|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bedreviter
|
Sv: Maria Amelie uttransporteres i dag
Selvsagt må NTNU kikke på rutinene sine. Det er vel opplagt. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
|
Sv: Maria Amelie uttransporteres i dagSiden reglementet for hvem som får d-nummer eller ei er såpass, hm, sprikende, kommer det på ingen måte opp noen "FARE! FARE! FARE!"-fanfare om personen med oppgitt d-nummer tilfeldigvis ikke har arbeids/oppholdstillatelse. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Passiv
|
Men i prinsippet blir det vel sånn at en annen som har rett på utdannelsen ikke får plass om noen som ikke er berettiget går foran? Det blir jo galt det og. |
|
|
|
#64 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig i dette. Men det virker som om grunntanken i asyl-/innvandringspolitikken er at alle invandrere må sees på som en byrde istedet for en ressurs. Og de som klarer å komme seg in i landet og søke opphold, blirplassert på asylmottak i årevis, på trygd, uten mulighet til å arbeide.
|
|
|
#65 |
|
Bedreviter
|
Ja, og det er vel det eneste argumentet jeg har hørt for at det faktisk skulle være en grunn for å hindre slike som MA å ta en utdannelse. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
maler
|
På den andre siden er det veldig bra at folk tar en utdannelse, enten de ender med å bli her eller ikke. Og det er veldig bra at de har noe å gjøre mens de er her. Ørkesløshet er ikke bra og tjener ingen.
|
|
|
#67 |
|
Bedreviter
|
Personlig synes jeg det er helt supert at hun har klart å skaffe seg en utdannelse mens hun likevel var i Norge, og jeg er ikke alene på min arbeidsplass om å mene det, for å si det mildt. Men en ting er selvsagt hva man som privatperson måtte mene. Noe annet er jo hva som eventuelt står i reglene man som profesjonell skal håndheve. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er helt enig med deg. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Mother of Dragons
|
Nei, pasienter som kommer fra utlandet uten norsk fødselsnummer får også erstatningsnummer, f.eks turister og sånt som knekker et bein på hurtigrutekaia. Men er ikke heelt sikker på om det nummeret de får er mer midlertidig enn det som asylsøkere får. Jeg tror (men isen gynger under meg her) at sykehusene har en nummerrekke de kan ta nummer fra.
|
|
|
#70 |
|
maler
|
Hvert sykehus har til og med hvert sitt system for dette. I Trondheim får jo alle nyfødte hjelpenummer også. Det er 004xx for jenter(hvor xx er nummeret du er i rekka av nyfødte det døgnet) og 005xx for gutter. Turister og forsåvidt nordmenn man ikke finner personnummeret på får også hjelpenummer.
|
|
|
#71 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Maria Amelie uttransporteres i dagHm.. Jeg hadde ikke noe erstatningsnummer før jeg fikk norsk personnummer, som jeg ventet på i mange måneder. Alt man lærer på FP altså!
|
|
|
#72 |
|
Bedreviter
|
Du skulle vel ikke ta en mastergrad eller brekke et ben mens du ventet, da. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
ræv med ører
Jeg ventet nok ikke fullt så lenge.
|
|
|
#74 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Maria Amelie uttransporteres i daghttp://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10037548
|
|
|
#75 |
|
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ih, takk.
|
|
|
#76 |
|
anglofil
Sv: Maria Amelie uttransporteres i dagHer er bloggen til Maria Amelie med oppdagering fra i dag om noen skulle være interessert ....
|
|
|
#77 |
|
Trapper opp igjen !
Jeg hadde D-nummer de første par måneder, fikk så vanlig fødselsnummer. Med D-nummeret kunne jeg ikke få bibliotekkort eller bankkonto, men husker jeg rett meldte jeg meg på hovedfag med det - og kom inn.
|
|
|
#78 |
|
Bedreviter
|
Men fikk du lånekort på universitetsbiblioteket. Det er spørsmålet. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Trapper opp igjen !
Nå hvor du sier det: jeg brukte naboens bibliotekkort en stund, og det var vel fordi jeg ikke kunne få kort selv.
|
|
|
#80 |
|
Passiv
|
Næ - det blir for strengt igjen det og. Det er som du sier ikke noe stort problem heller. Og damen var kvalifisert så det holder såvidt jeg har skjønt. Utdannelsen gir henne bedre vilkår fremover nå uansett så det er henne vel unt altså. Men i prinsippet er det jo en eller annen som da ikke kom inn, men som kanskje kom inn året etter eller noe.
Hm? Hva tror du egentlig at du kommenterte nå? Synes du det er et problem at man innser at absolutt alle som vil rett og slett ikke kan bo i Norge? Det er et stykke derfra til å være delvis rasist altså. Selv jeg som er gammel ultraradikaler skjønner at det ikke er plass til alle som kunne tenke seg å bo i Norge. |
|
![]() |
|
|