|
|||||||
| Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Leser
|
Har du gått Besseggen?Det jeg lurer på er om du som har gått synes det er en tur man kan ta med barn? Jeg ser DNT mener det, men jeg stoler mest på dere.
|
|
|
#2 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du gått Besseggen?Ja, og jeg hadde med midterste som da var 12. Han klarte det helt utmerket. Søsteren som da var 7 gikk langs Gjende fra Memurbu til Gjendesheim samtidig, og det klarte hun fint, men eggen hadde nok blitt for mye. Det vil si, jeg regner med at hun hadde klart det, men turen hadde ikke blitt særlig hyggelig.
|
|
|
#3 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Har du gått Besseggen?Jeg har gått den en gang, gjør det ikke igjen og nei, jeg hadde ikke tatt med barna mine på den turen :høydeskrekk og med vonde knær: |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Har du gått Besseggen?Mannen og guttene skulle gått der i fjor, men på grunn av et par skade ble det ikke. Vi har en fjellgeit av en 8-åring (da 7-åring) og det hadde ikke vært noe stort problem. Litt værre for kløna av en storebror.
|
|
|
#5 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du gått Besseggen?Nabojenta vår gikk i fjor, hun ble syv i januar.
|
|
|
#6 |
|
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Sv: Har du gått Besseggen?Min pode gikk den første gang sommeren for to år siden (han var da 7,5 år), det gikk veldig bra og han syns det var en strålende tur. Nå skal det sies at han ikke eier høydeskrekk og er veldig glad i å klatre. Så lenge man legger opp turen på barnas premisser, og de ikke har høydeskrekk, så tror jeg det går fint å gå over Besseggen.
|
|
|
#7 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Har du gått Besseggen?Har ikke vært der ennå, men satser på å få lagt den inn i en litt lengre tur. Besseggen er jo over to meter brei på det smaleste, så ift lett/moderat høydeskrekk skulle ikke by på mer enn en sunn utfordring. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Har du gått Besseggen?
Kan bare opplyse om at de to meterne virker som to cm når man er livredd og man går nedover og ikke oppover |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Aktiv
Medlem siden: May 2011
![]() ![]() |
Sv: Har du gått Besseggen?Mannen og jeg gikk Besseggen for en del år tilbake. Jeg har moderat høydeskrekk, men var overhodet ikke redd da vi gikk på det smaleste. MEN det skal sies at vi gikk oppover - altså fra Memurebu blir det vel - og det kan jo ha noe å si.
|
|
|
#12 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Har du gått Besseggen?
Ok, I know. Jeg har en del høydeskrekk selv, og har bokstavelig talt ålet meg over en smal, luftig og steinete del av toppryggen på et italiensk fjell. Kanskje en meter bredt? Nå skal det sies at vi bommet litt på stien, den var en smule mindre angstfull å bevege seg på. Jeg er forøvrig en av de få som synes det er mindre skremmende å gå ned enn opp. Og er jeg sikret går det også bra, klatret faktisk på led 18 meter opp i fjor da jeg var på fjellklatringskurs. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
villende
|
Sv: Har du gått Besseggen?Snupp hadde klart det, men han er veldig sprek og vant til mye friluftsliv. Jeg ville sett an barnet, om det er vant til å være mye ute i naturen og gå lengre turer. Det er ikke veldig bratt, men det er et godt stykke å gå, og det må klatres en del i områder som kan være skumle for personer med høydeskrekk. På fine dager er det en nydelig tur! |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Har du gått Besseggen?Ja, gikk den da jeg var 12-13, tror jeg. Fin tur, absolutt enklest å gå fra Memurubu, uten noe særlig bagasje.
|
|
|
#15 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Har du gått Besseggen?Jeg har gått den, "feil vei". Fra Memurubu tror jeg det er en fin tur for barn. Eldste hadde fint klart det (8), men yngste tror jeg hadde brukt litt for lang tid (4). |
|
|
|
|
|
#16 |
|
På vei
Sv: Har du gått Besseggen?Jeg har gått der for mange år siden. Jeg har vel også moderat høydeskrekk, men oppfattet ikke dette som skummelt i det hele tatt selv i det bratteste partiet. Det føltes ikke så smalt. På turen møtte vi tom. en person som var blind/sterkt svaksynt. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Har du gått Besseggen?Jeg gikk der da jeg var 12, 13 år. Veldig ok tur. Men jeg eide ikke et snev av hødeskrekk eller redsel for noe som helst. Det var et par av de andre i reisefølget som stoppet før toppen, fordi de følte seg utrygg.
|
|
|
#18 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Har du gått Besseggen?Det er virkelig en lang tur, altså. Vi var 3 stykker i 20-årene i brukbar form og vi brukte 5 timer. Jeg må bare fortelle en skrekkhistorie fra da vi gikk. Vi tok båten inn til Memurubu, og vi stakk innom der for å kjøpe litt sjokolade og slikt. Så går vi i ca et kvarter oppover åsen. Der tar vi igjen en mor og et barn (5-6 år) som hadde tatt båten sammen med oss; de har bare lett tøy på og slett ikke sko for en langtur.
Sist redigert av Tjorven : 21-06-11 kl 15:01. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bare sær
Sv: Har du gått Besseggen?Vi traff en far med to jenter i 10-12 årsalderen. Begge iført sandaler og sommerkjoler. De hadde kommet seg til Bessvann, så det var egentlig ingen vei tilbake. Flaks at tordenværet gikk nord for oss.
|
|
|
#20 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Har du gått Besseggen?Enig med de som sier at det er en lang tur. |
|
|
|
![]() |