Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Bruk av ulike glansgrader i samme rom

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-11, 23:40   #1
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Bruk av ulike glansgrader i samme rom

Jeg skal male alle rom i leiligheten, og funderer på om jeg kan lage noen gode effekter ved bruk av ulike glansgrader i malingen. Jeg er opptatt av å få gjort rommene så åpne og store som mulige, og jeg vil helst bruke naturlig lys så mye som mulig. Tanken er at høyere glans benytter lyset bedre, og at det derfor kan være lurt å bruke på utvalgte, smarte steder?

De fleste steder leser jeg at høyere glans brukes på lister, vinduskarmer og dører, men jeg lurer altså på om det kan være en idé å også bruke det på enkelte vegger.

Noen som har nogenlunde kvalifiserte meninger?

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 23:42   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av ulike glansgrader i samme rom

Ujevnheter viser bedre med høyere glansgrad.

Gammel 28-02-11, 23:43   #3
Olive Oyl
Sperret

Standard

Ja. Mener du at det blir et problem på vegger?

Gammel 28-02-11, 23:45   #4
Olive Oyl
Sperret

Standard

Jeg skjønner at man selvsagt må se an veggen. Men om det er litt opplest og vedtatt at det derfor sjelden er lurt.

Gammel 28-02-11, 23:53   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skal veldig lite ujevnhet til før det blir irriterende, ja. Ser det spesielt på badet hvor vi har våtromsmaling i taket. Den har høy glansgrad og nærmest mikroskopiske ujevnheter lyser opp.

Gammel 01-03-11, 00:04   #6
Olive Oyl
Sperret

Standard

Ok. Høres ut som om det er lurt å holde seg til "vanlig" veggmaling (jeg vet ikke hvilken grad det er, men det regner jeg med at butikken vet), og satse på at helt hvit maling gir mye lys i seg selv.

Gammel 01-03-11, 08:18   #7
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe som jeg tror hadde blitt kult er å lage mønster med matt og mer glansfull maling ala:

Men det er bare fordi jeg tror det blir fint altså, ikke fordi at jeg tror du vil oppleve rommet som større. Jeg synes også det hadde vært kult fordi at trenden nå er helt matte vegger, så en høyglanset vegg ville ha skilt seg veldig ut.

Gammel 01-03-11, 09:09   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har glans 40 på panelet i stua - det er veldig fint synes jeg. Men det er jo på panel da, der kan struktur skinne gjennom.

Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 16:18   #9
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

vi har hatt striper av helmatt og helblNK Mling på soverommet, jeg syns det var kjempelekkert. Ingen problemer med synlige ujevnheter.

Gammel 01-03-11, 16:29   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Ok. Høres ut som om det er lurt å holde seg til "vanlig" veggmaling (jeg vet ikke hvilken grad det er, men det regner jeg med at butikken vet), og satse på at helt hvit maling gir mye lys i seg selv.

Jeg er vant til å tenke på standard glansgrad for glatte vegger som 10, og noe høyere for panel. Standard glansgrad for listverk og vinduer ville jeg sagt var 40.

Det finnes selvsagt veldig mange variasjoner av dette som fortsatt ser helt normalt ut.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 01:31   #11
Olive Oyl
Sperret

Standard

Denne tråden har blitt helt borte for meg, det var ikke meningen å ikke følge opp når jeg fikk svar.

Nå er leiligheten malt, og neste gang blir det innleid maler. Eller, det kommer vi sikkert ikke til å gjøre, hukommelsen er jo heldigvis selektiv på sikt. Men selv om jeg egentlig ikke tør å skrive dette nå etterpå, så har vi gipsvegger. Det var et aldri så lite helvete å få fint, og vi endte opp med helt matte vegger av rent praktiske hensyn. Dette kunne sikkert omtrent enhver ha fortalt meg på forhånd.

Gammel 09-06-11, 20:09   #12
Elastica
Aktiv

Elastica sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Elastica er litt kul
Standard

Jeg svarer selvom du allerede har malt. Vi har brukt glansgrad 80 på vinduskarmer og i tak, og 40 på vegg. Det er gamle tømmervegger, så ja, ujevnhetene synes. Jeg synes ikke det gjør noe hos oss, det er gammelt og det kan gjerne se gammelt ut også. Veggene er lys grå NCS 1500 og listverk og tak er den gamle egghvitfargen før de endret kode (husker ikke om det er med eller uten S foran...)

Poenget er; jeg synes det blir en fin effekt med å variere glansgrad i samme rom.

Elastica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:55.