|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Datokjøring i OsloNRK Østlandsendingen melder at Oslo bystyre har vedtatt datokjøring fra og med neste vinter på dager med høy luftforurensning. Registreringsnummer som slutter på partall kan kjøre på partallsdager og oddetall på oddetallsdager.
|
|
|
#3 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Datokjøring i OsloJeg lurer på hva som skjer med de av oss som er yrkessjåfører.. Kan bli artig å ta buss rundt på jobb.. Får ikke gjort mye ila dag ihvertfall..
|
|
|
#4 |
|
Peppy!
|
Sv: Datokjøring i OsloOff topic, men i den linken er det en kommentar om at kjøttproduksjon forurenser dobbelt så mye som bilkjøring, og at det dermed er mer konstruktivt å forby kjøttspising på de verste dagene. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Aktiv
Medlem siden: Dec 2009
![]() |
Sv: Datokjøring i OsloNå er det slik at Bergen faktisk HAR en tilsvarende ordning alt i dag, og har hatt et par år nå. Jeg bor ikke der selv, men har forstått ordningen der slik: |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Shake it out!
|
Sv: Datokjøring i Oslo
Det har de praktisert i Bogota en del år (ligger veldig høyt oppe og bilene må derfor kjøre på veldig fet blanding = veldig høy forurensning). Der er det vel dessverre mye sånn at de som har råd til det har to biler, ja. Men en familie med to biler vil jo bare kunne kjøre en av dem da, mot begge nå (det er jo begrenset hvor mange biler man kan ha på tomta de fleste steder.
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
De kan ikke bruke bomringen som overvåkningsorgan såvidt jeg vet. Men utover det så blir det omtrent sånn her, ja. Sikkert med bøter fremfor avskiltning eller noe - avskiltning er en merkelig straff. |
|
|
|
#8 |
|
Audacious
|
Sv: Datokjøring i OsloJeg gjetter på flere elbiler dersom dette blir en varig ordning, ettersom de er unntatt fra ordningen da nox-utslippene er hovedproblemet.
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Sv: Datokjøring i OsloJeg syns det høres greit ut jeg. Men ser at jeg som bor innenfor ring 2 er innhabil.
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Sv: Datokjøring i OsloEr det mange steder i Oslo som ikke har noe kollektivtilbud? Det er vel en del som får upraktisk reisevei fordi det ikke går buss/trikk/bane akkurat den strekningen man trenger, slik at man må reise omveier og bytte - men finnes det steder som overhodet ikke har noe kollektivtilbud? (Jeg vet ikke hvor grensen i så fall er tenkt å gå, må jeg jo innrømme.)
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 18-02-11 kl 11:17. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Datokjøring i OsloJeg syns det er fint - jeg skal ikke innenfor noen bomring, så det blir mindre kø for meg - hurra! Ja til datokjøring hele året! |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Protonterapeut
|
Det er ikke en fungerende ordning i Bergen, og det har det vel heller aldri vært. Det er et av tiltakene man kan sette inn.
|
|
|
#13 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Datokjøring i OsloVi er litt "avhengige" av bilen vår for tiden. Vi klarte oss helt fint før vi kjøpte bil, men da la vi opp livet litt anderledes. Barnas fritidsaktiviteter hadde blitt vanskelig å følge opp uten tilgang til bil. Det hadde vært overkommelig med kollektivtransport hvis dette skjer et par ganger hver vinter, men hvis det skal være tilfelle mange dager i uka, så ville jeg syntes det var litt problematisk.
|
|
|
|
#14 |
|
Aktiv
![]() |
Ikke fungerende?? NRK Hordaland meldte da om datokjøring fra onsdag? Og yrkessjåfører unntatt? Har da hørt en drosjesjåfør - som må være yrkeskjøring god som noen - jamre seg over hvor mye dette kostet? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
De finnes. Men hvis det er snakk om at dette bare skal gjelde innenfor ring 3, er jo ikke problemet så stort - så framt det er parkeringsmuligeter der man må ta kollektivtransport fra.
Gutta -04 og -07 Sist redigert av Skilpadda : 18-02-11 kl 11:18. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Datokjøring i OsloInnenfor ring3 er helt greit for meg også. Da blir det kanskje mindre kø dit jeg skal |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Aktiv
![]() |
Sv: Datokjøring i OsloOslo er for øvrig ikke eneste by hvor dette er aktuelt. Bergen har som kjent, og 10 andre byer har fått fullmakt til å gjennomføre dette så snart det praktiske er på plass. Akkurat som i Oslo. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
De må vel kjøre rundt da. Hvis man kan kjøre på ring tre (bare ikke innenfor), så kan man kjøre ned til Drøbak og ta tunnelen til Drammen.
|
|
|
#20 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Interessant spørsmål.
|
|
![]() |