv
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Gildeskål. Nordland
![]() |
![]() Sv: Gavepress og gavemasHuff, høres ikke noe koselig ut! Jeg har noen få unger (3-4) som jeg lager ett eller annet til, + noe hjemmelaget til 2-3 voksne i familien. Utgiftene er ikke mer enn en 50-100 kr på hver. Mine egne unger + barnebarn får litt mer, men ikke i tusenkroners-klassen (de får jo så mye ellers i året også, at jeg syns det er unødvendig). Alt dilldallet som vi gav bort (og fikk tilbake...) til div. familie kuttet jeg for flere år siden, og det gikk veldig greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bedreviter
|
Jeg synes det er fullstendig bakvendt hvis det er prisen som styrer hva ungene skal få i gave (utover at man selvsagt justerer etter hva man har råd til). |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Gavepress og gavemasLag avtale om pris. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Protonterapeut
|
Amen.
![]() |
#17 |
Bedreviter
|
Eller lag avtale om å drite i pris. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Glad jeg ikke har voksne mennesker rundt meg som bryr seg om pris. Da hadde de ikke fått gave av meg altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Gavepress og gavemasUff, sier jeg. Dette høres virkelig slitsomt ut! Hvor blir giverglede og takknemlighet av i alt dette?
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Gavepress og gavemasI min familie kjøper me for ca. 200 til barn som ikkje er konfirmert, og ikkje noko til søsken. Dvs. eg og søstrene mine har begynt å gi småting til ca. 100 kr til kvarandre. Med 12 nieser og nevøer seier det seg sjølv at det må begrensast. Og det er berre mi side. Samboeren min har 7 søsken og 17 nieser og nevøer, men der kjøper me kun til dei som bur på samme plass som oss.
![]() |
|
|