Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Strømsparingstips

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-11, 21:57   #21
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Strømsparingstips

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

- Vedovn er montert - men prisen på ved har ikke gått ned akkurat. Og den veden vi har fått tak i brenner veldig dårlig. Så vi må ut å finne en ok ved leverandør.

Med dårlig ved kan det være at strømfyring ikke er så mye dyrere. Viktig også at man setter seg inn i hvordan man fyrer riktig.

Sitat:

- Varmepumpe har vi - og den har vi montert ett digitalt ur på - så nå ser vi hva den faktisk gir av varme, og når det er -23-24 grader ute, så gir den 1:1. Forhørt oss litt med leverandører rundt om, og de mener dette er normalt når det er såpass kaldt ute.

Det er helt normalt ja at de ikke gir noe ekstra effekt på slike tempraturer. Sjekk også innstillingene. Det kan være bedre å ikke kjøre pumpa automatikk, men stille inn en temperatur og kjøre viften på høyere hastighet - i hvert fall når man ikke er hjemme. Da sprer man varmen mye bedre. Sett den også på kun oppvarming når man ellers fyrer i ovn.

Sitat:

- Tørketrommelen blir ikke brukt. Alle klær henges opp og tørkes. Vasker ikke klær hver dag, men prøver å samle opp til litt "større" maskiner.

Pass ellers på god lufting og ikke for kalde overflater i nærheten av klestørk, slik at man ikke får kondens og videre fuktproblemer.

Sitat:

- Varmen er skrudd litt ned i kjelleren - vi oppholder oss ikke der, så det er ikke nødvendig med full varme.

Hvor lavt, og er kjelleren noe fuktig? Anbefalingen ved "nedkjøling" av rom som ikke benyttes er vel også at de ved jevne mellomrom skal varmes opp og luftes i henhold til fukt.

Når det gjelder lufting kan "sprenglufting" kunne være tildels bedre enn for mange ventiler etc. som står åpne hele tiden. Men pass på at man lufter nok, og at man har en viss sirkulasjon.

Spørsmål videre er hva man evt. kan gjøre med huset i seg selv kanskje. Samtidig skal det sies at en del utbedringer har såpass liten effekt i forhold til kostnad at det går veldig mange år før de gir en reell gevinst.

Gammel 26-01-11, 22:10   #22
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Jeg har senket innetemperaturen ganske betraktelig, og fikk ikke avskrekkende strømregning. På med tøfler og genser, og jeg synes det er en vanesak. Har pleid å ha omtrent 23 grader før, nå er det sjelden mer enn 20-21. Ofte ikke mer enn 18 når jeg er alene hjemme. Når barna er her har jeg litt mer. Jeg er flink til å lukke dører, skru ned varme og av med lys på rom som ikke er i bruk. Badet er varmt, da, og jeg har ikke sparedusj.

Dessverre har jeg ikke mulighet for vedfyring, men jeg har en slik hytteovn (gassovn) som kan brukes som ekstraoppvarming når det er veldig kaldt. Man kan fyre ganske lenge for de 200 kronene det koster å fylle gassflaska.

Og så er det et godt triks å ha leieboer i kjelleren som betaler strømmen sin selv!

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 22:48   #23
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Me har balansert ventilasjon med varmegjennvinning, så me har ikkje opne ventilar eller vinduer. Når det er skikkeleg kaldt (under -10 grader), skrur me ned effekten på anlegget, for å begrensa inntak av kjølig luft. Skrur opp om me dusjer eller bruker tørketrommel, for å fjerna fuktig luft i huset/ ventilasjonskanalene.

*Tørketrommel brukes kun til handkler, ellers tørker me på stativ.
*Kjører kun fulle maskiner, både vaskemaskin og oppvaskmaskin.
*Varmekabler i heile 1. etasje og på bad oppe som står på ca. 20 grader. Ingen nattsenking på varmen, for å halde ein jamn temepratur.
*Fyrer med ved (kjøper rimeleg hos lokal leverandør).
*Barna bruker badekaret kun i helgene, ellers dusjer dei.

Til neste vinter skal me ha ny vedovn (ikkje heilt i orden den me har), og me skal tette igjen inngangspartiet siden me ikkje har vindfang. Det er kaldt i gangen no, og dørene står ofte opne inn i stua og opp til loftet. På det kaldeste har me også ein liten oljeovn på loftet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:21.