Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergang

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-11, 19:13   #81
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergang

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jepp, og hvis jeg spør en mørkhudet person hvor han kommer fra og han velger å svare bare Hønefoss, skjønner jeg jo at det kanskje blir tatt ille opp hvis jeg følger opp med; Nei, jeg mente- hvor kommer du egentlig fra.

Exactly.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 19:18   #82
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men altså. Er det virkelig så ufint å spørre noen om bakgrunnen? Hvis jeg hører noen med en eller annen dialekt jeg ikke greier å plassere så vil jeg temmelig fort spørre hvor de kommer fra.

Det er ikke ufint, nødvendigvis, men man bliiiiiir sååååå leeeeei innimellom.

Jeg har en dialekt som absolutt ingen klarer å plassere, og jeg får stadige spørsmål om hvor jeg er fra. Og selv om jeg ikke synes det er galt at folk spør, så blir jeg mektig lei til tider.

Jeg skjønner veldig godt at folk kan bli sliten eller lei av å til stadighet måtte svare på hvor de er fra, ikke minst når spørsmålet ofte følges opp av kronidiot-spørsmålet "men hvor er du fra egentlig".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 19:28   #83
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet med Brochmannrapporten og mye av debatten er at den ikke skiller mellom ulike typer innvandring. Hva i alle dager er likheten mellom en iransk sivilingeniør og en somalisk flyktning, liksom? Selv om de begge er "ikke-vestlige". Det er jo åpenbart at folk som kommer hit som flyktninger ikke er lønnsomme. Men så har vi ikke noe særlig valg om å ta i mot dem eller ikke heller. Det skal vi jo bare.

En pakistansk jente som kom hit som barn eller der faren er familieforent innvandrer gift med norskpakistansk jente, har helt andre odds igjen. De raser jo gjennom utdanningssystemet og tar rotta på norsk ungdom i kamp om studieplasser og jobber. :forenkler grovt:

Jeg er enig i at man ikke kan holde debatten på enkeltpersonsnivå, men å gjøre det i blant peker på at vi er nødt til å nyansere langt mer enn nå.

Hva gjør vi for å integrere og ta vare på krigssflyktninger? Hvordan kan nordmenn bli bedre til å møte folk slik at vi faktisk ansetter kvalifiserte dem med rare navn og mørk farge i stedet for å sende dem til NAV og SÅ klage over at de ikke jobber? Hvordan løser vi utfordringene i skoler med komplekse integreringsutfordringer?

Og trygdespørsmplet er jo viktig å utforske uansett. Hvorfor smitter trygdebruk? Hvordan lage sikkerhetsnettet trygt nok, men ikke så komfortabelt at det blir attraktivt å ikke jobbe?

Det blir et skikkelig sidespor å peke på en flokk med brune folk og rope at "det er DEM! DEM! DEM!"

Gammel 31-05-11, 19:35   #84
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig bra sagt, Polyanna!

Gammel 31-05-11, 19:58   #85
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg deler Miss N sine synspunkter på denne artikkelen.

I forhold til Borchmannrapporten, så er jeg enig med deg, Polyanna - det er dumt og lite opplysende å kalle alle innvandrere. Det er enormt store forskjeller på hvor man innvandrer fra og hvilken bakgrunn man innvandrer med.

Problemet er jo at ingen (på toppen der man kan lage gode løsninger) er villig til å stikke fingeren i jorda og faktisk ordne til et system der ulike mennesker kan få tilpassede løsninger slik at de blir godt fungerende i det norske samfunnet og gis muligheter til å velge sin framtid.

Særlig nærliggende tanke for meg er ungdommer som kommer hit helt mot slutten av barneskolen, som får et knapt år i mottak, og som så skal i gang med ungdomsskolepensum uten å ha mer enn 10 mnd norskopplæring. Norske barn har 7 års erfaring med skoleverket før de setter i gang, en somalsk gutt uten noen form for skolegang annet enn mottak skal følge samme skolegang. Selvfølgelig skaper vi tapere når vi ikke legger forholdet til rette for at de skal lykkes med skolegang og utdannelse - det igjen skaper store sosiale forskjeller, det formerer ulikheten mellom "dem" og "oss" og får en hel masse skattebetalere til å tenke "sitt" om "innvandrerne".

Det er så innmari enkelt å skjære alle over en kam, da blir alt så forståelig og overkommelig. Nå har vi sett at det norske samfunnet ikke er ideelt for en hel mengde mennesker, kanskje vi skal begynne å se på hvilke strukturer som må endres for at samfunnet skal fungere for flere.

Jeg tror muligens jeg snakket meg litt bort.

Gammel 31-05-11, 20:00   #86
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hyggelige, nysgjerrige spørsmål er nok sjelden et problem, altså. I så fall er man i overkant fintfølende.

Nei, det syns ikke jeg heller. Men av og til når jeg får disse spørsmålene så opplever jeg det som snoking rett og slett og det er ikke noe hyggelig. Om noen er oppriktig interessert så er det ikke noe problem i det hele tatt og da svarer jeg hvordan det henger sammen.

Gammel 31-05-11, 20:14   #87
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg er usedvanlig lite interessert i andre mennesker. Det har ikke falt meg inn å spørre taxisjåfører om hvor de kommer fra, eller noe annet, for den del. Jeg sitter med nesen i mobilen min.

Og jeg må innrømme at de få gangene jeg har møtt på noen som prater, angrer jeg nesten alltid på hvert eneste spørsmål.

"Nei, jeg tar en skje aloe vera hver eneste morgen, og er aldri syk. Legemidler er bare noe svindel. Nei, aloe vera hver morgen, en skje. Aldri syk. Bortsett fra litt forkjøla og sånn, så klart, eller omgangssyke og sånn, men aldri noe annet. Aloe vera. Det skulle du solgt." :i serien Taxisjåfører redder verden:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 20:25   #88
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare lurer på hvordan syk vi andre friske er. Eller tenker han at det holder ham kreftfri på sikt?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 20:31   #89
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Tror Marte Michelet kan trøste seg med at barnet hennes fødes inn i en ressurssterk krets med de beste forutsetninger. Med mindre mannen er et regimetro khamenei-implantat i landet, er han nok ganske fjernt fra sitt hjemlands mørkemanns autokrati. Persere er bra folk. Tror jeg ville sett mer lyst på det, multikulturalismen realiseres biologisk. Det er det få eksempler på. Blandingsbarna sine utfordringer ligger ikke i avisoppslag i VG, men realiteten i skolehverdagen i stadig flere områder av Oslo. Og byrden kommer ikke fra det lukryggete mindretallet i hjørnet av skolegården...

Gammel 31-05-11, 20:34   #90
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg snakker virkelig helst ikke med taxisjåfører. :avslører stadig flere fordommer:
Det spiller ingen rolle hvor de kommer fra - jeg får totalt noia av taxisamtaler.

Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 20:35   #91
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gidder ikke ta denne diskusjonen på dine fordomsfulle premisser, brutus.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 20:36   #92
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg snakker virkelig helst ikke med taxisjåfører. :avslører stadig flere fordommer:
Det spiller ingen rolle hvor de kommer fra - jeg får totalt noia av taxisamtaler.

Jeg fordrar heller ikke taxisamtaler, men siden jeg er så høflig så svarer jeg nå på alt svadaet de snakker om.

Gammel 31-05-11, 20:37   #93
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg fordrar heller ikke taxisamtaler, men siden jeg er så høflig så svarer jeg nå på alt svadaet de snakker om.

Jeg også.

Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 21:21   #94
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min datter svarer med stolthet i stemmen at hun er fra Colombia om noen spør. Dvs her i USA hender det at hun sier Norge også.

Gammel 31-05-11, 23:20   #95
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg gidder ikke ta denne diskusjonen på dine fordomsfulle premisser, brutus.

Er vel for det meste realisme i at en unge født inn i Michelet-slekta vil amme intellektuell fløte så det tyter ut av øra. Å komme halsende med at faren er perser forandrer ikke mye på det. Snarere tvert imot. Gamle Jon var vel en bedårer sjøl. Og med perserblod i tillegg til år med ressurstyngde i sosialiseringa ser jeg få fallgruver for ungen til Marte Michelet. Hxn kommer til å leve et liv i møblert borgerlighet. I trygg avstand fra virkeligheten.

Gammel 31-05-11, 23:30   #96
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Kristin Clemet skriver, som vanlig, veldig fornuftig.
http://clemet.blogg.no/1306850899_br...undsen_og.html

Brutus - det hjelper ikke at ungen vokser opp i et møblert hjem skjermet for virkligheten. Utfordringen til slike barn, blandingsbarna som du kaller dem, er folk som deg. "Vanlige" folk de møter på gata, på jobben, på skolen og ellers overalt i samfunnet. Folk med fordommer som kategoriserer folk etter hudfarge og religion, setter de inn i båser og dømmer de deretter. Det er deg, og dine likesinnede som er den store utfordringen. Du evner ikke å se noen som helst nyanser. Du snakker kategorisk negativt om hele grupper og makter jo ikke se individet for pokker. Om du møter Michelets datter eller et annet barn som ser likt ut, som muligens har to analfabeter til foreldre og ikke kommer fra et møbler hjem, så spiller det egentlig INGEN rolle. Michelets barn kan komme fra et så møblert hjem hun bare kan, men hun vil alltid være en synlige minoritet og ergo, den "jævla muslimen" eller utlendingen for veldig mange folk hun møter på gata og ellers overalt i samfunnet. Oppgulpet vil ingen ende ta. Debatten om innvandring og integrering i Norge må da snart ha nådd bunnen, må vi bare håpe.

Sist redigert av Lisa : 01-06-11 kl 00:00.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 23:58   #97
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Brutus: Du er helt og totalt på viddene, og jeg skjønner ikke hva du gjør her. Det eneste du gjør er å skape kvalme og komme med de vanvittig fordomsfulle innleggene dine, og jeg blir regelrett kvalm av det. Som Lisa også sier, du ser ingen nyanser, du dømmer grupper og har noen enormt bestemte oppfatninger om ting du rett og slett ikke har greie på. Og hvorvidt noen er fra en intelektuell familie eller ikke har ikke en dritt å si her. Igjen: hun snakker ikke om at det er så synd på akkurat hennes unge, men om et samfunnsfenomen. Hvor vanskelig er det å forstå, egentlig?

Gammel 01-06-11, 00:09   #98
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg er lærer for unge mennesker, og er ikke ukjent med fremmedfrykt og fordommer og vrangforestillinger hos yngre generasjoner.

Jeg fikk sjokk da jeg begynte å jobbe i vgs for tre år siden. Jeg må ha levd i en slags boble, for jeg ante virkelig ikke hvor mye primitiv fremmedfrykt dyrkes hos tenåringer (fortrinnsvis tenåringsgutter, slik jeg opplever det). Jeg trodde de tullet først. For det var så grelt. Da jeg skjønte at de mente det - også så mange av dem - gikk jeg hjem og grein, faktisk.

Det er så fordummende og hatsk.

Gammel 01-06-11, 00:18   #99
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brutus: Lisa har orket å svare deg grundig og bra og klokt her, og all ære til henne for det.

Men jeg orker bare å si dette: Du er den ekle, forferdelige kombinasjonen av slem og dum som virkelig bare gjør skade i verden. Du gjør meg rett og slett kvalm.

Gammel 01-06-11, 00:19   #100
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg likte ikke den kronikken noe særlig faktisk. :tilstår: Ja, det er kjipt at det finnes rasisme, og ikke noe stilig når man opplever den på nært hold - hverken egne eller andres vegne. Men jeg er litt immun for enkeltpersonsutring, så "Jamen se på meg!!! Det er urettferdig! Jeg/barnet mitt er et offer! For zyztemfeil!"

(...)

Men hver gang man peker i retning en bølge, så kommer enkelthistoriene frem og pipekoret begynner. Og så pakker man bort alt, eller bestiller kanskje et nytt utvalg i stedet? :überlei:

.

Jeg leser kronikken litt annerledes enn deg Miss Norway. Jeg oppfatter ikke den personlige vinklingen som å handle om at man selv er så veldig annerledes enn alle de andre, og at det derfor er systemfeil, men derimot at de generaliserte fortellingene om Innvandrerne ikke treffer virkeligheten. Og jeg synes det må være lov å bli sint også. Ikke på de som vil diskutere politikk, men på de som bruker generaliserte fortellinger om "kultur" som politisk skremmebilde og veiviser.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:05.