Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-11, 22:47   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg rangerer ikke foreldre som gode/dårlige etter hvor mye ungene er i barnehagen. Virkelig ikke. Men at unger bør ha 4 uker ferie i løpet av et ferieår, ja det mener jeg faktisk.

Dette er jeg helt og fullstendig enig med deg i. Ungene mine har like mye ferie som meg. Jeg har aldri klaget på barnehagens ferieregler og har som SU- representant vært med på å utarbeide dem.

De trådene jeg har lest virker det som at man deler opp ferie for å gjøre den ekstra lang, og det skjønner jeg ikke helt hvis man samtidig synes det er strevsomt å ha ungene hjemme alene.

Gammel 14-07-11, 22:47   #22
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Vi har alltid latt ungene få fri når vi har fri selv, men vi syns ikke det er spesielt strevsomt å ha ungene hjemme. Nå er de eldste så store at de ikke lenger går på sfo, men minsten får 7 uker ferie i år før han begynner på sfo. De siste fire årene har vi vært lærere begge to, men også før vi hoppet over i skolen hadde i grunn jeg ganske mye fri på sommeren på grunn av en del kveld- og helgejobbing i vinterhalvåret, så de to eldste har vel aldri hatt mindre enn seks uker sommerferie tror jeg.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 22:54   #23
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

I år har mine 5.5uker ferie fordi jeg synes de trenger det. Vår bhg har ikke noe skikkelig sommeropplegg synes jeg, så da har de de bedre på ferie.

Gammel 14-07-11, 22:57   #24
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Ferie fra skoleslutt til skolestart og vi storkoser oss.

Gammel 14-07-11, 22:57   #25
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi deler ikke opp ferien for å få den ekstra lang, men jeg har lang ferie/avspasering fordi jeg er lærer, derfor har jeg noe i tillegg til den tiden vi har sammen med mannen (som har vanlig ferie).

Jeg har hatt storebror hjemme mesteparten av min ferie hittil fordi jeg mener små barn har godt av friperioder fra barnehagen jevnlig, og fordi jeg synes de har godt av en lang sommerferie. Det betyr ikke at jeg synes synd på dem som har 3-4 uker, men at jeg har valgt å gi ham 5-6 uker når jeg har hatt mulighet til det. Dette synes jeg særlig gjelder de yngste barna. For meg er det uaktuelt å ha en treåring 4 sommeruker i barnehagen mens jeg går hjemme, men jeg har ofte hatt en uke først og en sist alene, og i høstferie og slikt har jeg gjerne rettet de første par dagene, og da har han vært i barnehagen.

Når det er sagt, ville jeg ikke delt opp ferien med mannen for å få mest mulig totalt dersom jeg ikke hadde hatt lang ferie. Da ville det blitt de ukene vi hadde sammen bare. Vi har jo også hatt kun ett barn, og det har vært lett å finne på ting som er hyggelig og greie å gjennføre for både ham og meg.

Nå som han er blitt 5-6 år, ser jeg annerledes på det. Han blir jo ikke lenger sliten av barnehagen, og han er mest opptatt av venner. I sommer skal han bare ha 4 uker, og det holder lenge - han har også hatt diverse langhelger, fri midt i uka etc i vår, var 2 uker borte i november etc.... Mannen skal bare ha 3 uker i sommer, derfor er jeg alene med storebror og ettåringen denne uka, og det var jo det jeg klagde på i en annen tråd. Barnehagen er sommerstengt denne uka, og det er ikke aktuelt å benytte seg av oppsamlingstilbudet i bydelen når jeg tross alt går hjemme.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:02   #26
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Jeg har lang ferie, de to største har lang ferie. Mini (snart fem) har tre uker ferie fra barnehagen, men i praksis har han ellers to-tre dagers uker med fem-seks timer de dagene han er der. Av og til trenger vi å splitte gutta litt, men ellers synes jeg han skal få nyte å ha fri siden vi kan.

Gammel 14-07-11, 23:08   #27
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg er nok litt farget av at jeg ved hver ferieperiode ender opp med fryktelig mange telefoner fra foreldre som synes feriereglene er håpløse (3 uker f.o.m uke 25 t.o.m uke 32 hvorav 2 av disse må være sammenhengende og totalt 4 uker i løpet av et barnehageår) og at det blir så kjempelenge for ungene å være hjemme.

Ja, det er klart at ungene stort sett har det bra i sommerbarnehage, men når alle kompisene har ferie, foreldre er hjemme sammen med småsøsken og de har alikevel dager på 8-9 timer så skjønner jeg ikke alltid helt. Det er vår jobb å gi barna et supert sommertilbud, noe de også får. Men når jeg daglig har telefon fra sinna-foreldre så blir jeg en smule oppgitt.

Jeg rangerer ikke foreldre som gode/dårlige etter hvor mye ungene er i barnehagen. Virkelig ikke. Men at unger bør ha 4 uker ferie i løpet av et ferieår, ja det mener jeg faktisk.

Akkurat dette er jeg helt enig i.

Gammel 14-07-11, 23:08   #28
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Vi har 5 uker sommerferie i år, ungene stortrives med det.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:09   #29
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Knerten har fire uker.
Jeg er hjemme fra februar til november (ny baby), men mannen har tre uker ferie i sommer, og de tre ukene traff ikke helt de tre ukene barnehagen har stengt, derfor har han hatt ferie i snart ei uke allerede, men mannen begynner på ferie nå til helga.

Jeg har ikke valgt å ha ham lenger hjemme enn det, rett og slett fordi det ER strevsomt med en aktiv gutt på nesten tre, og en baby med et helt annet tempo, synes jeg, og han stortrives i barnehagen og da får han heller være der og få ut litt energi. Vi bruker heller mulighetene til litt rolige morgener, og henting som ikke akkurat sistemann, men at han får spinne ut all energien sin der sammen med vennene sine, så kan vi kose oss hjemme.

Ja, fire uker i strekk i sommer altså. Han har jo i tillegg fri i forbindelse med påske og romjul, en tur til besteforeldre hit og dit og sitt sånn, så han har noe mer i løpet av året altså.

Gammel 14-07-11, 23:16   #30
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Våre har alltid hatt fri hele skoleferien. Fordi vi kan og liker det. Å nå noe er stress når alternativet er late morgener og kos.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:18   #31
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Mini har 5 uker sommerferie i år. En uke alle tre, to uker sammen med meg og to uker sammen med slektninger (besteforeldre og søskenbarn). Det er tilfeldig at det ble slik i år, i fjor hadde hun to uker sommerferie og gire uker ellers på året.

Jeg tenker at sommerferie i seg selv er ikke så viktig, men at barna bør få 5 uker ferie i løpet av året. De trenger også en pause fra hverdagen.

Gammel 14-07-11, 23:24   #32
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg har lærermann og lærersvigermor, så hos oss er det praktisk mulig å la barna få fri hele sommerferien og alle andre fridager. I år får storebror 6 el 7 uker ferie mens lillebror får 5 hele uker med ferie. I tillegg får lillebror ofte en del ekstra fridager som tas ut spontant etter vær og hva som passer å finne på av festlige ting her hjemme i barnehageukene.

Jeg unner mannen å ha noen ekstra dager ferie for seg selv, og ikke minst fordi en del av dagene brukes på forefallende husarbeid. Det er deilig å få unna en del ting i huset mens barna har kortere dager på sfo/barnehage med kompiser - istedenfor at de skal gneke rundt og kjede seg og sloss mens en fortvilt pappa prøver å få unna tidenes klesvask ommøblere barnerommet eller liknende.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:25   #33
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om minsten bare har tre ukers ferie om sommeren, så blir det som regel litt mer. Han er hjemme noen dager han har lyst, eller dager vi skal noe spesielt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:30   #34
Slettet bruker
Passiv

Standard

De trenger litt avbrekk synes jeg. Også trenger de kanskje litt godt med tid i familien sin, selvom foreldrene kanskje kan syns det er veldig slitsomt til tider.

Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:31   #35
Heddamor

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

De får ikke mer enn 3 uker. 5 uker er jo alt man har i løpet av et år og jeg vil gjerne ha litt ferie ellers i året også. Tar alltid høstferie, noen dager i jula, vinterferie (oftest 3 dager inntil en helg så vi får oss en hyttetur), samt en ekstradag i påsken. Da var visst alt brukt opp.

Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:32   #36
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Våre har i år 5 uker ferie, dette fordi jeg fortsatt er i permisjon og jeg syns det er koselig å ha de sammen med meg nå når jeg har muligheten.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:34   #37
Slettet bruker
Passiv

Standard

Mine har forøvrig alle 11 ukene med ferie, siden de er så store at de har skoleferie, men det er ikke noe mas med dem. Minste tenker jeg at nok skal få fire-fem uker om sommeren pluss påske og jul ihvertfall. Vinter- og høstferie får han neppe.

Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:41   #38
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Mine har like mye ferie som det jeg har, og noe mer kan jeg forsåvidt ikke tilby dem heller. Men selvsagt, dersom pappaen har dem blir det jo noe ekstra også. Så de får nok de avbrekkene de trenger.

Gammel 14-07-11, 23:43   #39
eka
Grubler.

eka sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er lærer og har derfor lang ferie/avspasering om sommeren. Nå har barna hatt ferie i 4 uker og skal ha fri i 4 uker til. Mannen skal ha ferie i 3 uker. Barna ønsker å være hjemme. Men jeg må innrømme at det hadde vært litt godt med noe fri alene (til husarbeid etc). Man kan liksom ikke finne på noe med barna hver dag i 8 uker, så noen dager blir vi "gående litt oppå hverandre" her hjemme.

Men som lærer, føler jeg at barnehagen og sfo forventer at mine barn skal ha fri. Andre som føler det slik?

Gammel 14-07-11, 23:43   #40
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Lillesøster har fri fra barnehagen fra i morgen og frem til skolestart. Det blir totalt 5 uker.
Første uken skal hun være hjemme sammen med storesøsteren. De andre ukene har vi alle ferie sammen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:11.