Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Matteproblem - Kan noen hjelpe?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-11, 20:43   #1
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Matteproblem - Kan noen hjelpe?

Jeg ønsker å fremstå som intelligent, og da er det bare en ting å gjøre; Jukse så det brenner.

Vi har fått en problemoppgave vi skal kose oss med. Det er ikke viktig å komme frem til rett svar, men å prøve seg litt frem. Som sagt, så gjort. Men som sagt vil jeg fremstå som litt mer intelligent enn en gummistøvel, så da spør jeg dere kjære kloke damer her inne om hjelp. (Ja, åsså er jeg litt sånn derre nysgjerrig på hvordan løsningen ser ut...)

Noen som får til denne?

Vedlagte bilder
Filtype: jpg matte1.jpg (52,9 KB, 87 visninger)
Filtype: jpg matte2.jpg (40,1 KB, 57 visninger)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 21:12   #2
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matteproblem - Kan noen hjelpe?

For at det skal gå opp med 20 så har du bare to kombinasjoner som inneholder tallet 15, altså 15+1+4 og 15+2+3, ergo må tallet 15 stå i et sted der det bare har to linjer det er med på.

Etter å ha kikket litt nærmere må dette være en av de i midten ellers går det ikke opp.

Sist redigert av Ole Brumm : 28-02-11 kl 21:21.
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 21:51   #3
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Ok, takk for tips. Skal prøve litt mer i morgen, forhåpentligvis med litt mer hell.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 21:54   #4
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

¨Jeg kom også så langt, fikk plassert 15 slik at den bare krysser to rader. Alt inni gikk opp, men så skar det seg med å plassere de siste fire rundt

Jaja, har fått brynt hjernen litt, ihvertfall. Lykke til!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 21:55   #5
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Etter å ha kikket litt nærmere må dette være en av de i midten ellers går det ikke opp.

.. Eeeeller kanskje du mener hjørnene?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 22:07   #6
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tallet 2 i midten!

Ble sånn:

11 4 5
15 6
1 2 10
12 3
8 7 5

Gammel 28-02-11, 22:10   #7
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Åh! Dette er en herlig oppgave!

Tallet 15 må inn i et av hjørnene. Som Ole Brumm helt riktig påpekte, er det bare to muligheter for å ha med tallet 15 i en sum av tre tall som skal gi 20, nemlig:

15+2+3 og 15+1+4

Det er kun i hjørnene at man bare har to muligheter. Hjørnene er i realiteten identiske, så sett 15 oppe i venstre hjørne. Bestem deg så for at 1 og 4 skal stå i den øverste rekken. Dette er identisk med å sette dem i venstre kolonne, så du taper ikkeno.

Prøv å la 2-tallet være i midten, og se hva som skjer. Hvis du da ser på linjen som går fra 2-tallet og skrått ned til det tallet som er i midten i venstre kolonne (og som kan være enten 1 eller 4), så forstår du at dette kun vil gå opp hvis dette er et 4-tall. Hvis det er et 1-tall, så får du at summen er 1+2 = 3, og da mangler du tallet 17 mellom disse to tallene. Det går ikke.

Du vet da at hvis 2-tallet skal være i midten i den øverste raden, ja så må 4-tallet være i midten i den venstre kolonnen. (Og da vil 3-tallet være i øverste høyre hjørne, og 1-tallet i nedre venstre hjørne.)

Ta det herifra.

Gammel 28-02-11, 22:12   #8
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Og nå bare klasker jeg hånden i pannen. Det er klart at bare fordi det går tre linjer ut fra en node, så betyr det ikke at det er tre summeringer som skal til.

Gammel 28-02-11, 22:16   #9
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

For min fremgangsmåte gir at man ikke kan plassere 15 i et hjørne. Vel, da vet man i alle fall det, da.

Gammel 28-02-11, 22:31   #10
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Skal jeg prøve meg på mer? Prøvde å titte litt mer, men endte bare opp med å konstatere følgende:

Siden 15 ikke kan stå i et hjørne, må 15 stå i en av de fire sirklene som ikke er hverken kant eller midten. Sett 15 i en av disse fire sirklene, la oss si inne-sirkelen som er øverst til venstre. Det har ikke noe å si hvilken av disse hjørnene man velger, forresten. De er identiske "nok". Og nå tror jeg jeg gir meg. Får se mer i morgen.

Gammel 28-02-11, 23:03   #11
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg har fasiten. Du kan jo ta en titt på side 95, og det kan jo hende det dukker opp andre spørsmål fra dette heftet.

Vedlagte filer
Filtype: pdf Problemløsningsoppgaver[1].pdf (542,7 KB, 10 visninger)
Gammel 28-02-11, 23:12   #12
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg har fasiten. Du kan jo ta en titt på side 95, og det kan jo hende det dukker opp andre spørsmål fra dette heftet.

Var jo riktig det jeg skrev inn da!

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Tallet 2 i midten!

Ble sånn:

11 4 5
15 6
1 2 10
12 3
8 7 5

Gammel 01-03-11, 07:20   #13
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Vel - resonnementet i fasiten er feil! Muhahahah! Tallet 15 kan i utgangspunktet også være i midten. For det tallet som er i midten inngår bare i to addisjoner. (For å klargjøre: Det bildet som vises først, hvor mulige plasseringer for tallet 15 vises, har glemt å ta med at 15 kan figurere i midten.)

Men ut over dette, så var jo løsningsforslaget veldig fint, da. Enkelt og greit forklart. Likte det godt, jeg.

Gammel 01-03-11, 08:12   #14
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fant samme løsning som M&M, har bare speilvendt det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:28.