Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Kvinnelig lærer = frøken?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-11, 19:28   #41
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kvinnelig lærer = frøken?

Jeg har blitt kalt frøken, mamma, du, lærer, døh, fornavnet mitt, etternavnet mitt, jævla idiot, faens lærer og visse andre treffende betegnelser. Frøken er av dem som fikk meg til å småsmile og tenke på min egen frøken fra 80-tallet som jeg ville bli som.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 19:29   #42
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg har blitt kalt frøken, mamma, du, lærer, døh, fornavnet mitt, etternavnet mitt, jævla idiot, faens lærer og visse andre treffende betegnelser. Frøken er av dem som fikk meg til å småsmile og tenke på min egen frøken fra 80-tallet som jeg ville bli som.

Jeg slår deg... Jeg ble kalt tjukk, jævla feit hore her i vinter.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 19:30   #43
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg har seks års universitetsutdannelse. Jeg håper da det kvalifiserer til å bli kalt noe annet enn frøken.

Er du gift da? *fjaser*

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 19:36   #44
Blånn

Blånn sin avatar

Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelikan, her.

Har egentlig aldri tenkt over at lærere blir så fornærmet at de ikke tar evt foreldre som bruker den gamle betegnelsen "frøken" seriøst, hvis det er slik at jeg tolker dette rett. Hvis man ikke selv er i skoleverket, eller som meg, først nå har fått en skolejente, så tenker man rett og slett ikke over det. Forresten så assosierer jeg ikke ordet frøken som negativt i det hele tatt, men tar til etterretning at lærere oppfatter det slik. (Jeg skal skjerpe meg å være mer konsekvent å bruke lærer hele tiden, selv om jeg stammer fra *forrige istid*)
Fikk "flashback" til selgere som ikke vil bli kalt selgere. For de er rådgivere, konsulenter etc

Vel, vet jeg får masse pryl nå *dukker* Men det får jeg tåle.

Hvis det er meg du tenker på, så kom vel det med frøken på toppen av alt mulig annet. Når foreldre kommer på samtalen for å belære meg om pedagogikk, men som ikke følger opp sitt eget barn (kom etter 3. gangs innkalling) og så kaller meg frøken, sliter jeg. Rett og slett.

-Jim Carrey-
Gammel 08-06-11, 19:39   #45
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Hvis det er meg du tenker på, så kom vel det med frøken på toppen av alt mulig annet. Når foreldre kommer på samtalen for å belære meg om pedagogikk, men som ikke følger opp sitt eget barn (kom etter 3. gangs innkalling) og så kaller meg frøken, sliter jeg. Rett og slett.

Ja, men da blir settingen noe helt annet. Du hadde vel ikke ellers blitt så "galen" eller? Folk som er frekke og bevisst nedlatende er noe helt annet synes jeg. Nå tilhører jeg heldigvis ikke en slik type forelder du beskriver.

Gammel 08-06-11, 19:49   #46
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har seks års universitetsutdannelse. Jeg håper da det kvalifiserer til å bli kalt noe annet enn frøken.

Jeg har fem, men jeg synes det har vært litt søtt de få gangene en elev har kalt meg frøken. Heller det enn diverse andre fargerike substantiv... Jeg tror jeg har nevnt her inne tidligere at jeg ble kalt homoku en gang?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 20:03   #47
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ingen problemer med at lange tenåringer kaller meg frøken. Så selvhøytidlig er jeg heldigvis ikke.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 20:11   #48
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg skulle gjerne blitt kalt frøken, heller enn fornavnet mitt. Synes det er en nostalgisk og hyggelig tittel.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 20:11   #49
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde ikke reagert negativt om noen elever kalte meg frøken, men jeg hadde i grunn ikke satt pris på at foreldrene gjorde det på foreldresamtaler. Hvis jeg skal være helt ærlig. Det er forsåvidt en perifer problemstilling siden jeg jobber på videregående og frøkenbetegnelsen ikke er spesielt utbredt her. Jeg har vært heldig og sluppet unna både frøken og hore - men vi får se til høsten, da skal jeg over på byggfag, jeg har hørt at det er hardere bud der enn på helse og sosial og på frisørlinja .

Forøvrig så syns jeg synd i de lærerne som trenger å bruke etternavn og titler for å bygge opp autoriteten. For meg er det kunstig å bruke noe annet enn navnet mitt - det bruker jeg i alle sammenhenger, privat og på jobben

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 20:15   #50
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Sånt er så greit på tysk. Alle voksne er Frau eller Herr. Poden bruker helt naturlig Frau/Herr Etternavn på lærerne sine (mens de ansatte på aktivitetsskolen, og tidligere i barnehagen, tiltales ved fornavn).

Opprinnelig lagt inn av Pelikan, her.

Er du gift da? *fjaser*

Ingen voksne kvinner skal tiltales som frøken i Norge heller. Er man over tyve år, så tiltales man ikke som frøken, uavhengig av om man er gift eller ikke. Voksne kvinner er per def "fru".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 20:18   #51
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har ingen problemer med at lange tenåringer kaller meg frøken. Så selvhøytidlig er jeg heldigvis ikke.

Ikke jeg heller gitt.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 20:22   #52
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ingen voksne kvinner skal tiltales som frøken i Norge heller. Er man over tyve år, så tiltales man ikke som frøken, uavhengig av om man er gift eller ikke. Voksne kvinner er per def "fru".

Nå håper jeg at du fikk med deg, mens du rir på hesten din at jeg skrev *fjaser* Forresten så hører jeg ingen som bruker fru heller i dagligtalen (bortsett fra dem som har passert 80, og kanskje når du bestiller flybilletter). Vel, du får sende ett "kjepphestbrev" til dem som arrangerer FRØKEN Norge.

Gammel 08-06-11, 20:22   #53
Blånn

Blånn sin avatar

Standard

Elever har jo kalt meg det meste. Det er ganske søtt når 7. trinnselever kaller meg mamma. Men "jævla tjukk hore" var vel muligens litt i overkant. Samme elev kalte meg forøvrig jævla tjukk feit kjærring mens faren satt og hørte på. Charming!

-Jim Carrey-
Gammel 08-06-11, 20:27   #54
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Jepp.

Dessuten er jeg fru. Og hvis de absolutt må kalle meg noe annet enn fornavnet mitt, så får det bli lektor Wormwood. :fjaser:

Ikke Trunchbull, altså?

Gammel 08-06-11, 20:29   #55
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror vi sa frøken til hun vi hadde i første klasse. Etter det tror jeg posisjonen som vår klasseforstander gikk rundt som rene taperpremien, og de som måtte slenge innom brukte vi fornavn på. Trur eg.

Gammel 08-06-11, 20:40   #56
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har en elev som kaller med "sir". Som i "Yes, sir", med medfølgende salutt. Jeg prøver å få rettet det til "mam", men det sklir ikke inn.

Gammel 08-06-11, 20:41   #57
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Virkelig? Jeg trodde man gikk over til å bli fr. da?

Gammel 08-06-11, 20:43   #58
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Virkelig? Jeg trodde man gikk over til å bli fr. da?

"Fr." er en forkortelse som kan bety både "fru" og "frøken". Men man sier jo ikke "fr.", da. (Nå sier man ikke så ofte "fru" heller, det er ganske få situasjoner der man bruker "fru" og "herr" muntlig på norsk. I motsetning på tysk; det var derfor jeg nevnte tysk som kontrast tidligere.)

Gammel 08-06-11, 21:00   #59
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg husker veldig godt at vi kalte vår klasseforstander for frøken da jeg gikk på skolen. Vi hadde henne frem til 6.klasse. Da fikk vi en mannlig lærer, og han sa vi fornavnet på. Frøken var en godt voksen dame, godt gift og med store barn.
På ungsomsskolen var det stort sett fornavn, noen etternavn på enkelte av de eldre herrene som var inspektører etc.

Jeg kan fint spørre snuppa hva frøken sa til ditt og datt, eller om frøken sånn eller slik. Hun ser gjerne litt rart på meg, og skjønner ikke helt hvem jeg mener.
Jeg kaller de ved navn når jeg snakker med de.

Gammel 08-06-11, 21:02   #60
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke blitt kalt frøken, men jeg underviser i videregående. "Du damen" har vært det siste tilnavnet mitt. Jeg er ganske fleksi på hva jeg kalles, og blir ikke fornærmet over noe som helst.

Imidlertid fniser også jeg over at noen kaller læreren til barna for "frøken" skriftlig, jeg er enig med HI i at jeg trodde det var "avskaffet".

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:39.