Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Maria Amelie uttransporteres i dag

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-11, 20:53   #61
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Maria Amelie uttransporteres i dag

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Og jeg synes vel langt på vei NTNU innrømmer svikt i rutiner ved at de tilføyer dette på slutten av teksten:

"Da vi ble kjent med denne saken høsten 2010, så vi behov for å gjennomgå våre rutiner både for opptak, utdeling av studiebevis, utskriving av vitnemål, etc for å vurdere evt endringer."

Selvsagt må NTNU kikke på rutinene sine. Det er vel opplagt.

Hvor langt NTNU synes det er nødvendig å gå i fremtiden, for å sikre rutiner som skal hindre folk å ta en utdannelse de ønsker å ta og er kvalifisert for, er jo et annet spørsmål.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 21:05   #62
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden reglementet for hvem som får d-nummer eller ei er såpass, hm, sprikende, kommer det på ingen måte opp noen "FARE! FARE! FARE!"-fanfare om personen med oppgitt d-nummer tilfeldigvis ikke har arbeids/oppholdstillatelse.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 21:31   #63
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Selvsagt må NTNU kikke på rutinene sine. Det er vel opplagt.

Hvor langt NTNU synes det er nødvendig å gå i fremtiden, for å sikre rutiner som skal hindre folk å ta en utdannelse de ønsker å ta og er kvalifisert for, er jo et annet spørsmål.

Men i prinsippet blir det vel sånn at en annen som har rett på utdannelsen ikke får plass om noen som ikke er berettiget går foran? Det blir jo galt det og.

Ellers er jeg veldig enig i at det ikke er lærestedenes jobb å håndheve utvisning. Og enda mer enig i at det ihvertfall ikke burde lagres og tilgjengeliggjøres mer informasjon enn nødvendig rundt forbi. Læresteder skal ikke håndheve lovlig opphold - da har de i prinsippet ikke behov for informasjon om lovlig opphold eller ei heller.

Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 21:47   #64
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Ja, jeg er i grunnen for at alle som har lært seg norsk mer eller mindre flytende, skaffet seg en utdannelse, kan forsørge seg selv, har (tilbud om) en jobb og generelt kan være en berikelse for landet skal få lov til å bli. :enkel:

Enig i dette. Men det virker som om grunntanken i asyl-/innvandringspolitikken er at alle invandrere må sees på som en byrde istedet for en ressurs. Og de som klarer å komme seg in i landet og søke opphold, blirplassert på asylmottak i årevis, på trygd, uten mulighet til å arbeide.

Gammel 24-01-11, 21:48   #65
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men i prinsippet blir det vel sånn at en annen som har rett på utdannelsen ikke får plass om noen som ikke er berettiget går foran? Det blir jo galt det og.

Ja, og det er vel det eneste argumentet jeg har hørt for at det faktisk skulle være en grunn for å hindre slike som MA å ta en utdannelse.

Gammel 24-01-11, 21:49   #66
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og det er vel det eneste argumentet jeg har hørt for at det faktisk skulle være en grunn for å hindre slike som MA å ta en utdannelse.

På den andre siden er det veldig bra at folk tar en utdannelse, enten de ender med å bli her eller ikke. Og det er veldig bra at de har noe å gjøre mens de er her. Ørkesløshet er ikke bra og tjener ingen.

Gammel 24-01-11, 22:01   #67
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

På den andre siden er det veldig bra at folk tar en utdannelse, enten de ender med å bli her eller ikke. Og det er veldig bra at de har noe å gjøre mens de er her. Ørkesløshet er ikke bra og tjener ingen.

Personlig synes jeg det er helt supert at hun har klart å skaffe seg en utdannelse mens hun likevel var i Norge, og jeg er ikke alene på min arbeidsplass om å mene det, for å si det mildt. Men en ting er selvsagt hva man som privatperson måtte mene. Noe annet er jo hva som eventuelt står i reglene man som profesjonell skal håndheve.

Gammel 24-01-11, 22:06   #68
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det er trist at vi har et samfunn som gjør slikt.

Jeg synes det er rått og umenneskelig for ALLE barn av asylsøkere som bor i Norge i årevis og som blir sendt til et land de kjenner dårlig.

Maria Amelie vil klare seg, men jeg synes selve saken er ille.

Jeg er helt enig med deg.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 22:30   #69
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Det gjelder vel bare asylsøkere etc? Jeg har bestandig hatt norsk fødselsnummer, selv om jeg ikke er norsk. Tror jeg da.

Nei, pasienter som kommer fra utlandet uten norsk fødselsnummer får også erstatningsnummer, f.eks turister og sånt som knekker et bein på hurtigrutekaia. Men er ikke heelt sikker på om det nummeret de får er mer midlertidig enn det som asylsøkere får. Jeg tror (men isen gynger under meg her) at sykehusene har en nummerrekke de kan ta nummer fra.

Gammel 24-01-11, 22:33   #70
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, pasienter som kommer fra utlandet uten norsk fødselsnummer får også erstatningsnummer, f.eks turister og sånt som knekker et bein på hurtigrutekaia. Men er ikke heelt sikker på om det nummeret de får er mer midlertidig enn det som asylsøkere får. Jeg tror (men isen gynger under meg her) at sykehusene har en nummerrekke de kan ta nummer fra.

Hvert sykehus har til og med hvert sitt system for dette. I Trondheim får jo alle nyfødte hjelpenummer også. Det er 004xx for jenter(hvor xx er nummeret du er i rekka av nyfødte det døgnet) og 005xx for gutter. Turister og forsåvidt nordmenn man ikke finner personnummeret på får også hjelpenummer.

Gammel 24-01-11, 22:39   #71
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Hm.. Jeg hadde ikke noe erstatningsnummer før jeg fikk norsk personnummer, som jeg ventet på i mange måneder. Alt man lærer på FP altså!

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 22:56   #72
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Hm.. Jeg hadde ikke noe erstatningsnummer før jeg fikk norsk personnummer, som jeg ventet på i mange måneder. Alt man lærer på FP altså!

Du skulle vel ikke ta en mastergrad eller brekke et ben mens du ventet, da.

Gammel 24-01-11, 23:00   #73
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Du skulle vel ikke ta en mastergrad eller brekke et ben mens du ventet, da.

Jeg ventet nok ikke fullt så lenge.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 23:36   #74
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10037548

Det står her at grunnen til at de flyktet fra Russland var at de hadde kreditorer etter seg fordi faren angivelig skylte de penger.

Gammel 25-01-11, 00:31   #75
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er ikke for innvandring generelt heller. Jeg skjønner jo at det ikke går. Men jeg skulle gjerne sett at vi gir mer hjelp og bedre hjelp der det trengs.

Jeg vet faktisk ikke hva som er svaret, kjenner jeg. :gammel og desillusjonert radikaler:

Ih, takk.

Gammel 25-01-11, 00:35   #76
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Her er bloggen til Maria Amelie med oppdagering fra i dag om noen skulle være interessert ....
http://mariamelie.blogspot.com/2011_01_01_archive.html

Gammel 25-01-11, 00:36   #77
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg hadde D-nummer de første par måneder, fikk så vanlig fødselsnummer. Med D-nummeret kunne jeg ikke få bibliotekkort eller bankkonto, men husker jeg rett meldte jeg meg på hovedfag med det - og kom inn.

Gammel 25-01-11, 00:39   #78
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Jeg hadde D-nummer de første par måneder, fikk så vanlig fødselsnummer. Med D-nummeret kunne jeg ikke få bibliotekkort eller bankkonto, men husker jeg rett meldte jeg meg på hovedfag med det - og kom inn.

Men fikk du lånekort på universitetsbiblioteket. Det er spørsmålet.

Gammel 25-01-11, 00:46   #79
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Standard

Men fikk du lånekort på universitetsbiblioteket. Det er spørsmålet.

Nå hvor du sier det: jeg brukte naboens bibliotekkort en stund, og det var vel fordi jeg ikke kunne få kort selv.

Og for de som kanskje frykter at jeg fortrengte noen fra plassen: vi var 5 stykker som begyndte på fellespensumdelen, og 2 som til sist fikk graden. Jeg vet ikke hvor travelt det var på MA sin studieretning.

Gammel 25-01-11, 07:33   #80
Slettet bruker
Passiv

Standard

Næ - det blir for strengt igjen det og. Det er som du sier ikke noe stort problem heller. Og damen var kvalifisert så det holder såvidt jeg har skjønt. Utdannelsen gir henne bedre vilkår fremover nå uansett så det er henne vel unt altså. Men i prinsippet er det jo en eller annen som da ikke kom inn, men som kanskje kom inn året etter eller noe.

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Ih, takk.

Hm? Hva tror du egentlig at du kommenterte nå? Synes du det er et problem at man innser at absolutt alle som vil rett og slett ikke kan bo i Norge? Det er et stykke derfra til å være delvis rasist altså. Selv jeg som er gammel ultraradikaler skjønner at det ikke er plass til alle som kunne tenke seg å bo i Norge.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:00.