Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

[Bursdagskake] Lyseblå gelé?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-11, 16:45   #1
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

[Bursdagskake] Lyseblå gelé?

Ok, saken er denne. Storebror vil ha gelé på sjokoladekaken, slik at han og lillesøster får det beste av to verdner. Jeg har googlet og søkt og egentlig ikke funnet ut av hva jeg skal lage men jeg vet at jeg trenger lyseblå gelé.

Ifølge sidene til Freia har jeg lest at man bruker sitrongelé og farver den lyseblå med konditorfarve. Dette har jeg handlet inn idag men har fått litt kalde føtter...er sitrongelé godt? Godt nok? Burde jeg ha blåbærsgelé? (Men den så vinrød ut på pakken og jeg skal bruke det som vann?)

Jeg skal lage sjokoladekaken idag, og pynte imorgen.

I hodet mitt tenker jeg at jeg skal lage en "Dyrene i Afrika bor på en gressplen og skal drikke vann i det lyseblå havet som er fullt av krokodiller"-kake. Eller noe sånn. Med masse kunstnerisk frihet, selvsagt.

Edit: resultatet i innlegg #16.

Sist redigert av Sundae : 19-06-11 kl 22:21.
Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 16:56   #2
Sundae

Sundae sin avatar

Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Bursdagskake] Lyseblå gelé?

Dixie Diner, du vet sikkert dette? Er sitrongelé brukbart i en barnekake? Er det skikkelig sitronsmak eller er den søtlig? Gå for blåbærsgele?

Gammel 18-06-11, 17:11   #3
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitrongelè smaker litt sånn sitrondropsaktig, altså ganske søt med et syrlig sting, og absolutt noe småbarn kan spise.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 17:14   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laget en gang sjokoladekakesjørøverskute på blått geléhav, og da brukte jeg den grønne Kiwi-geléen. Farget den ganske mørk blå med Cacasfarge.

Gammel 18-06-11, 17:24   #5
Sundae

Sundae sin avatar

Standard

Ok. Takk for svar! Når jeg tenker etter liker jo storebror surt godteri, så det trenger jo ikke å bli så ille. Og sjokoladekaken er jo søt. Sweet & sour-cake.

(Det kan virke rart at jeg ikke vet hvordan forskjellige gelé-typer smaker, men der jeg kommer fra bruker vi ikke gelé så mye som i Norge. Jordbær- og bringebærgelé har jeg smakt og brukt før. Det artige med å ha barn er jo at man plutselig utfordres på forskjellige og nye måter...)

Gammel 18-06-11, 20:16   #6
Sundae

Sundae sin avatar

Standard

Projekt lyseblå gelé er i gang og tilfelle noen har planer om å gjøre noe lignende kan jeg fortelle at hvis man bruker sitrongelé og har i blåfarve blir resultatet først lyseGRØNT, så mellomGRØNT og så mørkeGRØNT. Men hvis man har nesten hele flasken med konditorfarve oppi, slik at det bare er noen dråper igjen på bunnen av flasken, DA får man en rar mørkeblågrønn farve. Den skal få stå til imorgen nå og så skal jeg legge den oppi et hull i savannen. Kanskje den blir lysere og/eller blåere når man skoper opp den? :håpe:

Gammel 18-06-11, 20:19   #7
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Men vann kan jo se ganske grønt ut, vet du. Du får si at det er rikelig med algevekst i vannet på savannen.

Gammel 18-06-11, 20:19   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo basic fargelære, så derfor farget jeg grønn gelé... Grønn gelé blir blå med kraftig nok blåfarge. Jeg anbefaler Cacas sine fargepastaer, for de gir mye mer farge enn sånne farger på flaske.

Gammel 18-06-11, 20:24   #9
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blåbærgelen blir i hvert fall ganske lilla, så tror ikke det hadde hjulpet deg noe. Du kan se bilde av den oppå ostekake her. Har ikke noe bedre bilde, dessverre.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 20:28   #10
Sundae

Sundae sin avatar

Standard

Pingis: Ja, jeg får bruke den kunstneriske friheten til det ytterste.

Niobe: Med en gang de første dråpene falt ned i geléen var det akkurat det jeg tenkte: Shit, gult og blått blir jo grønt - det VET jeg jo! Men det ble altså blåaktig/blågrønnaktig når farvedosen ble stor nok her også. Men det ser ikke (føreløbig?) ut som det jeg var ute etter, som var noe slik som dette:

Fra Freias hjemmeside.
De skriver for øvrig at man kan bruke Turkis konditorfarve også, det visste jeg ikke fantes en gang.

Gammel 18-06-11, 20:30   #11
Sundae

Sundae sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Blåbærgelen blir i hvert fall ganske lilla, så tror ikke det hadde hjulpet deg noe. Du kan se bilde av den oppå ostekake her. Har ikke noe bedre bilde, dessverre.

Er enig med deg der. Da tror jeg farven jeg har er bedre faktisk. Blågrønt algehav er nok bedre enn lilla vann, ja.

Jeg tror forresten jeg har for lite kokos til gresset også. Heldigvis finnes det nå en tråd for kaker som man ikke helt kommer i mål med...

Gammel 18-06-11, 21:58   #12
Left
Passiv

Standard

For å få til lysblå gele, kan du lage gele av den mest fargeløse saften til Fun Light, bruke gelatin og blå konditorfarge.

Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 22:17   #13
Sundae

Sundae sin avatar

Standard

Aaah, det var jo genialt, sjuggerpløm.

Nå har jeg bakt kaken, laget gelén og farvet gresset. Gresset ble faktisk farvet med Cacas farvegelé, som Niobe nevnte, jeg hadde en sånn burk i skapet. Det ble først bare snø med grønne prikker... Passet litt dårlig i Afrika. Men også her var cluet å pøse på med farve.

Imorgen skal jeg ordne resten. Feiringen er utpå dagen, så jeg har tid. Jeg burde jo også ha tenkt på å bruke smørkrem, nå blir det melisglasyr, så jeg får være kjapp når jeg pynter. Selve dyrene i Afrika fant jeg på Nille idag til 24,90 kr så dem blir bare å plassere på kaken. Og så godterikrokodiller i havet.

Denne uken har vært mer krevende enn vanlig, alle her hjemme har vært syke (sommerinfluensa??), massor av jobb og andre ting så kakeplanlegging har ikke blitt prioritert.

Gammel 18-06-11, 22:27   #14
Left
Passiv

Standard

Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 22:29   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg brukte grønn gele med masse blå konditorfarge i sist jeg laget sjørøverskipkake med "hav" rundt.

Gammel 19-06-11, 19:00   #16
Sundae

Sundae sin avatar

Standard

Det ble en "Dyrene i Afrika bor på en gressplen og skal drikke vann i det (lyse)blå havet som er fullt av krokodiller"-kake! Ungene elsket den!

Det ble smørkrem istedet for melisglasur, og det tror jeg var lurt. Selve hullet (dvs kakebiten) hvor sjøen/vannet var brukte vi som en liten sjokoladekake pyntet med krem imorges når vi oppvartet bursdagsbarnet. Mannen synes det var veldig praktisk bruk av kake; 2 i 1 liksom.

Legger ut bilder av den i kake-tråden om noen vil se...og jeg tror faktisk jeg kan legge ut bildene i den tråden som ikke er for mislykkede kaker...
Her er bilde av farven det ble, den ser egentlig perfekt ut men laget i skålen er tynt, når det er mye gele ser det mørkeblågrønt ut. Slenger med nærbilde av kaken også så ser man farveresultatet bedre:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 111.jpg (191,5 KB, 9 visninger)
Filtype: jpg 113.jpg (211,3 KB, 7 visninger)
Filtype: jpg 123.jpg (198,6 KB, 5 visninger)

Sist redigert av Sundae : 19-06-11 kl 22:13. Årsak: Lagt til bilder av farven for spesielt intresserte...
Gammel 19-06-11, 19:15   #17
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Tine har ferdig blåbærgele som du kan smelte om.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:11.