Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Fjerne gamal maling frå glas?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-11, 10:24   #1
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Spørsmål

Fjerne gamal maling frå glas?

Me har ei dør med glas. Det er gamal oljemaling på glas-felta, og eg lurer på om det er mogleg å fjerne dette. Skrape har eg forsøkt. Det kjem av ein del, men det blir liggande ei kvit hinne.

Gammel 01-03-11, 23:30   #2
eintesnart?
Fullverdig medlem

Medlem siden: Oct 2010
eintesnart? har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fjerne gamal maling frå glas?

Når du sier skrape, har du da prøvd sånn komfyr skrape? Event neglelakkfjerner på de hvite flekkene etterpå?

Gammel 02-03-11, 00:12   #3
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tynner.

Gammel 09-03-11, 12:58   #4
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Med skrape ville jeg trodd du mente en sånn liten spesialskrape for vinduer. Hvis ikke bør du prøve det. Ellers ville jeg prøvd å vaske med tynner, ja. Alt spørre på et byggvarehus, de har mye spesialmidler. Ellers kan glass også få varige endringer, type glasspest - som det ikke er mulig å fjerne. Alt. Kan du bytte glasset i døra hos et firma som driver med dører, det er nok bare lønt hvis det er en spesiell dør, ellers vil det lønne seg å bytte hele greia ( jeg har fått bygd om en innerdør, men den var lagd til huset og matchet en annen tilsvarende dør, så det var spesielt).

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 13:57   #5
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Det er sånn skarp vindusskrape eg har prøvd.

I går brukte eg ein malingsfjernar kjøpt på byggevarebutikk. Det såg veldig lovande ut, og den tok virkelig for seg av malingen på sjølve døra også. Ikkje heilt tilsikta, men ok. Eg fekk fjerna hovudlaget med maling, men det sitter ei hinne igjen som ikkje lar seg fjerne. Eg forsøkte runde nummer to. La på tjukt lag med dette middelet, venta og skrapte så av. Dessverre nytta det ikkje.

Døra er fin, synes eg. Eg har ikkje lyst til å bytte. Den er orginal frå huset vart bygd på 50-talet, og er det einaste me ikkje har bytt ut. Skulle gjerne beholdt den.

Eg har vore inne på tanken på å få nokon til å skifte glas (i fleirtal, det er fleire rektangulære lange ruter), men reknar med det blir veldig dyrt. Det må jo transport og heile pakka til.

Dessverre finner eg ingen nye dører som eg likar. Dei blir for kjedelige. Dette er døra mellom yttergang og stove, og den er veldig synleg frå alle kantar. Om me MÅ byte dør, så ligger dei rundt 5000 for dørbladet, karm og sånt kjem utanom.

Gammel 09-03-11, 13:59   #6
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Eg har brukt barberblad til å skrape maling av glas før, kan kanskje fungere?

Gammel 09-03-11, 14:00   #7
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mums, her.

Eg har brukt barberblad til å skrape maling av glas før, kan kanskje fungere?

Ja, kanskje det. Det er jo enda skarpare enn den vindusskrapa me har.

Gammel 09-03-11, 14:05   #8
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Standard

Denne første er jo kjedelig, så den er ikkje aktuell.

Denne er litt sprekare, men framleis ikkje det me (eg) ser etter.

Dette er det alternativet som er nærmast, så langt.

Gammel 09-03-11, 14:11   #9
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har også dører fra 50.tallet og jeg fikk byttet glass i kjøkkendøra da vi flyttet inn. Det kostet slett ikke så mye. Jeg tok mål og fikk en glassmester til å kutte til i rett størrelse. Vi hadde flott dør, men ruglete grusomt gult "do-glass" i den. Døra ble som ny med nytt glass og et par strøk maling. Ring og sjekk hva de tar for sånt rundt om !

Gammel 09-03-11, 14:12   #10
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Hvis det er "hvitt" i glasset - og det er jevnt i farge hadde det kanskje vært en mulighet å få glasset frostet? Går det an å gjøre sånn i ettertid.....

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 14:12   #11
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Vi har også dører fra 50.tallet og jeg fikk byttet glass i kjøkkendøra da vi flyttet inn. Det kostet slett ikke så mye. Jeg tok mål og fikk en glassmester til å kutte til i rett størrelse. Vi hadde flott dør, men ruglete grusomt gult "do-glass" i den. Døra ble som ny med nytt glass og et par strøk maling. Ring og sjekk hva de tar for sånt rundt om !

Men da satte glasmestaren inn glaset, eller? Døra må jo evnt. sendast.

Gammel 09-03-11, 14:36   #12
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville prøvd neglelakkfjerner. Jeg hadde noen flekker med oljemaling på gulvflisene i et hjørne som ikke gikk av med tynner, white spirit eller skrape. Tilfeldigvis oppdaget jeg at neglelakkfjerner tok dem. Da var flekkene 5-6 år gamle.

Gammel 09-03-11, 14:36   #13
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg ville prøvd neglelakkfjerner. Jeg hadde noen flekker med oljemaling på gulvflisene i et hjørne som ikke gikk av med tynner, white spirit eller skrape. Tilfeldigvis oppdaget jeg at neglelakkfjerner tok dem. Da var flekkene 5-6 år gamle.

Will do!

Gammel 09-03-11, 14:45   #14
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det fungerte ikkje.

Gammel 09-03-11, 14:50   #15
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Da vet jeg ikke. Evt. rester vises nok bedre på glass enn på mørke fliser.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.