Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Sjokoladefondant, hjelp

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-11, 14:51   #61
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjokoladefondant, hjelp

Det kan ikke jeg svare på, men jeg kjenner at jeg merker at jeg tror vi kanskje snart kunne trenge dessert, sånn helt uten grunn...

Serveres med is eller krem og litt bær? Høres fortreffelig ut!

Gammel 18-03-11, 14:54   #62
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Serveres med is eller krem og litt bær? Høres fortreffelig ut!

Selv tenkte jeg å kjøpe to sorter sorbet fra en italiensk isbar her i byen. Det må jo passe godt til. Gleder meg stort!

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 15:00   #63
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frances, her.

Jeg må ta opp denne tråden igjen. Jeg skal nemlig lage en del slike i morgen. Spørsmålet mitt er om jeg kan lage røren i kveld og la formene stå i kjøleskapet med røren i til i morgen kveld? Eller er det best med "fersk røre"?

Det må vel gå bra?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 15:00   #64
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frances, her.

Jeg må ta opp denne tråden igjen. Jeg skal nemlig lage en del slike i morgen. Spørsmålet mitt er om jeg kan lage røren i kveld og la formene stå i kjøleskapet med røren i til i morgen kveld? Eller er det best med "fersk røre"?

Jeg pleier å lage med kjøleskapskald, eller sågar nytint røre. Fordelen med det, er at kjernen da holder seg kald lengre, og det er enklere å få til et flytende indre med et stekt ytre.
Jeg har imidlertid erfart at det ikke er lurt å vente til toppen har stekt sammen, da risikerer jeg at de er så godt som gjennomstekt. Evt prøve med bare overvarme, det har jeg ikke prøvd ennå.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 15:04   #65
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På nyttårsaften lagde eg røra om morgenen og stekte om kvelden, gikk så bra at.

Toffen, er denne oppskrifta nok til 8 store muffinsformer?

Gammel 18-03-11, 15:06   #66
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Seh der. Så var jeg ikke dum som spurte likevel. Såh .

Og eg presterte spørre etterpå.

Gammel 18-03-11, 16:03   #67
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg pleier å lage med kjøleskapskald, eller sågar nytint røre. Fordelen med det, er at kjernen da holder seg kald lengre, og det er enklere å få til et flytende indre med et stekt ytre.
Jeg har imidlertid erfart at det ikke er lurt å vente til toppen har stekt sammen, da risikerer jeg at de er så godt som gjennomstekt. Evt prøve med bare overvarme, det har jeg ikke prøvd ennå.

Takk. Da lager jeg røren i kveld, men heller i formene i morgen før vi spiser middagen. Gleder meg!

Gammel 18-03-11, 23:43   #68
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Standard

Så var jeg her igjen. Røren er laget og skal settes inn i kjøleskapet. Et godt tips er å knekke eggene i en kopp før man heller det i røren. Det er nemlig vanskelig å finne små eggeskall i sjokolademasse :erfart:

Men, skal fondantene stekes midt i ovnen?

Gammel 26-11-12, 13:18   #69
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Skal ha klubb i kveld og tenkte på denne som dessert. Kan jeg lage røren på forhånd, og ha den stående noen timer, for så å steke rett før desserttid?

Gammel 26-11-12, 13:45   #70
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det kan du. Den holder seg flere dager i kjøleskap.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 15:55   #71
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Noen som har byttet ut hvetemelet med glutenfri miks? Toro sin.

Gammel 19-04-13, 22:33   #72
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Noen som har byttet ut hvetemelet med glutenfri miks? Toro sin.

Jeg gjør det med alle kaker og fondanter, og det går helt fint.

Gammel 20-04-13, 00:38   #73
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Takk, DM! Det funket strålende, var et øyeblikk usikker på om det ble for mye siden jeg veide, men den ble perfekt.

Gammel 20-04-13, 00:48   #74
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tips: de kan lages ferdig og fryses rå i formen. Settes rett i ovnen fra dypfryst tilstand, men beregn selvsagt lenger steketid (som bør testes ut første gang pga ulike ovner, former/skåler og fondantstørrelser).

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-13, 00:41   #75
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Takk, DM! Det funket strålende, var et øyeblikk usikker på om det ble for mye siden jeg veide, men den ble perfekt.

Jepp, jeg har også testet ut denne idag med glutenfri kakemel, ble supergodt, med vaniljeis til.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-13, 09:45   #76
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Når de er perfekt stekt er de jo veldig vanskelig å få ut av formen. Ofte serverer jeg dem i muffinspapiret, men det er jo ikke like pent.
Tips?

Gammel 22-06-13, 10:24   #77
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pent muffinspapir?

Fondant pleier jeg å lage i slike små ildfaste former. De koster ikke all verden.

Gammel 22-06-13, 14:15   #78
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Pent muffinspapir?

Fondant pleier jeg å lage i slike små ildfaste former. De koster ikke all verden.

Men serverer du dem i formene da?

Gammel 23-06-13, 12:47   #79
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Ja.

Gammel 16-09-13, 16:26   #80
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Tinetoffs oppskrift (stjålet fra nm)

Til åtte personer:

250 g smør
250 g sukker
300 g sjokolade (blir bedre jo bedre og mørkere sjokolade man bruker, jeg brukte Lindt 70 % )
170 g hvetemel
8 egg

Smelt smør i en kjele over lav varme eller vannbad. Rør inn sukker og sjokolade i biter. Sikt i hvetemelet og rør inn ett og ett egg om gangen. Da får man en fantastisk blank, tjukk og ekstremt god røre.

Jeg pleier å steke fondantene i sånne store amerikanske papirmuffinsformer, da kan man nemlig lett rive av papiret og lirke fondantene hele over på tallerkner. Stekes ved 200 grader til de akkurat har fått skorpe utenpå, men er helt flytende inni. Neppe mer enn ti minutter. Særs godt med is til.

Pisker dere inn eggene med mix master e.l.? Eller er det litt sånn forsiktig med hånd?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:09.