Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Honning vs. sjokoladepålegg

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-11, 21:14   #1
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Honning vs. sjokoladepålegg

Hvor sunt/usunt er honning kontra sjokoladepålegg (feks Nugatti)?
Noen som vet?

Min mann spiser honning og peanøttsmør på en brødskive hver dag.
Peanøttsmør er vel det pålegget med høyest fettinnhold det er mulig å oppdrive ...
Han smører dette på matpakka til et av sine særkullsbarn.
I samme handling hevder han at barnet ikke kan få sjokoladepålegg, for det er usunt?!!!

Dette med peanøttsmøret skjønner han jo, men han sier at honning er så sunt at det ikke spiller noen rolle ...

Jeg gjør bare sånn: og lar han smøre matpakker i fred ...

Gammel 24-05-11, 21:43   #2
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Honning vs. sjokoladepålegg

Dette lurer jeg på også. Mannen har vokst opp med birøkter i familien, så de har spist _mye_ honning og mener at det er _så_ sunt. Jeg er usikker på om det stemmer, det er vel mest sukker?

Gammel 24-05-11, 21:48   #3
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Her er litt om honning: http://www.honning.no/default.asp?V_ITEM_ID=489

Gammel 24-05-11, 21:53   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Usukret peanøttsmør er da ikke usunt (i seg selv)? Peanøttsmør er et av de påleggene jeg ser på som sunt, faktisk. Jeg kjøper det økologiske uten sukker (Go Green?).

Gammel 24-05-11, 21:55   #5
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at usukret ordentlig peanøttsmør er helt ok å bruke. Vi trenger fett og proteiner, og sunne fettsyrer og proteiner er det massevis av i peanøttsmør. Sjokoladepålegg er dårlig fett og sukker og ikke noe bra. Honning er sukker, men sunnere pga andre egenskaper ved den (og er greit nok med litt, dersom man får dekket inn proteinbehovet på andre måter i måltidet tenker jeg).

Gammel 24-05-11, 21:56   #6
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Hvis alternativene er honning og sjokoladepålegg, så er honning helt klart det sunneste. Det er fruktose og litt vitaminer. Til sammenligning er sjokoladepålegg laget av raffinert sukker og herdet fett, stort sett.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 21:58   #7
Molly

Molly sin avatar

Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det er helt ok å spise honning av og til, men ikke hver dag. Sjokoladepålegg er jo i lørdagsgodt-kategorien hos oss, det serveres max en gang i uken.

Gammel 24-05-11, 22:04   #8
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Peanøttsmør på en skive ser jeg ingen problemer med. Det er energirikt, men inneholder mye av det gode fettet. Vi kjøper en økologisk variant som ikke er tilsatt sukker. Har heller ikke problemer med honning, et rent naturprodukt og det skal ikke mye til for å gi smak.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 22:13   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen problemer med peanøttsmør. Spesielt ikke det uten herdet fett. Tvet imot. Skulle ønske mine barn likte det.

Honning er sukker, men inneholder en smule sunne stoffer, pluss at det har en viss antibiotisk effekt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 22:18   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser også på peanøttsmør som et pålegg i en helt annen sunnhetskategori enn sjokoladepålegg - men kaloririkt er det jo.

Min gutt har nøtteallergi, så for ham er det uaktuelt med både peanøttsmør og Nugatti uansett.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 09:46   #11
bjørkhaugtrollet
Aktiv

bjørkhaugtrollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Jeg er også enig i at peanøttsmør uten sukker er helt greit. Hos oss skjønner ikke ungene helt forskjellen og den ene som liker det blir litt sint fordi vi har regler for sjokoladepålegg og penøttsmør. De får det på nistematen kun en gang i uka, nemlig på fredager.

Gammel 31-05-11, 10:28   #12
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Honning ok. Peanøttsmør ok. Nugatti ikke fullt så ok.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 10:48   #13
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Peanøttsmør syns jeg er et bra pålegg til aktive barn.
Honnign er også ok, mens sjokoladepålegg har ikke så mange formildende egenskaper, akkurat.

Jeg forundrer med egentlig mer over prim og brunost, som mange tydligvis syns er helt ok som pålegg hver dag.

Sist redigert av Mrs. Longbottom : 31-05-11 kl 11:44.
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 14:22   #14
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Hvor sunt/usunt er honning kontra sjokoladepålegg (feks Nugatti)?
Noen som vet?

Min mann spiser honning og peanøttsmør på en brødskive hver dag.
Peanøttsmør er vel det pålegget med høyest fettinnhold det er mulig å oppdrive ...
Han smører dette på matpakka til et av sine særkullsbarn.
I samme handling hevder han at barnet ikke kan få sjokoladepålegg, for det er usunt?!!!

Dette med peanøttsmøret skjønner han jo, men han sier at honning er så sunt at det ikke spiller noen rolle ...

Jeg gjør bare sånn: og lar han smøre matpakker i fred ...

peanøttsmør uten sukker og tull synes jeg er helt fint pålegg.

Honning er som godteri her og jeg bruker det kun i kaker en sjelden gang. Nugatti spiser jeg aldri. Sønnen min får det kun om vi er på hotelltur.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 14:31   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er sunt, da?

Peanøttsmør er veldig, veldig kaloririkt, men har masse sunt fett.

Honning inneholder sukker, litt vitaminer og lite annet, men er faktisk dokumentert å ha god effekt på halsbetennelser, blant annet. Så ikke bare usunt det heller.

For aktive, friske unger så syns jeg begge deler er helt ok å spise litt av.

Sjokoladepålegg inneholder vel i tillegg en del prosesserte, ikke-bra ting, som herdet fett og et godt utvalg tilsetningsstoffer (?), noe som i mitt hode er en god grunn til å ligge unna det sånn til hverdags.

Gammel 31-05-11, 15:17   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns sunnhetsgehalten til honning er sterkt overdrevet. Ikke legger jeg alt for mye trust i birøkternes egen link heller, kjenner jeg. Honning er over 90 % sukker, rett og slett. Det er noen bra vitaminer i det, men de kan man fint få i seg fra andre kilder også. Som helgepålegg, ok, men ikke som daglig mat.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:04.