|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
snur
|
Vil ha barna tilbake på vektaSiden det har vært så mye snakk om barn og vekt både den ene og andre veien her inne i det siste. Hva synes dere om dette forslaget?
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Vil ha barna tilbake på vektaJeg ble veid og funnet for tung. Hadde min mor greid å håndtere den beskjeden på en bedre måte enn å prøve å guilttrippe meg til anoreksi så hadde det nok gått bedre enn det gjorde. |
|
|
|
#4 |
|
Lykkelig 3barnsmor:)
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil ha barna tilbake på vektaJeg er også litt delt, men når jeg ser alle de overvektige barna på skolen her, så tenker jeg at det kanskje er lurt å følge med vekten deres.
|
|
|
#5 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Vil ha barna tilbake på vektaJeg ser både fordeler og ulemper, og føler vel at vi beveger oss i retning "fordelene oppveier ulempene".
|
|
|
|
#6 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Vil ha barna tilbake på vektaJeg er usikker.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil ha barna tilbake på vekta
Jeg og en gutt i klassen løy om vekta etter en slik kontroll. En av oss veide 28, den andre 29, men begge sa 30. Mistenker vi muligens gikk i 6. klasse, kan det da stemme at alle andre var minst godt oppå 30-tallet? (Jeg hadde også en grunnleggende plan om å bli blodgiver når jeg ble 18, men gjett hvem som da ikke veide de nødvendige 50? Og der kan man vel gjerne ikke lyve på seg et par kilo ekstra heller...)
|
|
|
#8 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Vil ha barna tilbake på vektaJeg er i mot. Mine barn skal ikke veies, jeg klarer fint å se at lillesøster er helt normal (kanskje litt tynn) og at mellomsøster er for tung. Mine barn skal ikke bli "tvansgveid" og sammenligne seg med andre, slik vi gjorde. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Fortynnet
|
Sv: Vil ha barna tilbake på vektaSånn var det nok mer på ungdomsskolen - på barneskolen husker jeg følelsen av å bli sett på som skranten, muligens skjev i ryggen, kritisk pirking i ribbena - og at legen spurte moren min om "senga var tørr om natta". Utrolig flaut. Jeg hadde vært tørr både natt og dag siden jeg var TO ÅR! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil ha barna tilbake på vektaGår det ikke an å ha fokus på vekt uten av unger må veie seg til spott og spe for alle andre? (Evt. til rungende jubel. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Vil ha barna tilbake på vektaJeg kan rett og slett ikke huske at vi ble veid på skolen, men siden det ble gjennomført systematisk fram til 1980, må jeg vel ha vært gjennom det, uten at det har gjort særlig inntrykk. Jeg kan heller ikke huske at vekt og sammenlikning av kropp var et tema den gang.
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil ha barna tilbake på vektaJeg er imot å bli veid. Vi ble veid på 70 tallet. Selv om det var en annen tid enn i dag hadde vi jentene et stort fokus på dette. Det var om å gjøre å veie minst. Vi sammenlignet vekten allerede i 1 klasse. I dagens samfunn hvor det er så mye diskusjoner om vekt kan det være et uheldig fokus. Barn burde heller få sunn og god mat servert på skolen. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Vil ha barna tilbake på vektaDet er jo en del som ikke ser også. En av kompisene her i heimen er svært overvektig. Foreldrene deler ikke oppfatningen. De er bare kraftige. (Vi snakker barn som veier 50 kilo ved skolestart her.) |
|
|
|
#14 |
|
nju nja njo
|
Sv: Vil ha barna tilbake på vektaJeg ser fordelene, men håper de kan finne andre tiltak for å hjelpe de som trenger det. Det skal så lite til før man som liten får komplekser og i verste fall blir mobbet for å skille seg ut. Jeg husker hvordan det var å få alle kommentarene, og i dag er kroppsfokuset noe helt annet i tillegg. Nei, få heller til flere gymtimer, mer fokus på riktig livsstil osv.
|
|
|
#15 |
|
Fortynnet
|
Sv: Vil ha barna tilbake på vektaDet kommer vel ikke fram i denne artikkelen hva de skal gjøre med disse tallene. Skal foreldrene være med på veiingen, skal det sendes brev hjem om resultatet, skal de som er overvektige få noen spesiell oppfølging? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
De skal vel henges opp på oppslagstavla på skolen? |
|
|
|
#18 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Vil ha barna tilbake på vektajeg tenkr på at jeg syns det var utrolig kjipt og flaut som liten og ønsker ikke at det skal gjeninnføres igjen. Men ser jo at det kanksje kan være nødvendig.
|
|
|
#19 |
|
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil ha barna tilbake på vektaJeg syntes det var helt fryktelig å bli veid på barneskolen! Jeg grudde meg hver bidige dag mellom de årlige veiesekvensene. Jeg var tyngst av jentene i klassen, men langt fra overvektig. Bare høy og middels bygd. Jeg begynte tidlig å "slanke meg" i god tid før forventet veing, i håp om å ikke være tyngst. "Slankingen" bestod i å spise ingenting, for så å bli så sulten at jeg spiste mye og usunt. Vonde slankevaner ble altså innført allerede på barneskolen. Jeg håper datteren min skal slippe dette. Jeg ser at hun allerede nå i 2. klasse er opptatt av å være tynn, og hvertfall ikke være tykk. Hun er helt normal, men har altså allerede snappet opp dette. Jeg tror ikke veiing er rett virkemiddel i forhold til overvekt hos barn; kanskje snarere tvert i mot. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Protonterapeut
|
I og med at det blir nevnt i samme åndedrag som vektkontroll av babyer og småbarn, så tolker jeg det dithen at det er helsestasjon/skolehelsetjeneste-mat, dermed blir det journalført og ført på vekstkurve slik at man kan se utviklingen for hvert enkelt barn.
|
![]() |
|
|