Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Ny vaskemaskin, hva er viktig?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-11, 13:55   #81
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny vaskemaskin, hva er viktig?

Jeg har det samme inntrykket, Filifjonka. AEG-en til mamma og pappa; av typen gedigen fryseboks-look med egen sentrifuge - ja den er 35 år gammel nå og går fortsatt som ei klokke. Eneste som har måttet byttes ut på den er det dumme plastlokket til sentrifugen, ringen som holder tøyet på plass.

Til sammenligning er jeg og mannen på vår tredje maskin etter at vi flyttet til egen bolig for første gang for 6 år siden. Det skal nevnes at den første maskinen var brukt da vi fikk den, men dog ...

Gammel 08-02-11, 13:58   #82
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Det er derfor vi kjøpte oss Miele vaskemaskin og trøketrommel uten display og slike fancy elektroniske valg.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 13:59   #83
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Med fare for å høres ut som jeg er 100 år gammel, så syns jeg det virker som sånne ting varte mye lenger før, uten å måtte repareres hele tiden. Vaskemaskinen (AEG) som jeg kjøpte i 1985 vasket perfekt i noe sånn som 12 år (da begynte den å brenne). De jeg har hatt siden har det vært mye krøll med. Mye mer elektronikk-mikkmakk som går i stykker.

Ting varte lenger før. Nå er de designet for å holde ut garantitiden. For eksempel er lyspærer designet for å brenne i 1500 timer, selv om det er laget pærer (av den gammeldagse typen med glødetråd) som hadde en levetid på 100 000 timer. De ble presset ut av markedet av et kartell med Osram og Philips i spissen.

Samme med batteriet på Ipod, det ble bevisst laget for å bli ødelagt etter 13-14 måneder. Etter en rettssak som Apple tapte kom de opp med et nytt batteri som varer litt lenger.

http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Gammel 08-02-11, 14:15   #84
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg vet om flere som hadde komfyrer og vaskemaskiner i 20-30 år. Det er ganske utrolig lite miljøvennlig at ting faktisk lages for å gå i stykker fort.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 16:28   #85
Osloelsker
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2011
Osloelsker har et hav av muligheter foran seg
Standard

Husk at antall omdreininger ikke helt forteller hele sannheten. Jo større trommelen er, jo større er kraften i omdreiningene. 1600 omdreininger på en 6kg trommel gir derfor ikke like god effekt som 1600 omdreininger på en 8kg trommel.

Jeg har hatt Miele og Asko og vært superfornøyd med begge to. Nå sist ble det Asko fordi sambo har omfintlig hud og Asko skyller bedre. Miele og Siemens og andre tyskproduserte maskiner skyller ofte ikke like bra, fordi inneholdet av kalk i vannet nede på kontinenetet er høyere og derfor skummer ikke vaskemiddelet like mye.

Osloelsker er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 16:58   #86
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Vi har denne fra Samsung - Diamond Line:

Beste maskinen vi har hatt. Har vel hatt den i snart et år nå og den er bare elskbar. Lavt energiforbruk, ganske stillegående, 8 kg kapasitet, mange omdreininger (kan velge), utallige funksjoner ifht. vannmengde osv. Men veldig enkel meny og lettbetjent.

Denne har vi og bare toppmodellen som tar 9 kg.

Veldig fornøyd så langt, har hatt den siden april i fjor. Det hender jeg må dobbelsjekke om jeg har satt maskinen på fordi den er så stille.

Vi skulle egentlig ha toppmodellen til AEG men den hadde de ikke inne. Da ville selgeren (en gammel klassekompis) ikke selge eller anbefale oss noen annen AEG fordi Samsung maskinen var mye bedre. http://www.samsung.com/no/consumer/a...tail&returnurl

Gammel 08-02-11, 17:12   #87
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jo, den har alt unntatt et godt ullvaskeprogram. Ullsokker blir ikke rene på ullprogram 40 grader, altså. Det varer jo bare 40 minutter eller så.

Jeg bruker av og til finvask 40' på ull som trenger litt mer vask, med ullvaskemiddel.

Jeg liker veldig godt med vår Miele at den er ganske stille, mange programmer, god på ull, og god kapasitet i maskinen.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 17:13   #88
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi har AEG vaskemaskin, er knallfornøyd med den. Den er nå 10 år gammel,har aldri hatt noen store problemer med den.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 17:18   #89
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

Denne har vi og bare toppmodellen som tar 9 kg.

Veldig fornøyd så langt, har hatt den siden april i fjor. Det hender jeg må dobbelsjekke om jeg har satt maskinen på fordi den er så stille.

Vi skulle egentlig ha toppmodellen til AEG men den hadde de ikke inne. Da ville selgeren (en gammel klassekompis) ikke selge eller anbefale oss noen annen AEG fordi Samsung maskinen var mye bedre. http://www.samsung.com/no/consumer/a...tail&returnurl

Nettopp. Vi fikk beskjed om at det vel kun var Miele som evt. kunne matche den, men med tanke paa pris saa slo Samsung Miele glatt. Og ja, den er virkelig STILLEGAAENDE. Har flere ganger maattet sjekke jeg ogsaa; satt jeg den virkelig paa!??

Gammel 08-02-11, 20:16   #90
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

AEG ja.

Electrolux... nja... det er et merkenavn som vel ikke er hva det en gang var....

AEG og Electrolux er to sider av samme sak (samme fabrikk). Vår Elektrolux var i følge selger omtrent eksakt samme maskinen som AEG-maskinen som stod ved siden av. Forskjellen var ullvuggen og prisen...

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Jeg har det samme inntrykket, Filifjonka. AEG-en til mamma og pappa; av typen gedigen fryseboks-look med egen sentrifuge - ja den er 35 år gammel nå og går fortsatt som ei klokke. Eneste som har måttet byttes ut på den er det dumme plastlokket til sentrifugen, ringen som holder tøyet på plass.

Sånn hadde vi også! Den ble innkjøpt da jeg var to år og varte til lenge etter at jeg hadde flyttet hjemmefra. Separat sentrifuge med 2500 omdreininger.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 14:08   #91
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

AEG og Electrolux er to sider av samme sak (samme fabrikk). Vår Elektrolux var i følge selger omtrent eksakt samme maskinen som AEG-maskinen som stod ved siden av. Forskjellen var ullvuggen og prisen...

Det er samme selskap ja. Om det er samme fabrikker vet jeg ikke helt. Selv for AEG o.l. vil jeg vel tro at mye av produksjonen nå skjer i Asia, eller i øst-europa. Man har her ofte produsenter som kan produsere for flere selskaper. De har ingen design av produkter selv, men leier ut produksjonskapasitet ganske enkelt.

Electrolux eier jo også merkenavnet Zanussi og en haug andre. Strengt tatt er vel Electrolux som selskap eier av AEG-merkenavnet bare, men bruker altså dette til mer high-end-produkter.

Mye kan produseres på samme fabrikk. Det kan være basert på samme design også, men det kan benyttes forskjellige komponenter.

Mange av de mer kjente merkene har heller ikke egen design og produksjon av "billigmodellene". Ofte kjøpt inn via produsenter som i vårt marked ikke er kjent.

Sitat:

Sånn hadde vi også! Den ble innkjøpt da jeg var to år og varte til lenge etter at jeg hadde flyttet hjemmefra. Separat sentrifuge med 2500 omdreininger.

Gamlingene hadde også. Ble vel ca. 20 år gammel før noe rett og slett rustet i stykker innvendig etter en liten lekasje fra en slange.

Gammel 09-02-11, 14:14   #92
Slettet bruker
Passiv

Standard

Bosch og Siemens er forøvrig også samme merke. Sånn mens vi snakker om det.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:19.