Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

8. mars

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du vært utsatt for diskriminering på grunnlag av kjønn?
Ja, har gått glipp av stilling/forfremmelse 9 10,98%
Ja, i forbindelse med lønn 19 23,17%
Ja, har fått dårligere arbeidsoppgaver 11 13,41%
Ja, har møtt kjønnsbaserte hersketeknikker 37 45,12%
Ja, i møte med det offentlige 5 6,10%
Ja, andre former (spesifiser evt. i tråden) 8 9,76%
Jeg har mistanke om diskriminering, men er ikke sikker 1 1,22%
Nei 27 32,93%
Seksuell trakassering 9 10,98%
Vet ikke eller vil bare se svaret 3 3,66%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-07, 08:49   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

8. mars

Har du blitt diskriminert på grunnlag av kjønn noen gang?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 09:26   #2
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 8. mars

Ja! Opptil flere ganger. Men jeg har vært forberedt på det, og har hatt sterke motargumenter, og klart å slåss meg til like forutsetninger som mannfolka.

(Man møter masse fordommer og diskriminering mot kvinnekjønnet i trailersjåføryrket og andre mannsdominerte yrker!)

Gammel 08-03-07, 09:28   #3
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke vært lenge nok i arbeidslivet til å kunne uttale meg om diskriminering. De månedene jeg har jobbet har jeg fått god behandling og riktig lønn. Mer enn han jeg overtok jobben etter, enda han hadde noen år mer erfaring enn meg.

Hersketeknikker har jeg møtt både her, i skolesammenheng og hjemme. Men så lenge jeg er klar over dem så står jeg i mot.

For ikke å snakke om timevis med dårlig oppførsel fra menn på byen. Men direkte antastet har jeg vel aldri blitt.

Jamt over vil jeg si at jeg nok har hatt noen dårlige opplevelser basert på kjønn. Som jeg tror jeg hadde unngått om jeg het Fredrik, men det vet man vel aldri for sikkert.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 09:28   #4
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

JUPP!!!

En kollega av meg, samme bakgrunn, samme jobb, samme erfaring (så og si nyutdannede begge). Han hadde 50 000,- mer. Jeg fikk samme lønn etter å tatt dette opp, men dog.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 09:31   #5
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har også fått føle det på kroppen utenfor jobbsammenheng.

Jeg har blondt hår, store mugger og rumpe som tydeligvis er fritt vilt å ta på ...

Gammel 08-03-07, 09:42   #6
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hersketeknikker og trakassering.

(Burde "Seksuell trakassering" vært en egen kategori, Tinetoff?)

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 09:51   #7
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Ja har vel det, men jeg har slått tilbake rimelig raskt så vil ikke kalle det mer en forsøk på. Krysset bare av for kategorien hersketeknikker, men har nok vært borti noen av de andre også, selv om jeg ikke føler det slik.
Men jeg har sett utrolig mye (og hørt).

Hvor går egentlig grensen mellom mobbing og diskriminering.
De fleste situasjonen jeg har vært borte i vil jeg mer kommentere som mobbing enn diskriminering, selv om mobbingen har utgangspunkt i det underrepresenterte kjønn.

Har foresten opplevd å "vinne" en jobb mot to mannlige konkurrenter. Vet ikke hva som var utslagsgivende, men håper virkelig ikke det var kjønnskvotering, det liker jeg ikke.

Gammel 08-03-07, 10:03   #8
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min sjef sa rett ut i en medarbeidersamtale at siden jeg hadde hatt og skulle ut i svangerskapspemisjon fortjente jeg ikke like mye lønn som en annen som hadde begynt samtidig som meg. Jeg spurte henne rett ut om dette betydde at jeg ville hatt høyere lønn hvis jeg ikke hadde barn og dette svarte hun bekreftende på. Hun vet godt at dette er ren diskriminering, men hvordan bevise det?

Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 10:12   #9
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ingen episoder som har plaga meg, men et var en mann i en politisk diskusjon for bare et par år siden - han prøvde å "bryte ned" menignene mine og nesten håne meg foran noen andre. Jeg lot meg ikke pelle på nesa, og svarte så jeg ble knallstolt av det Mannen var over 50 år og jeg var ca 30 år...(Jeg tok opp bla på direkten måten han snakka til meg på - han fikk ikke det svaret han forventa....).
Ellers er jeg førskolelærer, og hele den yrkesgruppa er på en måte diskriminert...

Gammel 08-03-07, 10:14   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det kan jeg vel ikke si at jeg har opplevd. I alle fall ikke i jobbsammenheng. (Og smått innpåslitne fulle menn på utesteder kan være plagsomme, men diskriminering blir det feil å kalle det, synes jeg.) Det nærmeste jeg kommer er irritasjonen og problemene knyttet til det at mannen min ikke kunne ta pappapermisjon når jeg ikke hadde fått ny jobb enda, og der var det i grunnen mest han som ble diskriminert, selv om akkurat den regelen åpenbart går ut over kvinner også (alt som gjør det vanskeligere for menn å ta ut (mer) pappapermisjon er uheldig for kvinnesaken, mener jeg).

Gammel 08-03-07, 10:24   #11
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, som mann i et kvinnedominert yrke.

Heldigvis ikke ofte, da de fleste var åpne for at også menn kunne gjøre jobben godt, men enkelte var ikke noe videre begeistret. Det er mye avhengig av hvilke personligheter og gruppesammensetninger en jobber sammen med, tror jeg.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 10:35   #12
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg føler vel at jeg først og fremst har blitt møtt med hersketeknikker.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 10:35   #13
Myggstukket
sjelden

Myggstukket sin avatar

Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Ja, som kvinne i et mannsdominert yrke, har jeg blitt satt til siden, da enkelte tunge arbeidsoppgaver ikke egnet seg for kvinner, og jeg var i grunnen litt glad for å slippe.

Sjefen på denne arbeidsplassen var faktisk kvinne selv, sterk sådan .

Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 10:47   #14
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har møtt ulike hersketeknikker. Avdelingslederen min kalte meg en gang 'lille venn'.

Gammel 08-03-07, 11:05   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det har jeg ikke.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 11:32   #16
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gått glipp av jobb fordi jeg var gravid. Jeg har tjent mindre enn mannlige kolleger. Jeg har tapt tusenvis av kroner fordi man ikke får bruke penger tjent som selvstendig næringsdrivende som opptjeningsgrunnlag for fødselspenger.

Jeg er blitt kalt lille venn, blitt latterliggjort og usynliggjort, men det går mer og mer over. :diggeråblivoksen:

Og så kommer klaskingen, klåingen, klypingen, siklingen, stønningen, gniingen, gnukkingen og de slibrige kommentarene.

Gammel 08-03-07, 11:36   #17
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Jeg fikk lavere timelønn enn en yngre mannlig medarbeider til tross for at jeg hadde lenger erfaring. Da jeg spurte sjefen så var det forskjelllig lønnstabell for menn og kvinner...

Jeg gikk på dagen!

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 11:46   #18
lille my
Erfaren

lille my sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
lille my er populærlille my er populærlille my er populærlille my er populær
Standard

Har "mistet" en jobb pga. at jeg var gravid. Ellers har jeg vel ikke noe å sette fingeren på.

Gammel 08-03-07, 11:51   #19
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har møtt på stygge hersketeknikker, men da har det vært damer som har stått for dem.
Ellers har jeg ikke opplevd å bli diskriminert på grunn av kjønn.

Gammel 08-03-07, 11:57   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Har møtt på stygge hersketeknikker, men da har det vært damer som har stått for dem.

Samme her.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:54.