|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Passiv
|
Sv: Saken om pappaperm i dagens AmagasinJeg mener at det ikke skal tas flere uker fra fellesdelen for å reservere til far nå. Jeg mener at det fremdeles er fint med mer pappaperm, men at denne må komme i tillegg - ikke tas fra fellesdelen. |
|
|
|
#22 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Saken om pappaperm i dagens AmagasinJeg er helt for at pappaer skal ha mer tid sammen med det nye barnet, og mer permisjon. Men ikke før de har individuell opptjeningsrett, og helst uten at det går utover "mors" uker. I en familie med to relativt jevne inntekter fungerer det jo greit slik det er nå, men slik det var for oss hadde ikke far mulighet til å ta perm i det hele tatt. Jeg hadde bare en liten deltidsstilling, og mannen ville derfor fått utbetalt ca 20% av sin lønn dersom han tok permisjon. Det gikk rett og slett ikke. Det førte til at vi mistet flere uker av permisjonen, siden jeg selvsagt ikke fikk overta dem.
|
|
|
|
#23 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Saken om pappaperm i dagens AmagasinArtikkelen er basert på lang historikk, var det 15.000 daltagere i studien? Jeg tror det kommer en effekt, eller endring fra 2010, da fedrene fikk 10(?) uker. Et viktig kriterie for mange fedre er at de blir erstattet i jobb. Kvinners permisjoner blir godt planlagt, menns permisjoner tas det litt for lett på. Dette tror jeg er tilfelle for en stor gruppe som ikke tar ut permisjonen sin. Lønn er selvfølgelig viktig. Om alle kvinner skal klare seg med maks beløpet til Folketrygden, bør menn ta samme regning også. Trygden kunne godt vært økt. Mange får lønnstap dekket av arbeidsgiver.
|
|
|
|
#24 |
|
Passiv
|
Sv: Saken om pappaperm i dagens AmagasinMen altså - er det så mange menn som ikke tar ut pappakvoten? Jeg jobber i ultramannsdominert yrke. Det er ikke en eneste hos oss som ikke har tatt permisjonen sin både ved fødselen og pappakvoten. Noen har tatt langt mer også, og i skrivende stund har en av lederne våre redusert stilling rett og slett for å kose seg mer som pappa mens barna er små. Og dette er helt og fullt akseptert og ses da på som en selvfølge. Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av menns muligheter rett og slett? |
|
|
|
#25 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Saken om pappaperm i dagens AmagasinMens jeg er ganske sikker på at vi allerede bruker mer penger enn samfunnet strengt tatt får noe igjen for på permisjon i forbindelse med fødsel, og syns en tredeling – altså maksimalt to tredjedeler til hver av foreldrene – innenfor en ramme på et år ville være fornuftig. Og den korrekte måten å beskrive dette på er altså ikke at man «tar noe fra mor», men at Norge fortsatt har en eksepsjonelt generøs ordning der familien får betalt for at noen kan ha fri i et helt år, men at man har endret den til å en profil som i større grad oppfordrer til å dele på permisjonen. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Passiv
|
Sv: Saken om pappaperm i dagens AmagasinMen vi har en tredeling nå. Du er nesten nødt til å tredele det som deles kan - far kan faktisk ikke føde barnet. De ukene som er før fødsel og til umiddelbar rekonvalens etter fødsel må holdes utenfor da disse faktisk er medisinsk begrunnet. |
|
|
|
#27 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Saken om pappaperm i dagens Amagasin
Nå har jeg reist fra A Magasinet, men de viste til ganske mange i studiens periode. Jeg tror andelen krymper. Kanskje ikke for godt voksne menn med 1 mil i inntekt, og selvstendig næringsdrivende hvor ingen passer butikken.
|
|
|
|
#28 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Jeg hadde faktisk ikke fått med meg endringene som trådte i kraft i går, og har nok ikke fulgt godt nok med på detaljene i akkurat denne debatten det siste året. Så da har jeg egentlig ikke så mye å utsette på dagens ordning (utover mangel på individuell opptjening). Det jeg fortsatt har noe å utsette på er fokuset i debatten (ikke bare her), da den stort sett kun handler om hvor mye penger foreldre skal ha rett til å få, og ikke om hva samfunnet faktisk får for disse pengene. Jeg tror for eksempel ikke at samfunnet får noe som helst for den ekstra uken som ble innført i går, og tror pengene (ca. 500 millioner kroner i følge baksiden av min konvolutt) kunne blitt brukt bedre. Men hvis noen har dokumentasjon, eller indikasjoner, på noe annet, så hadde jo det vært interessant. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Nytt år, nye muligheter
|
Sv: Saken om pappaperm i dagens AmagasinStarte en sånn tråd og bare stikke av? Ikke bra. Nå har jeg ymse barn å passe på, og kommer sterkere tilbake i kveld.
|
|
|
#30 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fedre har individuell opptjeningsrett, men for å kunne ta ut pengene må mor ut i jobb eller tilsvarende aktivitet.
Ingen tar bort permisjon fra mor, men mors muligheter til å ta ut akkurat disse ukene tas bort fra henne. Selvsagt kan vi velge! Du velger å få barn, du velger om du vil jobb, du velger hvor mye du vil være hjemme osv, at staten skal betale for valg den mener ikke er bra for samfunnet på lang sikt, betaler den selvsagt ikke for. Det kan du gjøre selv. Å si nei til en rettighet fører ikke med seg straff, altså kan du velge.
|
|
|
|
#31 |
|
Passiv
|
Sv: Saken om pappaperm i dagens AmagasinPerfelt, faktisk. |
|
|
|
#32 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#33 |
|
Prematurmamma
|
Og det fører til at mange fedre ikke kan ta permisjon, dersom mor jobber redusert eller er hjemmeværende. I de tilfellene mor faktisk får foreldrepenger, og far ikke kan ta fordi mor jobber redusert, synes jeg fedrekvoten burde kunne overføres til mor. Vi mistet som sagt flere uker av permisjonen.
|
|
|
|
#34 |
|
Travelt opptatt
|
Det syns overhodet ikke jeg. Det er nettopp i slike familier at vi må få mer likestilling. Fars permisjonsrettigheter bør være avhengig av barnet, ikke hva mor gjør.
|
|
|
#35 |
|
Passiv
|
Sv: Saken om pappaperm i dagens AmagasinHvordan er dette andre veien, igjen? |
|
|
|
#36 |
|
Prematurmamma
|
Det er i grunnen det jeg også mener. At fars permisjonsrettigheter bør være uavhengige av hva mor gjør, slik at familier som har det slik vi hadde det også har muligheter for at far skal kunne ta sin kvote, eller mer enn det. Det er jo selvsagt det beste. Men etter gjeldende regler så utgår dette for mange familier. Blant annet gjorde det det for oss, og vi mistet de ukene. Det er ikke det at jeg på død og liv ville hatt de ukene selv, jeg ville jo at mannen skulle ha mulighet til å ta dem, men slik regelverket er blir det til at ukene forsvinner ut i intet for mange, fordi det ikke er økonomisk forsvarlig at far tar fedrekvoten.
|
|
|
|
#37 |
|
Passiv
|
Sv: Saken om pappaperm i dagens AmagasinMen hvordan er det dette funker da - det må da være økonomisk forsvarlig at far tar ut fedrekvoten sin dersom han har en fedrekvote å ta ut? |
|
|
|
#38 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Saken om pappaperm i dagens AmagasinIkke om mor jobber f.eks 20-25% slik jeg gjorde. (Slik var det i hvertfall i 2008)
|
|
|
|
#39 |
|
Passiv
|
Sv: Saken om pappaperm i dagens AmagasinJo, men kunne du ikke da jobbet fullt de ukene far var hjemme? Da hadde jo han koll på alt i huset uansett sånn at du kunne hatt full jobb akkurat da. |
|
|
|
#40 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Saken om pappaperm i dagens AmagasinNår man jobber i en dagligvarebutikk, slik jeg gjorde, er det ikke bare å jobbe fullt når man ønsker. De få som har vakter nok til å komme opp i 80-90% ønsker å beholde disse. Det er ikke i alle yrker man kan jobbe så mye man ønsker, når man ønsker.
|
|
![]() |
|
|