Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Matbudsjett

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-11, 12:46   #61
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matbudsjett

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Da spiser dere lite hvis en halvkilo er nok til hele familien. Salmalaks er noe av det niåringen spiser størst mengde av; helt sikkert 200 gram.

Halvkilo er eatimert sånn på gefuhlen, altså. Men vi spiser typisk ett stykke hver, vi voksne, barna et halvt. .

M^2: det gikk da ikke tom da heller.

Gammel 10-04-11, 12:55   #62
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi merker at våre to begynner å bli store og at det går mer, særlig middagsmat. Plutselig er ikke nødvendigvis fire kyllingfileter spesielt mye.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 12:58   #63
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Vi pleier å ha 4 kyllingfileer, 1 til mellomste og meg, en halv en til minsten g 1,5 til eldste. Men snart må vi nok over på 5.

Gammel 10-04-11, 13:01   #64
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Bare noen lite spørsmål til dere som ligger på 10 000,- og oppover.
Handler dere bare det dere har lyst til?
Ser dere på pris?
Bruker dere bare dyre butikker, eller handler dere på billigbutikker?

Mye av handlingen her i huset skjer på Kiwi.
Men tenkte jeg skulle storhandle 1 dag i uka og da svippe innom Maxi og Obs.
(skal ha med mamma på handleturen og hun bor nære de butikkene)

Melk, smør og basisprodukter blir nok fortsatt kjøpt på Kiwi, om det ikke er tilbud på de to andre da. (noe det sjeldent er)

Gammel 10-04-11, 13:08   #65
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Handler dere bare det dere har lyst til? Ja
Ser dere på pris? Nei
Bruker dere bare dyre butikker, eller handler dere på billigbutikker? Begge deler. Handler basisvarer og det meste av frukt og grønt på billigbutikk. Supplerer utvalget med varer fra litt dyrere butikker (Meny eller Bunnpris og Gourmet). Kjøper fisk hos fiskeforhandler.

Og: vi kjøper så og si aldri billigmerke (first price etc.) samt at vi handler økologisk der det er mulig.

Gammel 10-04-11, 13:17   #66
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er First Price alltid dårligere enn "merkevarene?" Jeg synes det varierer veldig. First Price-pasta kleber f.eks som bare pokker og billig-cola (husker ikke merke) smaker grusomt, men mange tørrvarer (nudler, suppe o.l) kjenner jeg fint lite forskjell på f.eks Toro og First Price. (Begge er midt på treet.) Jeg har hørt flere som sier at de av prinsipp ikke kjøper First Price-produkter, og jeg lurer altså på om det er en grunn til det, eller om det bare er snobberi.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 13:25   #67
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Handler dere bare det dere har lyst til? Ja
Ser dere på pris? Som regel ikke
Bruker dere bare dyre butikker, eller handler dere på billigbutikker? Hovedsaklig Kiwi, men Meny og Ica for det store utvalget

Gammel 10-04-11, 13:26   #68
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Handlet på Rema for første gang i 2011? Og visste ikke at det var billigere enn andre butikker? Hvor har du vært de siste ti årene, Safran?

Altså tatt storhandel for første gang. Vi har ikke Rema i nærheten. Jeg var overrasket over at frukt og grønt var såpass billig, men ellers har de ikke veeeldig godt utvalg. Jeg er nok litt snobbete i matveien.

Vi har nesten aldri grøt og pannekaker, ser jo at vi kunne spart litt på det men ingen av oss har lyst på det hver uke. Jeg blir liksom bare sulten av det.

Ikke vi heller. Det er jo ikke mer enn vomfyll.

Gammel 10-04-11, 13:43   #69
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tobakk og sigaretter kan da ikke regnes med i matbudsjettet.

Jeg ramser bare opp hvor mye vi handler for på butikken hver mnd. I og med at vi stort sett handler på Obs så kan man vel si at både noen klesplagg og oppussingsartikler blir regnet med der fra tid til annen. Jeg gidder ikke å sortere ut hva som er ren mat og hva som er annet fra handlelappen.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 13:44   #70
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi ligger på 1500 kr per uke. Vi er to voksne og tre barn, hvorav en har cøliaki.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 13:51   #71
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er First Price alltid dårligere enn "merkevarene?" Jeg synes det varierer veldig. First Price-pasta kleber f.eks som bare pokker og billig-cola (husker ikke merke) smaker grusomt, men mange tørrvarer (nudler, suppe o.l) kjenner jeg fint lite forskjell på f.eks Toro og First Price. (Begge er midt på treet.) Jeg har hørt flere som sier at de av prinsipp ikke kjøper First Price-produkter, og jeg lurer altså på om det er en grunn til det, eller om det bare er snobberi.

Vi kjørte First Price en periode på jobb for å spare inn på budjettet og det er jaggu mye ille der. Jeg kan gå med på at noen av tørrvarene duger. Men ost (som ikke engang er ost) og lignende er virkelig kjipe greier. Vi har et høyt matbudsjett (aner ikke hvor mye - men det er nok over 10.000,- i mnd) og da går det vanvittige summer til frukt og grønt. Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer seg på 4.000-5.000,- i måneden om man har en del grønt i kosten....

Gammel 10-04-11, 13:52   #72
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen 1st price-produkter er helt ok, andre ikke. Grønnsakene er jo selvsagt helt greie. Majonesen er faktisk også ganske god.

Gammel 10-04-11, 14:00   #73
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det er grønnsakene som trekker opp, egentlig? Nå spiser vi jo trauste og rimelige grønnsaker, da (de liker ikke annet!), men syns man skal handle mye før det merkes på lommeboka. Bær er dyrt, men der har de dårlig utvalg der vi handler, så det blir dessverre for sjelden vi kjøper det. Frukt spises mest på jobb/skole/barnehage her, og så litt påfyll for helga.

Gammel 10-04-11, 14:00   #74
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Sjokolade, derimot! Fyttigrisen så dyrt det er!

Gammel 10-04-11, 14:02   #75
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Avocado, urter, bær, noen typer frukt, fersk oliven - merker jeg trekker opp hvertfall. Står der med koriander, basilikum og mynte og må ta meg litt i om vi faktisk _må_ ha dem av og til.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 14:04   #76
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Avocado, urter, bær, noen typer frukt, fersk oliven - merker jeg trekker opp hvertfall. Står der med koriander, basilikum og mynte og må ta meg litt i om vi faktisk _må_ ha dem av og til.

Jepp.

Gammel 10-04-11, 14:07   #77
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

M^2: det gikk da ikke tom da heller.

Nei, langt derifra!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 14:07   #78
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er masse First Price som er bra, og mye som ikke er det. Osten er uspiselig. Men denne uken kjøpte jeg frossen torskefilet til 40 kroner for 800 gram, og den var helt fin.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 14:41   #79
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Grønnsaker som alltid (!) skal være i kjøleskapet vårt er: Agurk, cherrytomat, søtpaprika, vanlig paprika, vårløk, rødløk og en eller annen form for salat (vanligvis isberg). Så har vi supplement med sopp, avocado, mais, oliven, vanlig tomat etc. Vi spiser de førstnevnte til de aller fleste middager og når vi er 3 stykker som spiser så går der en del. Det koster faktisk sånn at det merkes, men jeg synes det er verdt det.

Gammel 10-04-11, 14:58   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Grønnsaker som alltid (!) skal være i kjøleskapet vårt er: Agurk, cherrytomat, søtpaprika, vanlig paprika, vårløk, rødløk og en eller annen form for salat (vanligvis isberg). Så har vi supplement med sopp, avocado, mais, oliven, vanlig tomat etc. Vi spiser de førstnevnte til de aller fleste middager og når vi er 3 stykker som spiser så går der en del. Det koster faktisk sånn at det merkes, men jeg synes det er verdt det.

Men sånne vanlige grønnsaker har jo en enhetskost på 5-30 kroner, da, så det må jo gå store mengder før det blir mye penger? Verre med økologisk, da. Godt, men dessverre kort holdbarhet, så da ble det kastet mye.

(Vi kaster lite mat. Middagsrester brukes i matpakker eller til kvelds, grønnsaker brukes opp, vi kjøper passe mengder så set kan spises før det går ut på dato).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:50.