|
|||||||
| Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
kamerat
|
GlutensjekkEr egentlig Prior kalkun-/kyllingwiener glutenfrie? Glutenfri.org påstår at Prior ikke har med gluten på allergenlista si.
|
|
|
#2 |
|
Live and let live
|
Sv: GlutensjekkJeg ser at de inneholder stivelse. Jeg mener de er pliktige til å opplyse dersom det kommer fra hvete eller noe med gluten. Men det er ikke noe med gluten i varedeklarasjonen. Det eneste er, at om man må holde seg unna hvetestivelse og kjøre naturlig glutenfritt, så vet man ikke det når det bare står stivelse. (Men de fleste pleier å opplyse om akkurat den biten. )
|
|
|
#3 |
|
Live and let live
|
Sv: GlutensjekkDet samme med krydder, det står "krydder" hva det "blant annet" inneholder. Hva er blandt annet da? (Slike blandingskrydder har ofte gluten i seg.)
|
|
|
#4 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: GlutensjekkHmm, jeg mener å huske at jeg så gluten (evt hveteprotein) på ingredienslista på kyllingwiener-pølsene en gang. Eller malt eller noe annet rusk. For smakens skyld.
|
|
|
#5 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: GlutensjekkDM: når det står "krydder" i innholdslista som skal det være glutenfritt. Hvis det er gluten i krydderblandingen, skal det oppgis særskilt. Hvis de er litt snille, sier de fra om det er selleri og sånt i krydderet, slik at selleri-allergikere får det med seg. Men gluten er aldri gjemt. Unntaket er altså at stivelse og glukose-sirup kan være laget av hvete, men sjansen for at det ermer enn mikroskopiske mengder gluten igjen er veldig liten.
|
|
|
#6 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: GlutensjekkNå så jeg også produktet på nett, og det ser trygt ut! Takk og pris, de har kommet til fornuft. (Skjønt soya-allergikere er kanskje ikke enige i at det var lurt å bytte ut "gluten" med "soyaprotein"
|
|
|
#9 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: GlutensjekkFinnsbråten også, og vanlig Gilde-pølser, hvis man tåler hvetestivelse (noe de aller fleste gjør). Nordfjord er også trygge, mener jeg å huske. Jeg tror faktisk det bare var Prior jeg holdt meg unna av de vi har å velge mellom i butikken hos oss. Men nå har jo Prior kommet på bedre tanker også.
|
|
|
#10 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: GlutensjekkDei fleste cøliakerar tåler hvetestivelse - berre så det er klart. Spør den det gjeld. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Glutensjekk
Åjaa, Leiv Vidars er glutenfrie. Var det ikke de som skrøt sånn av hvor allergivennlige de skulle være? Kanskje de til og med er melkefrie. Sjekk i butikken.
|
|
|
#13 |
|
kamerat
|
Sv: GlutensjekkJeg er altså ute etter noe som verken inneholder gluten eller svinekjøtt her. :barnebursdag:
|
|
|
#14 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: GlutensjekkKyllingklubber? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
kamerat
|
Sv: GlutensjekkExactly.
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: GlutensjekkToffen, på meny og ica i osloområdet har jeg sett har de andre pølsetyper som er av lam og slikt, kunne det vært noe for deg?? Pakninger med sort plast. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Glutensjekk
Riktig, de er uten melk og gluten. |