|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Sykefravær i NorgeDette har jo vært debattert heftig på FP tidligere, så da jeg kom over en artikkel fra forskning.no så fikk jeg lyst til å dele den:
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Sykefravær i Norgehim da. Nå ødela du fullstendig gleden ved å kunne si at folk må ta seg litt sammen altså. |
![]() |
![]() |
#3 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sykefravær i NorgeDet er ikke noe nytt, det kom frem i den forrige tråden også. Du er såå last year, altså.
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: Sykefravær i Norge
Men hvis du leser artikkelen så kan du se at du fremdeles har gleden av å feks si at folk kan da jobbe litt ekstra etter de har pensjonert seg.
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Sykefravær i NorgeJeg leste den, og så det. Men problemet der jeg jobber er heller at pensjonistene nekter å gi seg så de må trues ut med våpenmakt bortimot. |
![]() |
![]() |
#7 |
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sykefravær i NorgeEr det her jeg skal skryte av at teamet jeg leder har 0% fravær i juni? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
Tja. Vi fikk tall fra konsernet om at fraværet skulle være på 4 %. Vi var veldig usikre på hvordan vi skulle løse det siden vi lå stabilt på 1,7 % gjennom flere år. |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Sykefravær i NorgeJeg er helt enig med deg Fnatten - den mest åpenbare løsningen for å "få sykefraværet ned på linje med andre land" blir jo etter dette å få flere folk ut av arbeid. |
![]() |
![]() |
#10 |
Gangster girl
Det er ingen som har vært på jobb syke, de er friske og raske alle sammen |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Tante Sofie
|
Jeg tilrettelegger også hvis noen ikke er tipp-topp en dag eller tre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Sykefravær i NorgeJeg tilrettelegger også for teamet mitt. Vi har gått fra å være den enheten med verst statistikk til 0 % sykefravær, og vi har holdt nullen siden februar. Jeg er veldig fornøyd og kjenner på det at det nye fokuset vi har på dette virkelig virker. Ingen kommer selvsagt smittsomme på jobb, men man kommer på jobb med det man er frisk med, fremfor å ligge hjemme med det man er syk med. Og så tilrettelegger jeg slik at det skal være mulig å faktisk være i jobb med det man kan være på jobb med.
![]() |
#13 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men er det ikke slik at flere hundre tusen mennesker i Norge er på diverse NAV tiltak men regnes som deltakere i arbeidslivet selv om NAV strent tatt er arbeidsgiver? Mange i NHO blandt annet sier jo det bare er tull når Norge skryter av lav arbeidsledighet. Hvis man tar med alle disse menneskene (over en halv million?) så ville den pene statistikken for Norge se helt annerledes ut. Og det er jo et godt poeng at det knapt kan kalles verdiskapning så lenge folk bare lønnes gjennom midertidige tiltak og på det offentlige.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så bra at alle er friske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
Det må da for pokker være lov å være stolt av at man ved god ledelse, fokus og tilrettelegging klarer å holde folk så friske som mulig, til og med så bra at alle er friske i mange måneder.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det jeg mente var at man kan ikke velge om man er uheldig og knekker en fot eller får kreft og dermed har fravær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Metallica!!
|
Man kan faktisk gå på jobb med brukket fot altså. :btdt: Det er ingen problem så lenge man får litt tilrettelegging.
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Sykefravær i NorgeJeg sitter as we speak i en behagelig stol hjemme og jobber vel rundt 12-14 timer i dag tenker jeg - høygravid med bekkenløsning. Tilrettelegging er stikkordet for at jeg greier dette, hadde jeg måttet reise til kontoret hver dag så ville jeg mest sannsynlig vært sykemeldt. |
![]() |
![]() |
#19 |
Passiv
|
![]() Sv: Sykefravær i Norge( |
![]() |
![]() |
#20 |
Gangster girl
Man kan ikke velge om man vil bli syk eller ikke, men man kan velge om man orker å gå på jobb eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|