Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Forberedelser til barnehagestart

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-11, 22:00   #21
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forberedelser til barnehagestart

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men altså, sover de i tykk dress ute eller sender jeg med Voksi-posen?

Det er jo ikke sikkert de sover ute. Noen steder sover de inne. Men du sender med pose ja, hvis de sover ute i vogn.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 22:01   #22
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du sender med voksien.

Gammel 01-07-11, 22:08   #23
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Men altså, sover de i tykk dress ute eller sender jeg med Voksi-posen?

Mine har aldri sovet i tykk dress, de sover i dobbelt sett med ull/fleece + lue, votter og ullsokker om vinteren (i voksi eller tilsvarende). Om sommeren, gjerne bare skinn i bunnen og tynn dyne/ pledd og enkelt sett med klær. Vi har egen vogn stående i barnehagen, kjøpt for 700,- på Finn.

Regnvotter, gull for en som krabber når det er vått ute. Ull undertøy, tykker ull/fleece mellomlag og vanntett ytterlag. Gode luer. Fottøy er vanskelig før de går. Min var småttis på sommeren, så det blir noe annet. Jeg tror jeg hadde prøvd Stonz, ellers bare brukt goretex, han vil jo for det meste sitte i sandkassen eller bli flyttet hit og dit, før han er gåer og komemr seg rundt for egen maskin.

Gammel 01-07-11, 22:10   #24
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er jo ikke sikkert de sover ute. Noen steder sover de inne. Men du sender med pose ja, hvis de sover ute i vogn.

Sto i info-brevet at vi måtte ha med vogn til å sove i, så da sover de nok ute. Håper i så fall han kan sove i Voksien, det virker så mye bedre enn å sove i vinterdress.

Har sett på Reima-klærne nå, men det finnes veldig mange modeller. Hvilken passer for høsten?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 22:14   #25
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sto i info-brevet at vi måtte ha med vogn til å sove i, så da sover de nok ute. Håper i så fall han kan sove i Voksien, det virker så mye bedre enn å sove i vinterdress.

Har sett på Reima-klærne nå, men det finnes veldig mange modeller. Hvilken passer for høsten?

Jeg tror ingen sover i dress. De er jo ute og leker i dressen, den er gjerne våt. Jeg har aldri hørt at noen gjør det.

Reima høst/vår passer for høsten. Men jeg ville faktisk prøvd å få tak i en brukt høst/vår dress og kjøpt ny Reima vinterdress. Det blir kjempedyrt å kjøpe nye dresser til både høst/vår og vinter. Det avhenger jo litt av om du velger Isolde eller min variant av regntøy da, men jeg foretrekker en ikke fullt så bra vår/høst dress og supplerende bruk av regnbukse, og legger pengene i vintertøyet.

Du kan også gå for en høst/vårdress av billigere merke - Reflex feks. Men til vinter er nok Reima med varmepute i rompa fint for de minste.

Gammel 01-07-11, 22:16   #26
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Du sender med voksien.

Eller du kjøper en brukt pose og har liggende i barnehagen, så har du en ting mindre og huske.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 22:18   #27
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Pjotten blei våt gjennom Stonzene sine, så jeg ville nok prøvd å impregnere dem, ja. Men du ser jo om de ikke holder tett. Vi hadde bare Reimatec-dress og Stonz i starten, men det hjelper jo ikke rart når barnehagen kler på regntøy og andres støvler likevel. Vi kjøpte nå bare regntøy til slutt. Støvler fikk han for noen uker siden, men nå kan han gå, da. De minste er stort sett ikke ute når det er skikkelig drittvær likevel, men greit å ha.

Ellers har vi sovevogn stående i barnehagen, med vindtett vårpose nå, Odenwälder-dunpose når det er kaldere. Han har ribbestrikket ull på under om det er kaldt. Barnehagen vår har hengt opp oppslag med hva slags tøy de vil barna skal ha til hver sesong. Det eneste andre vi har måttet kjøpe inn var i grunnen bukser - han gikk stort sett i body og strømpebukse fram til han begynte å være mer ute. Mykt dongeristoff gjør seg liksom litt bedre i sandkassa.

Gammel 01-07-11, 22:21   #28
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Eller du kjøper en brukt pose og har liggende i barnehagen, så har du en ting mindre og huske.

Jeg har dobbelt sett av alt. En gammel vogn og en gammel voksi. For tiden ute av drift fordi "de store" sover på madrass inne.

Gammel 01-07-11, 22:22   #29
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Og dersom du trenger en gammel voksi og barnehagen her klarer å lære lillesøster å sove på madrass inne i august, kan du evt få kjøpe min gamle voksi meget rimelig.

Gammel 01-07-11, 22:35   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da sønnen min sov i barnehagen (i vogn ute) og det var på det kaldeste, hadde han på seg godt med klær, ull innerst og lue og votter, ikke dress. Det var lunt og godt i vogna, som stod under taket, godt beskyttet fra vær og vind. Jeg jobbet på samme avdeling i vinter, og han var alltid varm og god da jeg tok ham opp.

Jeg har regntøy og støvler til ham i barnehagen, og regntøyet er supert, han er en av de få som aldri er våt, men han bruker oftest goretex-skoene og de er helt supre og 100 % vanntette. Det er forresten de to dressene hans også, så egentlig er det vel ett fett om han bruker regntøyet eller dressene.

Sist redigert av Dixie Diner : 01-07-11 kl 22:45.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 22:42   #31
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg går ikke inn i en ny diskusjon med deg rundt dette, Isolde. Jeg har en gutt som har blitt våt i alt annet enn regntøy, og jeg vet andre også opplever dette. Jeg synes det er fint å ha gummibukse og utejakke, eller gummibukse og genser. Og jeg mener at barn trenger regntøy og de trenger støvler til å hoppe i dammer når de kan gå. Enda verre, jeg tror faktisk ikke de tar skade av det heller.

Regntøy hadde blitt etterlyst her, og jeg forstår det.

Jeg jobber i barnehagen og er enig med Isolde. Det er rart at du erfarer at regntøy holder barnet tørrere ettersom det er stivere og har en mindre vannsøyle enn gode tekniske parkdresser.

Stonzt er sikkert fint å bruke i stedet for sko. Eller ville jeg ha kjøpt inn ullundertøy og ett litt tykkere og ett tynnere sett med ull. Luer i ulike tykkelser er også lurt.

I vogna er det greit å ha pose så kan man heller regulere med klær på barnet i henhold til været og sånn.

Gammel 01-07-11, 22:47   #32
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg jobber i barnehagen og er enig med Isolde. Det er rart at du erfarer at regntøy holder barnet tørrere ettersom det er stivere og har en mindre vannsøyle enn gode tekniske parkdresser.

Ja, det er sikkert rart, men det er nå sånn da. Kombinert med at jeg som sagt over synes det blir svinedyrt med vår/høstdress OG vinterdress av tilstrekkelig kvalitet, men jeg har hatt det, uten at jeg har sett vitsen. Så jeg sluttet med det.
I tillegg er det som Matilda skriver, barnehagepersonalet vil gjerne ha på dette regntøyet og jeg synes det er ørten viktigere kamper å ta.

Gammel 01-07-11, 23:06   #33
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Altså, hvis de legger ungene i dress så sier du noe om det til dem. Det har jeg gjort. De må jo bli kalde om de skal gå rett fra soving til lek uten noen slags endring i påkledningen. I Kosegrisens barnehage er det litt høy "kjerringfaktor", de gjør innimellom ting jeg får sånn -fjes av. Som å legge barna fullt påkledd for utelek fordi de skal ha møte. Barnehagen er knøttliten, alle kjenner alle og vet hvor alle hører til. Det hadde vært mye enklere for dem å bare legge det klart.

Gammel 01-07-11, 23:16   #34
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

I vår barnehage er soveoutfiten omtrent sånn:
1. ullundertøy
2. ullue
3. evt votter
4. evt nøstebarn ulldress eller hjemmestrikket
5. voksi.

Om sommeren er som regel voksien byttet ut med dyne, teppe eller en tynnere pose og de sover mer i det de står og går i. Dette er en barnehage som ikke imponerer meg ellers med tanke på påkledning ute.

Gammel 01-07-11, 23:20   #35
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Du kommer til å trenge:
- vogn til soving
- pose til vognen
- skiftetøy. Gjerne 2-3 sett som passer til sesong. Inkl ekstra lue og votter.
- stonz eller lignende. Gjerne vantette.
- vanlig skotøy for sesongen når barnet har lært å gå.
- ulltøy i flere varianter. Undertøy og tykkere dress.
- høst/vårdress i teknisk materiale.
- skinntøfler er supert. Selv om de ikke kan gå er det godt å ha noe på føttene.

Regntøy ser jeg ikke behov for. Den kampen hadde jeg glatt tatt med bhg. Sørg bare for å behandle den riktig mtp vask og impregnering, så finner de etterhvert ut at ditt barn nok ikke blir hyppigere våt enn de med stivt regntøy på seg.

Og husk for all del å merke ALT. Trenger ikke stryke på lapper. Det funker finfint med merkepenn også.

Gammel 01-07-11, 23:41   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Merking kan ikke nevnes for ofte, for som barnehageansatt ser jeg altfor mange som ikke merker klær (og som utrolig nok samtidig forventer at vi ansatte automatisk skal vite hvem som eier ALT av klær).
Men en ting som jeg faktisk synes er viktigere å merke enn klær, er SKO. Mange er flinke med å merke klær, men skoene glemmer de. Klærne henger som regel fint på plass, men skoene blir slengt hit og dit, ungene har "skokrig" i garderoben og sparker dem av seg når de kommer inn. Umerkede sko har gitt oss mang en frustrasjon altså, så PLEASE merk alt av sko.

Gammel 02-07-11, 00:01   #37
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og dersom du trenger en gammel voksi og barnehagen her klarer å lære lillesøster å sove på madrass inne i august, kan du evt få kjøpe min gamle voksi meget rimelig.

Ja, hun har jo en god stund til å lære det på. Mannen har visst bestemt at vi skal kjøpe en vogn nr 3 og ha som sovevogn i barnehagen, så da regner jeg med at han vil ha en ekstra Voksi også. Han har jo et poeng når han sier det er dumt om vi ikke kan gå ut i helgen fordi vi har glemt vogna i barnehagen.

Jeg merker alle tingene hans allerede, så jeg tror nok ikke jeg kommer til å glemme det. Men jeg hater å skrive, så tror nok det blir strykepåmerker. Men merker man alt tøy? Eller bare yttertøy? I Stonzene har jeg klistremerker, de tåler oppvaskmaskin, og ser foreløpig ut til å henge bedre på enn strykepåmerkene.

Dere som sier nøstebarn ulldress, mener dere ullfleecedress? Vi hadde denne vinteren, ikke fra Nøstebarn, men fra Englebarn.no, for de hadde mye finere farger. Regner med det blir det denne høsten/vinteren også. Men blir det ikke klumpete med en sånn inni en dress? Må ha ganske tynn dress da, ja? Eller er det bedre med tykkere dress og uten ullfleecedress inni?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 00:10   #38
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Ja, hun har jo en god stund til å lære det på. Mannen har visst bestemt at vi skal kjøpe en vogn nr 3 og ha som sovevogn i barnehagen, så da regner jeg med at han vil ha en ekstra Voksi også. Han har jo et poeng når han sier det er dumt om vi ikke kan gå ut i helgen fordi vi har glemt vogna i barnehagen.

Jeg merker alle tingene hans allerede, så jeg tror nok ikke jeg kommer til å glemme det. Men jeg hater å skrive, så tror nok det blir strykepåmerker. Men merker man alt tøy? Eller bare yttertøy? I Stonzene har jeg klistremerker, de tåler oppvaskmaskin, og ser foreløpig ut til å henge bedre på enn strykepåmerkene.

Dere som sier nøstebarn ulldress, mener dere ullfleecedress? Vi hadde denne vinteren, ikke fra Nøstebarn, men fra Englebarn.no, for de hadde mye finere farger. Regner med det blir det denne høsten/vinteren også. Men blir det ikke klumpete med en sånn inni en dress? Må ha ganske tynn dress da, ja? Eller er det bedre med tykkere dress og uten ullfleecedress inni?

Det blir fort litt klumpete ja, på de kaldeste dagene når de er så små. Men du trenger ikke Nøstebarnulldress altså , du trenger en ulldress. Og den kan være kjøpt på Cubus like gjerne som på Nøstebarn. Da tåler den vask også.

Jeg merker alt, truser og sokker inkludert. Ikke fordi at jeg er redd for å miste en sokk eller to, men fordi at da slipper de som jobber i barnehagen gjette på hvem sine sokker det er.

Soveogn og barnehagepose kan kjøpes brukt, som et tips. Jeg har hatt dobbelt opp med sett i barnehagen og sett hjemme også med tvillingene, og har f.eks kjøpt fire brukte voksiposer på Finn rimeligere enn hva en ny ville ha kostet meg i butikken. Da blir det flere kjoler og bøker på mor.

Du finner fort ut av hva du trenger og hva som passer dere i løpet av høsten.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 00:15   #39
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Hør på Cuyahoga. Nei, så er det ikke så farlig om en truse blir borte, eller et sokkepar. Det er egentlig ingen som syns det. Dermed er det veldig få som navner sånt, og barnehagen sitter igjen med en haug. De fleste kjøper jo sånt i kjedebutikkene også, og da er det vanskelig å vite om akkurat den trusa tilhører ditt barn. De fleste lar den dermed ligge igjen i kassa for umerket tøy.

Gammel 02-07-11, 00:24   #40
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jo mer som navnes, jo bedre. Jeg har til og med navnet sokkene. Dvs nå har jeg vel vært litt sløv en stund og må ha et merkeraid igjen, men jeg merker i utgangspunktet alt. Ikke minst fordi halve avdelingen er like store med foreldre som frekventerer de samme butikkene, det må med andre ord være kul umulig å holde styr på klærne deres uten merking.

Og nei, man trenger ikke nøstebarnulldress, det holder med en hvilken som helst ulldress. Fleecedress funker også. Men jeg tror nesten samtlige bortover rekka i barnehagen vår har en sånn ullfleecedress. (som sagt, jeg tror foreldrene handler klær i samlet flokk nesten).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.