Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilken utdannelse trenger man for å jobbe i barneverntjenesten?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-11, 19:12   #1
ltb
Superaktiv

ltb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
ltb er litt kulltb er litt kul
Standard

Hvilken utdannelse trenger man for å jobbe i barneverntjenesten?

Dette lurer jeg på for tiden. Jeg jobber i b.hg. og fra tid til annen hender jo at en har kontakt med barneverntjenesten, eller en hører om andre som har hatt kontakt med dem.

Hvilken utdannelse kreves for å få jobb i barneverntjenesten og drive med saksbehandling?

Gammel 04-02-11, 19:26   #2
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken utdannelse trenger du for å jobbe i barneverntjenesten?

Barnevernspedagog.

Men hver litt obs på at det finnes mange barnevernspedagoger, og få jobber.
Jeg kjenner mange som har gidd opp å få jobb i barnevernet, og nå tar noen ekstra år på skolen for å kunne jobbe som forskolelærere.

Gammel 04-02-11, 19:29   #3
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Barnevernpedagoger og sosionomer.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 19:33   #4
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Barnevernpedagog eller sosionom. Enkelte kommuner aksepterer også andre relevante høyskoleutdanninger (f eks lærer/førskolelærer med spesped), gjerne i kombinasjon med erfaring.

Hva angår jobbmarkedet er det store forskjeller rundt om i landet. Staten fordeler i disse dager midler til å finansiere en større satsning på barnevern, og en rekke kommuner har planer om å øke antallet stillinger. Mange steder vil det antakelig bli mangel på barnevernpedagoger i løpet av året.

Gammel 04-02-11, 21:00   #5
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken utdannelse trenger man for å jobbe i barneverntjenesten?

Annonsene sier for det meste barnevernpedagog eller sosionom, og har i blant med "eller annen tilsvarende utdanning." Jeg har møtt en og annen førskolelærer, lærer, sykepleier og spesialpedagog i saksbehandlerstillinger.

Det er som Mauser sier en hel bråte stillinger up-and-coming mange steder. I Oslo snakkes det i hvert fall om at det kan bli litt konkurranse om barnevernpedagogene utover året.

Yrket anbefales!

Gammel 05-02-11, 09:58   #6
ltb
Superaktiv

ltb sin avatar

Standard

Hvis du møter en med f.eks sykepleier utdannelse i fast stilling som saksbehandler i barnevernet, vil du ikke stille deg litt kritisk til kompetansen?

Jeg har ikke noe i mot sykepleiere, men vi har våre profesjoner, og utdannelsene inneholder veldig mange ulike element. Jeg ville definitivt blitt kritisk om jeg møtte det motsatte. En barnevernspedagog i fast stilling som sykepleier.

Jeg har forresten ikke noe i mot barnevernspedagoger heller...... men jeg ønsker at de som eier en stilling skal være kvalifiserte og gjøre en god jobb.

Gammel 05-02-11, 10:24   #7
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av ltb, her.

Hvis du møter en med f.eks sykepleier utdannelse i fast stilling som saksbehandler i barnevernet, vil du ikke stille deg litt kritisk til kompetansen?

Jeg har ikke noe i mot sykepleiere, men vi har våre profesjoner, og utdannelsene inneholder veldig mange ulike element. Jeg ville definitivt blitt kritisk om jeg møtte det motsatte. En barnevernspedagog i fast stilling som sykepleier.

Jeg har forresten ikke noe i mot barnevernspedagoger heller...... men jeg ønsker at de som eier en stilling skal være kvalifiserte og gjøre en god jobb.

Nja, det kommer vel litt an på om hum hadde sørget for mer kompetanse.

Jeg ville nok blitt mer skeptisk til en barnevernspedagog i en sykepleierstilling enn motsatt, kjenner jeg.

Gammel 05-02-11, 10:27   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det vanskelig å få jobb etter endt utdanning?

Gammel 05-02-11, 10:31   #9
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jurister jobber også der.

Gammel 05-02-11, 10:37   #10
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er bare kjent med osloområdet, men har ikke inntrykk av at det er spesielt vanskelig her. De fleste av mine medkullinger før jeg tok fødselspermisjon har fått relevante jobber, skjønt en del har valgt å være ped.ledere i barnehagen på dispensasjon for å unngå turnus. Mye institusjonsjobber i omløp.

Barneverntjeneste virker heller ikke som noen umulighet. Det er jo relativt stor turnover i mange barneverntjenester, så jevnlig behov for nyrekrutteringer.

Gammel 05-02-11, 10:39   #11
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det kommer an på hvor man bor. Ei venninne av meg var ferdig utdannet for endel år siden og har ikke fått jobb som barnevernspedagog, men har jobbet litt i barnehage som støttepedagog, litt som assistent i sfo, og nå jobber hun vel som ped.leder i barnehage.

Gammel 05-02-11, 11:50   #12
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Det kommer an på hvor du bor. Jeg vet at mange er i området sliter med å få relevante jobber og har endt opp med å jobbe i bhg eller i stillinger som er helt utenfor utdanningen. Det er som regel mange søkere til stillingene her.

Gammel 06-02-11, 10:20   #13
ltb
Superaktiv

ltb sin avatar

Standard

Det høres jo ut som at det da er vanskelig å få ansatt en med relevant utdanning, så da blir det personlig egnethet blant de som søker.

Men kan en virkelig få FAST stilling - ikke disp?

I b.hg. kan du få ped. leder stilling på disp, og skal du få stillingen fast må du ta den relevante utdannelsen innen en viss tid. Jeg antar det er slik i andre yrker også, men kanskje ikke innen barneverntjenesten?

Barnevernet har desverre et dårlig rykte på seg, så derfor reagerer jeg på ansettelsen. Jeg synes ikke den typen ansettelse gir barneverntjenesten et bedre rykte. Og hvis det virkelig er slik at hvem som helst kan få faste stillinger innen barneverntjenesten, så bør det gjøres om på og få inn noen utdanningskrav. Barneverntjenesten har en viktig jobb å gjøre for barna, og den skal en ikke ta så lett på synes jeg.

Gammel 06-02-11, 12:06   #14
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ltb, her.

Barnevernet har desverre et dårlig rykte på seg, så derfor reagerer jeg på ansettelsen. Jeg synes ikke den typen ansettelse gir barneverntjenesten et bedre rykte. Og hvis det virkelig er slik at hvem som helst kan få faste stillinger innen barneverntjenesten, så bør det gjøres om på og få inn noen utdanningskrav.

Jeg kan ikke tenke meg at "hvem som helst" kan få utdannelse i barneverntjenesten noe sted med f.eks et fagbrev som snekker. Men utdanninger som førskolelærer og spesialpedagog f.eks kan være nyttige ved en barneverntjeneste, de. F.eks vil jeg tro de har en del mer i sin utdanning om det å snakke med barn på en bra måte enn vi har på barnevernstudiet (det er absolutt en del av utdanningen, altså, men mange savner mer av det). Og en jurist eller to er verd sin vekt i gull.

Men som sagt; de fleste steder søker man hovedsaklig etter barnevernpedagoger eller sosionomer.

Gammel 06-02-11, 23:48   #15
ltb
Superaktiv

ltb sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg kan ikke tenke meg at "hvem som helst" kan få utdannelse i barneverntjenesten noe sted med f.eks et fagbrev som snekker. Men utdanninger som førskolelærer og spesialpedagog f.eks kan være nyttige ved en barneverntjeneste, de. F.eks vil jeg tro de har en del mer i sin utdanning om det å snakke med barn på en bra måte enn vi har på barnevernstudiet (det er absolutt en del av utdanningen, altså, men mange savner mer av det). Og en jurist eller to er verd sin vekt i gull.

Men som sagt; de fleste steder søker man hovedsaklig etter barnevernpedagoger eller sosionomer.

Dette er jeg enig med deg i!

Vi har ikke så mye om "å snakke med barn på en bra måte" i utdannelsen vår vi heller (noe teori så klart, men det burde vært en egen praksis spør du meg), men jeg tenker at har du anerkjennende kommunikasjon godt under huden, er du veldig godt skodd. Og har du ikke det, bør du sette deg godt inn i hva det er og bli en anerkjennende person. Jeg jobber hardt med det, og det er virkelig verdifullt. Jeg rett og slett anerkjennende kommunikasjon!

Jeg ser helt klart at jurister er gull verdt, men jeg tenker at de er best på lover og regler, og bør være støttespillere for dere som er barnevernspedagoger og sosionomer. Det er dere med "rett" utdannelse som skal ta dere av saksbehandlingen (kontakt med barnet, foreldrene, b.hg., fosterhjem...... og alle andre). Og det er da jeg stiller spørsmål ved sykepleierutdannelse.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:35.