|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Amcar og bilsete?Det har seg sånn at kjæresten har skikkelig amcar-dilla. Han har en amcar som det bare er magebelte i, hvordan løser man det så man kan være med på tur? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Amcar og bilsete?Ikke aktuelt å "sikre" i bil med bare magebelte, nei. Det er ikke anbefalt.
|
|
|
|
#3 |
|
Sv: Amcar og bilsete?
Nei, det vet jeg jo... men hvordan kan man løse det? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Amcar og bilsete?Nei, det hadde jeg ikke, men jeg har jo overhodet ikke sansen for Amcar og den slags heller.
|
|
|
|
#5 |
|
Det er kjæresten som har enorm glede av denne bilen og han ønsker jo å dele det med oss. Sønnen min også har veldig lyst å dele denne gleden med kjæresten min, det er jo egentlig kjempe fint. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Amcar og bilsete?Det er vel bare bakovervendte seter som er godkjent for topunktsele. Sønnen din er kanskje for stor til det?
|
|
|
|
#7 |
|
Jepp, det er han for stor for. Jeg tenkte sjekke opp om det finnes noe løsninger for amcar og barn, det burde det jo egentlig gjøre... men har ikke funnet noe. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Amcar og bilsete?Jeg trodde faktisk det var forbudt å kjøre med barn i slike biler nå?
|
|
|
|
#10 |
|
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
flisespikker
|
Eller hvis man blir drept av indre skader på grunn av topunktsselen over magen, slik seksåringen i denne historien ble. Det er et veldig kraftig trykk mot magen man får ved en eventuell kollisjon, og barn tåler jo enda mindre enn voksne.
|
|
|
#12 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Amcar og bilsete?Altså, barn under 135 skal sikres med utstyr for sin vektklasse. Før var det unntak for veteranbiler og den slags, men ikke nå lenger mener jeg.
|
|
|
|
#13 |
|
Hjuleglede
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Amcar og bilsete?Magebelte er big no no! Barn under 135/150 cm og 36 kilo kan ikke sikres lovlig i biler med magebelte. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Sv: Amcar og bilsete?Ok, takk for svar. Da får vi jo bare være med å henge på amcar-treff isåfall. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
flisespikker
|
Sv: Amcar og bilsete?Jeg er ellers skeptisk til ideen om at gamle biler tåler kollisjoner bedre enn moderne biler. Men selv om det skulle være tilfellet, så betyr det altså fremdeles ikke at det er trygt for barn å sikres med magebelte.
|
|
|
#16 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Amcar og bilsete?Ikke for barn under 135 cm som ikke kan sitte i bakovervendt bilstol, ser det ut til:
|
|
|
|
#17 |
|
Jeg er helt enig altså, bare mente at det er jo ikke selve bilene det er noe feil med, tvert imot, det er beltene. Så om det finnes en slags løsning for enten å kunne sikres riktig med en spesiell barnestol av noe slag, eller noe ekstra belteutstyr så ville jeg blitt så glad. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Nye biler er laget med dekompresjonssoner. Dette er slik at bilen bryter kontrollert sammen - for å lede kreftene fra kollisjonen rundt kupéen og menneskene. En skikkelig bil skal se ut som en haug overskuddsstål etter en krasj. Eldre biler er mye stivere og ødelegges dermed ikke i samme grad av kollisjonen. Til gjengjeld slippes de mekaniske kreftene i betydelig større grad løs på menneskene inni. Det er med andre ord definitivt noe galt med selve bilen også. |
|
|
|
#19 |
|
Takk for godt svar! |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Amcar og bilsete?Jeg kjenner bittelitt til miljøet. Jeg vet at de fleste tar en sjanse - og som regel går det jo selvsagt også bra. Men det er jo for de gangene det ikke går bra vi dimensjonerer barnesikring. Og da er ikke gamle amerikanere det beste akkurat. Dere får heller ta egen bil til og fra treff og kjøre på cruising når ungene er hos faren. |
|
![]() |
|
|