|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg har blitt kalt frøken, mamma, du, lærer, døh, fornavnet mitt, etternavnet mitt, jævla idiot, faens lærer og visse andre treffende betegnelser. Frøken er av dem som fikk meg til å småsmile og tenke på min egen frøken fra 80-tallet som jeg ville bli som. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?
Jeg slår deg... Jeg ble kalt tjukk, jævla feit hore her i vinter.
![]() |
#44 |
|
Hvis det er meg du tenker på, så kom vel det med frøken på toppen av alt mulig annet. Når foreldre kommer på samtalen for å belære meg om pedagogikk, men som ikke følger opp sitt eget barn (kom etter 3. gangs innkalling) og så kaller meg frøken, sliter jeg. Rett og slett.
![]() |
#45 |
Tåler regn
|
Ja, men da blir settingen noe helt annet. Du hadde vel ikke ellers blitt så "galen" eller? Folk som er frekke og bevisst nedlatende er noe helt annet synes jeg. Nå tilhører jeg heldigvis ikke en slik type forelder du beskriver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg har fem, men jeg synes det har vært litt søtt de få gangene en elev har kalt meg frøken. Heller det enn diverse andre fargerike substantiv... Jeg tror jeg har nevnt her inne tidligere at jeg ble kalt homoku en gang? |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg har ingen problemer med at lange tenåringer kaller meg frøken. Så selvhøytidlig er jeg heldigvis ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg skulle gjerne blitt kalt frøken, heller enn fornavnet mitt. Synes det er en nostalgisk og hyggelig tittel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg hadde ikke reagert negativt om noen elever kalte meg frøken, men jeg hadde i grunn ikke satt pris på at foreldrene gjorde det på foreldresamtaler. Hvis jeg skal være helt ærlig. Det er forsåvidt en perifer problemstilling siden jeg jobber på videregående og frøkenbetegnelsen ikke er spesielt utbredt her. Jeg har vært heldig og sluppet unna både frøken og hore - men vi får se til høsten, da skal jeg over på byggfag, jeg har hørt at det er hardere bud der enn på helse og sosial og på frisørlinja |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Bedreviter
|
Ingen voksne kvinner skal tiltales som frøken i Norge heller. Er man over tyve år, så tiltales man ikke som frøken, uavhengig av om man er gift eller ikke. Voksne kvinner er per def "fru". |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Tåler regn
|
Nå håper jeg at du fikk med deg, mens du rir på hesten din at jeg skrev *fjaser* Forresten så hører jeg ingen som bruker fru heller i dagligtalen (bortsett fra dem som har passert 80, og kanskje når du bestiller flybilletter). Vel, du får sende ett "kjepphestbrev" til dem som arrangerer FRØKEN Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
Elever har jo kalt meg det meste. Det er ganske søtt når 7. trinnselever kaller meg mamma.
![]() |
#55 |
Kakemonster
|
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg tror vi sa frøken til hun vi hadde i første klasse. Etter det tror jeg posisjonen som vår klasseforstander gikk rundt som rene taperpremien, og de som måtte slenge innom brukte vi fornavn på. Trur eg.
![]() |
#56 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg har en elev som kaller med "sir". Som i "Yes, sir", med medfølgende salutt. Jeg prøver å få rettet det til "mam", men det sklir ikke inn.
![]() |
#57 |
Travelt opptatt
|
Virkelig? Jeg trodde man gikk over til å bli fr. da?
![]() |
#58 |
flisespikker
|
"Fr." er en forkortelse som kan bety både "fru" og "frøken". Men man sier jo ikke "fr.", da. (Nå sier man ikke så ofte "fru" heller, det er ganske få situasjoner der man bruker "fru" og "herr" muntlig på norsk. I motsetning på tysk; det var derfor jeg nevnte tysk som kontrast tidligere.)
![]() |
#59 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg husker veldig godt at vi kalte vår klasseforstander for frøken da jeg gikk på skolen. Vi hadde henne frem til 6.klasse. Da fikk vi en mannlig lærer, og han sa vi fornavnet på. Frøken var en godt voksen dame, godt gift og med store barn.
![]() |
#60 |
I mål
|
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg har ikke blitt kalt frøken, men jeg underviser i videregående. "Du damen" har vært det siste tilnavnet mitt. Jeg er ganske fleksi på hva jeg kalles, og blir ikke fornærmet over noe som helst. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|