Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Albertine reiser til USA for første gang

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-11, 20:48   #1
Albertine
Passiv

Standard

Albertine reiser til USA for første gang

Og da har man mange spørsmål! Forhåpentligvis kan de kloke FP'erne svare på noen av dem.

- Kan jeg bruke min SE Xperia 10 der borte? Både til ringing og data?
- Hvor kjøper man adaptere? Clas Ohlson?
- Har sikkerhetskontrollen der borte de samme reglene som her til lands når det gjelder flytende greier i håndbagasjen?
- Jeg reiser på billigst mulig måte. Er det filmvisning ombord for oss gniene/fattige? Bør jeg ha med hodetelefoner? Funker Koss?
- Jeg skal først til solfylte Miami der jeg trenger sommerklær, og så skal jeg til New York som har vinter. Noen kloke pakketips? Sende klær hjem fra Miami når jeg reiser derfra? Hvordan er klimaet i NY tidlig i februar?

Jeg kommer nok til å mase og gnåle ganske mye fremover... Men jeg er veldig takknemlig for alle svar!

Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 21:30   #2
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Albertine reiser til USA for første gang

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Og da har man mange spørsmål! Forhåpentligvis kan de kloke FP'erne svare på noen av dem.

- Kan jeg bruke min SE Xperia 10 der borte? Både til ringing og data?
- Hvor kjøper man adaptere? Clas Ohlson?
- Har sikkerhetskontrollen der borte de samme reglene som her til lands når det gjelder flytende greier i håndbagasjen?
- Jeg reiser på billigst mulig måte. Er det filmvisning ombord for oss gniene/fattige? Bør jeg ha med hodetelefoner? Funker Koss?
- Jeg skal først til solfylte Miami der jeg trenger sommerklær, og så skal jeg til New York som har vinter. Noen kloke pakketips? Sende klær hjem fra Miami når jeg reiser derfra? Hvordan er klimaet i NY tidlig i februar?

Jeg kommer nok til å mase og gnåle ganske mye fremover... Men jeg er veldig takknemlig for alle svar!

Saa kult da!

Jeg vet noen svar:
- Regler i sikkerhetskontrollene er like over hele verden. Saann prinsipielt.
- Film paa flyet i turistklasse er avh. av flyselskapet og flytypen. Selskapet vet du allerede, flytypen kan du finne ut ved aa sjekke flightnummeret inne paa siden til flyselskapet. Saa kan du haape at det bare er en variant av dette flyet... Höres vanskeligere enn det er. Ikke saa mange flyselskaper som er midt i en oppgradering av flaaten.
- Hodetelefoner kan du ha med selv eller du faar (eller leier) paa flyet. Koss er bedre enn det meste flyene har.
- Du faar ikke sendt klaer hjem med fly hvis du ikke er med paa flyet selv. Hvis du skal sende med pakke, höres det plundrete ut. Jeg hadde heller satset paa klaer du kan bruke begge steder, type T-skjorter under en strikkejakke, kjoler over bukser, jeans etc.
- Klima New York (jeg tok en uke fra 15. februar):

Sitat:

Reiseplaner: New York/La Guardia AirportReisezeit : 15.02 - 22.02statistischer Witterungsverlauf Die mittlere Witterung stellte sich für New York/La Guardia Airport in der Vergangenheit folgendermaßen ein:
Die mittlere Tageshöchsttemperatur lag zwischen 2°C und 10°C. Nachts kühlte es sich auf -4°C bis 3°C ab.
Im Mittel fiel im entsprechenden Zeitraum an 2 Tagen Niederschlag. Über Ihre Reisezeit gemittelt wehte ein mäßiger Wind der Stärke 4 Bft. Diese Analyse beruht auf Beobachtungen der letzten 14 Jahre.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 21:37   #3
Albertine
Passiv

Standard

Værvarsel på tysk.

Flytypen er Airbus 330-200 (jeg rakk akkurat ikke å bestille den med -300) og jeg skal google den. Skal sjekke KLM sine sider for bagasjehåndtering. Tenkte å sende klærne som pakke ja, men jeg får heller drasse dem med meg.

Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 21:39   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har allerede fått de fleste svarene.- Kan jeg bruke min SE Xperia 10 der borte? Både til ringing og data? Det er vel en nyere telefon så da kan du regne med det. Men datatrafikk er skitdyrt om du ikke har amerikansk abonnemang. Du kan bruke den på trådløst nettverk på f.eks. hotell og da blir det jo gratis (foruten det hotellet ev. tar). Min venninne som brukte mobilen ganske mye (mer enn hva jeg skulle gjøre for å si det slik, men hun snakket og sendte kun sms, ikke datatrafikk) kom hjem til en regning på 4 000 NOK og hennes mann som hadde jobbmobil og som surfet i tillegg fikk en regning som var 12 000 høyere enn vanlig.
- Hvor kjøper man adaptere? Clas Ohlson? Ja
- Jeg skal først til solfylte Miami der jeg trenger sommerklær, og så skal jeg til New York som har vinter. Noen kloke pakketips? Sende klær hjem fra Miami når jeg reiser derfra? Hvordan er klimaet i NY tidlig i februar?Ja, kaldt i NY og det blåser mye der så vindtett og noe varmt til halsen er et godt tips. Du kan sende hjem ting med posten om du ønsker (så har du plass om du kjøper noe ). I dag midt på dagen er det 27 garder i Miami og 4 i New York

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 21:40   #5
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor lenge skal du være borte? Helt alene? Høres fristende ut.... Jeg blir jo 40 år i år jeg og, men jeg tviler på at mannen vil sende meg alene til NY.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 21:42   #6
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

New York har samme temp i feb som her, kan faktisk være isende kaldt der, særlig når vinden blåser mellom skyskraperne. Men de selger votter og luer overalt, så kjøp det der borte, koster noen dollar bare for OK ting.

Film er det på flyet, ja, og du får hodetelefoner.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 21:50   #7
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Film er det på flyet, ja, og du får hodetelefoner.

Ikke sikkert, KLM har det nok, men American har det ikke på alle fly. Eller de har, men alle må se på samme film og det er kun TV i taker her og der.

Gammel 19-01-11, 22:08   #8
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Ikke sikkert, KLM har det nok, men American har det ikke på alle fly. Eller de har, men alle må se på samme film og det er kun TV i taker her og der.

Fadderullan, vi har bestilt med dem..... Gjelder det alle flygninger?( Kjenner jeg får vondt i nakken her jeg sitter...)

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 22:10   #9
Albertine
Passiv

Standard

Individuelle skjermer på KLM's flyvninger. Puh.

Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 22:13   #10
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Hmm, American er vel omtrent det eneste selskapet jeg ikke har reist med. Alle andre jeg har reist med har hatt det. Har tidligere bodd 8 år i USA, så det har blitt endel turer over atlanteren. Mulig ting har endret seg, altså at servicen ikke er like god nå som før?

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 22:37   #11
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannamoren, her.

Fadderullan, vi har bestilt med dem..... Gjelder det alle flygninger?( Kjenner jeg får vondt i nakken her jeg sitter...)

Vet ikke, men det var slik på den vi brukte over Atlanteren ved juletider. Mannen reiser mye langdistanse med dem og jeg vet at han har sagt at de ofte ikke har film på setene i turist.

Gammel 19-01-11, 22:47   #12
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Du har fått mange svar ser jeg, så jeg skal ikke ta alt. Men jeg var i NYC i februar ifjor, første halvdel. Det var bitene kaldt altså; det er ganske surt der og effektive kuldegrader blir mer enn gradestokken viser for solen strekker ikke ned i alle gater pga. høye bygninger og det kan blåse ganske kraftig rundt hushjørnene. Februar er sånn sett ikke NYC beste besøkstid, men det er nå en fantastisk by UANSETT!!

Vi fløy suverent smertefritt med KLM btw, og ja - det er skjerm i hvert sete. Genialt!!

Gammel 19-01-11, 22:51   #13
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Individuelle skjermer på KLM's flyvninger. Puh.

Hvor fant du ut av det? Leter febrilsk på nettet om AA sine flygninger.

Gammel 19-01-11, 22:56   #14
Albertine
Passiv

Standard

Jeg søkte bare på flyselskap, flytype og "movies" og da fant jeg det.

Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 10:22   #15
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

http://www.seatguru.com/ gir masser av nyttig informasjon om de ulike flytypene og -selskapene.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 10:25   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Continental hadde ikke individuelle skjermer da jeg reiste med dem i 2007.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 10:29   #17
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

http://www.seatguru.com/ gir masser av nyttig informasjon om de ulike flytypene og -selskapene.

Tusen takk, den linken var super!

Gammel 20-01-11, 11:28   #18
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Vi var jo iområdet Orlando/Miami på samme tid for nøyaktig ett år siden. Jeg synes det kunne være litt kjølig om morgenen/kvelden, så en tynn jakke var veldig grei å ha da.

Gammel 20-01-11, 12:54   #19
Albertine
Passiv

Standard

Tynn jakke, check.

Nå har jeg ordnet med ESTA-tingen (det er ikke for tidlig å gjøre det nå?), fått ordnet sete på flyet (vindu hele veien), flybillett fra Miami til NY og hotell i NY. Mer som må gjøres på forhånd, tro?

Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 13:12   #20
Albertine
Passiv

Standard

Forresten, lurer på en liten idiotting... Fikk det nye passet mitt i går, det er maskinlesbart, sant? Det er et rart symbol på framsiden.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:39.