|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Honning vs. sjokoladepåleggHvor sunt/usunt er honning kontra sjokoladepålegg (feks Nugatti)?
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Honning vs. sjokoladepåleggDette lurer jeg på også. Mannen har vokst opp med birøkter i familien, så de har spist _mye_ honning og mener at det er _så_ sunt. Jeg er usikker på om det stemmer, det er vel mest sukker?
|
|
|
#3 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Honning vs. sjokoladepåleggHer er litt om honning: http://www.honning.no/default.asp?V_ITEM_ID=489
|
|
|
#4 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Honning vs. sjokoladepåleggUsukret peanøttsmør er da ikke usunt (i seg selv)? Peanøttsmør er et av de påleggene jeg ser på som sunt, faktisk. Jeg kjøper det økologiske uten sukker (Go Green?).
|
|
|
#5 |
|
Live and let live
|
Sv: Honning vs. sjokoladepåleggJeg tenker at usukret ordentlig peanøttsmør er helt ok å bruke. Vi trenger fett og proteiner, og sunne fettsyrer og proteiner er det massevis av i peanøttsmør. Sjokoladepålegg er dårlig fett og sukker og ikke noe bra. Honning er sukker, men sunnere pga andre egenskaper ved den (og er greit nok med litt, dersom man får dekket inn proteinbehovet på andre måter i måltidet tenker jeg).
|
|
|
#6 |
|
*_*
|
Sv: Honning vs. sjokoladepåleggHvis alternativene er honning og sjokoladepålegg, så er honning helt klart det sunneste. Det er fruktose og litt vitaminer. Til sammenligning er sjokoladepålegg laget av raffinert sukker og herdet fett, stort sett.
|
|
|
|
#7 |
|
Sv: Honning vs. sjokoladepåleggJeg synes det er helt ok å spise honning av og til, men ikke hver dag. Sjokoladepålegg er jo i lørdagsgodt-kategorien hos oss, det serveres max en gang i uken.
|
|
|
#8 |
|
Teller ned
Sv: Honning vs. sjokoladepåleggPeanøttsmør på en skive ser jeg ingen problemer med. Det er energirikt, men inneholder mye av det gode fettet. Vi kjøper en økologisk variant som ikke er tilsatt sukker. Har heller ikke problemer med honning, et rent naturprodukt og det skal ikke mye til for å gi smak. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Honning vs. sjokoladepåleggJeg har ingen problemer med peanøttsmør. Spesielt ikke det uten herdet fett. Tvet imot. Skulle ønske mine barn likte det. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Fortynnet
|
Sv: Honning vs. sjokoladepåleggJeg ser også på peanøttsmør som et pålegg i en helt annen sunnhetskategori enn sjokoladepålegg - men kaloririkt er det jo. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2011
![]() |
Sv: Honning vs. sjokoladepåleggJeg er også enig i at peanøttsmør uten sukker er helt greit. Hos oss skjønner ikke ungene helt forskjellen og den ene som liker det blir litt sint fordi vi har regler for sjokoladepålegg og penøttsmør. De får det på nistematen kun en gang i uka, nemlig på fredager.
|
|
|
#13 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Honning vs. sjokoladepåleggPeanøttsmør syns jeg er et bra pålegg til aktive barn.
Snupsen -05 og Rusket -10 Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs Sist redigert av Mrs. Longbottom : 31-05-11 kl 11:44. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Honning vs. sjokoladepålegg
peanøttsmør uten sukker og tull synes jeg er helt fint pålegg. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Honning vs. sjokoladepåleggHva er sunt, da?
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Sv: Honning vs. sjokoladepåleggJeg syns sunnhetsgehalten til honning er sterkt overdrevet. Ikke legger jeg alt for mye trust i birøkternes egen link heller, kjenner jeg. Honning er over 90 % sukker, rett og slett. Det er noen bra vitaminer i det, men de kan man fint få i seg fra andre kilder også. Som helgepålegg, ok, men ikke som daglig mat.
|
![]() |
|
|