Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-07, 09:59   #1
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)

Når man leser denne artikkelen mener jeg det i høyeste grad er en grunn tilå avskaffe dødsstraff.
For jeg tror nok ikke dette er de eneste tilfellene hvor en tilståelse har blitt presset frem. Det trenger jo ikke bare være fysisk mishanding , men også psykisk.
Sist men ikke minst er det nok også mange som har tilstått ting etter å ha sittet mange timer i avhør. Når ganske unge mennesker blir sittende i avhør i 15-16 timer tror jeg nok de ikke alltid klarer å holde sg til sannheten, men sier det de som avhører ønsker å høre.

Gammel 04-03-07, 12:32   #2
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: En god grunn til å avskaffe dødsstraff

Det der er jo desverre ikke noe nytt.

Er totalmotstander av dødsstraff. Jeg kan ikke forstå at vi enda lever med at vi har lov å ta livet av et annet mennesker pga. ugjerningen han eller hun har gjort. Man blir jo like mye morder selv, er det jeg tenker.

Enda godt han slapp fri, får håpe han får en oppreisning slik at han kan leve en tilnærmet normalt liv. Normalt vil det aldri bli, de blir desverre altfor preget etter et langt liv i innstitusjon/fengsel.

Gammel 04-03-07, 12:48   #3
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god grunn til å avskaffe dødsstraff

Jeg har ikke lest artikkelen, men jeg er innbitt motsatnder av dødsstraff.

Gammel 04-03-07, 20:50   #4
Pippilotta
Passiv

Standard

Sv: En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)

Hm, er synd man har dødsstraff i enkelte land der man dømmer så idiotisk. Men jeg syns godt vi kunne hatt det i Norge. Enkelte skulle vært hengt.

Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 21:44   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer i grunn ikke på en eneste god grunn til IKKE å avskaffe dødsstraff. Denne artikkelen tlføyer ikke noe nytt (selv om det er tragisk). Dødsstraff er middelaldersk, barbarisk og fullstendig lavmål.

Det er som å slå til et barn som straff, for å markere at det ikke er lov å slå ...

En nesten komisk tanke at vi skulle innføre dette i Norge i fredstid Pippilotta. Latterlig og helt utenkelig. Det ville være et langt skritt tilbake i utviklingen. Som å ta fra kvinner stemmerett og innføre et føydalsamfunn. Det hører historien til, hverken mer eller mindre. (Men jeg regner ikke med at du mener det seriøst )

Gammel 04-03-07, 21:46   #6
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Det er helt horribelt!!

Gammel 04-03-07, 22:02   #7
Pippilotta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

J

En nesten komisk tanke at vi skulle innføre dette i Norge i fredstid Pippilotta. Latterlig og helt utenkelig. Det ville være et langt skritt tilbake i utviklingen. Som å ta fra kvinner stemmerett og innføre et føydalsamfunn. Det hører historien til, hverken mer eller mindre. (Men jeg regner ikke med at du mener det seriøst )

I enkelte saker, så mener jeg i fullt alvor at man burde ha dødsstraff, jo. Eller, i alle fall burde man få lov å pine noen veldig lenge.

Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 22:05   #8
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pippilotta, her.

I enkelte saker, så mener jeg i fullt alvor at man burde ha dødsstraff, jo. Eller, i alle fall burde man få lov å pine noen veldig lenge.

Da gjør vi jo oss selv til barbarer, hvis vi skal tillate tortur.

Gammel 04-03-07, 22:12   #9
Pippilotta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Da gjør vi jo oss selv til barbarer, hvis vi skal tillate tortur.

Hva med det den tiltalte har gjort? Jeg hadde lett toturert en som voldtok mine barn, det må jeg bare få si. Og jeg hadde ikke en gang NØLT med å gjøre det. Så da er det vel like greit det ikke er lov, tenker jeg.

Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 22:41   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med det den tiltalte har gjort? Jeg hadde lett toturert en som voldtok mine barn, det må jeg bare få si. Og jeg hadde ikke en gang NØLT med å gjøre det. Så da er det vel like greit det ikke er lov, tenker jeg.

Det er derfor vi har et rettsystem. Jeg kunne nok også ønske å torturere noen som voldtok mine barn. Men jeg mener ikke dermed at vedkommende gjennom en uavhengig domstol skal dømmes til tortur. Det blir noe helt annet. Heldigvis.

Hvis systemet var slik at fornærmede skulle få velge straffen til gjerningsmannen ville det nok bli ville tilstander.

Gammel 04-03-07, 22:45   #11
Pippilotta
Passiv

Standard

Hvis systemet var slik at fornærmede skulle få velge straffen til gjerningsmannen ville det nok bli ville tilstander.

Ikke nødvendigvis.
Jeg syns det kunne være en ide med et samarbeid der. Er ville tilstander i motsatt fall sånn som ting er nå. Kan vel neppe kalles straff noen ting lengre.
Bare vent til jeg blir statsminister....

Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 22:59   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Bare vent til jeg blir statsminister....

Ja, artikkelen det er linket til over viser jo et godt eksempel på hvordan det blir hvis folk med slike holdninger som deg får styre. Vi tar han vi regner med er gjerningsmannen, torturerer ham litt så han tilstår, også tar vi livet av ham. Slik får vi et bedre samfunn.

Er enig i at det burde være strengere straffer for en del forbrytelser her i landet, men ærlig talt.

Tror du må bytte mer enn nicket ditt for å gjøre et bra inntrykk her inne ...

Gammel 04-03-07, 23:05   #13
Pippilotta
Passiv

Standard

J

Vet du, jeg trenger ikke å gjøre noe inntrykk på noen her inne for å si det jeg mener.
Jeg syns at det i visse sammenhenger burde være et samarbeid mellom rettsvesen og offer i straffesaker. Da hadde det i det minste virket litt mer rettferdig.
At jeg i en diskusjon tar en aldri så liten spøk til avsporing, og får slengt i trynet sånne kommentarer, sier vel egentlig mer om deg enn om meg her inne?

Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 23:22   #14
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Så målet ved å oppholde seg her inne bør ene og alene dreie seg om å gjøre bra inntrykk mener du?

Gammel 04-03-07, 23:26   #15
Pippilotta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Så målet ved å oppholde seg her inne bør ene og alene dreie seg om å gjøre bra inntrykk mener du?

Lurer litt på hva mer jeg kan bytte. Hårfargen?

Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 00:25   #16
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Nei. Hun byttet nick for å rette opp førsteinntrykket (refererer til en annen tråd). Men nå har jeg fått et dårligere inntrykk enn jeg hadde før.

Jeg sa ikke at hun ikke skulle være her inne. Hun kan oppnå mange mål ved å være her inne selv om hun ikke gjør noe bra inntrykk. Så, nei.

Gammel 05-03-07, 00:29   #17
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Lurer litt på hva mer jeg kan bytte. Hårfargen?

Jeg har ikke dårlig inntrykk av deg pga hårfargen. Den vet jeg ingenting om. Jeg har dårlig inntrykk av deg på grunn av ditt syn på dødsstraff. Som jeg har av alle andre som deler ditt syn.

Jeg kan selvfølgelig få vite mye mer om deg etterhvert som forandrer dette inntrykket. Men du har lov til å mene det du vil, og jeg kan ha det inntrykket jeg vil. Det er ikke sikkert det betyr så mye for deg hva slags inntrykk jeg har av deg heller, for den saks skyld. Jeg regner ikke med at jeg er så viktig

Opprinnelig lagt inn av Pippilotta

At jeg i en diskusjon tar en aldri så liten spøk til avsporing, og får slengt i trynet sånne kommentarer, sier vel egentlig mer om deg enn om meg her inne?

Jo, det har du egentlig rett i. Jeg blir bare så fort provosert når det er snakk om dødsstraff. Jeg skal skjerpe meg.

Gammel 05-03-07, 00:59   #18
Pippilotta
Passiv

Standard

Nei. Hun byttet nick for å rette opp førsteinntrykket (refererer til en annen tråd). Men nå har jeg fått et dårligere inntrykk enn jeg hadde før.

Jeg sa ikke at hun ikke skulle være her inne. Hun kan oppnå mange mål ved å være her inne selv om hun ikke gjør noe bra inntrykk. Så, nei.

Jeg byttet nick fordi jeg lovte å jekke meg ned. Hadde jeg villet forandre førsteinntrykket mitt, så hadde jeg fått lov å begynne HELT på nytt. Jeg har troen på å stå for det en gjør, så jeg skiftet nick og jekket meg heller litt ned. Meningene mine er de samme, jeg skal bare slenge litt mindre dritt.
Men du har helt rett. Jeg trenger ikke like deg, du trenger ikke like meg. Det er det som gjør verden fargerik.

Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 01:19   #19
TBM
Passiv

Standard

For mange år siden bodde jeg et år i USA som utvekslingsstudent og tok et fag som het "speech". Vi skrev ulike typer taler, brukte ulike typer teknikker og var også innom debatt.

Temaet som læreren satte for debattoppgaven var nettopp for eller i mot dødsstraff. Jeg var den eneste i klassen (12 totalt) som var mot dødsstraff, dermed måtte fem "bytte side". Jeg og min med-debattant gikk på biblioteket og vi fant stoff. Fryktelige saker. Masse tall, forskning, mm som viste at svært mange hadde blitt dømt uriktig, samt at dødstraff i stor grad ble gitt til fattige - som ikke hadde råd til god, privat advokat - men måtte ta den som staten tilbød.

På slutten av prosjektet hadde de fleste på "imot-siden" endret innstilling til dødsstraff.

Det er ingen grunn til å tro at vi i Norge vil være mer i stand til å dømme rettferdig. Det er en av grunnene til at vi ikke skal begi oss inn på å innføre dødsstraff.

Den aller viktigste er likevel vårt grunnleggende syn på menneskerettigheter og straffesystemet. Vi har forlatt tankegangen om "øye for øye", vi har blitt mer siviliserte siden de praktiserte dette i jernalderen, og selv om vi ikke på noen måte respekterer mennesker som dreper eller skader et annet menneske, så velger vi å ikke gjøre gjengjeld mot denne personen - men heller sørge for en straff som gjør at dette mennesket kan ha mulighet til å forbedre seg og gjøre opp for seg. I noen sammenhenger får de lang straff + sikring - slik at vi kan sikre oss at de ikke slipper ut i samfunnet før de har forbedret seg.

Det er synd at du ikke forstår dette pippilotta, for det er grunnleggende verdier ved vårt samfunn. Og det er de verdiene som gjør at vi ikke lenger lever i en forhistorisk forståelse av straff.

Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 11:19   #20
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes at det kan være på sin plass å ha dødsstraff, men jeg ser ikke hvordan det skal kunne praktiseres.
I en krigssituasjon tror jeg det kan være godt for "massene" å få dømt krigsforbryterne til døden, for å bli ferdige med krigen. Og enkelte ugjerninger synes jeg faktisk er så barbariske at det hadde vært på sin plass at forbryterne hadde blitt dømt til døden. Men jeg ser at det er et kjempeproblem når man skal iverksette denne straffen. På den annen side så synes jeg at det er latterlig lave straffer for å voldta en person, men det er en helt annen diskusjon.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:53.