Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Datokjøring i Oslo

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-11, 22:30   #1
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Datokjøring i Oslo

NRK Østlandsendingen melder at Oslo bystyre har vedtatt datokjøring fra og med neste vinter på dager med høy luftforurensning. Registreringsnummer som slutter på partall kan kjøre på partallsdager og oddetall på oddetallsdager.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.7511433

Det står riktignok at de ikke har vedtatt hvordan det skal gjøres i praksis. Er det noen som vet hvor mangde dager det kan være snakk om? Betyr dette at tobilsfamilier kommer til å spekulere i registreringsskilt? Blir det fullt på toget?

Gammel 17-02-11, 22:32   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Datokjøring i Oslo

Jeg så den der, og lurer også på hvor fullt det blir på innfartsparkeringene. Og håper det bare gjelder innenfor bomringen(e). Hvis ikke får vi et seriøst problem.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 22:51   #3
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på hva som skjer med de av oss som er yrkessjåfører.. Kan bli artig å ta buss rundt på jobb.. Får ikke gjort mye ila dag ihvertfall..

Gammel 17-02-11, 22:57   #4
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Off topic, men i den linken er det en kommentar om at kjøttproduksjon forurenser dobbelt så mye som bilkjøring, og at det dermed er mer konstruktivt å forby kjøttspising på de verste dagene.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 00:07   #5
ORG
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
ORG har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nå er det slik at Bergen faktisk HAR en tilsvarende ordning alt i dag, og har hatt et par år nå. Jeg bor ikke der selv, men har forstått ordningen der slik:

Innenfor en nærmere angitt sone, vil tro man kan snakke om noenlunde som innenfor ring 3 i Oslo, kan man kun benytte biler som har datosamsvar, oddetallsnummer på oddetallsdatoer, partallsnummer på partallsdager. Andre biler har kjøreforbud, og det betyr tap av skilter om dette brytes. Slikt fanger man jo opp i alle bomstasjoner, og i tillegg er både politi og parkeringsvakter OBS. Regelen gjelder like mye for yrkesbiler som for andre, eneste unntak er buss i rute.

Det delvise kjøreforbudet er ikke noe man vanligvis har, man har det i tider hvor luftkvaliteten når et visst nivå (rødt lys), 10-15-20 dager pr vinter, etter hva jeg har forstått. Fortrinnsvis på dager med kald, tørr luft og lite vind.

Jeg regner jo med Oslopolitikerne ser dit når forbudet skal iverksettes.

ORG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 00:12   #6
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

NRK Østlandsendingen melder at Oslo bystyre har vedtatt datokjøring fra og med neste vinter på dager med høy luftforurensning. Registreringsnummer som slutter på partall kan kjøre på partallsdager og oddetall på oddetallsdager.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.7511433

Det står riktignok at de ikke har vedtatt hvordan det skal gjøres i praksis. Er det noen som vet hvor mangde dager det kan være snakk om? Betyr dette at tobilsfamilier kommer til å spekulere i registreringsskilt? Blir det fullt på toget?

Det har de praktisert i Bogota en del år (ligger veldig høyt oppe og bilene må derfor kjøre på veldig fet blanding = veldig høy forurensning). Der er det vel dessverre mye sånn at de som har råd til det har to biler, ja. Men en familie med to biler vil jo bare kunne kjøre en av dem da, mot begge nå (det er jo begrenset hvor mange biler man kan ha på tomta de fleste steder. ).

Får da virkelig håpe at de har tenkt å følge dette opp med kollektivbevilgninger. Men det tror jeg først når jeg får se det. Min erfaring er dessverre at man er ekstremt flinke til å vedta restriksjoner, men at det svikter fullstendig når det kommer til gjennomføring av avbøtende tiltak. Å vedta annen hver dag-kjøring er rimelig kostnadsfritt. Å øke kollektivdekningen not so much.

Gammel 18-02-11, 09:01   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av ORG, her.

Nå er det slik at Bergen faktisk HAR en tilsvarende ordning alt i dag, og har hatt et par år nå. Jeg bor ikke der selv, men har forstått ordningen der slik:

Innenfor en nærmere angitt sone, vil tro man kan snakke om noenlunde som innenfor ring 3 i Oslo, kan man kun benytte biler som har datosamsvar, oddetallsnummer på oddetallsdatoer, partallsnummer på partallsdager. Andre biler har kjøreforbud, og det betyr tap av skilter om dette brytes. Slikt fanger man jo opp i alle bomstasjoner, og i tillegg er både politi og parkeringsvakter OBS. Regelen gjelder like mye for yrkesbiler som for andre, eneste unntak er buss i rute.

Det delvise kjøreforbudet er ikke noe man vanligvis har, man har det i tider hvor luftkvaliteten når et visst nivå (rødt lys), 10-15-20 dager pr vinter, etter hva jeg har forstått. Fortrinnsvis på dager med kald, tørr luft og lite vind.

Jeg regner jo med Oslopolitikerne ser dit når forbudet skal iverksettes.

De kan ikke bruke bomringen som overvåkningsorgan såvidt jeg vet. Men utover det så blir det omtrent sånn her, ja. Sikkert med bøter fremfor avskiltning eller noe - avskiltning er en merkelig straff.

Det er ikke så mange dagene i året det er snakk om så det er ikke noen kjempestor sak, egentlig. Men det blir sikkert sabla fullt på toget de dagene der vil jeg tro.

Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:14   #8
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjetter på flere elbiler dersom dette blir en varig ordning, ettersom de er unntatt fra ordningen da nox-utslippene er hovedproblemet.

Gammel 18-02-11, 09:29   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det høres greit ut jeg. Men ser at jeg som bor innenfor ring 2 er innhabil. Jeg håper de i samme slengen har tenkt til å øke kollektivtilbudet, ellers går vinninga opp i spinninga. Blir det så fullt på dagene det gjelder blir folk irriterte, og kommer til å ha enda høyere terskel for å velge kollektivt når de ikke absolutt må.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:39   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det mange steder i Oslo som ikke har noe kollektivtilbud? Det er vel en del som får upraktisk reisevei fordi det ikke går buss/trikk/bane akkurat den strekningen man trenger, slik at man må reise omveier og bytte - men finnes det steder som overhodet ikke har noe kollektivtilbud? (Jeg vet ikke hvor grensen i så fall er tenkt å gå, må jeg jo innrømme.)

Sist redigert av Skilpadda : 18-02-11 kl 11:17.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 09:57   #11
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er fint - jeg skal ikke innenfor noen bomring, så det blir mindre kø for meg - hurra! Ja til datokjøring hele året!

Men sånn ellers, "på dager med høy luftforurensing" kan jo bety så mangt - det kan jo dreie seg om to ganger i året, eller to ganger i uka, det vet vi jo ikke. Så lenge de følger opp med bedre kollektivtilbud tror jeg det burde gå bra.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 10:05   #12
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ORG, her.

Nå er det slik at Bergen faktisk HAR en tilsvarende ordning alt i dag, og har hatt et par år nå. Jeg bor ikke der selv, men har forstått ordningen der slik.

Det er ikke en fungerende ordning i Bergen, og det har det vel heller aldri vært. Det er et av tiltakene man kan sette inn.
Yrkessjåfører er selvsagt unntatt, ellers stopper mye opp. De har få måter å håndheve det på, annet enn å stole på folk. Hvilket jo er fascinerende i en by med så mange frp-velgere.

Gammel 18-02-11, 10:12   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er litt "avhengige" av bilen vår for tiden. Vi klarte oss helt fint før vi kjøpte bil, men da la vi opp livet litt anderledes. Barnas fritidsaktiviteter hadde blitt vanskelig å følge opp uten tilgang til bil. Det hadde vært overkommelig med kollektivtransport hvis dette skjer et par ganger hver vinter, men hvis det skal være tilfelle mange dager i uka, så ville jeg syntes det var litt problematisk.

Men jeg ser helt klart poenget.

Hvordan håndhever man egentlig begrepet jobbkjøing? Jeg og kollegene mine reiser mye i møter. Innad i Oslo kan vi helt klart ta bussen eller gå, men det tar skrekkelig lang tid å komme seg til kunder i Asker uten bil.

Gammel 18-02-11, 10:12   #14
ORG
Aktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Det er ikke en fungerende ordning i Bergen, og det har det vel heller aldri vært. ....

Ikke fungerende?? NRK Hordaland meldte da om datokjøring fra onsdag? Og yrkessjåfører unntatt? Har da hørt en drosjesjåfør - som må være yrkeskjøring god som noen - jamre seg over hvor mye dette kostet?

Gammel 18-02-11, 10:18   #15
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Er det mange steder i Oslo som ikke har noe kollektivtilbud? Det er vel en del som får upraktisk reisevei fordi det ikke går buss/trikk/bane akkurat den strekningen man trenger, slik at man må reise omveier og bytte - men finnes det steder som overhodet ikke har noe kollektivtilbud? (Jeg vet ikke hvor grensen i så fall er tenkt å gå, må jeg jo innrømme.)

De finnes. Men hvis det er snakk om at dette bare skal gjelde innenfor ring 3, er jo ikke problemet så stort - så framt det er parkeringsmuligeter der man må ta kollektivtransport fra.

Sist redigert av Skilpadda : 18-02-11 kl 11:18.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 10:21   #16
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Innenfor ring3 er helt greit for meg også. Da blir det kanskje mindre kø dit jeg skal . Vi hadde ikke kommet oss til barnehagen uten bil, men så bor vi jo heller ikke i Oslo - og har frisk luft heeeeeele året, hver dag.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 10:21   #17
ORG
Aktiv

Standard

Oslo er for øvrig ikke eneste by hvor dette er aktuelt. Bergen har som kjent, og 10 andre byer har fått fullmakt til å gjennomføre dette så snart det praktiske er på plass. Akkurat som i Oslo.

Har man godt kollektivtilbud, så kan man vel for øvrig gjerne la bilen stå slike dager også? Selvfølgelig gir det rot i hverdagen, men ikke uoverkommelig rot. Ikke når man faktisk har kollektivtilbud mindre enn 15 minutter borte og med avganger minst hver 2. time. Altså et GODT kollektivtilbud, sett fra bygdefolks side.

Det er i bygde-Norge bil er NØDVENDIG for å få hverdagen til å i det hele tatt gå rundt. Selvsagt er den veldig kjekk å ha i by-Norge også, men luft man ikke dør av er vel enda kjekkere å ha? Og folk med GODT kollektivtilbud har altså et kollektivt alternativ.

Gammel 18-02-11, 10:21   #18
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Hva skjer med de som skal gjennom Oslo? f.eks de som kommer fra Trondheim og skal videre mot Drammen?

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 10:23   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Hva skjer med de som skal gjennom Oslo? f.eks de som kommer fra Trondheim og skal videre mot Drammen?

De må vel kjøre rundt da. Hvis man kan kjøre ring tre (bare ikke innenfor), så kan man kjøre ned til Drøbak og ta tunnelen til Drammen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 10:24   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Interessant spørsmål.

Og hva med oss hvis vi ikke kan kjøre på fredager, men hadde tenkt oss på hytta. Vi befinner oss innenfor bomringen i ca 10 minutter, men da er det fremdeles 1 time og 50 minutter til vi er fremme. Skal vi da nektes å kjøre de 10 minuttene?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:06.