|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Vi betaler 70 % skatt i Norge!Sier Siv Jensen til utenlandske medier. AP-Helga anklager Siv for løgn, skattenivået er ikke så høyt.
![]() |
#2 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vi betaler 70% skatt i Norge!Hjelp! Vet hun ikke forskjell på gjennomsnittsskatt og marginalskatt? En mulig statsminister?
![]() |
#3 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Vi betaler 70% skatt i Norge!Har ikke hun økonomi-utdannelse, attpåtil?
![]() |
#4 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Vi betaler 70% skatt i Norge!Hun har vel økonomiutdannelse. Mannen min har også det, og har siden hatt samme makro-foreleser. Han skal visst ha uttalt at hun burde ta makroøkonomi om igjen ...
![]() |
![]() |
#5 |
litt gøy på håret
![]() Sv: Vi betaler 70% skatt i Norge!- Med all skatt inkludert for en gjennomsnittlig nordmann - direkte og indirekte skatter - tror jeg det tilsammen blir rundt 70-75 prosent av inntekten, svarer Jensen.
![]() |
#6 |
Bare sær
![]() Sv: Vi betaler 70% skatt i Norge!Hvis du leser artikkelen så ser du at hun bruker tall hun har fått fra Finansdepartementet, på gjennomsnittlig marginalskatt, og fremstiller det som gjennomsnittlig skattenivå.
![]() |
#8 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!Men altså:
Gjennomsnittsskatt på inntekt er da vel ikke 50 %. Jeg forstår bare ikke hvordan hun har regnet det ut, eller i det minste konkludert ut i fra en hypotetisk beregning.
![]() |
#9 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!I artikkelen står det at gjennomsnittlig skatt i Norge er 38%. Da er all skatt til stat, kommune, fylke og folketrygden inkludert. Dette er ikke spesielt høyt i europeisk sammenheng. Jeg husker at jeg diskuterte dette med kolleger i Storbritannia, og deres skatter var mer delt opp, bl.a. betalte man kommuneskatt ut i fra husadressen man hadde. Til sammen fant vi ut at de betalte minst like mye skatt som meg. Jeg synes ellers det er vel så viktig å huske på hva vi får igjen for skattepengene. Barnetrygd, helseforsikring, sykepenger, alderspensjon, kontantstøtte eller subsidiert barnehageplass, skole, helsevesen, veier, you name it. Hvis jeg hadde bodd i USA hadde jeg måtte bruke mye mer av inntekten min på å dekke en del av disse tingene selv. Til gjengjeld hadde de som ikke tjente noe særlig måtte gått uten. Greit nok at Siv vil ha et slikt samfunn, men er det virkelig det alle de som stemmer på FrP vil? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
litt gøy på håret
![]() Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!Her er link til utregningen fra finansdepartementet:
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!Dersom faktisk 70% av pengene mine går til staten, så får jeg mye ut av de resterende 30% ja. Sien jeg altså åpenbart egentlig lever av det... Så da er jeg på en måte rik? Eller?
![]() |
#12 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!
Vel, jeg vil vel si at du/vi/jeg egentlig lever ganske mye av det jeg får fra staten i form av f.eks. støtte til barnepass. I Storbritannia koster en full barnehageplass oppimot 8000 kroner, mens det i Norge koster 2250. En gjennomsnittlig lønn for mitt yrke i Storbritannia er vel ca 200.000 i året, mens min lønn hvis jeg hadde jobbet fullt ville vært ca 350.000. Altså ville jeg i Storbritannia ha brukt 44 % av inntekten min på barnepass (forutsatt 11 mnd betaling), mens jeg i Norge bruker 7 %. Da har jeg jo 37% igjen som jeg kan bruke på skatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Vi betaler 70% skatt i Norge!
Nå har jeg lest på linken. Med forbehold om at jeg bare har økonomisk grunnfag og det er lenge siden forsto jeg det sånn at marginalskatten avhenger veldig mye av hva slags vare det er snakk om at man kjøper. Hvis man slår sammen skatt, arbeidsgiveravgift og særavgifter på en flaske brennevin blir marginalskatten veldig høy. Hvis man velger å bruke alle inntektene sine på brennevin ender man altså opp med å betale veldig mye penger til staten. På mat og andre "vanlige" varer er marginalskatten lavere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Off the map.
|
![]() Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!Hvis hun mener at gjennomsnittlig marginalskatt og gjennomsnittlig skatt er det samme, da må hun jo være stokk dum.
![]() |
#15 |
Off the map.
|
![]() Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!Nå har ikke jeg lest linken altså. Jeg kommenterte marginalskatt som marginal inntektsskatt. Jeg har ikke hørt det brukt som begrep om noe annet før - men understreker at jeg ikke er noen økonom.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!Ahh, så min skatteprosent er selvsagt lavere fordi jeg ikke kjøper tobakk og alkohol! Der sparer jeg masse skattepenger! (dog, jeg kjøper noe diesel da, det har høyere avgift enn maten ja...)
![]() |
#17 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!Ikke bare det, men jaggu var det innlegg sytten også. |
![]() |
![]() |
#19 |
Erfaren nok
|
![]() |
#20 |
weird
![]() Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!Jeg har nettopp vært vitne til hvordan en person som valgte å avvise helsevesenet fordi alternativbehandlere sa han skulle (og loppet ham for penger i samme slengen), bli tatt imot som den bortkomne sønn av et underbetalt helsevesen som virkelig ga ham og oss sitt alt på hans dødsleie. Så akkurat nå føler jeg definitivt ikke at vi betaler for mye skatt.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|