Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vi betaler 70 % skatt i Norge!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-11, 11:16   #1
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Vi betaler 70 % skatt i Norge!

Sier Siv Jensen til utenlandske medier. AP-Helga anklager Siv for løgn, skattenivået er ikke så høyt.

Betaler vi for mye skatt i Norge? Gjennom lønn, moms og andre statsutsugerier?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10013887

Jeg føler vel at dersom 70% av pengene mine forsvinner til staten, så får jeg egentlig snabla mye for 7000 kroner i måneden

Gammel 02-02-11, 11:19   #2
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi betaler 70% skatt i Norge!

Hjelp! Vet hun ikke forskjell på gjennomsnittsskatt og marginalskatt? En mulig statsminister?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 11:21   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke hun økonomi-utdannelse, attpåtil?

Eller har hun jukset med papirene hun også?

Gammel 02-02-11, 11:25   #4
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Hun har vel økonomiutdannelse. Mannen min har også det, og har siden hatt samme makro-foreleser. Han skal visst ha uttalt at hun burde ta makroøkonomi om igjen ...

Gammel 02-02-11, 11:29   #5
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

- Med all skatt inkludert for en gjennomsnittlig nordmann - direkte og indirekte skatter - tror jeg det tilsammen blir rundt 70-75 prosent av inntekten, svarer Jensen.

Det gjelder altså ikke bare lønnstrekk, men også moms, særavgifter og andre greier staten vil ha.

Gammel 02-02-11, 11:30   #6
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du leser artikkelen så ser du at hun bruker tall hun har fått fra Finansdepartementet, på gjennomsnittlig marginalskatt, og fremstiller det som gjennomsnittlig skattenivå.

Jeg vet egentlig ikke hva som er verst - er hun så uvitende, eller lyver hun bevisst?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 11:36   #7
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!

Jeg skulle svært gjerne sett det regnestykket.

Gammel 02-02-11, 11:38   #8
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså:

Sitat:

- På inntekt vil jeg tro at gjennomsnittet er nærmere 50 prosent. Så har vi en stor andel indirekte skatter, som i praksis betyr at du betaler 70 prosent av lønnen din - på en eller annen måte - til myndighetene, svarer Jensen.

Gjennomsnittsskatt på inntekt er da vel ikke 50 %. Jeg forstår bare ikke hvordan hun har regnet det ut, eller i det minste konkludert ut i fra en hypotetisk beregning.

Gammel 02-02-11, 11:48   #9
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

I artikkelen står det at gjennomsnittlig skatt i Norge er 38%. Da er all skatt til stat, kommune, fylke og folketrygden inkludert. Dette er ikke spesielt høyt i europeisk sammenheng. Jeg husker at jeg diskuterte dette med kolleger i Storbritannia, og deres skatter var mer delt opp, bl.a. betalte man kommuneskatt ut i fra husadressen man hadde. Til sammen fant vi ut at de betalte minst like mye skatt som meg. Jeg synes ellers det er vel så viktig å huske på hva vi får igjen for skattepengene. Barnetrygd, helseforsikring, sykepenger, alderspensjon, kontantstøtte eller subsidiert barnehageplass, skole, helsevesen, veier, you name it. Hvis jeg hadde bodd i USA hadde jeg måtte bruke mye mer av inntekten min på å dekke en del av disse tingene selv. Til gjengjeld hadde de som ikke tjente noe særlig måtte gått uten. Greit nok at Siv vil ha et slikt samfunn, men er det virkelig det alle de som stemmer på FrP vil?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 11:52   #10
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Standard

Her er link til utregningen fra finansdepartementet:
http://www.statsbudsjettet.no/Statsb...all=true&parti

Gammel 02-02-11, 11:57   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Dersom faktisk 70% av pengene mine går til staten, så får jeg mye ut av de resterende 30% ja. Sien jeg altså åpenbart egentlig lever av det... Så da er jeg på en måte rik? Eller?

Gammel 02-02-11, 12:03   #12
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Dersom faktisk 70% av pengene mine går til staten, så får jeg mye ut av de resterende 30% ja. Sien jeg altså åpenbart egentlig lever av det... Så da er jeg på en måte rik? Eller?

Vel, jeg vil vel si at du/vi/jeg egentlig lever ganske mye av det jeg får fra staten i form av f.eks. støtte til barnepass. I Storbritannia koster en full barnehageplass oppimot 8000 kroner, mens det i Norge koster 2250. En gjennomsnittlig lønn for mitt yrke i Storbritannia er vel ca 200.000 i året, mens min lønn hvis jeg hadde jobbet fullt ville vært ca 350.000. Altså ville jeg i Storbritannia ha brukt 44 % av inntekten min på barnepass (forutsatt 11 mnd betaling), mens jeg i Norge bruker 7 %. Da har jeg jo 37% igjen som jeg kan bruke på skatt.

(Eksempelet over er naturligvis passelig vanvittig, og viser bare at man kan illustrere det meste av poenger med passende tall og utregninger...)

Gammel 02-02-11, 12:05   #13
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

- Med all skatt inkludert for en gjennomsnittlig nordmann - direkte og indirekte skatter - tror jeg det tilsammen blir rundt 70-75 prosent av inntekten, svarer Jensen.

Det gjelder altså ikke bare lønnstrekk, men også moms, særavgifter og andre greier staten vil ha.

Nå har jeg lest på linken. Med forbehold om at jeg bare har økonomisk grunnfag og det er lenge siden forsto jeg det sånn at marginalskatten avhenger veldig mye av hva slags vare det er snakk om at man kjøper. Hvis man slår sammen skatt, arbeidsgiveravgift og særavgifter på en flaske brennevin blir marginalskatten veldig høy. Hvis man velger å bruke alle inntektene sine på brennevin ender man altså opp med å betale veldig mye penger til staten. På mat og andre "vanlige" varer er marginalskatten lavere.

Gammel 02-02-11, 12:42   #14
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hvis hun mener at gjennomsnittlig marginalskatt og gjennomsnittlig skatt er det samme, da må hun jo være stokk dum.

Gjennomsnittlig marginalskatt forteller vel kanskje ikke så mye interessant, all den tid man ikke kjenner til bunnfradragene. Det kan fortelle noe om folks vilje til å jobbe mer.

At vi betaler mye andre skatter og avgifter -det er nok helt reelt. Man kan alltid diskutere om dette er for mye, og ikke minst hvordan de blir brukt. Hvis en tar inntekten sin, og finner ut hvor mye man betaler i skatt, og så legger til merverdiavgift, bilavgifter, bensinavgifter, flyplasskatt, dokumentavgift, kommunale avgifter, avgifter bakt inn i strømregning osv osv osv.. så kan det nok godt hende at vi er oppe i 70 % - men som dere sier, da har vi jo allerede fått dekket våre behov.

Så jeg synes hennes innvendinger KAN ha noe for seg, men det er så satt på spissen og lite konstruktivt utgangspunkt. Det er jo dette som er hovedforskjellen på høyre- og venstresida - hvor mye som skal dras inn gjennom skatter og avgifter og hvordan dette skal fordeles. Høyresida vil tradisjonelt sett være en pådriver for et lavere skatte- og avgiftsnivå for å unngå kvelertak på næringslivet for å skape vekst og derigjennom også skatteinntekter. Venstresida er stort sett mer fokusert på hvordan skatteinntektene skal fordeles.

Gammel 02-02-11, 12:44   #15
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Nå har ikke jeg lest linken altså. Jeg kommenterte marginalskatt som marginal inntektsskatt. Jeg har ikke hørt det brukt som begrep om noe annet før - men understreker at jeg ikke er noen økonom.

Gammel 02-02-11, 12:44   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ahh, så min skatteprosent er selvsagt lavere fordi jeg ikke kjøper tobakk og alkohol! Der sparer jeg masse skattepenger! (dog, jeg kjøper noe diesel da, det har høyere avgift enn maten ja...)

Også får jeg mye igjen for de avgiftspengene mine i form av barnehageplassen til Knerten ja. Og den foreldrepermisjonen jeg strak starter på (om bare noen timer!) hvor jeg og min mann får 46 uker fullt lønnet fri, betalt av våre skattepenger

Gammel 02-02-11, 12:46   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nå er det innlegg femten. Kan noen snart faktisk forklare forskjellen på gjennomsnittlig marginalskatt og gjennomsnittlig skatt eller? :ikke økonom:

Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 12:46   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ikke bare det, men jaggu var det innlegg sytten også.

Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 12:56   #19
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nå er det innlegg femten. Kan noen snart faktisk forklare forskjellen på gjennomsnittlig marginalskatt og gjennomsnittlig skatt eller? :ikke økonom:

Jeg har økonomiboka liggende her nå, men tenk så kjekt om noen bare kan fortelle meg det, så slipper jeg begynne lese om det også.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 13:00   #20
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nettopp vært vitne til hvordan en person som valgte å avvise helsevesenet fordi alternativbehandlere sa han skulle (og loppet ham for penger i samme slengen), bli tatt imot som den bortkomne sønn av et underbetalt helsevesen som virkelig ga ham og oss sitt alt på hans dødsleie. Så akkurat nå føler jeg definitivt ikke at vi betaler for mye skatt.

Og jeg tar meg i å tenke at: "Jammen, hvor mye penger trenger vi egentlig å ha mellom hendene selv?" For pengene som trekkes i skatt... de går jo til oss de også.

Det er mulig jeg tenker annerledes om en stund.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:02.