|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Har du vært utsatt for diskriminering på grunnlag av kjønn? | |||
| Ja, har gått glipp av stilling/forfremmelse |
|
9 | 10,98% |
| Ja, i forbindelse med lønn |
|
19 | 23,17% |
| Ja, har fått dårligere arbeidsoppgaver |
|
11 | 13,41% |
| Ja, har møtt kjønnsbaserte hersketeknikker |
|
37 | 45,12% |
| Ja, i møte med det offentlige |
|
5 | 6,10% |
| Ja, andre former (spesifiser evt. i tråden) |
|
8 | 9,76% |
| Jeg har mistanke om diskriminering, men er ikke sikker |
|
1 | 1,22% |
| Nei |
|
27 | 32,93% |
| Seksuell trakassering |
|
9 | 10,98% |
| Vet ikke eller vil bare se svaret |
|
3 | 3,66% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
kamerat
|
8. marsHar du blitt diskriminert på grunnlag av kjønn noen gang?
|
|
|
#2 |
|
|
Sv: 8. marsJa! Opptil flere ganger. Men jeg har vært forberedt på det, og har hatt sterke motargumenter, og klart å slåss meg til like forutsetninger som mannfolka.
|
|
|
#3 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: 8. marsJeg har ikke vært lenge nok i arbeidslivet til å kunne uttale meg om diskriminering. De månedene jeg har jobbet har jeg fått god behandling og riktig lønn. Mer enn han jeg overtok jobben etter, enda han hadde noen år mer erfaring enn meg.
|
|
|
#6 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 8. marsHersketeknikker og trakassering.
|
|
|
#7 |
|
er her
|
Sv: 8. marsJa har vel det, men jeg har slått tilbake rimelig raskt så vil ikke kalle det mer en forsøk på. Krysset bare av for kategorien hersketeknikker, men har nok vært borti noen av de andre også, selv om jeg ikke føler det slik.
|
|
|
|
#8 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 8. marsMin sjef sa rett ut i en medarbeidersamtale at siden jeg hadde hatt og skulle ut i svangerskapspemisjon fortjente jeg ikke like mye lønn som en annen som hadde begynt samtidig som meg. Jeg spurte henne rett ut om dette betydde at jeg ville hatt høyere lønn hvis jeg ikke hadde barn og dette svarte hun bekreftende på. Hun vet godt at dette er ren diskriminering, men hvordan bevise det?
|
|
|
#9 |
|
Alltid like optimist
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 8. marsIngen episoder som har plaga meg, men et var en mann i en politisk diskusjon for bare et par år siden - han prøvde å "bryte ned" menignene mine og nesten håne meg foran noen andre. Jeg lot meg ikke pelle på nesa, og svarte så jeg ble knallstolt av det
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Sv: 8. marsNei, det kan jeg vel ikke si at jeg har opplevd. I alle fall ikke i jobbsammenheng. (Og smått innpåslitne fulle menn på utesteder kan være plagsomme, men diskriminering blir det feil å kalle det, synes jeg.) Det nærmeste jeg kommer er irritasjonen og problemene knyttet til det at mannen min ikke kunne ta pappapermisjon når jeg ikke hadde fått ny jobb enda, og der var det i grunnen mest han som ble diskriminert, selv om akkurat den regelen åpenbart går ut over kvinner også (alt som gjør det vanskeligere for menn å ta ut (mer) pappapermisjon er uheldig for kvinnesaken, mener jeg).
|
|
|
#11 |
|
Administrator
|
Sv: 8. marsJa, som mann i et kvinnedominert yrke. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ansvar for egen luring
|
Sv: 8. marsJeg føler vel at jeg først og fremst har blitt møtt med hersketeknikker.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
|
|
|
|
|
#13 |
|
sjelden
Sv: 8. marsJa, som kvinne i et mannsdominert yrke, har jeg blitt satt til siden, da enkelte tunge arbeidsoppgaver ikke egnet seg for kvinner, og jeg var i grunnen litt glad for å slippe. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Fola Blakken
|
Sv: 8. marsJeg har møtt ulike hersketeknikker. Avdelingslederen min kalte meg en gang 'lille venn'.
|
|
|
|
#16 |
|
Epikur
|
Sv: 8. marsJeg har gått glipp av jobb fordi jeg var gravid. Jeg har tjent mindre enn mannlige kolleger. Jeg har tapt tusenvis av kroner fordi man ikke får bruke penger tjent som selvstendig næringsdrivende som opptjeningsgrunnlag for fødselspenger.
|
|
|
#17 |
|
Til tider hjulbeint
|
Sv: 8. marsJeg fikk lavere timelønn enn en yngre mannlig medarbeider til tross for at jeg hadde lenger erfaring. Da jeg spurte sjefen så var det forskjelllig lønnstabell for menn og kvinner... |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 8. marsHar "mistet" en jobb pga. at jeg var gravid. Ellers har jeg vel ikke noe å sette fingeren på.
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Rogaland
Sv: 8. marsHar møtt på stygge hersketeknikker, men da har det vært damer som har stått for dem.
|
![]() |
|
|