|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Borte
|
![]() Sv: Hvilke tradisjoner har dere på 17. mai?Det er oppmøte kl. 08.00 i skolegården med litt opplegg, sang og taler før barna går bak korpset inn til byen for å gå i barnetoget kl. 10.00. Vi drar da inn til byen og ser på toget og tusler litt rundt før vi drar til familie for lapskaus og kaker. Borgertoget kl. 16.00 om Vesla skal gå og det skal hun i år. Etter dette har vi venner og barn på besøk og spiser god mat. Før har vi grillet, men i år blir det koldtbord der alle bidrar med litt hver.
![]() |
#42 |
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke tradisjoner har dere på 17. mai?Tidlig opp å hoppe, for på skolen møter man kl 09.15. Eldste har nå begynt på ungdomsskolen, så der er det slutt med barnetog, mens yngste har begynnt i 1.klasse, så da holder vi barnetog tradisjonene ved like noen år til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Hvilke tradisjoner har dere på 17. mai?
Trist med 17. mai uten korps? Det syntes ihvertfall jeg..
![]() |
#44 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke tradisjoner har dere på 17. mai?Ungene i bunad. Spise is til frokost, lunsj, middag og kvelds. Ellers spiser vi is, is og atter is.
![]() |
#45 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er et par smågutter her som også vil se Stella - og Didrik kommer visst også. Mor & far er ikke like gira men henger da med.
![]() |
#46 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hvilke tradisjoner har dere på 17. mai?Her var det mange tidlige starter... Vårt skoletog, om altså også barnehagen til Knerten går i, har oppstilling klokka ett, og vi har faktisk ikke tenkt å gjøre noe før den tid...
![]() |
#47 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hvilke tradisjoner har dere på 17. mai?Vi er hos naboen kl 08 for flaggheising, Nasjonalsangen og litt Champagne. Kl 11.30 er vi ved skolen for å se korpset komme inn, og for is, kaker og leker. I år har vi besøk fra kl 11, andre ganger reiser vi på besøk. Vi har barnehagebarn, og de går i tog dagen før.
![]() |
#48 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hvilke tradisjoner har dere på 17. mai?Vi gjør det som passer oss. Har flyttet litt rundt og forsøkt å følge "skikken" og programmet der vi er. Noen viktige ingredienser er bunad, barnetog og rømmegrøt.
![]() |
#49 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Hvilke tradisjoner har dere på 17. mai?I år er første gang på 14-15 år jeg ikke skal grytidlig opp og hjelpe korpsunge avgårde, klar og oppstaset til kl. 07.00, og kjenner at det er litt trist |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Unik
|
![]() Sv: Hvilke tradisjoner har dere på 17. mai?Mannen forsvinner ut av dørane, lettare stressa, i morgontimane. Han er med i 17 mai komiteen og er dermed ikkje tilsnakkandes. Så får eg kledd på tre ungar og meg sjølv og springer ned til skulen der toget går kl 10. Guttungen vil ikkje gå, så me får sjå kva som skjer der. Rundt halv 12 er tog og talar ferdig og kiosker og slikt åpner. Så går me der og trakkar fram til rundt 2. Då er det nesten ferdig og dei fleste rømmer frå skulen sitt område før dei roper opp deltakarane til årets bygdestafett
![]() |
#51 |
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke tradisjoner har dere på 17. mai?Her går ikke toget før 15.30. Deilig med lang god frokost. OG så spiser ungene litt pølse før vi går.
![]() |
#52 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvilke tradisjoner har dere på 17. mai?Mitt ønske er å gjemme oss litt bort et helt annet sted.
![]() |
#53 |
|
![]() Sv: Hvilke tradisjoner har dere på 17. mai?Går ikke salutten før åtte, Malama? Da jeg bodde på Skansen for 13 år siden var det definitivt sju - vi måtte åpne vinduene så de ikke skulle bli blåst ut.
![]() |
#54 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Hvilke tradisjoner har dere på 17. mai?Først er det barnetoget i byen - drar hjemmefra i ni-tiden. Så spiser vi lunsj sammen med storfamilien på restaurant før vi drar hjem til lokal-skolen og et nytt tog der. Etterpå er det leker og pølser og is og alt som hører med. I femtiden drar vi til svigerfar - han har bursdag på 17. mai. En hektisk og herlig dag. Jeg savner den tiden jeg spilte i korps - da var det enda mer hektisk, og enda mer moro ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Protonterapeut
|
Jeg synes det er helt genialt at hovedprosesjonen er så tidlig som den er (Bergen), for da legger alle skolene sine lokale tog og festligheter til etter det. Og det passer oss som ikke gidder å kjøre i kø, parkere i kø og gå og stå i kø for å se på andre, aldeles utmerket.
![]() |
#56 |
Det er nok litt forskjellig, jeg sitter her med programmet for vår bydel, jeg bor jo i Arna, og det er noen klokken sju og noen klokken åtte. Ingen for den skolekretsen vi tilhører står oppført, men vi hører dem jo fra andre steder også. jeg burde vel muligens utfra det jeg ser i programmet høre en klokken sju også antakelig, så ikke utenkelig gjør jeg som de andre år, står ute og lytter klokken sju, og gjentar det klokken åtte...Eller ialle fall ut klokken åtte med flagget, mulig to stykk unger som våkner gjør det utfordrende å gå ut klokke sju også...
![]() |
#58 |
![]() Sv: Hvilke tradisjoner har dere på 17. mai?Det er en på Lone (8) og en på Garnes (7) i alle fall som jeg vel bør høre, ifølge programmet, også pleier jeg jo SE en borti fjellet her, men hvilken det er vet jeg ikke. Ikke utenkelig at jeg hører den i byen også altså, tror egentlig jeg har talt opp i 21 skudd jeg har hørt/sett jeg altså.
![]() |
#59 |
Unik
|
![]() Sv: Hvilke tradisjoner har dere på 17. mai?Me høyrer salutten frå byn heilt ut her. Eller mamma gjer i alle fall. Men det skal vera rette værforhold og slikt.
![]() |
|
|