|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?For meg faller det å være presis veldig naturlig, og det er i grunn ikke noe jeg stresser med. Alt blir en vane, det å være sen er like mye en vane som å være presis - det er ikke sånn at presise mennesker er stressede og sene mennesker er avslappede. Jeg syns i grunn at det ofte er omvendt - at det er de som hevder seg romslige med tid som kommer stressende i siste liten, eller aller helst for sent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?Jeg mente egentlig heller ikke at presise mennesker er mer stresset i seg selv, hvis det var mitt innlegg du siktet til, Darth.
![]() |
#103 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?Jeg har sjelden dårlig tid, i alle fall ikke som jeg selv er skyld i. Og jeg planlegger. I går hadde jeg eksamen, og vi hadde avtalt at vi skulle kjøre klokka 7. Grunnen til at vi ikke kjørte før klokka 7.05 var at min kjære ikke hadde funnet fram det han skulle ha med seg på forhånd, og brukte tid på å løpe rundt etter gode kulepenner etc. Sånt irriterer meg i grunn, for jeg ser ikke hvorfor han ikke kan planlegge litt bedre. Uansett - så nådde vi eksamen med god margin, jeg hadde nemlig lagt opp til gooood tidsmargin sånn at vi skulle tåle litt forsinkelser |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
maler
|
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?Jeg er gift med en tidsoptimist.
![]() |
#105 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?jeg er en som alltid kommer for seint eller for tidlig.. jeg klarer aldri å komme presis. uansett. Klarer ikke beregne tiden. jeg har nå funnet ut at det har med adhd å gjøre.. skylder ikke på det... eller jo jeg gjør det.... men prøver jo selvsagt å time det bra.. men klarer ikke.
![]() |
#106 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?Men dere tidsoptimister, skjønner dere at dere bruker opp andre menneskers tid? At de som møter til avtalt tid kunne brukt de 10/20/30 minuttene på noe mer fornuftig enn å vente på dere? For det virker som om mange av dere (her inne og i RL) bare fniser litt oppgitt over dette "sjarmerende" personlighetstrekket dere innehar. Jeg gir som sagt folk mye slækk på privaten, men på jobb blir det for dumt å vente 15 minutter på at møtet kan starte fordi noen ikke klarer å beregne tiden. Akkurat som om vi som møter tidsnok ikke har andre arbeidsoppgaver vi kunne brukt det kvarteret på. Og selv om jeg ikke sitter med stoppeklokka på fritida, er det kjedelig å stå klar i gangen i 20 minutter med sko og jakke på, og vente på noen som skulle plukke deg opp. Og det er kjedelig å sitte på café mutt putt alene i en drøy halvtime fordi noen ikke klarte å komme seg ut døra før tidspunktet man skulle møtes.
![]() |
#107 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?Jeg lurer på det samme som Ming (selv om jeg av og til kommer for seint jeg også) Jepp, å komme kronisk for seint er jo sløsing med andres tid og viser at man egentlig gir litt blaffen i den som må vente, den er grei, men jeg blir utrolig lei av mennesker som kokketerer med at de alltid er seine, og, som Ming sier, tror det er et sjarmerende trekk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?Men altså. Om man ser at man stort sett alltid kommer for sent, og man i tillegg vet at dette virkelig plager den man skal treffe - mener dere tidsoptimister da at dere likevel er hensynsfulle og viser respekt for en avtale? Blir dere sure hvis den dere skulle treffe har gått inn på kinoen eller hva man nå skulle - gjerne med billettene og det hele, eller er det forventet at fordi dere ikke kan plages med å legge inn nok tid til å ikke plage noen så skal andre la seg plage? |
![]() |
![]() |
#109 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?Jeg synes ikke det er et sjarmerende trekk og jeg synes det utrolig plagsomt at jeg ikke greier å disponere tiden min bedre. Jeg har stort sett orden og kontroll på det meste, men altså ikke når det gjelder å planlegge tiden. Det er i tillegg fryktelig stressende å alltid være ute i siste liten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?Jeg er sannsynligvis ikke blant de verste synderne all den tid jeg alltid møter presis til møter, men i sosial sammenheng synes jeg 5-10 minutters slingringsmonn er helt ok. Om jeg inviterer noen hjem til meg, tenker jeg ikke at de er "for sene" om de kommer fem minutter etter avtalt tid. Når det skal være avslappet sosialt samvær kan jeg ikke finne en fornuftig grunn til at man skal forvente oppmøte på minuttet.
![]() |
#111 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?Jeg blir pissesur når folk kommer for sent til jobbmøter. Det er bare dårlig planlegging (eller faktorer som virkelig er utenfor ens egen kontroll, da, men da må man gi beskjed).
![]() |
#112 |
tankefull
|
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?Jeg tenkte på denne tråden i dag da jeg skulle møte ei venninne. Jeg var akkurat 5 minutter for sein. Eller, er 5 over 12 for seint, når man avtaler i 12-tida? Vel venninna mi kom 12.30, så jeg fikk plenty av tid til å vente på henne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
|
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?Jeg viser omtanke for de som har bedre planlagte liv enn meg ved å ikke inngå tidsfaste avtaler. Om det er snakk om "i 12-tiden" er jeg svært klar på at det fort kan ende med at jeg kommer kvart over 12. Hvis jeg vet at det er en vanskelig dag å rekke ting på pga. mange variabler som jeg ikke har kontroll over, gir jeg også beskjed om det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Vaklende
|
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?Ming og SF; nei, jeg synes ikke det er sjarmerende. Det er et personlighetstrekk som er til plage for både meg selv og de rundt meg. Det er stort sett veldig slitsomt, og for min del er det en overlevelsesteknikk å le litt av det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?Jeg lurer på om dere som alltid er punktlige mener det er like viktig å være punktlig i uformelle, sosiale settinger? Om jeg skal møte en venninne på kino og jeg må vente litt før hun kommer, så tenker jeg ikke "Gud! Hun har stjålet sju minutter av mitt liv!" om hun kommer litt for sent? Vi har riktignok ikke et sydeuropeisk forhold til tid her i Norge, men vi er vel ikke helt nevrotiske, heller?
![]() |
#116 |
|
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?Jeg skal for øvrig ærlig innrømme at jeg finner distré og surrete personligheter svært mye mer sjarmerende enn petimetere med stoppeklokker og stålkontroll på alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?
Yaman!
![]() |
#118 |
Halloen!
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?
Jeg vet ikke om jeg kan svare, for jeg er langtfra alltid punktlig selv, men jeg kan forsøke å forklare hvordan jeg tenker; Nope, jeg tenker ikke sånn hvis Kari, Per eller Ole skulle slumpe til å komme 7 min for seint til en avtale eller tre. Derimot blir jeg irritert når Klara for n`te gang lar meg vente i 20 minutter ved den blå steinen for så å bryte ut "tyyypisk meg, tror du ikke jeg mistet bussen- igjen!" Jeg tenker ikke at Klara har stjålet 20 minutter av livet mitt, men når jeg vet at Klara aldri har kommet for seint til et jobbintervju, blir jeg litt
Forsåvidt enig, (og det bør jeg jo være, distrè som jeg er |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
|
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?Surring og somling uten en viss selvironi, unnskyldninger og rødming synes jeg ikke er spesielt sjarmerende, men da tipper det over til at det er egoisme som er det fremtredende trekket, og ikke... sjarmerende distréhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Halloen!
![]() Sv: Hva tenker du om folk som alltid kommer for sent?Ja, det er det jeg mener. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|