Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Salma

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-11, 14:22   #1
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Salma

Ah, vidunderlige råvare!

Den nye kveldssnacks-dillen hos oss er rå terninger av Salma rullet i sesamfrø, servert med en skål soyasaus for dypping. Ved siden av har vi en salat av mango, avocado, rødløk, paprika og frisk koriander, blandet med limesaft, fiskesaus og sambal oelek. Retten er en variant av en av oppskriftene på www.salma.no.

Hva er din beste oppskrift med fersk laks (gjerne rå)?

Gammel 22-02-11, 14:25   #2
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Salma

Vi spiser mye salma, små og store. Men vi er enkle da

Lefser med Snøfrisk Natruell, ruccula salat, rømme og salmalaks er jummi og går ned på høykant.

Men jeg noterer veldig nye oppskrifter til prøving.

Gammel 22-02-11, 14:28   #3
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Vi spiser mye salma, små og store. Men vi er enkle da

Lefser med Snøfrisk Natruell, ruccula salat, rømme og salmalaks er jummi og går ned på høykant.

Men jeg noterer veldig nye oppskrifter til prøving.

En klassiker, ja, men veldig godt det også.

Bruker du potetlefser eller tortillas? Og trengs egentlig rømme når du har snøfrisk på? Jeg tror jeg ville brukt gressløk i stedet for ruccolaen, kanskje. Jeg er litt lei av ruccola.

Takk for tips!

Gammel 22-02-11, 14:36   #4
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

En klassiker, ja, men veldig godt det også.

Bruker du potetlefser eller tortillas? Og trengs egentlig rømme når du har snøfrisk på? Jeg tror jeg ville brukt gressløk i stedet for ruccolaen, kanskje. Jeg er litt lei av ruccola.

Takk for tips!

Vi bruker potetlefser. Men tja.. trenger rømme? Vi har aldri hatt uten, men kanskje det er godt uten? Gressløk hadde nok endret smaken litt ja. Må kanskje prøve noen nye varianter snart.

Gammel 22-02-11, 14:58   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser mye rå salmalaks. Da dypper jeg i soyasaus med wasabi, og drysser vårløk over.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 15:18   #6
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Tynne skiver Salma, ristet sesamfrø, soya, wasabi og ris.

Gammel 22-02-11, 15:23   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Får dere ungene til å spise rå fisk?

Begge mine barn er egentlig veldig glade i fisk generelt og laks spesielt, men rå fisk kommer altså ikke på tale.

Jeg synes det er alldeles nydelig, men jeg gidder bare å lage en middag.

Gammel 22-02-11, 15:28   #8
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Begge mine barn er egentlig veldig glade i fisk generelt og laks spesielt, men rå fisk kommer altså ikke på tale.

Hvis Mini får velge mellom McDonald og Sushi - velger han Sushi. Så ja, her spises det mye rå fisk.
Og mye heller scampi på kinarestaurant enn Peppes Pizza.. Frøkna er litt mer skeptisk, men akkurat salma liker hun veldig godt.

Gammel 22-02-11, 15:50   #9
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jada
Siden et selskap 17. mai i fjor har rå Salma fått navnet rosa jentefisk. Vi delte 1 kg i kusinens 5 års dag, 4 voksne og 3 småjenter.

Gammel 22-02-11, 16:07   #10
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Jentene mine elsker rå laks.

Når minste gikk i barnehagen skulle de ha laks til lunch.
Lillesøster ble kjempe lykkelig for i hennes ører er laks det samme som sushi.
Heldigvis glir kokt laks også ned.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 16:20   #11
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Vin til, da?

Sist drakk vi en sauvignon blanc fra NZ som heter Twin Islands. Det var veldig godt, men jeg aner ikke om det er "riktig". Ikke at det spiller noen rolle om det er riktig så lenge det er godt, altså. Men av og til kan noe som er riktig smake enda deiligere enn det som var godt.

Gammel 22-02-11, 18:21   #12
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Vin til, da?

Sist drakk vi en sauvignon blanc fra NZ som heter Twin Islands. Det var veldig godt, men jeg aner ikke om det er "riktig". Ikke at det spiller noen rolle om det er riktig så lenge det er godt, altså. Men av og til kan noe som er riktig smake enda deiligere enn det som var godt.

Joda, ungene drikker vin også

Gammel 22-02-11, 19:04   #13
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Ny variant i kveld: Salma tartar.

Finhakket salma, løyrom, creme fraiche, finhakket rødløk og gressløk blandes og legges på et salatblad på en toast. Nam!

Gammel 22-02-11, 19:05   #14
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Joda, ungene drikker vin også

Hehe, var ikke jeg som blandet inn barna.

Gammel 22-02-11, 19:34   #15
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Lager sushi jeg da, makirull med salma og agurk/avokado/mango (eller annet) sushiris og tarepapir (eller er det tang), samt litt wasabi og soyasaus.

Lefser er også godt, da bruker jeg philadelfia kremost med gressløk og litt salat og evt andre ting jeg har liggende.

Gammel 22-02-11, 20:41   #16
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Gutten min elsker sushi, eller rettere sagt sashimi. Salma er selvsagt favoritten.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 16:31   #17
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Standard

Vin til sushi og sterk mat, Wieninger Riesling Riedencuvée 2008, varenummer 5863201. 175,-

Veldig god, falt best i smak hos 15 damer på vinsmaking. Biodynamisk dyrket for de som unngår svovel.

Gammel 25-02-11, 16:37   #18
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Vin til sushi og sterk mat, Wieninger Riesling Riedencuvée 2008, varenummer 5863201. 175,-

Veldig god, falt best i smak hos 15 damer på vinsmaking. Biodynamisk dyrket for de som unngår svovel.

Takk for tips!

Gammel 25-02-11, 16:37   #19
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Åh, at det ikke har falt meg inn å kjøpe salma og bruke sånn!
Ikke det at noen andre enn meg kommer til å spise det, men det er da verdt et forsøk.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 17:46   #20
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Åj, for en deilig tråd.

Vi ble sushifrelst i sommer og har vært ute og spist det en del ganger. Når har vi prøvd å lage det hjemme også og det gikk fint. Det var mye enklere enn jeg hadde trodd faktisk.

Kjempefint å lese om flere måter det går an å spise salmalaks på.

Frøkna på fem elsker sushi her i huset.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:26.