Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sykefravær i Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-11, 09:59   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sykefravær i Norge

Dette har jo vært debattert heftig på FP tidligere, så da jeg kom over en artikkel fra forskning.no så fikk jeg lyst til å dele den:

Opprinnelig lagt inn av sitat

Norge topper sykefraværsstatistikken, til tross for at nordmenn har god helse. Paradokset skyldes at Norge har høy yrkesdeltakelse, faktisk høyest i hele Europa, sier professor Hugo Westerlund.

Gammel 20-06-11, 10:02   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Sykefravær i Norge

him da. Nå ødela du fullstendig gleden ved å kunne si at folk må ta seg litt sammen altså.

Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 10:05   #3
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke noe nytt, det kom frem i den forrige tråden også. Du er såå last year, altså.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 10:05   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

him da. Nå ødela du fullstendig gleden ved å kunne si at folk må ta seg litt sammen altså.

Men hvis du leser artikkelen så kan du se at du fremdeles har gleden av å feks si at folk kan da jobbe litt ekstra etter de har pensjonert seg. (Absolutt ingen dum ide, egentlig :dukker for eventuelle råtne tomater: )

Gammel 20-06-11, 10:08   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg leste den, og så det. Men problemet der jeg jobber er heller at pensjonistene nekter å gi seg så de må trues ut med våpenmakt bortimot.

Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 10:22   #6
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Men problemet der jeg jobber er heller at pensjonistene nekter å gi seg så de må trues ut med våpenmakt bortimot.

Eller rettssak.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 10:22   #7
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Er det her jeg skal skryte av at teamet jeg leder har 0% fravær i juni?

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 10:23   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Avelonia, her.

Tja. Vi fikk tall fra konsernet om at fraværet skulle være på 4 %. Vi var veldig usikre på hvordan vi skulle løse det siden vi lå stabilt på 1,7 % gjennom flere år.
Så langt har vi løselig diskutert mindre verneutstyr, mer overtid, innføre mobbeprogram for å redusere trivselen og et par andre tiltak.

Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 10:26   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er helt enig med deg Fnatten - den mest åpenbare løsningen for å "få sykefraværet ned på linje med andre land" blir jo etter dette å få flere folk ut av arbeid.

Men jeg får det ikke helt til å stemme heller. Jeg trodde vi var trygdet halve kongeriket også - hvorfor er det plutselig sånn at vi er på topp i arbeidsdeltagelse?

Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 10:29   #10
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg vet ikke om det er noe å skryte av. Det er ikke et mål i seg selv å ha null i sykefravær slik jeg ser det.

Det er flott om alle er friske og raske, men det er ikke bra om noen går på jobb om de er syke.

Blant mine kolleger er det lavt korttidsfravær og det anser jeg som et stort problem. Vi går på jobb når vi er syke. Det er vanskelig å få satt inn vikar og arbeidsoppgavene tårner seg opp. Da presser vi oss heller. Noen ganger ender det opp i at noen går på en kraftig smell. Det er kjipe greier.

Det er ingen som har vært på jobb syke, de er friske og raske alle sammen
Det er ingen som presser seg, ikke har vi problemer med å få satt inn vikarer eller. Skal sies at vi har gode muligheter for tilrettelagt arbeid en dag eller to om det er nødvendig for å slippe fravær.

Gammel 20-06-11, 20:59   #11
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er ingen som har vært på jobb syke, de er friske og raske alle sammen
Det er ingen som presser seg, ikke har vi problemer med å få satt inn vikarer eller. Skal sies at vi har gode muligheter for tilrettelagt arbeid en dag eller to om det er nødvendig for å slippe fravær.

Jeg tilrettelegger også hvis noen ikke er tipp-topp en dag eller tre.
Jeg er fornøyd med 6 % sykefravær, som det er nå i juni. Det var 30 % da jeg overtok dette teamet. Har brukt mye tid på samtaler og oppfølging av de langtidssyke, og nå er det ingen langtidssykmeldte i teamet mitt. *banker i bordet* *banker en gang til*

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 21:31   #12
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg tilrettelegger også for teamet mitt. Vi har gått fra å være den enheten med verst statistikk til 0 % sykefravær, og vi har holdt nullen siden februar. Jeg er veldig fornøyd og kjenner på det at det nye fokuset vi har på dette virkelig virker. Ingen kommer selvsagt smittsomme på jobb, men man kommer på jobb med det man er frisk med, fremfor å ligge hjemme med det man er syk med. Og så tilrettelegger jeg slik at det skal være mulig å faktisk være i jobb med det man kan være på jobb med.
Enheten min scorer forresten og høyest på trivsel, det er jeg enda mer fornøyd med..

Gammel 20-06-11, 22:34   #13
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er helt enig med deg Fnatten - den mest åpenbare løsningen for å "få sykefraværet ned på linje med andre land" blir jo etter dette å få flere folk ut av arbeid.

Men jeg får det ikke helt til å stemme heller. Jeg trodde vi var trygdet halve kongeriket også - hvorfor er det plutselig sånn at vi er på topp i arbeidsdeltagelse?

Men er det ikke slik at flere hundre tusen mennesker i Norge er på diverse NAV tiltak men regnes som deltakere i arbeidslivet selv om NAV strent tatt er arbeidsgiver? Mange i NHO blandt annet sier jo det bare er tull når Norge skryter av lav arbeidsledighet. Hvis man tar med alle disse menneskene (over en halv million?) så ville den pene statistikken for Norge se helt annerledes ut. Og det er jo et godt poeng at det knapt kan kalles verdiskapning så lenge folk bare lønnes gjennom midertidige tiltak og på det offentlige.

Og den høye arbeidsdeltakelsen i Norge er vel også en sannhet med modifikasjoner. En stor andel er kvinner som jobber deltid og som tjener meget beskjedent men det vet vi jo allerede.

Gammel 20-06-11, 22:39   #14
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Så bra at alle er friske.
Dette utsagnet oser litt av at man kan velge om man blir syk eller ikke.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 23:26   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Det må da for pokker være lov å være stolt av at man ved god ledelse, fokus og tilrettelegging klarer å holde folk så friske som mulig, til og med så bra at alle er friske i mange måneder.

Fnatten har gode poenger, men av og til syns jeg den der "du må være hjemme om du hangler for ellers kan du GÅ PÅ EN SMELL!!! eller :gisp: TREFFE VEGGEN!!" blir trukket i overkant langt.

Det finnes faktisk en hel masse mennesker som kan jobbe i årevis uten å hverken legge seg til sengs når de hangler litt eller treffe VEGGEN, uten at det å anerkjenne det skal bety at de som ikke gjør det er dårligere mennesker på noe vis.

Men 0% fravær kan faktisk være så enkelt som at det er en arbeidsplass med friske og sunne folk, god tilrettelegging og hands-on ledelse.

Det TRENGER ikke være at de driver rovdrift på folk slik at de ikke tør være hjemme om de er syke.

Jeez.

Gammel 20-06-11, 23:34   #16
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det må da for pokker være lov å være stolt av at man ved god ledelse, fokus og tilrettelegging klarer å holde folk så friske som mulig, til og med så bra at alle er friske i mange måneder.

Fnatten har gode poenger, men av og til syns jeg den der "du må være hjemme om du hangler for ellers kan du GÅ PÅ EN SMELL!!! eller :gisp: TREFFE VEGGEN!!" blir trukket i overkant langt.

Det finnes faktisk en hel masse mennesker som kan jobbe i årevis uten å hverken legge seg til sengs når de hangler litt eller treffe VEGGEN, uten at det å anerkjenne det skal bety at de som ikke gjør det er dårligere mennesker på noe vis.

Men 0% fravær kan faktisk være så enkelt som at det er en arbeidsplass med friske og sunne folk, god tilrettelegging og hands-on ledelse.

Det TRENGER ikke være at de driver rovdrift på folk slik at de ikke tør være hjemme om de er syke.

Jeez.

Det jeg mente var at man kan ikke velge om man er uheldig og knekker en fot eller får kreft og dermed har fravær.
Enkelte blir syke og får fravær uansett hvor mye en tilrettelegger, en kan ikke velge selv.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 01:03   #17
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Det jeg mente var at man kan ikke velge om man er uheldig og knekker en fot eller får kreft og dermed har fravær.
Enkelte blir syke og får fravær uansett hvor mye en tilrettelegger, en kan ikke velge selv.

Man kan faktisk gå på jobb med brukket fot altså. :btdt: Det er ingen problem så lenge man får litt tilrettelegging.
Noen klarer helt fint å gå på jobb når de har kreft og, (prøvd det også) så nei, om man blir syk er det ikke selvsagt at man skal ligge hjemme i senga.
Selvsagt skal man ikke gå på jobb om det er farlig, om man kan smitte andre eller er så syk at man bare hører hjemme i senga, men hvitt fravær er faktisk ikke en stor prosentandel av alle sykemeldinger i Norge.

Gammel 21-06-11, 07:57   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg sitter as we speak i en behagelig stol hjemme og jobber vel rundt 12-14 timer i dag tenker jeg - høygravid med bekkenløsning. Tilrettelegging er stikkordet for at jeg greier dette, hadde jeg måttet reise til kontoret hver dag så ville jeg mest sannsynlig vært sykemeldt.

Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 07:58   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

()

Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 10:14   #20
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Standard

Man kan ikke velge om man vil bli syk eller ikke, men man kan velge om man orker å gå på jobb eller ikke.
Vi har en på jobben som har kreft, han jobbet en stund han. Nå orker han ikke mere
Den første tiden jeg jobbet der, ble jeg veldig overrasket da ei dame kom med gips på det ene benet. Hun jobbet på "gulvet" i produksjon, så det er ikke umulig å gå på jobb selv om man har brukket noe.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:08.